Технологія пакування та зберігання пакованої продукції

Спеціальність: Робототехніка та промисловий інжиніринг
Код дисципліни: 6.131.07.E.097
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Робототехніка та інтегровані технології машинобудування
Лектор: Боровець Володимир Михайлович
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою викладання дисципліни “Технологія пакування та зберігання пакованої продукції” є набуття навиків з технології і обладнання виробництва пакування продуктів, ознайомленні з основними методами та принципами побудови технологічних процесів, ознайомлення із основами технології та обладнанням для пакування продукції, оволодінні сумою знань, необхідних для вибору та експлуатації даного обладнання. Вивчення курсу сприятиме оволодінню вмінню вибирати технологію і обладнання для пакування продуктів, уяві про місце та можливість застосування обладнання в технологічних системах пакувального виробництва, а також інших видах діяльності в різноманітних галузях народного господарства України.
Завдання: загальні компетентності: 1. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності (ЗК2). 2. Вміння виявляти, ставити та вирішувати проблеми (ЗК3). 3. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях (ЗК4). 4. Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями (ЗК7). 5. Навички використання інформаційних і комунікаційних технологій (ЗК9). 6. Навички здійснення безпечної діяльності (ЗК10). 7. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел (ЗК12). 8. Здатність оцінювати та забезпечувати якість виконуваних робіт (ЗК13). Фахові компетентності: 1. Здатність робити оцінки параметрів працездатності матеріалів, конструкцій і машин в експлуатаційних умовах та знаходити відповідні рішення для забезпечення заданого рівня надійності конструкцій і процесів, в тому числі і за наявності деякої невизначеності (ФК2). 2. Здатність здійснювати оптимальний вибір технологічного обладнання, комплектацію технічних комплексів, мати базові уявлення про правила їх експлуатації (ФК4). 3. Здатність виконувати технічні вимірювання, одержувати, аналізувати та критично оцінювати результати вимірювань (ФК6). 4. Здатність представлення результатів своєї інженерної діяльності з дотриманням загальноприйнятих норм і стандартів (ФК9). 5. Здатність описувати та класифікувати широке коло технічних об’єктів та процесів, що ґрунтується на глибокому знанні та розумінні основних механічних теорій та практик, а також базових знаннях суміжних наук (ФК10). 6. Здатність розробляти типові технологічні процеси пакування різноманітної продукції та спроможність здійснювати вибір на основі властивостей продукту необхідних пакувальних матеріалів або тари(ФКС 4.5).
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: 1. Виконувати геометричне моделювання деталей, механізмів і конструкцій у вигляді просторових моделей і проекційних зображень та оформлювати результат у виді технічних і робочих креслень (РН5). 2. Виконувати геометричне моделювання деталей, механізмів і конструкцій у вигляді просторових моделей і проекційних зображень та оформлювати результат у виді технічних і робочих креслень (РН6). 3. Застосовувати нормативні та довідкові дані для контролю відповідності технічної документації, виробів і технологій стандартам, технічним умовам та іншим нормативним документам (РН7). 4. Знати конструкції, методики вибору і розрахунку, основи обслуговування і експлуатації приводів верстатного і робото технічного обладнання (РН10). 5. Здійснювати оптимальний вибір обладнання та комплектацію технічних комплексів (РН14).
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити: Машини та устаткування галузі;Основи автоматизації виробничих процесів; Кореквізити: Пакувальне обладнання; Автоматизація процесів пакування; Обладнання та матеріали виготовлення упаковок.
Короткий зміст навчальної програми: Пакувальне обладнання. Тара для пакування продукції її різновидності та класифікація. Класифікація пакувального обладнання. Виробництво м'якої споживчої тари на фасувально-пакувальних автоматах. Типи пакувального обладнання. Механізми подачі та зварювання плівок. Характерні конструктивні схеми пристроїв дозування і фасування в’язкої продукції. Пристрої для дозування і фасування дрібно-штучних і штучних виробів. Конструктивні особливості пристроїв дозування і фасування в газовому середовищі. Пристрої і машини для вакуумного пакування. Формування упаковки із напівжорсткої плоско складеної заготовки. Пристрої для герметизації скляної консервної споживчої тари. Пристрої для герметизації металевої консервної споживчої тари. Обладнання нанесення етикеток. Характерні технологічні схеми етикетувальних машин. Обладнання формування групової упаковки за допомогою термозбіжних плівок. Обладнання формування групової упаковки за допомогою розтяжних плівок.
Опис: У даному курсі лекцій розглянуто пакувальне обладнання, тара для пакування продукції, її різновидності та класифікація. Наведено функціональне призначення упаковки. Також розглянуто функціональні системи різних типів, а саме, раціоналізації, дозуюча, захисна, транспортна, збереження, нормативно-законодавча та експлуатаційна. Представлена класифікація пакувального обладнання та вплив пакувального матеріалу на технологічний процес. Розглянуто різноманітні типи пакувального обладнання, механізми подачі та зварювання плівок, а також технологічні особливості виробництва м’якої споживчої тари на фасувально-пакувальних автоматах. Розглянуто технологічні процеси поштучного пакування виробів у плівкові матеріали в залежності від геометричних параметрів продукції. Розглянуто технології пакування в’язких та пастоподібних продуктів і особливості обладнання для забезпечення технологічного процесу. Наведено технологію пакування продукції у м’яку тару з подальшим вкладанням її у картонні пачки. . Представлено загальні принципи створення групової упаковки за допомогою термоусадкових і стяжних матеріалів. Розглянуто особливості дозування та фасування рідин, а також упаковка для даної продукції на основі паперу, картону, скла та полімерних матеріалів. Наведено особливості зберігання та транспортування продукції. Розглянуто чинники, що забезпечують збереження якості товарів, шляхи попередження і скорочення втрат товарів під час зберігання. Назва тем: 1. Пакувальне обладнання. Тара для пакування продукції її різновидності та класифікація 2. Функціональне призначення упаковки 3. Класифікація пакувального обладнання 4. Типи пакувального обладнання. Механізми подачі та зварювання плівок 5. Технологічні особливості виробництва м'якої споживчої тари на фасувально-пакувальних автоматах 6. Технологічні процеси поштучного пакування виробів у плівкові матеріали 7. Технологія пакування в’язких та пастоподібних продуктів 8. Технологія пакування продукції у м’яку тару з подальшим вкладанням її у картоні пачки 9. Технологія пакування продукції у картонну тару 10. Загальні принципи створення групових упаковок за допомогою усадкових плівок 11. Технологічні особливості дозування і фасування продукції 12. Упаковка для рідких продуктів в тару на основі паперу і картону 13. Технологічні особливості пакування рідких продуктів у скляну тару 14. Зберігання та транспортування продукції
Методи та критерії оцінювання: - письмові звіти з лабораторних робіт, усне опитування, контрольна робота (30%); - підсумковий контроль (контрольний захід- екзамен): письмово-усна форма (70%).
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль на лекційних заняттях проводиться з метою виявлення готовності студента до занять у таких формах: вибіркове усне опитування перед початком занять оцінка активності студента у процесі занять, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень, доповнень попередніх відповідей і т. ін. Контрольні запитання поділяються на: а) тестові завдання – вибрати вірні відповіді; б) проблемні – створення ситуацій проблемного характеру в) питання-репліки – виявити причинно-наслідкові зв’язки; г) ситуаційні завдання – визначити відповідь згідно певної ситуації; д) питання репродуктивного характеру – визначення практичного значення.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Боровець В. М. Технологія паковання та зберігання пакованої продукції: навчальний посібник / В. М. Боровець, О. С. Ланець. – Дрогобич: Посвіт, 2019. – 192 c. 2. Гавва О.М., Безпалько А.П., Волчко А.І. Пакувальне обладнання в 3 кн. -1 кн. Обладнання для пакування продукції в споживчу тару / За ред.. О.М. Гавви. – Київ: ІАЦ «Упаковка», 2008. -436 с. 3. Гава О.М., Беспалько А.П., Волчко А.І. Пакувальне обладнання. Обладнання для групового пакування / За ред. А.І. Волчка. – Київ: ІАЦ «Упаковка», 2007. 136 с. 4. Соколенко А.І., Яровий В.Л., Піддубник В.А., Васильківський К.В., М 74 Шевченко О.Ю. Моделювання процесів пакування./ За редакцією Соколенка А.І./Підручник. – Вінниця: Нова Книга, 2004 – 272с. 5. Ефремов Н.Ф. Тара и ее производство.Ч.1. Производство тары из полимерных пленок и листов.: учебное пособие/. Н.Ф. Ефремов; Моск. Гос.ун-т печати - М.: МГУП. 2009.—341с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).