Бізнес-моделі підприємств

Спеціальність: Маркетинг (освітньо-наукова програма)
Код дисципліни: 7.075.00.M.007
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Маркетинг і логістика
Лектор: Гринкевич С.С., доктор економічних наук, професор
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: опанування теоретичних, науково-методичних знань та аналітико-практичних навичок розроблення конкурентоспроможних бізнес-моделей підприємства
Завдання: Здатність приймати обґрунтовані рішення; здатність до адаптації та дії в новій ситуації; здатність розробляти проекти та управляти ними; здатність обирати і застосовувати ефективні засоби управління маркетинговою діяльністю ринкового суб’єкта на рівні організації, підрозділу, групи, мережі; здатність формувати систему маркетингу ринкового суб’єкта та оцінювати результативність і ефективність її функціонування; здатність застосовувати отримані поглиблені знання з маркетингу та основних теоретико-методологічних і прикладних положень менеджменту з метою управління інноваційною діяльністю підприємств у динамічному ринковому середовищі; здатність ефективно використовувати соціальні мережі та месенджери в управлінні; здатність інтегрувати критерії ефективності діяльності ринкового суб’єкта у маркетинговому та логістичному вимірах; здатність організовувати взаємодію стратегічних ресурсів бізнес-моделі підприємства.
Результати навчання: Вміти адаптовувати і застосовувати нові досягнення в теорії та практиці маркетингу для досягнення конкретних цілей і вирішення задач ринкового суб’єкта; обґрунтовувати маркетингові рішення на рівні ринкового суб’єкта із застосуванням сучасних управлінських принципів, підходів, методів, прийомів; здійснювати діагностування та стратегічне й оперативне управління маркетингом задля розробки та реалізації маркетингових стратегій, проектів і програм.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Спецкурс з наукових досліджень спеціальності; Практикум з підготовки наукових публікацій, матеріалів конференцій та презентацій наукових доповідей; Навчально-дослідницька практика.
Короткий зміст навчальної програми: Передбачає надання студентам знань про теоретичні та методологічні основи науки товарознавства, що складає підвалини для управління асортиментом та якістю товарів в ринкових умовах, а також проведення маркетингових досліджень ринків та споживачів.
Опис: 1. Суть, функції та підходи до формування бізнес-моделі підприємства (Еволюція концепції бізнес-моделювання. Бізнес-модель підприємства: поняття, функції, таксономія. Підходи до формування бізнес-моделі компанії. Пріоритети споживачів як базовий елемент бізнес-моделі компанії). 2. Використання ресурсного підходу в системі бізнес-моделювання (Характеристика ресурсного підходу в управлінні підприємством. Стратегічні ресурси бізнес-моделі підприємства: сутність, елементи та їх взаємодія. Сутність ресурсних ефектів та їх види. Економічна характеристика, значення синергізму в бізнес-моделюванні та оцінювання його ефективності. Стратегічні альянси я сучасні організаційні моделі бізнесу). 3. Ключові компетенції та бізнес-процеси підприємства (Поняття, види та формування компетенцій підприємства. Характеристика процесного підходу до управління підприємством. Бізнес-процеси підприємства та їх класифікація. Інструментарій моделювання бізнес-процесів підприємства). 4. Аутсорсингова модель бізнесу підприємства (Сутність, розвиток і класифікація аутсорсингу. Особливості формування аутсорсиногової бізнес-моделі. Переваги та недоліки застосування аутсорсингу). 5. Практика використання бенчмаркінгу в бізнес-моделюванні (Визначення, види та генерації бенчмаркінгу. Бенчмаркінговий проект: характеристика та основні етапи реалізації. Стратегічний бенчмаркінг у бізнес-моделюванні). 6. Життєвий цикл бізнес-моделі підприємства (Поняття та етапи життєвого циклу підприємства. Взаємозв’язок життєвого циклу підприємства з функціонуючою бізнес-моделлю. Модифікація бізнес-моделі підприємства). 7. Оцінювання ефективності бізнес-моделі підприємства (Концепція «стратегічного вимірювання» в бізнес-моделюванні. Система показників відповідальності - ASC і піраміда результативності. Сучасні методи вартісного оцінювання бізнес-моделі підприємства. Сучасні бізнес-моделі зарубіжних і вітчизняних підприємств). 8. Стратегічні карти у бізнес-моделюванні (Характеристика збалансованої системи показників при формуванні ефективної бізнес-моделі підприємства. Процес розроблення стратегічних карт. Практичне застосування стратегічних карт у бізнес-моделюванні підприємства).
Методи та критерії оцінювання: - оцінювання знань студентів на практичних заняттях (оцінювання виконання ситуаційних вправ та завдань під час заняття; оцінювання участі в дискусіях, підведеннях підсумків з питань, що розглядаються на практичному занятті); - оцінювання виконання контрольної роботи (правильність обчислень, коректність висновків та рекомендацій; правильність, повнота та лаконічність відповіді під час захисту роботи).
Критерії оцінювання результатів навчання: - оцінювання знань студентів на практичних заняттях (обговорення проблемних теоретичних питань; розв’язання аналітично-розрахункових завдань) – 35 балів; - виконання і захист контрольної роботи – 65 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Гетало В.П., Гончаров Г.О., Колісник А.В. Бізнес-планування: Навч. посібник. – К.: «Видавничий дім «Професіонал», 2008. – 240 с. 2. Економіка підприємства: теорія і практикум. Навчально-методичний посібник. Блонська В.І., Васильців Т.Г., Гринкевич С.С. та ін. / За ред. Міценко Н.Г. Львів: «Магнолія. 2006», 2010. – 688с. 3. Швиданенко Г. О. Формування бізнес-моделі підприємства : навч. посіб. [Електронний ресурс] / Г. О. Швиданенко, Н. В. Ревуцька. — К. : КНЕУ, 2013. — 423 4. Шелухин І. Ефективні моделі бізнесу // Компаньон. Стратегии — 2022. — № 7. — С. 15—18. 10. 5. Rappa M. Business Models On The Web // Сайт в Інтернеті: http://digitalenterprise.org/models/models.html.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).