Автоматизація виробничих процесів

Спеціальність: Робототехніка та промисловий інжиніринг
Код дисципліни: 6.131.07.E.077
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Робототехніка та інтегровані технології машинобудування
Лектор: Боровець Володимир Михайлович
Семестр: 8 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета викладання дисципліни «Автоматизація виробничих процесів» є важливим етапом підготовки спеціалістів за спеціальністю «Прикладна механіка». Ціль викладання дисципліни полягає у вивченні теоретичних основ автоматизації виробничих процесів, ознайомлення з основними засобами автоматизації у машинобудуванні, ознайомлення з основами розрахунку завантажувальних, транспортуючих засобів автоматизації, вивчення основ складання виробів, контролю та теорії надійності. Вивчення курсу сприятиме оволодінню вміння проектувати автоматизоване обладнання машинобудівної промисловості та інших галузей виробництв.
Завдання: Компетентності: ЗК1. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу. ЗК2. Знання та розуміння предметної області, розуміння професійної діяльності ЗК3. Вміння виявляти, ставити та вирішувати проблеми ФК5. Здатність використовувати аналітичні, статистичні та чисельні математичні методи для розв’язання задач прикладної механіки, зокрема здійснювати розрахунки на міцність, витривалість, стійкість, довговічність, жорсткість в процесі статичного та динамічного навантаження з метою оцінювання надійності та прогнозування ресурсу деталей і конструкцій машин ФК7. Здатність застосовувати комп’ютеризовані системи проектування (CAD), виробництва (CAM), інженерних розрахунків (CAE) та спеціалізоване прикладне програмне забезпечення для вирішення інженерних завдань з прикладної механіки ФК9, Здатність представлення результатів своєї інженерної діяльності з дотриманням загальноприйнятих норм і стандартів ФКС1.1. Здатність розробляти технічне завдання на проектування деталей, середньої складності механізмів та вузлів промислових роботів і роботехнічних систем та комплексів ФКС1.2. Здатність конструювати типові деталі, механізми, вузли для автоматизованого обладнання, робототехнічних систем та комплексів, з проведенням відповідних розрахунків та моделювання ФКС1.4. Здатність проектувати обладнання робототехнічних систем та комплексів з використанням засобів гідропневмоавтоматики.
Результати навчання: Результати навчання відповідно до освітньої програми, методи навчання і викладання досягнення результатів навчання: 1РН3. Виконувати розрахунки на міцність, витривалість, стійкість, довговічність, жорсткість деталей машин. РН4. Оцінювати надійність деталей і конструкцій машин в процесі статичного та динамічного навантаження. РН5. Виконувати геометричне моделювання деталей, механізмів і конструкцій у вигляді просторових моделей і проекційних зображень; оформлювати результати у виді технічних і робочих креслень. РН6. Створювати і теоретично обґрунтовувати конструкції машин, механізмів та їх елементів на основі методів прикладної механіки, загальних принципів конструювання, теорії взаємозамінності, стандартних методик розрахунку деталей машин. ПРН 1.4. Знати структурні особливості універсальних та спеціалізованих цифрових пристроїв оброблення сигналів (процесорів) та принципи побудови інформаційно-вимірювальних систем поєднаних з системами керування. ПРН 1.5. Застосовувати вимірювальну та цифрову техніку в автоматизованому обладнанні, робототехнічних комплексах та наукових дослідженнях
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити: - Металорізальні верстати; Теорія машин і механізмів; Гідропневмопривод та гідропневмоавтоматика Кореквізити: Проектування робототехнічних систем; Виконання бакалаврської кваліфікаційної
Короткий зміст навчальної програми: В процесі вивчення курсу студент ознайомлюється з науково обґрунтованими підходами у галузі автоматизації обладнання, а також методами виготовлення продукції, основними принципами побудови автоматизованих технологічних процесів, вивчення впливу різноманітних факторів на якість отриманої продукції, оволодінні сумою знань, необхідних для вибору та експлуатації автоматизованого обладнання. Вивчення курсу сприятиме оволодінню вмінню вибирати обладнання для виробництва продукції, уяві про місце та можливість застосування його автоматизації в технологічних системах сучасного виробництва. Розглянуто напрямки розвитку автоматизованого обладнання та їх вплив на підвищення продуктивності виробництва. У даному курсі лекцій розглянуто класифікацію автоматизованого обладнання за характером дії та ступеню автоматизації. Наведено структуру та аналіз продуктивності машин. Розглянуто багатопозиційні машини-автомати автоматизованого виробництва, а також автомати паралельної дії та роторні. Представлені методи автоматичного групового завантаження. Розглянуто автоматизовані технологічні лінії, а також системи технологічних машин. Розглянуто пристрої для дозування і завантаження сипучих і рідинних матеріалів. Розглянуто системи керування технологічним обладнанням. Представлено загальні принципи створення роботизованих дільниць у автоматизованому виробництві.
Опис: 1. Історія розвитку автоматизації виробництва. Основи автоматизації виробництва. 2. Класифікація обладнання за характером дії та ступеню автоматизації. 3. Структура і аналіз продуктивності машин 4. Системи технологічних машин 5. Циклові та синхронні діаграми робочих машин 6. Завантажувальні пристрої 7. Автоматичне орієнтування деталей 8. Завантажувальні пристрої 9. Бункерні завантажувальні пристрої. 10. Групове завантаження і касетування 11. Пристрої для дозування і завантаження сипучих і рідинних матеріалів 12. Транспортні системи 13. Принципи побудови багатопозиційних машин-автоматів і автоматичних ліній 14. Системи керування технологічним обладнанням 15. Промислові роботів та їх застосування в технологічних операціях
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль на лекційних заняттях проводиться з метою виявлення готовності студента до занять у таких формах: вибіркове усне опитування перед початком занять оцінка активності студента у процесі занять, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень, доповнень попередніх відповідей і т. ін. Контрольні запитання поділяються на: а) тестові завдання – вибрати вірні відповіді; б) проблемні – створення ситуацій проблемного характеру в) питання-репліки – виявити причинно-наслідкові зв’язки; г) ситуаційні завдання – визначити відповідь згідно певної ситуації; д) питання репродуктивного характеру – визначення практичного значення.
Критерії оцінювання результатів навчання: Заліковийий контроль (Тестова компонента -30%, усна компонента -16%), поточний контроль 54%. Диференційний залік. (100%)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Бочков В.М, Сілін Р.І. Обладнання автоматизованого виробництва. Навчальний посібник / За. ред. Р.І. Сіліна. -Львів: Вид-во Держ. університету “Львівська політехніка”, 2000. – 380 с. 2. Вібраційні бункерні живильники, розрахунок і проектування: Методичні вказівки до курсового проекту та практичних занять з дисципліни “Автоматизовані технологічні комплекси” та “Розрахунок і конструювання обладнання” / Укл.: А.Р. Завербний, Ю.В.Кодра. – Львів: Вид-во Національного. університету “Львівська політехніка”, 2003. – 28 с. 3. Кодра Ю.В., Стоцько З.А., Гаврильченко О.В. Завантажувальні пристрої технологічних машин. Розрахунок і конструювання. Навч.посібник / За ред. З.А. Стоцька. - Львів: Видавництво « Бескид Біт», 2008.-356с. 4. Пальчевський Б.О. Технологічні основи гнучкого автоматизованого виробництва : Навч. посібник. – Львів: Світ, 1994, - 208 с. 5.Пальчевський Б.О. Автоматизація технологічних процесів ( виготовлення і пакування виробів): Навч. посіб. – Львів: Світ, 2007. – 392 с. 6. Повідайло В.О. Вібраційні процеси та обладнання.: Навч. Посібник.- Львів: Вид-во Національного університету «Львівська політехніка»,- 2004.-248с. 7.Попович М.Г., Ковальчук О.В. Теорія автоматизованого керування.- К.: Либідь, 1997.-544с. 8.Силин Р.И. Автоматизация производственных процессов в машиностроении.- Уч. пособие.-Хмельницкий ХНУ, 2004.-270с. 9.Силин Р. И. Автоматизация загрузки оборудования в машиностроении.- Уч. пособие.- Хмельницкий ТУП, 2003.-225с. 10. Сілін Р.І., Стаднник Я.Ф., Третько В.В. Збірник задач з основ автоматики і автоматизації виробничих процесів.- Хмельницький ХНУ, 2005.-211с. 11. Ланець Олексій. Основи розрахунку та конструювання вібраційних машин (Книга 1. Теорія та практика створення вібраційних машин з гармонійним рухом робочого органа): Навчальний посібник . -Львів: Видавництво НУ «Львівська політехніка», 2018.-600с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).