Історико-педагогічний дискурс освітніх процесів

Спеціальність: Освітні, педагогічні науки
Код дисципліни: 8.011.00.M.025
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Педагогіка та інноваційна освіта
Лектор: доктор пед. наук, профеор Швай Роксоляна-Марія Іванівна
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення дисципліни є ознайомлення студентів з теорію і практикою історико-педагогічного дискурсу освітніх процесів, розробкою та реалізацією соціальних програм взаємодії учасників в умовах ситуації навчального спілкування.
Завдання: Спеціальні (фахові) компетентності: ФК4. Здатність використовувати знання з історії розвитку освіти в цілому та конкретної галузі історико-педагогічної науки, її методології (законів, закономірностей, принципів розвитку), доцільних способів осмислення сутності освітнього процесу щодо аналізу сучасних педагогічних явищ, процесів, феноменів, окремих фактів, діяльності персоналій на основі системного підходу.
Результати навчання: ЗН1. Концептуальні та методологічні знання усталених наукових концепцій в галузі освіта/педагогіка та правила розробки ефективних моделей науково-педагогічного дослідження. ЗН2. Знання основних здобутків історико-педагогічної вітчизняної та зарубіжної науки, наукових шкіл та фундаментальних праць у галузі дослідження.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Філософія і методологія науки Професійна педагогіка Інтернаціоналізація освіти: напрями, тенденції, перспективи Стратегії наукових педагогічних досліджень
Короткий зміст навчальної програми: Історико-педагогічний дискурс як засіб інтенсифікації освітнього процесу сучасного закладу вищої освіти, визначення теоретичних засад і практичних основ забезпечення професійно-педагогічного спрямування закладу вищої освіти, розробка та впровадження в освітню практику педагогічної системи формування готовності студентів до майбутньої професійної діяльності. Розгляд педагогічного дискурсу як виду інституційного спілкування з регулятивною спрямованістю, метою якого є соціалізація нового члена суспільства, передача йому певних знань, умінь, навичок, соціальних цінностей. Методологічний сценарій дискурсу з урахуванням індивідуальних особливостей студентів. Реалізація соціальних програм взаємодії учасників в умовах ситуації навчального спілкування. Актуалізація ціннісних стратегій педагогічного дискурсу як основи професійної освіти майбутніх фахівців.
Опис: Тема 1. Історико-педагогічний дискурс як засіб інтенсифікації освітнього процесу сучасного закладу вищої освіти. Тема 2. Професійно-педагогічного спрямування закладу вищої освіти: теорія і практика. Тема 3. Педагогічна система формування готовності студентів до майбутньої професійної діяльності. Тема 4. Педагогічний дискурс як вид інституційного спілкування з регулятивною спрямованістю. Тема 5. Методологічний сценарій дискурсу з урахуванням індивідуальних особливостей студентів. Тема 6. Соціальні програми взаємодії учасників в умовах ситуації навчального спілкування. Тема 7. Актуалізація ціннісних стратегій педагогічного дискурсу як основи професійної освіти майбутніх фахівців.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль проводиться з метою виявлення готовності студента до занять у таких формах: - спостереження за навчально-пізнавальною діяльністю; - усне опитування (фронтальне, індивідуальне, комбіноване); - оцінка практичних робіт; - письмовий контроль знань і умінь здійснюється за допомогою виконання індивідуальних завдань: ессе, презентації, рефератів, тестових завдання Екзаменаційний контроль (письмова, усна компонента) - це форма підсумкового контролю рівня і якості засвоєння студентами теоретичних знань та практичних вмінь і навичок з окремої навчальної дисципліни. Кінцева оцінка за навчальний предмет є сумою пунктів здобутих аспірантом в ході поточного та екзаменаційного контролю конвертованих в кінцеву оцінку згідно прийнятої шкали оцінювання.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль: 1) Презентація практичних робіт (8 ПР по 3 бали = 24)– максимальна сума балів – 24. 2) Оцінка активності (внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень, доповнень попередніх відповідей тощо (8 ПР по 1 балу = 8) – максимальна сума балів – 8. Прийнято наступне співвідношення балів (оцінок) до якості вірних відповідей: • 1 бал – (оцінка «5») – 88% та більше вірних відповідей; • 0,75 бала – (оцінка «4») – від 71 до 87% вірних відповідей; • 0,5 бала – (оцінка «3») – від 50 до 70% вірних відповідей; • 0 балів – (оцінка «2») – менше 50% вірних відповідей. 3) Виконання індивідуального науково-дослідницького завдання оцінюється викладачем у 8 балів за такими критеріями: - обґрунтування вибору напряму дослідження – 1 бал; - логічність побудови, встановлення причинно-наслідкових зв’язків – 2,5 бали; - інноваційність та якість оформлення міні-дидактичного проекту – 2,5 бали; - формулювання висновків – 1 бал; - захист роботи – 1 бал. Екзаменаційний контроль здійснюється після реалізації навчального матеріалу, в кінці навчального семестру. Письмова компонента – 50, усна компонента – 10 балів. Максимальна сума балів – 60.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Адаменко О.В. Методологічні засади аналізу історії розвитку педагогічної науки. Методологічні засади педагогічного дослідження. Монографія / авт. кол.: Є.М.Хриков, О.В.Адаменко, В.С.Курило та ін.; за заг. ред. В.С.Курила, Є.М.Хрикова. Луганськ: Вид-во ДЗ «ЛНУ імені Тараса Шевченка», 2003. С. 127-153. 2. Великочий В. Українська історіографія суспільно-політичних процесів у Галичині 914-1919 рр. Монографія. Івано-Франківськ: Видавн.-дизайнерський відділ ЦІТ ПНУ ім. В. Стефаника, 2009. 812 с 3. Вихрущ А.В. Закономірності розвитку освітніх систем у ХХ столітті. Освіта в перспективі інтеграції Європи. Варшава, 2001. С. 125-129. 4. Завгородня Т.К., Стражнікова І.В. Методологічні засади педагогічних досліджень: навчально-методичний посібник. Івано-Франківськ, 2021. 120 с. 5. Зашкільняк Л. Методологічні аспекти світового історіографічного процесу і сучасна історична наука історіографії. Українська історіографія на зламі XX – XXI ст.: здобутки і проблеми. Колективна монографія / за ред. Л.Зашкільняка. Львів: Львів. нац. ун-т ім. І. Франка, 2004. С. 24-57 6. Медвідь Л.А. Історія національної освіти і педагогічної думки в Україні: навч.посіб. Київ: Вікар. 2003. 310 с. 7. Сухомлинська О.В. Історико-педагогічний процес: нові підходи до загальних проблем. Київ: А.П.Н., 2003. 68 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).