Проблемні аспекти середньовічної та ранньомодерної історії

Спеціальність: Історія та археологія
Код дисципліни: 8.032.00.M.015
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Історія, музеєзнавство і культурна спадщина
Лектор: Лисейко Я.Б.
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: вивчення спірних та актуальних історичних проблем з середньовічної та ранньомодерної історії України. Ця дисципліна стимулює розвиток в аспірантів критичного мислення і аналізу та адекватної оцінки історико-культурної інформації, мотивації та самоідентифікації особистості на основі пізнання історії, культурної та наукової спадщини суспільства.
Завдання: • ЗК3. Міжособистісні навички та командна робота. Створення і розвиток мережевої співпраці; робочі відносини з колегами, адміністрацією; усвідомлен-ня своєї поведінки і впливу на інших у роботі в формальних чи неформальних групах; передача і отримання зворотного зв'язку; відповідальність за інших при організації зворотного зв'язку; соціальна відповідальність за результати прийнятих стратегічних рішень; ініціювання оригінальнихдослідницько-інноваційних комплексних проектів. • ЗК4. Популяризаційні і презентаційні навички. Ініціювання та виконання наукових досліджень, результатом яких є одержання нових знань. Уміння формувати ідеї, теорії, гіпотези та концепції в історико-археологічних дослідженнях. Уміння презентувати здобуту у ході досліджень інформацію цільовій та загальній аудиторії; критичний аналіз, оцінка і синтез нових ідей.
Результати навчання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток в аспірантів компетентностей: загальних: • ЗК3. Міжособистісні навички та командна робота. Створення і розвиток мережевої співпраці; робочі відносини з колегами, адміністрацією; усвідомлен-ня своєї поведінки і впливу на інших у роботі в формальних чи неформальних групах; передача і отримання зворотного зв'язку; відповідальність за інших при організації зворотного зв'язку; соціальна відповідальність за результати прийнятих стратегічних рішень; ініціювання оригінальнихдослідницько-інноваційних комплексних проектів. • ЗК4. Популяризаційні і презентаційні навички. Ініціювання та виконання наукових досліджень, результатом яких є одержання нових знань. Уміння формувати ідеї, теорії, гіпотези та концепції в історико-археологічних дослідженнях. Уміння презентувати здобуту у ході досліджень інформацію цільовій та загальній аудиторії; критичний аналіз, оцінка і синтез нових ідей. Результати навчання даної дисципліни деталізують такі програмні результати навчання: - знання та уміння: ЗН5. Здатність продемонструвати методику пошуку та опрацювання різнотипних історичних джерел, фахової історичної та археологічної літератури. КОМ1. Уміння ефективно спілкуватись на професійному та соціальному рівнях; КОМ2. Уміння представляти та обговорювати отримані результати та здійснювати трансфер набутих знань/ Внаслідок вивчення навчальної дисципліни студент повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: • поглиблення і практичне використання теоретичних знань із фахових дисциплін; • глибокі знання історичного змісту середньовічної та ранньомодерної історії України; • ознайомлення із сучасними науковими та методичними підходами до вивчення середньовічної та ранньомодерної історії України; • оволодіння вміннями і методами критичного аналізу інформації, конструктивної соціальної взаємодії на базі стійких ціннісних орієнтацій; • набуття умінь моделювання, проектування, прогнозування історичних процесів; • оволодіння сучасними формами, методами навчання.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Основи наукових досліджень Спеціальні історичні дисципліни Наукова робота у музейній та пам’яткоохоронній діяльності Музейна комунікація в добу постмодерну Музеї, пам’ять, національна ідентичність Пам’яткознавство України в сучасному науковому дискурсі
Короткий зміст навчальної програми: У контексті сучасних інтеграційних процесів в українському суспільстві вивчення дисципліни «Проблемні аспекти середньовічної та ранньомодерної історії» передбачає набуття аспірантами громадянської та соціокультурної компетентності як інтегративної якості світоглядного самовизначення особистості, забезпечуючи її професійну та громадянську самореалізацію у сучасному суспільстві. Суперечливі питання середньовічної та ранньомодерної історії України є важливою складовою курсу, що забезпечує можливість майбутніх фахівців ознайомитися із здобутками вітчизняної та закордонної історіографії, виробити власну думку з приводу спірних моментів нашої історії. Підготовлені фахівці мають змогу отримати стале відчуття приналежності до національної спільноти, навчаються приймати самостійні рішення.
Опис: Тема 1. Територія склад та ідентичність населення українських земель в Середньовічну і Ранньомодерну добу Тема 2. Формування ранньої (домодерної) української ідентичності (ІХ-ХVІІ ст.). Тема 3. Ґенеза українського державотворення у добу Київської Русі Тема 4. Проблемні аспекти історії Галицько-Волинського князівства ХІІІ – середини ХІV ст. Тема 5. Аспекти культурного розвитку українських земель в X-XIV ст. Тема 6. Українські землі у складі Великого князівства Литовського та Польського королівства: загальна характеристика епохи. Історичні моделі. Тема 7. Соціальна антропологія українського суспільства 14- серед. 17 ст.: структура та особливості станів, станова ментальність. Тема 8. Зародження та початкова історія запорозького козацтва. Тема 9. Проблемні аспекти існування козацької держави. Тема 10. Громадянська війна другої половини 17 століття. Тема 11. Мазепинська доба. Тема 12 Українська культура періоду Бароко (друга половина XVІІ–XVIIІ ст.) Тема 15. Символічний простір міста та його культура Тема 16. Еліта на українських землях в Х-XVII ст.
Методи та критерії оцінювання: рейтингове оцінювання за 100-бальною системою: поточний контроль – 40 балів (опитування. презентації, відповіді усні, письмові); підсумковий контроль – 60 балів (екзамен).
Критерії оцінювання результатів навчання: ейтингове оцінювання за 100-бальною системою: поточний контроль – 40 балів (40 за відповіді на заняттях, 5 -за презентацію); підсумковий контроль – 60 балів (екзамен). Робота на заняттях: Доповідь - максимум 3 бали. Критерії: - якість знань – їх повнота, глибина, гнучкість, системність, міцність; – культура мовлення (грамотність, логічність і послідовність викладу); – рівень осмисленості знань – вмінням формулювати самостійні оціночні судження та теоретичні висновки. Рецензування, опонування на занятті - максимум 2 бали (вміння опонувати та рецензувати; вміння аргументувати власні судження та висновки під час наукової дискусії). Презентація проекту з актуалізації маловідомих об'єктів культурної спадщини - 5 балів. Критерії: – вміння аналізувати, порівнювати, класифікувати та узагальнювати матеріал; - загальне оформлення візуального ряду; -творчий підхід до подачі інформації; -логічність і послідовність викладу матеріалу; -залучення достатньої кількості джерел інформації.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Гордієнко В., Гордієнко Г., Кривошея І., Салата О. Історія середніх віків. Практикум.– К., 2018. – Ч. 1, 2. 2. Еко У. Історія європейської цивілізації. Середньовіччя. Замки. Торговці. Поети. – К., 2018. 3. Le Goff J. Heroes and Marvels of the Middle Ages. – London: Reaktion Books, 2020. 4. Балух В., Коцур В. Ранньомодерна Європа. Чернівці, 2016 5. Балух В., Коцур В. Історія середніх віків. У 2 -х т. Том 1. Раннє Середньовіччя. – Чернівці, 2016
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).