Електричні системи змінно-постійного струму

Спеціальність: Електроенергетика, електротехніка та електромеханіка
Код дисципліни: 7.141.11.E.044
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Електроенергетика та системи управління
Лектор: к.т.н., доцент Лисяк Георгій Миколайович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення навчальної дисципліни є формування у студентів необхідних компетентностей шляхом набуття ними теоретичних знань, практичних умінь і навичок, достатніх для успішного виконання професійних обов’язків з забезпечення ефективного застосування методів, способів і засобів аналізу та планування усталених режимів пересилання електроенергії в електричних системах змінно-постійного струму
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів вищої освіти компетентностей: загальні компетентності: ? здатність до аналізу та синтезу (ЗК4); ? мати дослідницькі навички з аналізу та регулювання УР ЕСЗПС (ЗК7); ? уміння розв’язувати поставлені задачі з планування усталених режимів ЕСЗПС та приймати відповідні рішення під час їх ведення (ЗК9); 5 фахові компетентності: ? уміння досліджувати проблему та визначати обмеження, у тому числі зумовлені проблемами сталого розвитку, впливу на навколишнє середовище та безпеку життєдіяльності під час планування режимів ЕСЗПС (ФК2); ? знання сучасних технологічних процесів та систем технологічної підготовки виробництва, пересилання і розподілення електроенергії для аналізу та регулювання усталених режимів ЕСЗПС (ФК6); ? здатність використовувати знання й уміння для розрахунку, дослідження та аналізу усталених режимів ЕСЗПС (ФК11); ? уміння проектувати системи та їх елементи з урахуванням усіх аспектів поставленої задачі, включаючи створення, налагодження, експлуатацію, технічне обслуговування та утилізацію (ФКС3); ? уміння аргументувати вибір методів розв’язування спеціалізованих задач з аналізу, планування та регулювання усталених режимів ЕСЗПС, критично оцінювати отримані результати та захищати прийняті рішення (ФКС4).
Результати навчання: • знати теорію і способи пересилання електроенергії на далекі відстані; • знати схемо-технічні рішення електричних систем змінно-постійного струму (ЕСЗПС); • володіти сучасними математичними методами та моделями аналізу об`єктів ЕСЗПС; • уміти вибирати схеми і параметри елементів ЕСЗПС; • уміти досліджувати та аналізувати характерні режими об`єктів ЕСЗПС; • знати способи і засоби підвищення пропускної спроможності об`єктів ЕСЗПС.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: пререквізити: Електромагнітна сумісність; Проектування ліній електричних мереж; Перенапруги та координація ізоляції в електричних мережах; супутні і наступні: Діагностика та випробування електрообладнання.
Короткий зміст навчальної програми: Викладаються загальні питання застосування методів, способів і засобів розрахунку, аналізу, планування та регулювання усталених режимів електричних систем зміннопостійного струму та їх впливу на якість електричної енергії.
Опис: Режимні властивості та техніко-економічні характеристики некомпенсованих протяжних ліній змінного струму. Керовані (гнучкі) лінії змінного струму. Електропересильні та вставки постійного струму. Електропересильні пульсуючого струму. Математичні моделі об`єктів ЕСЗПС на основі методів узагальнених незалежних змінних та формул інтегрування назад. Енергетичні характеристики перетворювачів ЕСЗПС. Екологічні властивості повітряних ліній надвисокої напруги. Напрями збільшення пропускної спроможності електропересилень.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль – виконання і захист розрахунково-графічних, контрольних та лабораторних робіт. Методи оцінювання знань: вибіркове усне опитування; тести, оцінка активності, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень тощо. Екзаменаційний контроль – усний та письмовий компоненти.
Критерії оцінювання результатів навчання: • письмові звіти з лабораторних і розрахункової робіт, усне опитування (30%) • підсумковий контроль - екзамен: письмово-усна форма (70%)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Рыжов Ю.П. Дальние электропередачи сверхвысокого напряжения: учебник для вузов / Ю.П. Рыжов. – М.: Издательский дом МЭИ, 2007. – 488 с. 2. Енергетичні системи з електропередачами та вставками постійного струму / Шидловський А.К., Перхач В.С., Скрипник О.І. Відп. ред. Кузнецов В.Г.; АН України. Ін-т електродинаміки. – Київ: Наук. думка, 1992. – 288 с. 3. Лысяк Г.Н., Стряпан В.Н., Данилюк А.В. Математическое моделирование установившихся режимов электрических систем переменно-постоянного тока: Учебное пособие. – К.: УМК ВО. – 1990. – 104 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).