Аналітичні та чисельні методи досліджень в економіці
Спеціальність: Економіка
Код дисципліни: 8.051.00.O.006
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Економіка підприємства та інвестицій
Лектор: к.е.н., доц. Воробець Степан Йосипович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: За результатами вивчення курсу аспірант повинен -
Знати:
1. основи теорії і практики дослідження економічних процесів;
2. загальні класи моделей, які використовуються при дослідженні процесів у економічних системах макро-мезо і макрорівнів;
3. принципи побудови таких моделей.
Вміти;
1. володіти основними методами формалізованого представлення моделей;
2. реалізовувати такі моделі у середовищі спеціалізованих програмних систем.
Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у аспірантів фахових компетентностей спеціальності (ФК):
1. здатність виявляти та розуміти причинно-наслідкові зв’язки між економічними явищами та процесами на макро-, мезо- та макрорівні;
2. уміння здійснювати кількісне та якісне оцінювання і прогнозування різних економічних явищ та процесів на макро-, мезо- та макрорівні;
3. уміння розробляти логічні та послідовності, системи, механізми, інструменти, моделі, програми тощо для конкретних об’єктів макро-, мезо- та мікроекономіки.
Результати навчання: 1. здатність продемонструвати глибинні знання вітчизняного і зарубіжного наукового доробку та практичного досвіду у сфері макро-, мезо- та мікроекономіки;
2. здатність продемонструвати глибинні знання та розуміння різних економічних явищ та процесів на макро-, мезо- та макрорівні;
3. здатність продемонструвати глибинні знання і розуміння класичної та сучасної методологічно-методичної бази досліджень економічних явищ і процесів на макро-, мезо- та макрорівні;
4. застосовувати одержані знання з різних предметних сфер економіки для формулювання та обґрунтування нових теоретичних положень і практичних рекомендацій у конкретній області економічного дослідження.
5. інтегрувати та застосовувати одержані знання з різних міжпредметних сфер у процесі розв’язання теоретико-прикладних завдань у конкретній області економічного дослідження.
6. обирати і застосовувати методологію та інструментарій наукового дослідження при здійсненні теоретичних й емпіричних досліджень в економічній сфері.
7. здійснювати діагностування та моделювання економічних процесів на макро-, мезо- та мікрорівні.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: 1. Сучасні технології економічних досліджень
2. Інноваційні системи економічної діагностики
3. Інформаційно-інтелектуальна економіка
Короткий зміст навчальної програми: Розглядаються питання побудови економіко-математичних
моделей, включаючи методологію, аксіоматичне обґрунтування та
інформаційні аспекти. Приводиться їх класифікація, а також приклади використання моделей в управлінні економічними процесами на иікро-, мезо- та макрорівнях. Особлива увага акцентується на формалізованих описах економічних процесів і їх реалізації засобами спеціалізованих програмних систем.
Опис: ТЕМА 1. Аналітичні дослідження та числові методи в економіці як методологічна основа побудови моделей економічних процесів
ТЕМА 2. Системні спекти моделювання економічних процесів
Тема 3. Концептуальні засади економіко-статистичного моделювання.
Тема 4. Застосування нейронних мереж для моделювання економічних процесів
Тема 5 Нейронні мережі прямого поширення
Тема 6. Програмні інструменти реалізації нейромережевих технологій
Тема 7. Моделювання економічних процесів в умовах невизначеності з використанням теорії нечітких множин
Методи та критерії оцінювання: Оцінювання знань з нормативної дисципліни фахового спрямування «Аналітичні і числові методи дослідження» здійснюється на основі результатів поточного і підсумкового контролю знань (екзамену). Об’єктом оцінювання знань є програмний матеріал дисципліни різного характеру і рівня складності, засвоєння якого відповідно перевіряться під час поточного контролю та на заліку. Завданням поточного контролю є перевірка розуміння та засвоєння викладеного матеріалу, вироблених практичних навичок при виконанні лабораторних робіт. Завданням заліку є перевірка розуміння програмного матеріалу в цілому, логіки та взаємозв’язків між окремими розділами, здатності творчого використання накопичених знань, уміння застосовувати їх при вирішенні практичних задач в системах управління підприємствами чи організаціями. .
Оцінювання знань здійснюється за 100-бальною шкалою: завдання поточного контролю (виконання пяти лабораторних робів) оцінюються в діапазоні від 0 до 60 балів, за результатами тестування, як форми проведення екзаменаційного контролю, що оцінюються в діапазоні від 0 до 40 балів. Поточний контроль здійснюється під час лабораторних занять. Підсумковий контроль знань здійснюють у формі тестування.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (лабораторні роботи) - 60
1. Захист лабораторної роботи №1 Формалізація ланцюга основних бізнес-процесів створення доданої вартості підприємства засобами програмних платформ класу бізнес-аналітики (AllFusion Process Modeler)
- 10
2. Захист лабораторної роботи №2 Моделювання динаміки ключових екзогенних факторів, які мають вплив на фінансово-економічні показники діяльності підприємства (показників економічних процесів) з використанням класичних економіко-статистичних моделей і нейромережевих технологій засобами Statistica for Windows - 8
3. Захист лабораторної роботи №3 .Реалізації імітаційної моделі перебігу основних бізнес-процесів ланцюжка створення доданої вартості і сценарна реалізація прогнозів основних його фінансово-економічних показників засобами програмної системи імітаційного моделювання Arena - 12
4. Захист лабораторної роботи №4 Моделювання економічних процесів в середовищі програмної системи MATLAB/SIMULINK - 12
5. Захист лабораторної роботи №5 Моделювання економічних процесів в умовах невизначенності в середовищі програмної системи MATLAB/Fuzzy Logic - 18
Екзаменаційний контроль - 40
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Електронний навчально-методичний комплекс «Аналітичні і числові методи дослідження» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://vns.lp.edu.ua/course/view.php?id=14747
2. Електронний навчально-методичний комплекс «Тренінг-курс «Процесні моделі в управлінні розвитком підприємства»» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://vns.lp.edu.ua/course/view.php?id=10567
3. Благун І. С.,Кічор В.П.,Фещур Р.В., Воробець С.Й Математичні методи в економіці. Вид-во «Навчальна книга - Богдан», -Тернопіль, 2011 р.
4. Кічор В.П.,Козик В.В., Фещур Р.В., Воробець С.Й. , Селюченко Н.Є. Економіко-статистичне моделювання і прогнозування. Вид-во НУ «Львівська політехніка». 2007 р.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).