Системи керування електричними станціями

Спеціальність: Електроенергетика, електротехніка та електромеханіка
Код дисципліни: 7.141.11.E.040
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Електроенергетика та системи управління
Лектор: Доцент Покровський К. Б.
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою навчальної дисципліни є вивчення комплексу питань з організації, експлуатаційних характеристик, елементів та структури сучасних систем автоматичного керування електростанціями (АСК ЕС) на основі цифрової техніки.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей: загальні компетентності: 1. Знання спеціальних розділів математики, в обсязі, необхідному для освоєння професійно-орієнтованих дисциплін; 2. Здатність до аналізу та синтезу; 3. Здатність здійснювати пошук, аналізувати і критично оцінювати інформацію з різних джерел; 4. Уміння працювати як індивідуально, так і в команді; 5. Уміння ефективно спілкуватися на професійному та соціальному рівнях; 6. Розуміння необхідності навчання протягом життя та трансферу набутих знань; 7. Відповідальність за якість виконуваної роботи. фахові компетентності: 1. Знання про тенденції розвитку і найбільш важливі нові розробки в області електротехніки та електромеханіки, а також суміжних; 2. Знання і розуміння наукових понять, теорій і методів, необхідних для розв’язання задач в електроенергетичних, електротехнічних та електромеханічних систем та їх устаткування; 3. Здатність застосовувати інформаційно-комунікаційні технології та навики програмування для розв’язання типових завдань інженерної діяльності; 4. Здатність використовувати отримані знання та уміння для роботи в промисловості і розуміти необхідність дотримання правил техніки безпеки, при виконанні посадових обов’язків; 5. Здатність застосовувати аналітичні методи аналізу, математичне моделювання та виконувати фізичні та математичні експерименти для розв’язання інженерних завдань та при проведенні наукових досліджень; 6. Здатність інтегрувати знання з інших дисциплін, застосовувати системний підхід та враховувати нетехнічні аспекти при розв’язанні інженерних задач та проведенні досліджень;
Результати навчання: Результати навчання відповідно до освітньої програми, методи навчання і викладання, методи оцінювання досягнення результатів навчання. Результати навчання Методи навчання і викладання Методи оцінювання рівня досягнення результатів навчання РН1. Здатність продемонструвати знання і розуміння наукових і практичних принципів, необхідних для розв’язування інженерних задач та виконання досліджень в області АСК ЕС. Лекції, лабораторні заняття - інформаційно-рецептивний метод, репродуктивний метод, евристичний метод, метод проблемного викладу, самостійна робота – репродуктивний метод, дослідницький метод. Поточний та екзаменаційний контроль. Методи оцінювання знань: вибіркове оцінка активності, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень тощо. Екзамен тестовий контроль. РН2. Розуміння сучасного стану справ, тенденції розвитку, найбільш важливі розробки та новітні технологій в галузі АСК ЕС. Лекції, лабораторні заняття - інформаційно-рецептивний метод, репродуктивний метод, евристичний метод, метод проблемного викладу, самостійна робота – репродуктивний метод, дослідницький метод. Поточний та екзаменаційний контроль. Методи оцінювання знань: вибіркове оцінка активності, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень тощо. Екзамен тестовий контроль. РН3. Розуміння сучасної структури АСК ЕС та вимоги до неї. Лекції, лабораторні заняття - інформаційно-рецептивний метод, репродуктивний метод, евристичний метод, метод проблемного викладу, самостійна робота – репродуктивний метод, дослідницький метод. Поточний та екзаменаційний контроль. Методи оцінювання знань: вибіркове оцінка активності, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень тощо. Екзамен тестовий контроль. РН4. Знання характеристик окремих елементів АСК ЕС. Лекції, лабораторні заняття - інформаційно-рецептивний метод, репродуктивний метод, евристичний метод, метод проблемного викладу, самостійна робота – репродуктивний метод, дослідницький метод. Поточний та екзаменаційний контроль. Методи оцінювання знань: вибіркове оцінка активності, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень тощо. Екзамен тестовий контроль. РН5. Розуміння принципів передачі та обробки вимірної інформації в схемі АСК ЕС. Лекції, лабораторні заняття - інформаційно-рецептивний метод, репродуктивний метод, евристичний метод, метод проблемного викладу, самостійна робота – репродуктивний метод, дослідницький метод. Поточний та екзаменаційний контроль. Методи оцінювання знань: вибіркове оцінка активності, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень тощо. Екзамен тестовий контроль. РН6. Розуміння принципів роботи та характеристики засобів узгодження систем АСК з елементами ЕС. Лекції, лабораторні заняття - інформаційно-рецептивний метод, репродуктивний метод, евристичний метод, метод проблемного викладу, самостійна робота – репродуктивний метод, дослідницький метод. Поточний та екзаменаційний контроль. Методи оцінювання знань: вибіркове оцінка активності, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень тощо. Екзамен тестовий контроль. РН7. Уміння самостійно проектувати елементи структурної схеми АСК ЕС з урахуванням усіх аспектів поставленої задачі. Лекції, лабораторні заняття - інформаційно-рецептивний метод, репродуктивний метод, евристичний метод, метод проблемного викладу, самостійна робота – репродуктивний метод, дослідницький метод. Поточний та екзаменаційний контроль. Методи оцінювання знань: вибіркове оцінка активності, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень тощо. Екзамен тестовий контроль.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: • Електрична частина електростанцій та підстанцій, • Теорія автоматичного керування, • Технологічні режими електростанцій та підстанцій.
Короткий зміст навчальної програми: Структура та організація автоматизованої системи керування енергосистемою. Режими роботи обладнання електростанцій та підстанцій. Автоматичні пристрої керування режимами енергосистеми. Первинні та вторинні перетворювачі вимірних сигналів та їх характеристики. Автоматичне керування потужністю та напругою на електростанціях.
Опис: В навчальній дисципліні розглядаються питання автоматичного керування режимами паралельно працюючих електростанцій, електричних мереж і приймачів електричної енергії, об'єднаних загальним режимом з єдиним централізованим оперативно-диспетчерським керуванням на основі автоматизованої системи диспетчерського управління. В дисципліні розглянуто нормальний, форсований, аварійний та післяаварійний режими роботи схеми та обладнання електростанцій, задачі оперативного персоналу в цих режимах, класифікація та призначення пристроїв автоматичного керування, структуру автоматизованих систем диспетчерського та технологічного керування, апаратне та програмне забезпечення АСДУ, системи збудження генераторів та системи автоматичного керування частотою та потужністю енергоблоків.
Методи та критерії оцінювання: • Письмові звіти з лабораторних робіт, усне опитування, контрольна робота (30%)ю • Підсумковий контроль (70 %, контрольний захід, залік): письмово-усна форма (70%).
Критерії оцінювання результатів навчання: Діагностика знань проводиться шляхом опитування під час аудиторних занять. Семестровий екзамен проводиться в письмовій формі. Екзамен перед комісією студент складає в усній формі з фіксацією запитань та оцінок відповідей на екзаменаційному листі.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Конспект лекцій з курсу «Автоматизовані системи керування електричними станціями. Укл. Покровський К.Б. Опубл. ВНС НУ «ЛП», 2012р. 2. Автоматичне регулювання частоти та перетоків активної потужності в енергосистемах. О.С.Яндульський, А.О.Стелюк, М.П.Лукаш; під загальною редакцією д.т.н. О.С.Яндульського, К.НТУУ «КПІ»,2010.-88с. 3. Технічна експлуатація електричних станцій і мереж. Правила.(ГКД 34.20.507-2003). Затверджено наказом Мінпаливенерго України від 13 червня 2003 року № 296.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).