Перенапруги в електричних мережах

Спеціальність: Електроенергетика, електротехніка та електромеханіка
Код дисципліни: 7.141.11.E.045
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Електроенергетика та системи управління
Лектор: к.т.н., доцент Яцейко Андрій Ярославович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Надати теоретичні знання та практичні уміння і навички, достатні для успішного виконання професійних обов’язків в області аналізу якісних і кількісних характеристик перенапруг та їх впливу на рівень ізоляції, надійності роботи та експлуатації електроенергетичних систем, порядку користування чинними нормативними документами та стандартами в цій галузі.
Завдання: загальні компетентності: • здатність до аналізу та синтезу (ЗК2); • здатність здійснювати пошук, аналізувати і критично оцінювати інформацію з різних джерел (ЗК3); • креативність, здатність до системного мислення(ЗК7); • розуміння необхідності навчання протягом життя та трансферу набутих знань (ЗК9); • відповідальність за якість виконуваної роботи (ЗК10); фахові компетентності: • знання про тенденції розвитку та найважливіші нові розробки в області перенапруг в електричних мережах, а також суміжних областях (ФК1); • знання і розуміння наукових понять, теорій і методів, необхідних для розв’язання задач аналізу перенапруг в електричних мережах (ФК2); • знання і розуміння сучасних технологічних процесів та систем технологічної підготовки виробництва; технічних характеристик, конструктивних особливостей, призначення і правил експлуатації електроенергетичного та електротехнічного устаткування та обладнання (ФК3); • здатність застосовувати інформаційно-комунікаційні технології та навики програмування для розв’язання типових завдань в галузі аналізу та захисту електромереж від перенапруг (ФК4); • здатність використовувати отримані знання та уміння для роботи в промисловості і розуміти необхідність дотримання правил техніки безпеки, при виконанні посадових обов’язків (ФК5); • здатність застосовувати професійно-профільовані знання й практичні навички для створення нових та при обслуговуванні існуючих електроенергетичних та електро¬технічних систем та їх складових (ФК6); • здатність застосовувати аналітичні методи аналізу, математичне моделювання та виконувати фізичні та математичні експерименти для розв’язання інженерних завдань та при проведенні наукових досліджень (ФК7); • здатність критично аналізувати основні показники функціонування системи та оцінювати використані технічні рішення та обладнання (ФК8); • здатність інтегрувати знання з інших дисциплін, застосовувати системний підхід та враховувати нетехнічні аспекти при розв’язанні інженерних задач та проведенні досліджень (ФК9); • здатність самостійно проектувати системи та їх елементи з урахуванням усіх аспектів поставленої задачі (ФК10); • здатність аргументувати вибір методу розв’язування спеціалізованої задачі, критично оцінювати отримані результати та захищати прийняті рішення (ФК12); • базові знання основних нормативно-правових актів і довідкових матеріалів, чинних стандартів і технічних умов, інструкцій та інших розпорядних документів щодо забезпечення оптимальних режимів електроенергетичних систем та отримання максимального прибутку під час виробництва, передачі та розподілу електроенергії (ФКС1); • здатність фахового ведення ділових комунікацій щодо стану, проблем та перспектив розвитку електричних мереж і систем (ФКС2);
Результати навчання: 1. Розуміти теорію розвитку перенапруг в електричних системах та знати засоби захисту від них. 2. Знати величини розрахункових кратностей перенапруг та їх статистичні характеристики. 3. Володіти основними принципи координації рівня ізоляції електрообладнання з діючими на них перенапругами. 4. Вміти розраховувати і прогнозувати величини перенапруг та їх статистичні характеристики. 5. Вміти виконувати координацію рівня ізоляції електрообладнання з діючими на них перенапругами. 6. Вміти вибирати засоби захисту від перенапруг для забезпечення достатньої надійності роботи електрообладнання.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: • Електромагнітна сумісність; • Розвиток електроенергетичних систем • Електричні системи змінно-постійного струму.
Короткий зміст навчальної програми: Викладено загальні відомості про якісні і кількісні характеристики перенапруг та їх вплив на рівень ізоляції електроустаткування, надійність роботи та експлуатацію електроенергетичних систем, висвітлено питання організації захисту електричних мереж від перенапруг та порядку користування чинними нормативними документами та стандартами.
Опис: Рівні ізоляції електрообладнання. Режими нейтралі електричних мереж та силових трансформаторів. Внутрішні перенапруги та їх статистичні характеристики. Амплітуди перенапруг. Обмеження перенапруг при планових та аварійних комутаціях. Резонансні перенапруги їх статистичний розподіл та обмеження. Захист від внутрішніх перенапруг ліній та підстанцій електромереж 6-35 кВ. Грозові перенапруги та їх характеристики. Перекриття ізоляції ЛЕП з сухими гірляндами при дії комутаційних перенапруг. Методика техніко-економічного обґрунтування рівнів ізоляції. Обмежувачі перенапруг нелінійні їх властивості та вибір.
Методи та критерії оцінювання: • письмові звіти з лабораторних і розрахункової робіт, усне опитування (30%) • підсумковий контроль - екзамен: письмово-усна форма (70%)
Критерії оцінювання результатів навчання: Бали та відповідні до них оцінки фактичного рівня досягнення програмних результатів навчання формуються за результатами поточного та семестрового контролів шляхом урахування оцінювання повноти та якості виконання обов’язкових індивідуальних робіт, результатів тестування та усного опитування.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Керівні вказівки з захисту електричних станцій, підстанцій, повітряних ліній електропередавання 6-750 кВ від грозових і внутрішніх перенапруг. – Об’єднання «Галузевий резервно-інвестиційний фонд розвитку енергетики», Київ, 2005. 2. Бржезицький В.О., Ісакова, А.В., Рудаков В.В. та інші. Техніка і електрофізика високих напруг. Навчальний посібник. За редакцією В.О. Бржезицького та В.М. Михайлова. – Харків: НТУ "ХПІ" – Торнадо, 2005. – 930 с. ISBN 966-635-561-2. 3. Собчук В. С. Перенапруги і блискавкозахист в електричних системах [Текст] : навчальний посібник / В. С. Собчук, Н. В. Собчук, О. Б. Бурикін. – Вінниця : ВНТУ, 2010. – 145 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).