Металорізальні верстати

Спеціальність: Робототехніка та промисловий інжиніринг
Код дисципліни: 6.131.07.O.031
Кількість кредитів: 4.50
Кафедра: Робототехніка та інтегровані технології машинобудування
Лектор: Боровець Володимир Михайлович
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення дисципліни є сформувати у студентів вміння орієнтуватися в розмаїтті металорізального обладнання, здійснювати аналіз кінематичних схем та конструктивних особливостей металорізального обладнання, складати рівняння кінематичного балансу ланцюгів, визначати формули настроювання ланцюгів, вибирати потрібне обладнання для виконання конкретної технологічної операції, розраховувати кількість зубців шестірень гітар змінних коліс ланцюгів ділення, диференціала, подач, головного руху, гвинторізного та інших.
Завдання: Загальні компетентності: 1. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності (ЗК2). 2. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях (ЗК4). 3. Визначеність і наполегливість щодо поставлених завдань і взятих обов’язків (ЗК6). 4. Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями (ЗК7). 5. Навички здійснення безпечної діяльності (ЗК10). 6. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел (ЗК12). 7. Здатність оцінювати та забезпечувати якість виконуваних робіт (ЗК13). Фахові компетентності: 1. Здатність робити оцінки параметрів працездатності матеріалів, конструкцій і машин в експлуатаційних умовах та знаходити відповідні рішення для забезпечення заданого рівня надійності конструкцій і процесів, в тому числі і за наявності деякої невизначеності (ФК2). 2. Здатність здійснювати оптимальний вибір технологічного обладнання, комплектацію технічних комплексів, мати базові уявлення про правила їх експлуатації (ФК4). 4. Здатність представлення результатів своєї інженерної діяльності з дотриманням загальноприйнятих норм і стандартів (ФК9). 5. Здатність описувати та класифікувати широке коло технічних об’єктів та процесів, що ґрунтується на глибокому знанні та розумінні основних механічних теорій та практик, а також базових знаннях суміжних наук (ФК10).
Результати навчання: Результати навчання відповідно до освітньої програми, методи навчання і викладання досягнення результатів навчання: 1. Виконувати геометричне моделювання деталей, механізмів і конструкцій у вигляді просторових моделей і проекційних зображень та оформлювати результат у виді технічних і робочих креслень (РН5). 2. Виконувати геометричне моделювання деталей, механізмів і конструкцій у вигляді просторових моделей і проекційних зображень та оформлювати результат у виді технічних і робочих креслень (РН6). 3. Знати і розуміти основи інформаційних технологій, програмування, практично використовувати спеціалізоване прикладне програмне забезпечення для виконання інженерних розрахунків, оброблення інформації та результатів експериментальних досліджень (РН8). 4. Знати конструкції, методики вибору і розрахунку, основи обслуговування і експлуатації приводів верстатного і робото технічного обладнання (РН10). 5. Розуміти принципи роботи систем автоматизованого керування технологічним устаткуванням, зокрема мікропроцесорних, вибирати та використовувати оптимальні засоби автоматики (РН11). 6. Мати професійні навички практичного використання комп’ютеризованих систем проектування (CAD), підготовки виробництва (САМ) та інженерних розрахунків (CAE) (РН12). 7. Здійснювати оптимальний вибір обладнання та комплектацію технічних комплексів (РН14).
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити: - нарисна геометрія та інженерна графіка; - теорія машин і механізмів. Кореквізити: Експлуатація та обслуговування машин. Автоматизація виробничих процесів. Системи ЧПК технологічного обладнання.
Короткий зміст навчальної програми: У даному курсі лекцій розглянуто особливості кінематичної будови основних вузлів (головного приводу і приводу подач) металорізальних верстатів, а також кінематичні схеми верстатів різних технологічних груп. Наведено основні відомості про основи побудови та характеристики технологічного обладнання. Також розглянуто функціональні системи верстатів, формоутворення поверхонь, види різних рухів у верстатах, а саме, формоутворюючі, ділення, установочні, різання. Представлено призначення, характеристики та класифікація металообробного обладнання, типи верстатів, описано їх будову, принципи роботи, можливі схеми обробки, оброблювані поверхні, наведено кінематичні схеми та ланцюги основних рухів верстатів. Розглянуто типові механізми для ступінчастого та безступінчастого регулювання швидкості обертання валів, механізми привиду прямолінійного руху, підсумовуючі механізми для виконання періодичного руху, реверсивні механізми, механізми ступінчастого і безступінчастого регулювання частоти обертів валів, механізми для перетворювання обертального руху в поступальний, підсумовуючі механізми. Розглянуто діапазони регулювання швидкостей та подач, приводи зі ступінчастим регулюванням, геометричні ряди частот обертів та подач, графоаналітичний метод кінематичного розрахунку коробок, побудова структурної сітки та графіка частот обертів шпинделя та величин подач, коробки з звичайною множинною та складеною структурою, розрахунок передаточного відношення зубчатих передач коробок, визначення числа зубців зубчастих коліс коробок, способи безступінчастого регулювання. Наведено конструктивні особливості, кінематичні схеми верстатів різноманітних груп та особливості їх налаштування. Представлено різноманітні класи металорізального обладнання та наведено особливості кінематики даного обладнання, рухи під час формоутворення виробів та доцільність використання даних верстатів в технологічному процесі виготовлення виробів. Наведено призначення, процеси, що проходять при електрофізичних і електрохімічних методах обробки важкооброблюваних матеріалів. Розглянуто електроерозійні верстати, для електрохімічної обробки, ультразвукові верстати. Показано принципи їх роботи, принципові схеми верстатів.
Опис: 1. Стан, основні поняття, і різновидність метало оброблюваних верстатів 2. Робоча система верстата 3. Механізми керування рухами 4. Класифікація металорізальних верстатів 5. Приводи металорізальних верстатів та кінематичний розрахунок 6. Особливості кінематичного розрахунку 7. Верстати токарної групи 8. Токарно-револьверні верстати та автомати 9. Свердлильні верстати 10. Розточувальні верстати призначення і основні типи 11. Фрезерні верстати 12. Стругальні і довбальні верстати 13. Протяжні верстати 14. Розрізні верстати 15. Шліфувальні і заточувальні верстати 16. Зубонарізні верстати 17. Верстати для електрофізичних і електрохімічних методів оброблення
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль на лекційних заняттях проводиться з метою виявлення готовності студента до занять у таких формах: вибіркове усне опитування перед початком занять оцінка активності студента у процесі занять, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень, доповнень попередніх відповідей і т. ін. Контрольні запитання поділяються на: а) тестові завдання – вибрати вірні відповіді; б) проблемні – створення ситуацій проблемного характеру в) питання-репліки – виявити причинно-наслідкові зв’язки; г) ситуаційні завдання – визначити відповідь згідно певної ситуації; д) питання репродуктивного характеру – визначення практичного значення.
Критерії оцінювання результатів навчання: Екзаменаційний контроль (Поточний контроль -30%, Письмова компонента 50%, усна компонента -20%) Захист курсового проекту. Диференційний залік. (100%)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Кіпчарський В. П. Металорізальні верстати : навчальний посібник / В. П. Кіпчарський. – Маріуполь : ДВНЗ «ПДТУ», 2018. – 143 с. 2. Бурек Я. Верстатне обладнання : навч. посіб. / Я. Бурек, І.В. Гурей, З.А. Стоцько – Львів: Вид-во ун-ту “Львівська політехніка”, 2014. – 168 с. 3. Бочков В. М. Обладнання автоматизованого виробництва: навч. посіб. / Бочков В. М., Сілін Р.І. – Львів: Вид-во ун-ту “Львівська політехніка”, 2000. – 380 с. 4. Бочков В.М. Металорізальні верстати: навч. посіб. / Бочков В.М., Сілін Р.І., Гаврильченко О.В. - Львів: Видавництво НУ “Львівська політехніка”, 2009.- 268 с. 5. Бочков В.М., Сілін Р.І., Гаврильченко О.В. Розрахунок та конструювання металорізальних верстатів: підручник / за ред.. Сіліна Р.І. – Львів: Видавництво «Бескид Біт», 2008.-448 с
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).

Металорізальні верстати (курсова робота)

Спеціальність: Робототехніка та промисловий інжиніринг
Код дисципліни: 6.131.07.O.035
Кількість кредитів: 2.00
Кафедра: Проектування машин та автомобільного інжинірингу
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна

Металорізальні верстати (курсова робота)

Спеціальність: Робототехніка та промисловий інжиніринг
Код дисципліни: 6.131.07.O.036
Кількість кредитів: 2.00
Кафедра: Робототехніка та інтегровані технології машинобудування
Лектор: Боровець Володимир Михайлович
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення дисципліни є сформувати у студентів вміння орієнтуватися в розмаїтті металорізального обладнання, здійснювати аналіз кінематичних схем та конструктивних особливостей металорізального обладнання, складати рівняння кінематичного балансу ланцюгів, визначати формули настроювання ланцюгів, вибирати потрібне обладнання для виконання конкретної технологічної операції, розраховувати кількість зубців шестірень гітар змінних коліс ланцюгів ділення, диференціала, подач, головного руху, гвинторізного та інших.
Завдання: Загальні компетентності: 1. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності (ЗК2). 2. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях (ЗК4). 3. Визначеність і наполегливість щодо поставлених завдань і взятих обов’язків (ЗК6). 4. Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями (ЗК7). 5. Навички здійснення безпечної діяльності (ЗК10). 6. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел (ЗК12). 7. Здатність оцінювати та забезпечувати якість виконуваних робіт (ЗК13). Фахові компетентності: 1. Здатність робити оцінки параметрів працездатності матеріалів, конструкцій і машин в експлуатаційних умовах та знаходити відповідні рішення для забезпечення заданого рівня надійності конструкцій і процесів, в тому числі і за наявності деякої невизначеності (ФК2). 2. Здатність здійснювати оптимальний вибір технологічного обладнання, комплектацію технічних комплексів, мати базові уявлення про правила їх експлуатації (ФК4). 4. Здатність представлення результатів своєї інженерної діяльності з дотриманням загальноприйнятих норм і стандартів (ФК9). 5. Здатність описувати та класифікувати широке коло технічних об’єктів та процесів, що ґрунтується на глибокому знанні та розумінні основних механічних теорій та практик, а також базових знаннях суміжних наук (ФК10).
Результати навчання: Результати навчання відповідно до освітньої програми, методи навчання і викладання досягнення результатів навчання: 1. Виконувати геометричне моделювання деталей, механізмів і конструкцій у вигляді просторових моделей і проекційних зображень та оформлювати результат у виді технічних і робочих креслень (РН5). 2. Виконувати геометричне моделювання деталей, механізмів і конструкцій у вигляді просторових моделей і проекційних зображень та оформлювати результат у виді технічних і робочих креслень (РН6). 3. Знати і розуміти основи інформаційних технологій, програмування, практично використовувати спеціалізоване прикладне програмне забезпечення для виконання інженерних розрахунків, оброблення інформації та результатів експериментальних досліджень (РН8). 4. Знати конструкції, методики вибору і розрахунку, основи обслуговування і експлуатації приводів верстатного і робото технічного обладнання (РН10). 5. Розуміти принципи роботи систем автоматизованого керування технологічним устаткуванням, зокрема мікропроцесорних, вибирати та використовувати оптимальні засоби автоматики (РН11). 6. Мати професійні навички практичного використання комп’ютеризованих систем проектування (CAD), підготовки виробництва (САМ) та інженерних розрахунків (CAE) (РН12). 7. Здійснювати оптимальний вибір обладнання та комплектацію технічних комплексів (РН14).
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити: - нарисна геометрія та інженерна графіка; - теорія машин і механізмів. Кореквізити: Експлуатація та обслуговування машин. Автоматизація виробничих процесів. Системи ЧПК технологічного обладнання
Короткий зміст навчальної програми: У даному курсі лекцій розглянуто особливості кінематичної будови основних вузлів (головного приводу і приводу подач) металорізальних верстатів, а також кінематичні схеми верстатів різних технологічних груп. Наведено основні відомості про основи побудови та характеристики технологічного обладнання. Також розглянуто функціональні системи верстатів, формоутворення поверхонь, види різних рухів у верстатах, а саме, формоутворюючі, ділення, установочні, різання. Представлено призначення, характеристики та класифікація металообробного обладнання, типи верстатів, описано їх будову, принципи роботи, можливі схеми обробки, оброблювані поверхні, наведено кінематичні схеми та ланцюги основних рухів верстатів. Розглянуто типові механізми для ступінчастого та безступінчастого регулювання швидкості обертання валів, механізми привиду прямолінійного руху, підсумовуючі механізми для виконання періодичного руху, реверсивні механізми, механізми ступінчастого і безступінчастого регулювання частоти обертів валів, механізми для перетворювання обертального руху в поступальний, підсумовуючі механізми. Розглянуто діапазони регулювання швидкостей та подач, приводи зі ступінчастим регулюванням, геометричні ряди частот обертів та подач, графоаналітичний метод кінематичного розрахунку коробок, побудова структурної сітки та графіка частот обертів шпинделя та величин подач, коробки з звичайною множинною та складеною структурою, розрахунок передаточного відношення зубчатих передач коробок, визначення числа зубців зубчастих коліс коробок, способи безступінчастого регулювання. Наведено конструктивні особливості, кінематичні схеми верстатів різноманітних груп та особливості їх налаштування. Представлено різноманітні класи металорізального обладнання та наведено особливості кінематики даного обладнання, рухи під час формоутворення виробів та доцільність використання даних верстатів в технологічному процесі виготовлення виробів. Наведено призначення, процеси, що проходять при електрофізичних і електрохімічних методах обробки важкооброблюваних матеріалів. Розглянуто електроерозійні верстати, для електрохімічної обробки, ультразвукові верстати. Показано принципи їх роботи, принципові схеми верстатів.
Опис: 1. Стан, основні поняття, і різновидність метало оброблюваних верстатів 2. Робоча система верстата 3. Механізми керування рухами 4. Класифікація металорізальних верстатів 5. Приводи металорізальних верстатів та кінематичний розрахунок 6. Особливості кінематичного розрахунку 7. Верстати токарної групи 8. Токарно-револьверні верстати та автомати 9. Свердлильні верстати 10. Розточувальні верстати призначення і основні типи 11. Фрезерні верстати 12. Стругальні і довбальні верстати 13. Протяжні верстати 14. Розрізні верстати 15. Шліфувальні і заточувальні верстати 16. Зубонарізні верстати 17. Верстати для електрофізичних і електрохімічних методів оброблення
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль на лекційних заняттях проводиться з метою виявлення готовності студента до занять у таких формах: вибіркове усне опитування перед початком занять оцінка активності студента у процесі занять, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень, доповнень попередніх відповідей і т. ін. Контрольні запитання поділяються на: а) тестові завдання – вибрати вірні відповіді; б) проблемні – створення ситуацій проблемного характеру в) питання-репліки – виявити причинно-наслідкові зв’язки; г) ситуаційні завдання – визначити відповідь згідно певної ситуації; д) питання репродуктивного характеру – визначення практичного значення.
Критерії оцінювання результатів навчання: Екзаменаційний контроль (Поточний контроль -30%, Письмова компонента 50%, усна компонента -20%) Захист курсового проекту. Диференційний залік. (100%)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Кіпчарський В. П. Металорізальні верстати : навчальний посібник / В. П. Кіпчарський. – Маріуполь : ДВНЗ «ПДТУ», 2018. – 143 с. 2. Бурек Я. Верстатне обладнання : навч. посіб. / Я. Бурек, І.В. Гурей, З.А. Стоцько – Львів: Вид-во ун-ту “Львівська політехніка”, 2014. – 168 с. 3. Бочков В. М. Обладнання автоматизованого виробництва: навч. посіб. / Бочков В. М., Сілін Р.І. – Львів: Вид-во ун-ту “Львівська політехніка”, 2000. – 380 с. 4. Бочков В.М. Металорізальні верстати: навч. посіб. / Бочков В.М., Сілін Р.І., Гаврильченко О.В. - Львів: Видавництво НУ “Львівська політехніка”, 2009.- 268 с. 5. Бочков В.М., Сілін Р.І., Гаврильченко О.В. Розрахунок та конструювання металорізальних верстатів: підручник / за ред.. Сіліна Р.І. – Львів: Видавництво «Бескид Біт», 2008.-448 с
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).