Актуальні проблеми зовнішньої політики України та міжнародних відносин

Спеціальність: Міжнародна інформація
Код дисципліни: 7.291.02.O.001
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Політологія та міжнародні відносини
Лектор: к.політ.н., асист. Лукач Н.М.
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою навчальної дисципліни є: вивчення засад становлення і розвитку зовнішньополітичної діяльності Української держави доби незалежності (з 1991 р.) та її концепції, сформованої на принципах і нормах міжнародного права, відповідно до сучасних тенденцій міжнародних відносин; засвоєння студентами в аналітичному викладі програмного обсягу знань з проблем міжнародного становища та зовнішньої політики України, її дипломатії, а також сучасної системи міжнародних відносин загалом, необхідних для ефективної організації майбутньої фахової діяльності, зорієнтованої на реалізацію загальнонаціональних і державних інтересів; опанування студентами логічних та причинно-наслідкових зв’язків між особливостями зовнішньої політики України, способами її реалізації та сучасним станом міжнародної системи, а також основних підходів щодо визначення місця та ролі України у сучасних міжнародних відносинах.
Завдання: Інтегральна компетентність: Здатність розв’язувати складні задачі і проблеми у галузі міжнародних відносин, суспільних комунікацій та регіональних студій, що передбачає проведення досліджень та/або здійснення інновацій та характеризується невизначеністю умов і вимог. Загальні компетентності: ЗК 2 - Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями. Фахові компетентності: • ФК 1 - Здатність виявляти та аналізувати природу, динаміку, принципи організації міжнародних відносин, типи та види міжнародних акторів, сучасні тенденції розвитку світової політики. • ФК 4 – Здатність аналізувати глобальні процеси та їх вплив на міжнародні та суспільні відносини, політичні та суспільні системи. • ФК 5 – Здатність аналізувати та прогнозувати міжнародні відносини у різних контекстах, зокрема політичному, безпековому, правовому, економічному, суспільному, культурному та інформаційному. • ФК 9- Здатність виявляти та аналізувати особливості розвитку країн та регіонів, сучасних глобальних, регіональних та локальних процесів, та місця в них України. • ФК 11 - Здатність продемонструвати знання та розуміння сучасних європейських інтеграційних процесів та місця в них України.
Результати навчання: • РН 1 - знати та розуміти природу, джерела та напрями еволюції міжнародних відносин, міжнародної політики, зовнішньої політики держав, стану теоретичних досліджень міжнародних відносин та світової політики; • РН 2 - критично осмислювати та аналізувати глобальні процеси та їх вплив на міжнародні відносини; • РН 4 – аналізувати та оцінювати проблеми міжнародної та національної безпеки, міжнародні та інтернаціоналізовані конфлікти, підходи, способи та механізми забезпечення безпеки у міжнародному просторі та у зовнішній політиці держав; • РН 7- оцінювати та аналізувати міжнародні та зовнішньополітичні проблеми та ситуації, пропонувати підходи до вирішення таких проблем; • РН 16 –знати та розуміти вузькоспеціалізовані (політичні, правові, безпекові, соціальні, комунікаційні тощо) аспекти розвитку сучасної системи міжнародних відносин та місця в ній України; • РН 17 – системно мислити та креативно інтерпретувати події на глобальному, регіональному та локальному рівнях з врахуванням історичних передумов їх виникнення та розвитку, особливостей взаємодії України з іншими державами світу; • РН 19 – у комунікаціях обстоювати патріотичну державницьку позицію щодо місця України в системі міжнародних відносин • РН 22 - усвідомлювати необхідність навчання впродовж усього життя з метою поглиблення набутих та здобуття нових фахових знань відповідно до тенденцій розвитку міжнародних відносин, формулювання новітніх політологічних теорій, концепцій та трактувань міжнародної системи; Комунікація: • Ком 2 – здатність у комунікаціях обстоювати патріотичну державницьку позицію щодо місця України в системі міжнародних відносин; • Ком 3 – уміння представляти та обговорювати отримані результати та здійснювати трансфер набутих знань. Автономія і відповідальність: • АіВ 1- здатність адаптуватись до нових умов та приймати відповідні рішення; • АіВ 2- здатність усвідомлювати необхідність навчання упродовж всього життя з метою поглиблення набутих та здобуття нових фахових знань; • АіВ 3- здатність відповідально ставитись до виконуваної роботи, самостійно приймати рішення, досягати поставленої мети з дотримання вимог професійної етики.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: • Пререквізит: «Міжнародна та Європейська безпека». • Кореквізит: «Історія та теорія дослідження міжнародних систем та глобального розвитку», «Виконання магістерської кваліфікаційної роботи».
Короткий зміст навчальної програми: Тематичне спрямування курсу – це концептуальна проблематика зовнішньої політики України в її пріоритетних напрямках, зокрема, на пострадянському просторі, з країнами «Великої сімки», державами ЦСЄ та ПСЄ, країнами Азії, Африки та Латинської Америки в умовах сучасного стану міжнародних відносин. Увага приділяється й інтеграційним процесам у ЦСЄ та ПСЄ в контексті євроінтеграційного руху України як головного напряму її зовнішньої політики, миротворчій діяльності та роботі представників української держави в міжнародних/регіональних організаціях, а також без пековим проблемам сучасної системи міжнародних відносин.
Опис: 1 Концептуальна проблематика у зовнішній політиці України. 2 Політика України у пострадянському просторі. Особливості російсько-українських відносин. 3 Зовнішньополітичні відносини України з «Великою сімкою». 4 Інтеграційні процеси у ЦСЄ та ПСЄ та Україна. 5 Діяльність України в міжнародних організаціях. 6 Безпековий вимір зовнішньої політики України.
Методи та критерії оцінювання: • Поточний контроль (40 %): усне опитування, виступи на семінарах, індивідуальні роботи, аналітичні доповіді. • Підсумковий контроль (60 %): екзамен (кількарівневе тестування, усна компонента).
Критерії оцінювання результатів навчання: * Критерії оцінювання виступу на семінарському занятті 3 бали – Відповідь повна, змістовна, логічна, з послідовним викладом матеріалу, висновки та узагальнення обґрунтовані; студент демонструє глибоке розуміння предмету, самостійність та критичність мислення, вміння аналізувати, аргументовано доводити свою позицію, логічно й послідовно викладати матеріал, здійснювати прогнози та надавати пропозиції. Інформація подана чітко, вичерпно, із застосуванням аналітичного підходу та додаткового фактологічного й концептуального матеріалу до запропонованого питання; обґрунтовано та здійснено порівняння різних підходів та інтерпретацій, використано широку джерельну базу; наведено приклади; студент демонструє володіння понятійно-категоріальним апаратом, знання першоджерел. 2 бали – Відповідь демонструє знання студентом значної частини програмного матеріалу; факти використовуються правильно, але допущені незначні помилки в їх тлумаченні, наявна часткова термінологічна некоректність, невеликі неточності; відповідь не повна, однак грамотна, без суттєвих помилок, правильна, змістовна, логічна, з послідовним викладом матеріалу, висновки обґрунтовані; студент демонструє розуміння предмету, самостійність та критичність мислення, вміння аналізувати, аргументовано доводити свою позицію, логічно й послідовно викладати матеріал, здійснювати прогнози та надавати пропозиції/. 1 бал – Відповідь неповна, фрагментарна, наявна часткова термінологічна некоректність, теоретичні та фактичні неточності. Виклад є непослідовним, без обґрунтованих висновків та узагальнень. ** Критерії оцінювання реферату та виступу із доповіддю на семінарському занятті 4 бали - Реферат підготовлений відповідно до запропонованої теми та написаний згідно з самостійно розробленим студентом планом із дотриманням технічних вимог щодо оформлення реферату. Демонструє глибоке та всебічне знання та розуміння програмного матеріалу, інформація подана чітко, вичерпно із застосуванням аналітичного підходу та додаткового фактологічного і концептуального матеріалу до обраної теми; обґрунтовано та здійснено порівняння різних підходів та інтерпретацій, фактологічні дані підібрані грамотно, наведено приклади. представлено кваліфіковані посилання на використану літературу. Реферат написаний грамотно, із застосуванням наукового стилю мовлення. Доповідь за темою реферату – повна, комплексна, з всебічним висвітленням запропонованих у плані питань, вичерпна, чітка, логічна, аргументована, з обґрунтованими теоретичними положеннями, з послідовним викладом змісту, власним баченням розв’язання проблеми, наведенням прикладів та фактів практичного застосування теоретичних положень. Відповідь демонструє системні та глибокі знання програмного матеріалу, вільне володіння понятійним апаратом, вміння самостійно та критично мислити, надавати оцінки, обґрунтовувати власну думку, використана широка джерельна база. 3-2 бали – Реферат правильний, повний, чіткий, логічний, з послідовним описом і викладом змісту питання. Демонструє глибоке та всебічне знання та розуміння програмного матеріалу, інформація подана чітко, вичерпно із застосуванням аналітичного підходу та додаткового фактологічного і концептуального матеріалу до запропонованого запитання, обґрунтовано та здійснено порівняння різних підходів та інтерпретацій, фактологічні дані і джерела підібрані добре, наведено приклади, представлено правильні посилання на використану літературу. Виклад логічно послідовний і цілісний, висновки – чітко сформульовані й добре обґрунтовані. Реферат написаний грамотно, науковою мовою. У рефераті допускаються незначні неточності змістовного характеру; факти використовуються правильно, але допущені незначні помилки в їх тлумаченні, наявна часткова термінологічна некоректність. Доповідь за темою реферату -- повна, з всебічним висвітленням запропонованих у плані питань, однак спостерігається нечіткість викладу; судження не у повній мірі самостійні й аргументовані. 1 бал – Реферат, у якому студент демонструє повне нерозуміння суті запропонованого завдання, незнання базових компонентів предметної області. *** Критерії оцінювання доповнення до основних виступів колег, участь в обговоренні проблемних питань, постановка запитань колегам (макс. бал – 2) . 2 бали – Доповнення суттєве, змістовне, логічно-аргументоване, з обґрунтованими теоретичними положеннями та висновками; активна участь в обговоренні проблемних питань із демонстрацією розуміння предмету та самостійністю суджень. 1 бал – Доповнення несуттєве, однак правильне, демонструє розуміння студентом предмету обговорення та самостійність мислення.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Chekalenko L.D. Foreign policy of Ukraine. Ed. by Tsivatyi V.G. – K: LAT&K, 2016. – 294 p., 8 p. pic. 2. Америка і Європа у сучасних міжнародних трансформаціях / Макаренко Є.А., Погорська І.І., Рижков М.М. та ін.: Монографія . – К. : Центр вільної преси, 2014. – 472 с. 3. Асоціація як новий формат відносин України з Європейським Союзом: політичний, правовий, економічний та інформаційний аспекти. Монографія./ Копійка В.В., Дорошко М.С., Кондратенко О.Ю. та ін.- К.: ВПЦ "Київський університет", 2018. - 389 с. 4. Задорожній О. В. Порушення агресивною війною Російської Федерації проти України основних принципів міжнародного права : монографія. – К.: К.І.С., 2015. – 712 с. 5. Захарченко А. М. Політика США, ЄС і Росії в контексті основних проблем безпеки Близького Сходу та її врахування в політиці України : аналітична доповідь. – Одеса: Фенікс, 2011. – 56 с. 6. Зінько І. Зовнішня політика країн Північної Європи: навч. посібник / Ігор Зінько. – Львів: ЛНУ імені Івана Франка, 2015. – 328 с. 7. Зовнішня політика України – 2014 : стратегічні оцінки, прогнози та пріоритети / за ред. Г.М.Перепелиці, О.В.Потєхіна. – К.: ВД „Стилос”, 2015. – 326 с. 8. Зовнішня та безпекова політика США: аналітичні дослідження. Монографія / Макаренко Є. А., Рижков М. М., Погорська І. І., Піпченко Н. О. – К. : Центр вільної преси, 2016. – 456 с. 9. Кондратенко О.Ю. Геостратегічний вимір зовнішньої політики Російської Федерації: Монографія; К.: ВПЦ "Київський університет", 2017. - 607с. 10. Копійка В. В. Європейський Союз: Досвід розширення і Україна / Копійка В. В. - К.: Юрид. думка, 2005. — 448 с. 11. Країнознавство: навч. посібник / Я.Б.Турчин, Л.О.Дорош, О.Н.Горбач. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2012. – 276 с. 12. Міжнародні відносини та зовнішня політика України : підручник / [Ю. В. Пунда, І. П. Козинець, В. С. Клименко та ін.]. – К. : НУОУ ім. Івана Черняховського, 2020. – 328 с. 13. Міжнародні організації. Кредитно-модульний курс.: 3-тє вид. перероб. та доп. Навч. посіб. / За ред. Козака Ю. Г., Ковалевського В. В., Логвінової Н. С., – К.: Центр учбової літератури, 2011. – 344 с. 14. Регіональні стратегії США і Європи: зовнішньополітичний і безпековий вимір / Головченко В. І., Копійка В. В., Макаренко Є. А. та ін.: Монографія.– К. : Центр вільної преси, 2016. – 528 с. 15. Світові інтеграційні процеси в умовах трансформації міжнародних систем: навчальний посібник / За концепцією та наук. ред. Л.Д. Чекаленко /. – К.: Дипломатична академія України при МЗС України, 2013. – 628 с., 24 іл. 16. Стратегічне партнерство в міжнародних відносинах / Брусиловська О. І., Бурдяк В. І., Зайцева М. В. та ін.: Монографія – К. : Вадекс, 2018. – 542 с. 17. Україна в постбіполярній системі міжнародних відносин : (аналітична доповідь) / В. А. Манжола, С. В. Андрущенко, М. Г. Капітоненко, В. Ю. Константинов; Київ. нац. ун-т ім. Т. Шевченка, Ін-т міжнародних відносин, Каф. міжнарод. відносин та зовнішньої політики. – К.,2006. – 66 с. 18. Україна на міжнародній арені: Збірник документів і матеріалів (1991–1995 рр.): У 2-х кн. – К.: Юрінком Інтер, 1998. – Кн. 1. – 736 с. 19. Україна на міжнародній арені: Збірник документів і матеріалів (1991–1995 рр.): У 2-х кн. – К.: Юрінком Інтер, 1998. – Кн. 2. – 496 с. 20. Хаас Р. Розхитаний світ. Зовнішня політика Америки і криза. – К.: Основи, 2019. – 376 с. 21. Чекаленко Л. Зовнішня політика України (від давніх часів до наших днів): Підручник.- К.: Кондор, 2011. – 290 с. 22. Чекаленко Л. Зовнішня політика України: Підручник.- К.: «LAT&K», 2015. – 477 с. 23.Зовнішня політика України та міжнародне співробітництво: розвиток двосторонніх і багатосторонніх відносин з країнами світу, участь і співпраця з міжнародними організаціями : рекомендаційний список літератури / Київ. нац. ун-т імені Тараса Шевченка, НБ ім. М. Максимовича, Інформаційно-бібліографічний відділ ; [упоряд.: І. І. Тіщенко, Г. В. Красільчук ; за заг. ред. І. І. Тіщенко ; наук. ред. д-р наук з соціальних комунікацій О. О. Сербін]. – [Київ : б. в.], 2021. – 130 с. 24. Пашков В. Сфера вищої освіти як інструмент "м’якої сили" у зовнішній політиці держави / В. Пашков // Зовнішні справи. – Київ, 2020. – № 7/8. – С. 48–54. 25. Українська призма: Зовнішня політика 2021. Аналітичне дослідження // ГО «Рада зовнішньої політики “Українська призма”», Фонд ім. Ф. Еберта. ТОВ «Вістка» — Київ, 2022. — 328 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).