Технологічне оснащення

Спеціальність: Робототехніка та промисловий інжиніринг
Код дисципліни: 6.131.07.E.082
Кількість кредитів: 3.50
Кафедра: Робототехніка та інтегровані технології машинобудування
Лектор: канд.техн.наук, доцент Литвиняк Ярослав Мирославович
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета викладання дисципліни - надання студентам теоретичних знань, формування та розвиток компетентностей для фахової участі в якісному проектуванні, конструюванні та впровадженні нового та вдосконаленні існуючого технологічного оснащення, яке забезпечує реалізацію сучасних технологічних процесів механічного оброблення, складання та контролю виробів машинобудівного виробництва.
Завдання: інтегральна компетентність: ІНТ. Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та вирішувати практичні проблеми в області прикладної механіки або у процесі навчання, що передбачає застосування певних теорій та методів механічної інженерії й характеризується комплексністю та невизначеністю умов. загальні компетентності: ЗК1. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу. ЗК2. Знання та розуміння предметної області, розуміння професійної діяльності. ЗК3. Вміння виявляти, ставити та вирішувати проблеми. ЗК4. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях. ЗК6. Визначеність і наполегливість щодо поставлених завдань і взятих обов’язків. ЗК7. Здатність вчитися й оволодівати сучасними знаннями. ЗК8. Здатність спілкуватися іноземною мовою, у т.ч. – технічною. ЗК10. Навички здійснення безпечної діяльності. ЗК12. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел. ЗК13. Здатність оцінювати та забезпечувати якість виконуваних робіт. фахові компетентності: ФК1. Здатність аналізувати матеріали, конструкції та процеси на основі законів, теорій та методів математики і природничих наук, у т.ч. – прикладної механіки. ФК2. Здатність робити оцінки параметрів працездатності матеріалів, конструкцій і машин в експлуатаційних умовах та знаходити відповідні рішення для забезпечення заданого рівня надійності конструкцій і процесів, у т.ч. –за наявності певної невизначеності. ФК3. Здатність проводити технологічну і техніко-економічну оцінку ефективності використання нових технологій і технічних засобів. ФК7. Здатність застосовувати комп’ютеризовані системи проектування (CAD), виробництва (CAM), інженерних розрахунків (CAE) та спеціалізоване прикладне програмне забезпечення для вирішення інженерних завдань з прикладної механіки. ФК8. Здатність до просторового мислення і відтворення просторових об’єктів, конструкцій та механізмів у вигляді проекційних креслень та тривимірних геометричних моделей. ФК9. Здатність представлення результатів своєї інженерної діяльності з дотриманням загальноприйнятих норм і стандартів. ФК10. Здатність описувати та класифікувати широке коло технічних об’єктів та процесів, що ґрунтується на глибокому знанні та розумінні основних механічних теорій та практик, а також базових знаннях суміжних наук. фахові компетентності професійного спрямування: ФКС3.1. Здатність проектувати об’єкти виробництва, обладнання, оснащення, засоби автоматизації виробничих процесів із застосуванням гідро- і пневмоприводів і систем керування. ФКС3.2. Здатність виконувати заходи з ефективної експлуатації й обслуговування технологічного устаткування й оснащення, засобів автоматизації виробництва та систем керування. ФКС3.3. Спроможність брати участь у процесах проектування й організації підрозділів машинобудівного підприємства, здійснювати вибір і компонування технологічного устаткування й оснащення, засобів заводського транспорту, вантажопідіймальних засобів, засобів контролю і керування технологічних процесів. ФКС3.6. Спроможність здійснювати проектування всіх видів металообробних інструментів та інших засобів технологічного оснащення, технологічних процесів оброблення з використанням сучасних програмних продуктів з автоматизованого проектування та комп’ютерного інжинірингу.
Результати навчання: Результати навчання: Загальні: РН6. Створювати і теоретично обґрунтовувати конструкції машин, механізмів та їх елементів на основі методів прикладної механіки, загальних принципів конструювання, теорії взаємозамінності, стандартних методик розрахунку деталей машин. РН16. Вільно спілкуватися з професійних питань усно і письмово державною та іноземною мовою, включаючи знання спеціальної термінології та навички міжособистісного спілкування. Професійна лінія 3. Технології машинобудування: ПРН3.1. Знати основні принципи теорії різання металів, методи і технологічне спорядження для формоутворення деталей машин, області їх застосування, фізичні, технічні та економічні показники методів механічного оброблення, а також інших методів формоутворення деталей машин. ПРН3.2. Знати основні принципи, задачі та вимоги до процесів технологічної підготовки виробництва сучасних машинобудівних підприємств України. ПРН3.7. Знати і розуміти принципи, методи проектування спеціальних й універсальних пристроїв, будову, призначення, принципи роботи, методику вибору та застосування їх на відповідних типах технологічного устаткування, відповідно до поставлених технологічних, організаційних та інших завдань. Методи навчання і викладання: Лекційні, лабораторні та практичні заняття інформаційно-рецептивний метод, репродуктивний метод, метод проблемного викладу. Самостійна робота – репродуктивний метод. Методи оцінювання рівня досягнення результатів навчання: Потоковий контроль - виконання, засвоєння теоретичного матеріалу, захист звітів з лабораторних робіт; Виконання, засвоєння теоретичного матеріалу, захист звітів з розрахунково-графічних робіт. Екзамен – письмова робота, усне опитування
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити: Технологічні основи машинобудування Дисципліни за вибором. Кореквізити: Обладнання та прогресивні методи формоутворення деталей. Системи автоматизованого проектування різальних інструментів, оснащення та технологічних процесів. Практика за темою бакалаврської кваліфікаційної роботи.
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна складається із положень що визначають : класифікацію пристроїв за призначенням, ступенем спеціалізації та рівнем механізації; принципи встановлення заготовок у пристроях; установлювальні елементи пристроїв, конструкції, вимоги до опор, матеріали для їх виготовлення; закріплення заготовок у пристроях, затискні елементи та силові вузли пристроїв; основні поняття про контрольні та складальні пристрої; стандартизація технологічного оснащення; пристрої для встановлення та закріплення робочих інструментів; напрямки розвитку конструкцій пристроїв для верстатів з ЧПК та гнучких автоматизованих виробництв.
Опис: Вступ. Мета та завдання дисципліни, її зв‘язок з іншими дисциплінами. Основні поняття та визначення Встановлення заготовок у пристроях. Елементи пристроїв для встановлення заготовок Закріплення заготовок у пристроях, розрахунок сил закріплення. Закріплювальні елементи та механізми пристроїв. Встановлювально-закріплювальні механізми пристроїв. Силові рушії (приводи) верстатних пристроїв. Елементи пристроїв для координування, спрямування та контролю положення інструмента. Корпуси, спеціальні частини і механізми пристроїв. Складальні пристрої. Контрольно-вимірювальні пристрої Стандартизація технологічного оснащення. Загальні положення. Пристрої для встановлення та закріплення різальних інструментів. Напрямки розвитку конструкцій пристроїв для верстатів з ЧПК та гнучких автоматизованих виробництв.
Методи та критерії оцінювання: Опис методів оцінювання рівня досягнення результатів навчання Поточний контроль 1. Захист звітів до лабораторних робіт проводиться в усній формі шляхом опитування за темою та методикою проведення лабораторної роботи. 2. Захист розрахунково – графічних робіт виконаних за індивідуальним завданням проводиться в усній формі шляхом опитування за тематикою розрахункових робіт. Підсумковий контроль – екзаменаційний контроль 1. Проведення екзамену за результатами вивчення дисципліни, здійснюється у письмовій формі за білетами, які складаються з тестових теоретичних та практичних завдань. 2. Усна компонента екзаменаційного контролю проводиться у формі усного опитування за питаннями, що формуються згідно питань білета з письмової компоненти екзамену.
Критерії оцінювання результатів навчання: Критерії оцінювання результатів навчання здобувачів освіти: Поточний контроль: 1. Виконання, засвоєння теоретичного матеріалу, захист звітів з лабораторних робіт – 15 балів. 2. Виконання, засвоєння теоретичного матеріалу, захист звітів з розрахунково-графічних робіт – 20 балів Разом за поточний контроль – 35 балів. Екзаменаційний контроль: 1. Письмова компонента – 55 балів. 2. Усна компонента – 10 балів. Разом за екзаменаційний контроль – 65 балів. Разом за дисципліну – 100 балів. Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 1. Оцінка за дисципліну відображається за 100 бальною шкалою і переводиться у 5-ти бальну національну шкалу. Шкала переводу балів в оцінки: (1 – 49) балів – оцінка незадовільно; (50 – 70) балів – оцінка задовільно; (71 – 87) балів – оцінка добре; (88 – 100) балів – оцінка відмінно. 2. Максимальна кількість балів за лабораторну роботу встановлюється за такими критеріями: відпрацювання лабораторної роботи, повне виконання поставлених завдань; оформлення звіту з лабораторної роботи згідно встановленого завдання та вимог до оформлення письмових звітів студентських робіт; захист звіту з лабораторної роботи методом усного опитування за темою та методикою проведення лабораторної роботи. Звіти виконаних лабораторних робіт повинні містити: титульний аркуш, мету лабораторної роботи, короткі теоретичні відомості, порядок виконання лабораторної роботи, необхідні схеми, рисунки, заповнені таблиці, розрахункові залежності з тлумаченням використовуваних величин, правильно виконані розрахунки, висновки та їх тлумачення за отриманими результатами. Максимальна кількість балів, відведених на кожну лабораторну роботу: Визначення похибок базування циліндричних деталей в призмі – 3 бали; Визначення сили закріплення заготовки деталі ексцентриковим затискачем – 2 бали; Дослідження сили закріплення деталі гвинтовим затискачем залежно від форми торця гвинта – 2 бали; Дослідження залежності сили від переміщення штоку пневмокамери – 3 бали; Комбіновані механізми верстатних пристроїв закріплення заготовок – 2 бали; Розроблення монтажної схеми універсально-збірного пристрою – 3 бали. 3.Максимальна кількість балів за розрахунково-графічні роботи встановлюється за такими критеріями: повне виконання поставлених завдань; оформлення звіту з розрахунково-графічної роботи згідно встановленого завдання та вимог до оформлення письмових звітів студентських робіт; захист звітів з розрахунково-графічних робіт здійснюється за результатами тестового контролю виконуваного за тестовими завданнями Електронного навчально-методичного комплексу. Звіт з виконаних розрахунково-графічних робіт повинен містити: титульний аркуш, мету короткі теоретичні відомості, методику виконання завдання, необхідні схеми, рисунки, заповнені таблиці, розрахункові залежності з тлумаченням використовуваних величин, правильно виконані розрахунки, висновки за отриманими результатами. Максимальна кількість балів, відведених на кожну частину розрахунково-графічних робіт: Добір теоретичної схеми базування при встановленні заготовки в пристрої – 4 бали. Розрахунок похибки базування деталі в пристрої – 4 бали. Визначення сили закріплення заготовки в пристрої.– – 4 бали. Визначення зусиль і вибір основних параметрів простих затискачів – 4 бали. Розрахунок силового приводу комбінованого затискача пристрою – 4 бали. 4. Максимальна кількість балів за письмову компоненту екзаменаційного контролю становить 50 балів. Проведення екзамену за результатами вивчення дисципліни, здійснюється у письмовій формі за білетами, які складаються з тестових теоретичних та практичних завдань. 5. Максимальна кількість балів за усну компоненту екзаменаційного контролю становить 10 балів. Усна компонента екзаменаційного контролю проводиться у формі усного опитування за питаннями, що формуються згідно питань білета з письмової компоненти екзамену. 6. Оцінка за навчальну дисципліну встановлюється шляхом сумування результатів за поточний контроль та екзаменаційний контроль (письмова та усна компоненти).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Навчально-методичне забезпечення 1. Литвиняк Я.М. Електронний навчально-методичний комплекс «Технологічне оснащення». Віртуальне навчальне середовище НУ «Львівська політехніка». https://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=6612. Література до розрахункової роботи. 1. Технологічне оснащення: Методичні вказівки та завдання до виконання розрахункової (розрахунково-графічної) роботи або контрольної роботи з дисципліни "Технологічне оснащення" для студентів спеціальності 131 Прикладна механіка спеціалізації "Технології машинобудування" всіх форм навчання / Уклад. Я.М.Литвиняк - Львів: Національний університет “Львівська політехніка”, 2021. - 48 с. Література до практичних занять. 1. Розроблення теоретичної схеми базування: Методичні вказівки до виконання практичного заняття з дисципліни "Технологічне оснащення" для студентів спеціальності 131 - Прикладна механіка спеціалізації - Технології машинобудування всіх форм навчання / Уклад. Я.М.Литвиняк - Львів: Національний університет “Львівська політехніка”, 2021. - 12 с. 2. Визначення похибки базування деталі в пристрої. Методичні вказівки до виконання практичного заняття з дисципліни "Технологічне оснащення" для студентів спеціальності 131 - Прикладна механіка спеціалізації - Технології машинобудування всіх форм навчання / Уклад. Я.М.Литвиняк - Львів: Національний університет “Львівська політехніка”, 2021. - 14 с. 3. Визначення сили закріплення заготовки в пристрої: Методичні вказівки до виконання практичного заняття з дисципліни "Технологічне оснащення" для студентів спеціальності 131 - Прикладна механіка спеціалізації - Технології машинобудування всіх форм навчання / Уклад. Я.М.Литвиняк - Львів: Національний університет “Львівська політехніка”, 2021. - 9 с. 4. Розрахунок та вибір параметрів механізмів верстатних пристроїв. Гвинтові та клинові затискачі: Методичні вказівки до виконання практичного заняття з дисципліни "Технологічне оснащення" для студентів спеціальності 131 - Прикладна механіка спеціалізації - Технології машинобудування всіх форм навчання / Укладачі Я.М.Литвиняк, Я.М.Кусий - Львів: Національний університет “Львівська політехніка”, 2021. - 9 с. 5. Розрахунок та вибір параметрів механізмів верстатних пристроїв. Ексцентрикові затискачі: Методичні вказівки до виконання практичного заняття з дисципліни "Технологічне оснащення" для студентів спеціальності 131 - Прикладна механіка спеціалізації - Технології машинобудування всіх форм навчання / Укладачі Я.М.Литвиняк, Я.М.Кусий - Львів: Національний університет “Львівська політехніка”, 2021. - 8 с. 6. Розрахунок та вибір силового приводу комбінованого затискача пристрою: Методичні вказівки до виконання практичного заняття з дисципліни "Технологічне оснащення" для студентів спеціальності 131 - Прикладна механіка спеціалізації - Технології машинобудування всіх форм навчання / Укладачі Я.М.Литвиняк, Я.М.Кусий - Львів: Національний університет “Львівська політехніка”, 2021. - 11 с. 7. Розрахунок та вибір параметрів центрувальних затискачів пристроїв: Методичні вказівки до виконання практичного заняття з дисципліни "Технологічне оснащення" для студентів спеціальності 131 - Прикладна механіка спеціалізації - Технології машинобудування всіх форм навчання / Укладач Я.М.Литвиняк - Львів: Національний університет “Львівська політехніка”, 2021. - 12 с. Література до лабораторних занять. 1. Визначення похибок базування циліндричних деталей в призмах: Методичні вказівки до виконання лабораторної роботи №1 з дисципліни "Технологічне оснащення" для студентів спеціальності 131 "Прикладна механіка" спеціалізації "Технології машинобудування" всіх форм навчання / Уклад. Я.М.Литвиняк - Львів: Національний університет “Львівська політехніка”, 2021. - 10 с. 2. Визначення сили закріплення деталі ексцентриковим затискачем: Методичні вказівки до виконання лабораторної роботи №2 з дисципліни "Технологічне оснащення" для студентів спеціальності 131 «Прикладна механіка» спеціалізації «Технології машинобудування» всіх форм навчання / Уклад. Я.М. Литвиняк, Я.М.Кусий. - Львів: Національний університет “Львівська політехніка”, 2021. – 11 с. 3. Дослідження процесу закріплення деталі гвинтовим затискачем залежно від форми торця гвинта: Методичні вказівки до виконання лабораторної роботи №3 з дисципліни "Технологічне оснащення" для студентів спеціальності 131 "Прикладна механіка" спеціалізації "Технології машинобудування" всіх форм навчання / Укладач Я.М.Литвиняк, І.І.Юрчишин - Львів: Національний університет “Львівська політехніка”, 2021.-10 с. 4. Дослідження залежності сили від переміщення штоку пневмокамери: Методичні вказівки до виконання лабораторної роботи №4 з дисципліни "Технологічне оснащення" для студентів спеціальності 131 "Прикладна механіка" спеціалізації "Технології машинобудування" всіх форм навчання / Укладач Я.М.Литвиняк - Львів: Національний університет “Львівська політехніка”, 2021. - 9 с. 5. Комбіновані механізми верстатних пристроїв закріплення заготовок: Методичні вказівки до виконання лабораторної роботи №5 з дисципліни "Технологічне оснащення" для студентів спеціальності 131 «Прикладна механіка» спеціалізації «Технології машинобудування» всіх форм навчання / Уклад. Я.М.Литвиняк, І.І.Юрчишин - Львів: Національний університет “Львівська політехніка”, 2021. – 13 с. 6. Розроблення монтажної схеми універсально-збірного пристрою: Методичні вказівки до виконання лабораторної роботи №6 з дисципліни "Технологічне оснащення" для студентів спеціальності «Прикладна механіка» - 131 спеціалізації «Технології машинобудування» всіх форм навчання / Уклад. Я.М. Литвиняк, Я.М.Кусий. - Львів: Національний університет “Львівська політехніка”, 2021. – 14 с. 8. Рекомендована література Базова 1.Боженко Л.І. Проектування верстатного спорядження. – Львів: Світ, 2001. – 296 с. 2.Боровик А.І. Технологічна оснастка механоскладального виробництва: Підручник. – К.: Кондор, 2008. – 726 с. 3.Дичковский М.Г. Технологічна оснастка. Курс лекцій.:Навчальний посібник. / Дичковский М.Г. – Херсок. Олді-плюс, 2011. – 324 с. Допоміжна 1. Юрчишин І.І. Технологія машинобудування: Посібник-довідник для виконання кваліфікаційних робіт: Навч. посібник / І.І.Юрчишин, Я.М.Ливиняк, І.Є.Грицай та ін. / За ред. І.І.Юрчишина. – Львів: Вид-во Національного університету «Львівська політехніка», 2009. – 528 с. 2. Кроль О.С. Проектування металорізальних верстатів у середовищі АРМ WinMachine: Підручник / О.С.Кроль, С.В.Шевченко, В.І.Соколов. – Луганськ: Вид-во СНУ ім.. В.Даля, 2011. - 386 с. Інформаційні ресурси Литвиняк Я.М. Електронний навчально-методичний комплекс «Технологічне оснащення». Віртуальне навчальне середовище НУ «Львівська політехніка». https://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=6612.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).