Проєктування систем кондиціонування повітря і холодопостачання

Спеціальність: Будівництво та цивільна інженерія (освітньо-наукова програма)
Код дисципліни: 7.192.07.E.117
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Теплогазопостачання і вентиляція
Лектор: докт. техн. наук, професор Лабай Володимир Йосифович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою викладання цієї дисципліни є дати студентам глибокі знання з вибору та забезпечення оптимальних параметрів внутрішнього повітря в кондиціонованих приміщеннях за різних параметрів зовнішнього повітря завдяки визначенню раціональної схеми обробки кондиціонованого повітря, вибору системи кондиціювання повітря (СКП) з врахуванням особливостей будівельного об’єкту, вибору способу холодопостачання, схеми автоматичного регулювання СКП, проведення інженерних розрахунків елементів СКП та елементів систем холодопостачання. Важливою метою є також скерування зусиль майбутніх спеціалістів на реалізацію завдань з реконструкції діючих підприємств, економії паливно-енергетичних ресурсів, використанню нетрадиційних джерел енергії.
Завдання: • ІНТ. Здатність розв’язувати задачі дослідницького та/або інноваційного характеру у сфері будівництва та цивільної інженерії. • ЗК06. Прагнення до збереження навколишнього середовища. • СК03. Здатність розробляти та реалізовувати проєкти в галузі будівництва та цивільної інженерії. • СКП 1.3. Здатність досліджувати і вивчати теперішню ситуацію з подальшою можливістю ефективного використання паливно-енергетичних ресурсів для підтримання умов комфортності в будівлях та спорудах.
Результати навчання: • РН07. Розробляти заходи з охорони праці та навколишнього середовища при проведенні досліджень та у виробничій діяльності. • РНС 1.3. Системно мислити та застосовувати творчі здібності до формування принципово нових ідей при розробці систем теплогазопостачання і вентиляції. • РНС 1.4. Розраховувати, проектувати, досліджувати ринкові тенденції, проводити маркетинговий аналіз, виводити на ринок нові продукти. • КОМ 1. Зрозуміле і недвозначне донесення власних знань, висновків та аргументації до фахівців і нефахівців, зокрема до осіб, які навчаються.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: «ВІМ технології в інженерних мережах та спорудах», «Економіка і управління будівництвом», «Проектування систем вентиляції», «Виконання магістерської кваліфікаційної роботи».
Короткий зміст навчальної програми: Описані основи теорії і техніки кондиціонування повітря та холодопостачання з допомогою центральних кондиціонерів. Висвітлені структурні схеми і класифікація систем центрального кондиціювання. Наведені основне обладнання центральних кондиціонерів та методика розрахунку зрошувальних камер та повітронагрівників. Показані на I-d – діаграмі процеси оброблення повітря за різних схем кондиціювання повітря у централь-них кондиціонерах. Розглянуті штучні джерела холодопостачання центральних кондиціонерів та методика перерахунку їх холодопродуктивності, а також системи холодопостачання конденсаторів холодильних машин. Призначена навчальна дисципліна для магістрів спеціальності 192 «Теплогазопостачання і вентиляція» денної та заочної форм навчання.
Опис: Вимоги до центральних СКП. Структурна схема і класифікація центральних СКП. Категорії розрахункових параметрів зовнішнього клімату для СКП. Розрахункові параметри внутрішнього повітряного середовища для проектування СКП. Принципові схеми, робота і конструктивні особливості центральних СКП. Конструкція, принцип дії і розрахунок зрошувальних камер центральних кондиціонерів. Конструкція, принцип дії і розрахунок повітронагрівників центральних кондиціонерів. Повітряні фільтри та їх характеристика. Вентиляторні агрегати центральних СКП. Принципова схема і робота центральних прямотечійної СКП, СКП з І рециркуляцією, СКП з І і ІІ рециркуляціями та їх розрахунок. Принципова схема і спосіб дії водяної парокомпресорної холодильної машини (ХМ) з теплообмінником для утилізації теплоти. Схема і принцип дії терморегулювального вентиля парокомпресорних ХМ. Температур-ний режим роботи водяної парокомпресорної ХМ з теплообмінником для утилізації теплоти. Побудова процесу роботи водяної парокомпресорної ХМ на р-і–діаграмі. Холодопродуктивність водяної парокомпресорної ХМ. Перерахунок стандартної холодопродуктивності на робочу. Схема і принцип дії бризкального басейну та розрахунок температури води, охолодженої в бризкальному басейні. Схема і принцип дії вентиляторної градирні.
Методи та критерії оцінювання: Накопичувальна бально-рейтингова система, що передбачає оцінювання студентів за усі види аудиторної та позааудиторної навчальної і наукової діяльності, спрямовані на опанування навчального навантаження з освітньо-професійної програми: поточний контроль, лабораторні звіти, усні презентації, захист курсових проектів та графічно-розрахункових робіт, письмові та усні екзамени та заліки; практика за темою магістерської кваліфікаційної роботи, захист магістерської кваліфікаційної роботи.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (лабораторні роботи – 20 балів, усне опитування – 20 балів); підсумковий контроль (60 балів, контрольний захід, письмово-усна форма, іспит).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Лабай В.Й. Проектування систем кондиціювання повітря та холодопостачання (з використанням центральних кондиціонерів): Конспект лекцій. – Львів: Національний університет «Львівська політехніка», 2016. – 80 с. 2. Електронний навчально-методичний комплекс (id=6768) «Проектування систем кондиціонування повітря і холодопостачання» для студентів спеціальності «Теплогазопостачання і вентиляція» у віртуальному навчальному середовищі НУ «Львівська політехніка», 2013. – 187 с. (сертифікат № 00569). https://vns.lp.edu.ua/course/view.php?id=6768. 3. Жуковський С.С., Лабай В.Й. Системи енергопостачання і забезпечення мікроклімату будинків та споруд. Навчальний посібник для ВЗО. – Львів: Астрономо-геодезичне товариство, 2000. – 259 с. 4. Інструкція до лабораторної роботи В-10 “Вивчення роботи компресорної холодильної установки” з курсу “Кондиціонування повітря та холодопостачання” для студентів спеціальності 2907 “Теплогазопостачання і вентиляція та охорона повітряного басейну” /Укл. В.Й. Лабай, Є.М. Іванусь, С.С. Жуковський, Ю.С. Юркевич. – Львів: ЛПІ, 1993. – 15 с. 5. Інструкція до лабораторної роботи К-3 “Дослідження роботи діючої центральної УКП (корпус №8 НУ “Львівська політехніка”)” з курсу “Проектування систем кондиціонування повітря та холодопостачання” для студентів спеціальності “Теплогазопостачання і вентиляція” /Укл. В.Й. Лабай, О.М. Довбуш. – Львів: НУ “Львівська політехніка”, 2012. – 15 с. (рукопис). 6. Інструкція до лабораторної роботи К-4 “Дослідження роботи діючої центральної УКП (корпус №5 НУ “Львівська політехніка”)” з курсу “Проектування систем кондиціонування повітря та холодопостачання” для студентів спеціальності “Теплогазопостачання і вентиляція” /Укл. В.Й. Лабай, О.М. Довбуш. – Львів: НУ “Львівська політехніка”, 2012. – 15 с. (рукопис). 7. Інструкція до лабораторної роботи В-2 “Дослідження припливного повітряного факе-ла вільної струмини круглого поперечного перерізу. Дослідження всмоктуючого факела” з курсу “Вентиляція і кондиціонування повітря” для студентів теплотехнічних спеціальностей інституту /Укл. Є.М. Іванусь, Ю.Б. Іванковіцер, С.С. Жуковський. – Львів: ЛПІ, 1976. – 10 с. 8. Методичні вказівки до курсової роботи з курсу “Проектування систем кондиціювання повітря та холодопостачання” на тему “Кондиціювання повітря та холодопостачання приміщення громадського будинку” для студентів спеціальності 7(8).06010107 “Теплогазопостачання і вентиляція” денної та заочної форм навчання /Укл. В.Й. Лабай. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2012, 40 с. 9. Методичні вказівки до контрольної роботи з курсу “Проектування систем кондиціонування повітря та холодопостачання” на тему “Розрахунок продуктивності системи кондиціонування повітря приміщення громадського будинку” для студентів спеціальності “Теплогазопостачання і вентиляція” денної та заочної форм навчання /Укл. В.Й. Лабай. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2022, 17 с. (рукопис). 10. ДБН В.2.5-67: 2013. Опалення, вентиляція та кондиціонування повітря. – Київ: Мінрегіон України, 2013. – 141 с. 11. http://repository.kpi.kharkov.ua/bitstream/KhPI- Press/23119/1/Bratuta_Kondytsiiuvannia_ta_ventyliatsiia_povitria_2009.PDF 12. www.klimatvdomi.ua 13. www.alterair.ua 14. https://alterair.ua/stati/tsentralnyy-konditsioner/ 15. https://dbn.co.ua/load/normativy/dbn/1-1-0-1018 16. www.pidruchniki.com. 17. ventportal.com
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).

Проєктування систем кондиціонування повітря і холодопостачання (курсова робота)

Спеціальність: Будівництво та цивільна інженерія (освітньо-наукова програма)
Код дисципліни: 7.192.07.E.120
Кількість кредитів: 2.00
Кафедра: Теплогазопостачання і вентиляція
Лектор: докт. техн. наук, професор Лабай Володимир Йосифович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою самостійного вивчення цієї дисципліни є дати студентам глибокі знання з вибору та забезпечення оптимальних параметрів внутріш-нього повітря в кондиціонованих приміщеннях за різних параметрів зовнішнього повітря завдяки визначенню раціональної схеми обробки кондиціонованого повітря, вибору системи кондиціювання повітря (СКП) з врахуванням особливостей будівельного об’єкту, вибору способу холодопостачання, схеми автоматичного регулювання СКП, проведення інженерних розрахунків елементів СКП та елементів систем холодопостачання. Важливою метою є також скерування зусиль майбутніх спеціалістів на реалізацію завдань з реконструкції діючих підприємств, економії палив-но-енергетичних ресурсів, викори-станню нетрадиційних джерел енергії.
Завдання: • ІНТ. Здатність розв’язувати задачі дослідницького та/або інноваційного характеру у сфері будівництва та цивільної інженерії. • ЗК02. Здатність проводити дослідження на відповідному рівні. • СК08. Здатність зрозуміло і недвозначно доносити власні знання, висновки та аргументації до фахівців і нефахівців будівельної галузі. • СКП1.2. Здатність результативно планувати, організовувати та контролювати процес управління комерційних та державних підприємств із проектування, монтування та експлуатації систем теплогазопостачання та вентиляції будівель та споруд.
Результати навчання: • РН10. Здатність здійснювати комерційну та економічну діяльність захисту інтелектуальної власності у сфері архітектури та будівництва. • РНС 1.4. Розраховувати, проектувати, досліджувати ринкові тенденції, проводити маркетинговий аналіз, виводити на ринок нові продукти. • УМ3. Здатність розв’язувати проблеми у нових або незнайомих середовищах за наявності неповної або обмеженої інформації з урахуванням аспектів соціальної та етичної відповідальності. • АіВ3. Здатність продовжувати навчання з високим ступенем автономії.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: «ВІМ технології в інженерних мережах та спорудах», «Економіка і управління будівництвом», «Проектування систем вентиляції», «Виконання магістерської кваліфікаційної роботи».
Короткий зміст навчальної програми: Описані основи теорії і техніки кондиціонування повітря та холодопостачання з допомогою центральних кондиціонерів. Висвітлені структурні схеми і класифікація систем центрального кондиціювання. Наведені основне обладнання центральних кондиціонерів та методика розрахунку зрошувальних камер та повітронагрівників. Показані на I-d – діаграмі процеси оброблення повітря за різних схем кондиціювання повітря у центральних кондиціонерах. Розглянуті штучні джерела холодопостачання центральних кондиціонерів та методика перерахунку їх холодопродуктивності, а також системи холодопостачання конденсаторів холодильних машин. Призначена навчальна дисципліна для магістрів спеціальності 192 «Теплогазопостачання і вентиляція» денної та заочної форм навчання.
Опис: Призначення будинку, характеристика будівельної та технологічної частин кондиціонованого приміщення. Основні кліматологічні дані місця будівництва. Розрахункові параметри внутрішнього повітря у кондиціонованому приміщенні. Розрахунок надлишкових теплонадходжень і волого- і газовиділень у кондиціоноване приміщення та кутового коефіцієнта процесу асиміляції тепло- і волого надлишків у приміщенні. Побудова процесів обробки повітря у центральному кондиціонері з І рециркуляцією для теплого і холодного періодів року на І-d–діаграмі та визначення продуктивності кондиціонера. Розрахунок роздачі повітря у кондиціонованому приміщенні. Розрахунок і підбір камери зрошення. Розрахунок бризкального басейну. Розрахунок та вибір повітронагрівників І та ІІ підігріву. Розрахунок та вибір холодильної установки з р-і–діаграмою. Відповідні креслення на форматі А1.
Методи та критерії оцінювання: Накопичувальна бально-рейтингова система, що передбачає оцінювання студентів за усі види аудиторної та позааудиторної навчальної і наукової діяльності, спрямовані на опанування навчального навантаження з освітньо-професійної програми: поточний контроль, лабораторні звіти, усні презентації, захист курсових проектів та графічно-розрахункових робіт, письмові та усні екзамени та заліки; практика за темою магістерської кваліфікаційної роботи, захист магістерської кваліфікаційної роботи.
Критерії оцінювання результатів навчання: Підсумковий контроль (100 балів, контрольний захід, письмово-усна форма, залік).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: навчально-методичне забезпечення та інформаційні ресурси 1. Лабай В.Й. Проектування систем кондиціювання повітря та холодопостачання (з використанням центральних кондиціонерів): Конспект лекцій. – Львів: Національний університет «Львівська політехніка», 2016. – 80 с. 2. Електронний навчально-методичний комплекс (id=6768) «Проектування систем кондиціонування повітря і холодопостачання» для студентів спеціальності «Теплогазопостачання і вентиляція» у віртуальному навчальному середовищі НУ «Львівська політехніка», 2013. – 187 с. (сертифікат № 00569). https://vns.lp.edu.ua/course/view.php?id=6768. 3. Жуковський С.С., Лабай В.Й. Системи енергопостачання і забезпечення мікроклімату будинків та споруд. Навчальний посібник для ВЗО. – Львів: Астрономо-геодезичне товариство, 2000. – 259 с. 4. Інструкція до лабораторної роботи В-10 “Вивчення роботи компресорної холодильної установки” з курсу “Кондиціонування повітря та холодопостачання” для студентів спеціальності 2907 “Теплогазопостачання і вентиляція та охорона повітряного басейну” /Укл. В.Й. Лабай, Є.М. Іванусь, С.С. Жуковський, Ю.С. Юркевич. – Львів: ЛПІ, 1993. – 15 с. 5. Інструкція до лабораторної роботи К-3 “Дослідження роботи діючої центральної УКП (корпус №8 НУ “Львівська політехніка”)” з курсу “Проектування систем кондиціонування повітря та холодопостачання” для студентів спеціальності “Теплогазопостачання і вентиляція” /Укл. В.Й. Лабай, О.М. Довбуш. – Львів: НУ “Львівська політехніка”, 2012. – 15 с. (рукопис). 6. Інструкція до лабораторної роботи К-4 “Дослідження роботи діючої центральної УКП (корпус №5 НУ “Львівська політехніка”)” з курсу “Проектування систем кондиціонування повітря та холодопостачання” для студентів спеціальності “Теплогазопостачання і вентиляція” /Укл. В.Й. Лабай, О.М. Довбуш. – Львів: НУ “Львівська політехніка”, 2012. – 15 с. (рукопис). 7. Інструкція до лабораторної роботи В-2 “Дослідження припливного повітряного факе-ла вільної струмини круглого поперечного перерізу. Дослідження всмоктуючого факела” з курсу “Вентиляція і кондиціонування повітря” для студентів теплотехнічних спеціальностей інституту /Укл. Є.М. Іванусь, Ю.Б. Іванковіцер, С.С. Жуковський. – Львів: ЛПІ, 1976. – 10 с. 8. Методичні вказівки до курсової роботи з курсу “Проектування систем кондиціювання повітря та холодопостачання” на тему “Кондиціювання повітря та холодопостачання приміщення громадського будинку” для студентів спеціальності 7(8).06010107 “Теплогазопостачання і вентиляція” денної та заочної форм навчання /Укл. В.Й. Лабай. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2012, 40 с. 9. Методичні вказівки до контрольної роботи з курсу “Проектування систем кондиціонування повітря та холодопостачання” на тему “Розрахунок продуктивності системи кондиціонування повітря приміщення громадського будинку” для студентів спеціальності “Теплогазопостачання і вентиляція” денної та заочної форм навчання /Укл. В.Й. Лабай. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2022, 17 с. (рукопис). 10. ДБН В.2.5-67: 2013. Опалення, вентиляція та кондиціонування повітря. – Київ: Мінрегіон України, 2013. – 141 с. 11. http://repository.kpi.kharkov.ua/bitstream/KhPI- Press/23119/1/Bratuta_Kondytsiiuvannia_ta_ventyliatsiia_povitria_2009.PDF 12. www.klimatvdomi.ua 13. www.alterair.ua 14. https://alterair.ua/stati/tsentralnyy-konditsioner/ 15. https://dbn.co.ua/load/normativy/dbn/1-1-0-1018 16. www.pidruchniki.com. 17. ventportal.com
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).