Геоматика та дистанційні методи в дослідженні територій

Спеціальність: Інженерна геодезія
Код дисципліни: 7.193.01.O.002
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Фотограмметрія та геоінформатика
Лектор: професор Бурштинська Христина Василівна
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою викладання дисципліни є висвітлення основних концепцій та підходів до збору інформації, обробки цифрових аерокосмічних зображень та управління просторовими даними, які можна використати в практичний діяльності, зокрема для розв’язання тематичних завдань у сфері геоінформаційних систем та технологій. Вміти аналізувати літературні джерела. Розуміти особливості повітряного та космічного знімання. Розуміти принципи проведення моніторингу об’єктів, процесів та явищ земної поверхні.
Завдання: Інтегральна компетентність: Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми під час професійної діяльності у сфері геодезії та землеустрою або у процесі навчання, що передбачає застосування теоретичних знань та методів геодезичних, фотограмметричних, геоінформаційних, картографічних технологій і систем та кадастру і оцінки нерухомості. Загальні компетентності: ЗК5. Здатність продукувати нові ідеї, проявляти креативність та здатність до системного мислення; ЗК8. Набуття гнучкого способу мислення, який дає можливість зрозуміти і розв’язати проблеми та задачі, зберігаючи при цьому критичне відношення до усталених наукових концепцій. Фахові компетентності: ФК1. Знання наукових понять, теорій і методів, необхідних для розуміння принципів роботи та функціонального призначення сучасних геодезичних, фотограмметричних приладів та навігаційних систем та їх устаткування; ФК4. Знання спеціалізованого програмного забезпечення і ГІС систем та базові вміння програмувати для вирішення прикладних професійних задач; ФК8. Здатність використовувати та впроваджувати нові технології, брати участь у модернізації та реконструкції обладнання, пристроїв, систем та комплексів, зокрема з метою підвищення їх ефективності та точності; ФК11. Здатність використовувати знання й уміння для розрахунку апріорної оцінки точності та вибору технологій проектування і виконання прикладних професійних завдань; ФК13. Уміння досліджувати проблему та визначати обмеження, у тому числі зумовлені проблемами сталого розвитку та впливу на навколишнє середовище;
Результати навчання: РН 1 (ЗН1). Здатність продемонструвати глибокі знання та навики щодо проведення експериментів, збору даних, моделювання та аналізу отриманих результатів, системно мислити та застосовувати творчі здібності до формування принципово нових ідей у геодезії та землеустрої РН 2 (ЗН5). Здатність продемонструвати знання сучасного стану справ та новітніх технологій в галузі геодезії та землеустрою РН 3 (ЗН9). Використовувати інформаційні ресурси науковим чином, з використанням високих стандартів текстового аналізу РН 4 (ЗН12). Розуміння впливу технічних досягнень в суспільному, економічному, соціальному і екологічному аспекті РН 5 (УМ2). Застосовувати знання технічних характеристик, конструкційних особливостей, призначення і правил експлуатації устаткування та обладнання для вирішення технічних задач з геодезії та землеустрою РН 6 (УМ6). Виконувати відповідні експериментальні дослідження застосовуючи дослідницькі навички за професійною тематикою РН 7 (УМ11). Здійснювати математико-статистичне опрацювання результатів науково-прикладної діяльності РН 8 (КОМ1). Здатність працювати результативно в групах, щоб локалізувати, отримати та опрацювати дані для вирішення завдання дослідження та брати відповідальність за організацію періодів роботи РН 10 (АіВ4). Здатність самостійно підготувати та захистити магістерську роботу на основі власних досліджень
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Інфраструктура геопросторових даних
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна вивчає підходи до збору аерокосмічної інформації та управління просторовими даними для розв’язання різних тематичних завдань. Основними завданнями, які детальніше розглядаються в курсі є: отримання даних про стан атмосфери та врахування її впливу на зображення; використання вегетаційних індексів для дослідження стану рослинності; дослідження стану лісів, грунтів за матеріалами ДЗ та створення тематичної карти лісів;дослідження руслових процесів річок засобами ДЗЗ та ГІС- технологій ; дослідження морів та океанів за даними ДЗ; використання даних лазерного сканування місцевості в гідрографічних дослідженнях; інтерферометрія та її застосування для моніторингу надзвичайних ситуацій.
Опис: Основні підходи до збору інформації та управління просторовими даними. Врахування впливу атмосфери на космічні зображення. Використання вегетаційних індексів для ефективної інтерпретації зображень. Дослідження стану лісів за матеріалами ДЗ. Руслові процеси та їх дослідження за даними ДЗ. Дослідження морів та океанів за даними ДЗ. Використання лазерних знімальних систем для створення високоточної ЦМР в гідрографічних дослідженнях. Радіолокаційне знімання.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль проводиться у вигляді усного опитування під час захисту лабораторних, контрольних та розрахунково-графічних робіт. Семестровий контроль передбачено у вигляді письмової компоненти за теоретичною і практичною складовою та усної компоненти.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль - 40 балів (письмові звіти з лабораторних робіт – 30 балів, розрахунково-графічна робота - 10 балів) Екзамен - 60 балів (письмова компонента – 50 балів, усне опитування – 10 балів)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Навчально-методичне забезпечення 1. Використання вегетаційних індексів для покращення інтерпретаційних можливостей космічних зображень: метод. рекомендації до виконання комплексної лабораторної роботи з курсу «Геоматика та дистанційні методи в дослідженні територій» для студентів ІІ РВО. / уклад.: Х.В. Бурштинська, І.В. Заяць, Ю.В. Денис. – Львів: В-во Львівської політехніки, 2018. – 16 с. 2. Моніторинг зміщень русел рік за космічними зображеннями та картографічними матеріалами: метод. рекомендації до виконання комплексної лабораторної роботи з курсу «Геоматика та дистанційні методи в дослідженні територій» для студентів ІІ РВО. / уклад.: Х.В. Бурштинська, А.В. Бабушка, І.В. Заяць. – Львів: В-во Львівської політехніки, 2016. – 16 с. Рекомендована література Базова 1. Бурштинська Х. В., Станкевич С. А., Денис Ю. В. Фотограмметрія та дистанційне зондування. Книга 2. Підручник. Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2019. 216с. 2. Бурштинська Х.В. Аерокосмічні знімальні системи: підручник / Х.В.Бурштинська, С.А.Станкевич. – Львів: Видавицтво Львівської політехніки, 2013. – 316 с. 3. Дорожинський О.Л. Геоматика в моніторингу довкілля та оцінці загрозливих ситуацій: монографія / О.Л. Дорожинський, Х.В. Бурштинська, В.М. Глотов та ін. ; за ред. О. Дорожинського. – Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2016. – 400 с. 4. Дорожинський О.Л., Бурштинська Х.В.Фотограмметрія та дистанційне зондування: підручник в двох книгах . – Львів: Видавицтво Львівської політехніки, 2019. – 316 с. Інформаційні ресурси 1. ArcGIS tutorials. // [електронний ресурс]. https://desktop.arcgis.com/en/arcmap/latest/get-started/introduction/arcgis-tutorials.htm 2. Національна геологічна служба (USGS) США. // [електронний ресурс]. http://www.usgs.gov; 3. Національне космічне агентство України. // [електронний ресурс]. http://www.nkau.gov.ua; 4. Національне управління з досліджень океана та атмосфери (NOAA) США. // [електронний ресурс]. http://www.noaa.gov.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).