Розробка дисертаційного проєкту
Спеціальність: Професійна освіта (за спеціалізаціями)
Код дисципліни: 8.015.00.O.007
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Педагогіка та інноваційна освіта
Лектор: Дольнікова Любов Василівна
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освітньо-наукового рівня компетентностей:
інтегральної компетентності: здатність продукувати інноваційні наукові ідеї, оволодівати методологією наукової та педагогічної діяльності, вирішувати комплексні проблеми в процесі інноваційно-дослідницької та професійної діяльності, проводити оригінальні наукові дослідження у сфері професійної освіти на міжнародному, національному та регіональному рівнях;
загальної компетентності: (ЗК6) здатність демонструвати інноваційність, високий ступінь самостійності, академічної та професійної доброчесності, постійну відданість розвитку нових ідей або процесів у передових контекстах професійної та наукової діяльності.
фахових компетентностей:
(ФК1) здатність планувати і проводити експериментальне педагогічне дослідження, моделювати, реалізовувати й оцінювати освітній процес, використовувати математичні методи для перевірки достовірності отриманих результатів, адекватно оцінювати та прогнозувати результати науково-педагогічних досліджень з метою забезпечення запланованого рівня особистісного та професійного розвитку здобувачів;
(ФК 2): здатність обирати й ефективно використовувати інноваційні підходи до організування освітнього процесу з метою забезпечення очікуваного результату щодо рівня особистісного та професійного розвитку здобувачів освіти, розробляти і реалізовувати нові освітні програми і педагогічні технології у професійній освіті.
Результати навчання: Внаслідок вивчення навчальної дисципліни «Розробка дидактичного проєкту» здобувач освітньо-наукового рівня повинен бути здатним продемонструвати програмні результати навчання, які корелюються з компетентностями за освітньо-науковою програмою підготовки доктора філософії:
знання: (ЗН1) знання наукових концепцій та методології в галузі професійної освіти, моделювання та реалізації науково-педагогічних досліджень, ефективного використання інноваційних підходів до розробки освітніх програм і педагогічних технологій у професійній освіті;
уміння:
(УМ 2): здійснювати планування, реалізацію та коригування послідовного процесу ґрунтовного наукового дослідження з дотриманням принципів академічної доброчесності;
(УМ 3): критично аналізувати, оцінювати і синтезувати нові та комплексні ідеї.
Автономія і відповідальність (АіВ 1): демонстрація значної авторитетності, інноваційність, високий ступінь самостійності, академічна та професійна доброчесність, постійна відданість розвитку нових ідей або процесів у передових контекстах професійної та наукової діяльності.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни
Професійна педагогіка
Філософія і методологія науки
Супутні і наступні
навчальні дисципліни
Педагогічна практика
Дослідницький семінар “Професійна освіта: теорія та інноваційні технології”
Актуальні проблеми професійної освіти
Методологія підготовки наукових публікацій.
Короткий зміст навчальної програми: У процесі вивчення дисципліни розглядаються питання методології та сучасних напрямів наукових досліджень у професійній освіті, зміст і структура дисертаційної кваліфікаційної роботи як текстового документа, планування дисертаційного дослідження, виокремлення основного категорійного апарату дисертації: вибір і обґрунтування теми дослідження, формулювання мети і завдань і гіпотези дослідження, аналіз стану досліджуваної проблеми (за літературними джерелами і даними практики), розробка концепції, вибір об'єкта і предмета дослідження, розробка програми дослідження, узагальнення результатів дослідження, формулювання висновків і пропозицій та подальших напрямів дослідження. Акцентовано на інформаційній базі наукового дослідження та особливостях роботи зі спеціальною літературою, а також на використанні баз даних Scopus та Web of Science. Розглядаються питання апробації результатів дослідження, особистості науковця у проведенні педагогічного дослідження, оцінка і самооцінка власних результатів дослідника, стратегіїдослідницького самовдосконалення, наукова доброчесність, професійна етика та корпоративна культура у науковій діяльності.
Вивчення дисципліни завершується здачею іспиту.
Опис: 1. Тема 1. Методологія та пріоритетні напрями наукових досліджень у професійній освіті.
Ретроспектива науково-педагогічних досліджень у вітчизняній науці. Методологічні підходи (особистісно-орієнтований,
діяльнісний, акмеологічний, аксіологічний, компетентнісний, системний, культурологічний та ін.) Пріоритетні напрями досліджень в професійній освіті. Наукові школи в професійній освіті.
2. Тема 2. Кваліфікаційна дисертаційна робота. Наукове дослідження як текстовий документ. Вимоги до оформлення кваліфікаційної дисертаційної роботи. Науковий стиль. Вимоги до оформлення анотації, тексту дисертаційного дослідження, висновків, списку використаних джерел, додатків. Оформлення таблиць і графічного матеріалу в дисертації.
3. Тема 3. Планування науково-педагогічного дослідження.Ч.І
Вибір і обґрунтування теми дослідження. Характеристика термінологічного апарату дослідження. Формулювання мети і завдань дослідження. Аналіз стану досліджуваної проблеми
(за літературними джерелами і даними практики).
4. Тема 4. Планування науково-педагогічного дослідження. Ч.ІІ Розробка гіпотези дослідження. Розробка концепції (теоретичних і методологічних основ та методики) дослідження. Вибір об'єкта дослідження. Розробка програми дослідження. Узагальнення результатів дослідження. Формулювання висновків і пропозицій (рекомендацій) подальших напрямів дослідження з цього питання.
5. Тема 5. Інформаційна база наукового дослідження
Поняття про наукову інформацію. Джерела інформації та їх використання у науково - дослідницькій роботі. Особливості інформаційного пошуку при проведенні наукового дослідження. Робота зі спеціальною літературою. Пошук, накопичення та обробка наукової інформації з теми дисертаційного дослідження. Використання Інтернету для пошуку наукової інформації. Особливості використання баз даних Scopus та Web of Science. Основні наукометричні бази, індекс цитування авторів наукових статей в них та імпакт -фактор журналів, що публікують наукову інформацію.
6. Тема 6. Апробація результатів дослідження
Впровадження результатів науково-педагогічного дослідження у практику аграрних закладів вищої освіти. Довідки про впровадження результатів дослідження. Публікації як апробація результатів. Методичні розробки, рекомендації. Оприлюднення положень та результатів наукового дослідження. Участь в наукових конференціях різного рівня, круглих столах, семінарах.
7. Тема 7. Презентація результатів дисертаційного дослідження
Наукові публікації. Вітчизняні (категорії «А» та «Б») та зарубіжні фахові збірники з професійної освіти. Технологія підбору наукових видань для публікації результатів наукових досліджень. Особливості представлення результатів дисертаційного дослідження на захисті в одноразовій спеціалізованій вченій раді.
8. Тема 8. Особистість науковця у проведенні педагогічного дослідження
Професійно-значущі якості педагога-дослідника: авторитет, оцінка і самооцінка власних результатів дослідника, стратегії
дослідницького самовдосконалення, наукова доброчесність, професійна етика та корпоративна культура у науковій діяльності.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль на практичних заняттях проводиться з метою виявлення готовності до занять здобувача третього освітньо-наукового рівня доктора філософії у таких формах:
?індивідуальна співбесіда на початку заняття;
? перевірка виконання індивідувальних завдань до практичних робіт;
?оцінка активності здобувача освітньо-наукового рівня під час занять, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень, доповнень попередніх відповідей тощо.
Контрольні запитання поділяються на:
?тестові завдання – вибрати одну правильну відповідь;
?проблемні завдання – створення і розв’язання ситуацій проблемного характеру;
?питання-репліки – виявленя причинно-наслідкових зв’язків;
?ситуаційні завдання та питання репродуктивного характеру.
Підсумковий контроль проводиться за результатами поточного контролю, виконання індивідуального науково-дослідницького завдання та екзаменаційної роботи.
Критерії оцінювання результатів навчання: Навчальна дисципліна «Розробка дисертаційного проєкту» передбачає формування у молодих науковців усвідомлених компетентностей, що базуються на наукових фахових знаннях та уміннях в галузі педагогіки загалом і в сучасній дидактиці професійної освіти зокрема, здатностях самостійно планувати, проводити та узагальнювати результати наукового дослідження.
Частина навчального матеріалу виноситься на самостійне вивчення. Самостійна робота передбачає опрацювання літературних джерел, лекційного матеріалу, виконання завдань, що подані в методичних рекомендаціях до самостійної роботи, роботу у віртуальному навчальному середовищі, обов’язковим елементом якої є виконання тестових завдань до кожної теми, підготовку до практичних занять, виконання завдань, передбачених методичними рекомендаціями до практичних занять, а також виконання індивідуального науково-дослідного завдання. Поточний контроль - 50 балів, екзаменаційний контроль- 50 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: Поточний контроль (ПК) Бали
Тренувальні тести до лекції 1-8 8
Практична робота 1-5 2 бали за кожну
Практична робота 6-7 4
Практична робота 8-112 2 бали за кожну
Практична робота 13-14 4
Практична робота 15 1
Індивідуальне науково-дослідне завдання 20
Екзаменаційна робота 50
Разом за дисципліну 100
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок:
Підсумковий екзаменаційний контроль включає урахування всіх видів діяльності здобувача освітньо-наукового рівня доктор філософії під час семестру, а саме:
1.Виконання тренувальних тестових завдань за темою кожної лекції. Виконання одного тестового завдання до тем 1-8 оцінюється у 1 бал автоматично у ВНС. Термін виконання тестового завдання за кожною темою – два тижні після прослуханої лекції.
Всього 8 тестових завдань – максимальна оцінка -8 балів.
2.Виконання практичних робіт: практичні роботи № 1-5, 8-12, 15 кожна з яких оцінюється у 2 бали, практичні роботи №6-7 і 13-14 – 4 бали. Практичні роботи виконуються аспірантом відповідно до методичних рекомендацій.
Всього за виконання практичних робіт аспірант може отримати 30 балів.
3.Виконання індивідуального науково-дослідницького завдання передбачає аналіз захищеної дисертаційної роботи. Виконання індивідуального науково-дослідницького завдання прикріплюється у ВНС і оцінюється викладачем 12 балів.
4.Виконання екзаменаційної роботи – 50 балів. Екзаменаційна робота складається з таких компонентів:
1.Обґрунтований авторський виклад теоретичного питання - 10 балів.
2.Відповіді на 14 тестових завдань трьох рівнів складності: перший рівень – 10 запитань – 10 балів; другий рівень 3 запитання – 6 балів; третій рівень – 1 запитання - 4 бали. Разом – 20 балів.
3.Авторська презентація і захист категорійного апарату дисертаційного дослідження - 10 балів.
4.Усна компонента – 10 балів.
Рекомендована література: 1.Вимоги щодо оформлення дисертацій. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0155-17#Text
2. Гончаренко С. Педагогічні дослідження. Методологічні поради молодим науковцям. - К, 1995. - 45 с.
3. Зацерковний В. І., Тішаєв І. В., Демидов В. К. Методологія наукових досліджень: навч. посіб. Ніжин: НДУ ім. М. Гоголя, 2017. 236 с
4 Мальська М.П., Пандяк І.Г. Організація наукового дослідження. Вид-во: «Центр навчальної літератури», 2017. – 136 с
4.Методологія та організація наукових досліджень: навч. посіб. / І. С. Добронравова, О. В. Руденко, Л. І. Сидоренко та ін. ; за ред. І. С. Добронравової (ч. 1), О. В. Руденко (ч. 2). К.: ВПЦ "Київський університет". 2018. 607 с.
5. “Порядок присудження ступеня доктора філософії та скасування рішення разової спеціалізованої вченої ради закладу вищої освіти, наукової установи про присудження ступеня доктора філософії”, затверджений Постановою Кабінету Міністрів України зі змінами від 21.032.2022 №341 https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/44-2022-%D0%BF#Text
6.Зміни до Порядку присудження ступеня доктора філософії та скасування рішення разової спеціалізованої вченої ради закладу вищої освіти, наукової установи про присудження ступеня доктора філософії”, затверджений Постановою Кабінету Міністрів України зі змінами від 21.032.2022 №341 Режим доступу https://sud.ua/uk/news/publication/271068-kabmin-vnes-izmeneniya
7.Про опублікування результатів дисертацій на здобуття наукових ступенів доктора і кандидата наук: Наказ Міністерства освіти і науки України 23 вересня 2019 року № 1220
8.Постанова Кабінету Міністрів України від 6 березня 2019 р. № 167 “Про присудження ступеня доктора філософії” (Офіційний вісник України, 2019 р., № 22, ст. 767; 2021 р., № 49, ст. 3046).
9.Порядок функціонування інформаційної системи НАЗЯВО https://naqa.gov.ua/wp-content/uploads/2022/11/%D0%94%D0%BE%D0%B4%D0%B0%D1%82%D0%BE%D0%BA-5.pdf
10.Ndalahwa MUSA Masanja (2019). Practical Handbook to Dissertation and Thesis Writing. - Andrews University, NMM Printers. ISBN: 978-9976-59-470-6
11.Ukraine National Erasmus+ Office. (2017). Overview of the higher education system. Ukraine.
12..UNESCO. (2013). International Standard Classification of Education. Fields of Education and Training. Montreal, Quebec, Canada: UNESCO Institute for Statistics
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з особливими освітніми потребами на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу здобувачів освіти з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).