Автоматизовані електроприводи гірничовидобувної промисловості

Спеціальність: Електроенергетика, електротехніка та електромеханіка
Код дисципліни: 7.141.11.E.023
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Електромехатроніка та комп'ютеризовані електромеханічні системи
Лектор: проф. Маляр Андрій Васильович, доц. Цяпа Володимир Богданович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою викладання навчальної дисципліни є вивчення автоматизованих електроприводів гірничовидобувної промисловості та набуття навичок в експлуатації та налагодженні електро-механічних систем кар'єрних екскаваторів, бурових і нафтовидобувних установок.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: загальні компетентності: ЗК3. Здатність здійснювати пошук, аналізувати і критично оцінювати інформацію з різних джерел. ЗК5. Уміння працювати як індивідуально, так і в команді. ЗК9. Розуміння необхідності навчання протягом життя та трансферу набутих знань. фахові компетентності: ФК3. Знання і розуміння сучасних технологічних процесів та систем технологічної підготовки виробництва; технічних характеристик, конструктивних особливостей, призначення і правил експлуатації електроенергетичного, електротехнічного і електромеханічного устаткування та обладнання. ФК5. Здатність використовувати отримані знання та уміння для роботи в промисловості і розуміти необхідність дотримання правил техніки безпеки, при виконанні посадових обов’язків ФК6. Здатність застосовувати професійно-профільовані знання й практичні навички для створення нових та при обслуговуванні існуючих електроенергетичних, електротехнічних та електромеханічних систем та їх складових. ФК8. Здатність критично аналізувати основні показники функціонування системи та оцінювати використані технічні рішення та обладнання. ФК11. Здатність оцінювати доцільність та можливість застосування нових методів і технологій в задачах синтезу електроенергетичних, електротехнічних та електромеханічних систем.
Результати навчання: • Знання про основні тенденції розвитку і найбільш важливі нові розробки в гірничовидобувній промисловості. • Знання і розуміння технічних процесів, методів аналізу і синтезу електромеханічних систем кар'єрних екскаваторів, бурових і нафтовидобувних установок. • Здатність застосовувати професійно-профільовані знання й практичні навички під час обслуговування та модернізації існуючих електромеханічних систем кар'єрних екскаваторів, бурових і нафтовидобувних установок. • Здатність критично аналізувати основні показники функціонування систем автоматизованих приводів гірничовидобувної промисловості та оцінювати прийняті технічні рішення.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: • Теорія автоматичного керування. • Автоматизований електропривід загальнопромислових механізмів. • Системи керування електроприводами.
Короткий зміст навчальної програми: Технологія будівництва нафтових та газових свердловин. Автоматизація процесів буріння. Оптимізація процесів буріння. Електропривод і автоматизація підіймальної системи бурової установки. Електропривод роторного стола. Електропривод бурових помп. Технологічні процеси видобування нафти. Основні відомості про електричні одноківшові екскаватори і режими їх роботи. Екскаваторні електроприводи з приводом на постійному струмі. Схеми керування одноківшевими екскаваторами.
Опис: Тема 1. Технологія спорудження свердловини. Електромеханічні системи бурових установок. Тема 2. Процес заглиблення свердловини, його оптимізація та інформаційне забезпечення. Тема 3. Розробка нафтових родовищ. Тема 4. Фонтанування та газліфтна експлуатація свердловин. Тема 5. Експлуатація свердловин занурювальними помпами. Тема 6. Призначення, класифікація та будова одноківшових екскаваторів. Тема 7. Типові системи електроприводів екскаваторів. Тема 8. Температурна стабілізація характеристик електроприводів. Тема 9. Вузли вибору люфтів в механізмах обертання. Тема 10. Функціональні схеми електроприводів екскаваторів.
Методи та критерії оцінювання: Захист звітів з лабораторних робіт, усне опитування, розрахунково-графічна робота (40%) Підсумковий контроль: екзамен, письмово-усна форма (60%)
Критерії оцінювання результатів навчання: Методика розподілу та нарахування балів здобувачам вищої освіти регламентована Положенням про організацію та проведення поточного і семестрового контролю результатів навчання студентів Національного університету "Львівська політехніка".
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Маляр А.В., Калужний Б.С. Системи автоматизованого керування і моніторингу процесом видобування нафти. Монографія. – Львів: Вид-во НУ “Львівська політехніка”, 2012. – 272 с. 2. Вадецкий Ю.В. Бурение нефтяных и газових скважын. Учебник. – М.: Академия, 2003. -353с. 3. Бариев Н.В. Электрооборудование одноковшовых экскаваторов. – М.: Энергия, 1980. - 296 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).