Teaching Practice

Major: Philosophy
Code of subject: 8.033.00.O.018
Credits: 3.00
Department: Philosophy
Lecturer: Dcs (Philosophy), Assoc. Prof. Ihor Karivets
Semester: 3 семестр
Mode of study: денна
Learning outcomes: As a result of pedagogical practice, PhD students must be able to demonstrate the following learning outcomes: To know: - features of the educational process, its methodological and psychological foundations; - didactics of the discipline "Philosophy"; - new methods which provide better learning process during lectures and practical classes in the discipline "Philosophy"; - features of the organization of homework of PhD students and development of their logical and creative thinking; - the logic of the curriculum for the discipline "Philosophy" and the methodology of its teaching. Be able: - organize and analyze pedagogical activities; - to plan lectures and practical classes in the discipline "Philosophy" in accordance with the plans of the working curriculum and develop their strategy; - to diversify didactic forms for the purpose of better mastering by students of an educational material, considering their level of preparation; - logically, clearly, accessible to teach lecture material, based on the life experience of students and taking into account their level of preparation; - to select relevant primary sources in philosophy and use them during practical classes, involving students in their analysis; - analyze modern professional literature and use it in their teaching and pedagogical activities; - organize student learning activities, manage it and evaluate its results; - to use methods of objective assessment of students' knowledge, to make certain adjustments in the process of studying the discipline "Philosophy", taking into account its results; - to create and maintain an appropriate educational atmosphere in which students would feel the need to study the discipline "Philosophy"; - to interest students in the discipline "Philosophy", to establish and develop connections with students during lectures and practical classes in the discipline "Philosophy".
Required prior and related subjects: Pre-requisites: History of Ukrainian Culture, Philosophy, Sociology. Co-requisites: Philosophy and Methodology of Science, Gnoseology and Epistemology, Professional Pedagogics.
Summary of the subject: Preparation and specifics of lectures on philosophy in technical higher school. Preparation and specifics of conducting practical classes in philosophy in technical higher school. Features of assessment of students' knowledge of philosophical disciplines. Organization and conduction lecture. Conducting a practical class.
Assessment methods and criteria: Marks of delivered lecture and practical class - 50% Report on pedagogic practice - 50% Credit - 100%
Recommended books: 1. Вихрущ В.О. Психодидактика вищої школи: інноваційні методи навчання. – Тернопіль: Крок, 2017 2. Ортинський В. Педагогіка вищої школи. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2017 3. Нагаєв В. М. Методика викладання у вищій школі: Навчальний посібник. – К.: Центр учбової літератури, 2007. 4. Методологічний семінар АПН України 22 листопада 2000 р. // Зб. наук. праць. Вип. 3 / Під заг. ред. В.Андрущенка. – Київ, 2000. II методологічний семінар «Філософія освіти XXI століття: проблеми і перспективи» 30 листопада 2001 р. // "Філософія у вищих навчальних закладах України: проблеми викладання". – Київ, 2001. 5. Мистецтво бути викладачем: Практ. посіб. / А. Брінклі, Б. Десанте, М. Флегм та ін. За ред. О.І. Сидоренка. – К.: Навчально-методичний центр «Консорціум із удосконалення менеджмент-освіти в Україні». – 2003. 6. П’янзін С. Д. Філософська пропедевтика: навчально-методичний посібник. – Черкаси: Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького, Навчально-науковий інститут історії та філософії, 2016. 7. Фіцула М. М. Педагогіка вищої школи: Навчальний посібник. – К.: Академвидав, 2014 8. Шляхтун П. П. Методика викладання соціально-гуманітарних дисциплін: навч. посібник. – К.: ВЦ «Академія», 2011. – (Серія «Альма-матер»)