Стратегічне управління в умовах біхевіористичної економіки
Спеціальність: Економіка
Код дисципліни: 8.051.00.M.033
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Економіка підприємства та інвестицій
Лектор: Завідувач кафедри, д.е.н., доц. Орест КОЛЕЩУК
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Інтегральна: Здатність продукувати нові ідеї, розв'язувати комплексні проблеми у сфері економічної професійної та/або дослідницько-інноваційної діяльності, застосовувати методологію наукової та педагогічної діяльності, а також проводити власне наукове дослідження, результати якого мають наукову новизну, теоретичне та практичне значення
загальних:
• Набуття універсальних навичок дослідника, зокрема усної та письмової презентації результатів власного дослідження українською мовою, управління науковими проєктами та/або складення пропозицій щодо фінансування наукових досліджень, реєстрації прав інтелектуальної власності, застосування сучасних інформаційних технологій
• Здатність працювати в умовах обмеженого часу та ресурсів, взаємодіяти у наукових та професійних колективах з дотриманням етичних зобов’язань, виявляти лідерські здібності в процесі виконання професійних обов’язків.
• Здатність проводити дослідження на відповідному рівні.
фахових:
• Здатність визначати проблемне поле та формулювати наукові і науково-практичні задачі у сфері економіки, продукувати оригінальні наукові знання та ідеї, розширювати і поглиблювати теоретико-прикладні засади функціонування та розвитку соціально-економічних систем на усіх рівнях
• Здатність обґрунтовувати стратегічні напрями розвитку соціально-економічних систем різних рівнів, ініціювати, розробляти та реалізувати соціально-економічні проєкти та програми інноваційного характеру
Результати навчання: • Аналізувати особливості біхевіористичної економіки та її вплив на стратегічне управління підприємством.
• Використовувати сучасні методики і інструменти стратегічного управління, адаптовані до умов біхевіористичної економіки.
• Розробляти, оцінювати та адаптувати стратегії підприємства з урахуванням біхевіористичних особливостей ринку та споживачів.
• Аналізувати результати прийнятих стратегічних рішень на адекватність, формувати виснок
• Знати основні концепції та принципи біхевіористичної економіки.
• Знати методики аналізу економічної поведінки суб'єктів
• Знати стратегії управління компанією в умовах впливу поведінкових чинників
• Застосовувати біхевіористичні методи при розробці стратегій управління.
• Прогнозувати поведінку споживачів і реагувати на неї в управлінні підприємством.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни:
Дослідницький семінар у галузі економіки, управління та міжнародних економічних відносин; Академічне підприємництво
Супутні і наступні навчальні дисципліни:
Педагогічна практика
Короткий зміст навчальної програми: Вивчення дисципліни спрямоване на формування у студентів теоретичних знань і практичних умінь, необхідних для дослідження характеру взаємозв’язків між показниками та елементами економічних систем і процесів, виявлення закономірностей їх функціонування, передбачення тенденцій розвитку на основі методів математичного моделювання.
Опис: Тема 1. Вступ до біхевіористичної економіки та її застосування в стратегічному управлінні.
Основні принципи біхевіористичної економіки. Біхевіористична економіка в контексті стратегічного управління. Приклади застосування біхевіористичної економіки в стратегічному управлінні. Переваги та обмеження біхевіористичного підходу в стратегічному управлінні.
Тема 2. Концепція поведінкової економіки та її застосування в стратегічному управлінні
Формування стратегії. Аналіз зовнішнього та внутрішнього середовища. Оцінка потенціалу та конкурентоспроможності компанії. Визначення місця компанії в індустрії
Тема 3. Психологічні основи біхевіористичної економіки
Поведінкові уподобання та їх вплив на економічні рішення. Когнітивні помилки та оманливість сприйняття. Емоційний інтелект та емоційне сприйняття в економічних рішеннях.
Тема 4. Біхевіористичні моделі рішень в економіці, експериментальна економіка та її застосування в стратегічному управлінні.
Принципи максимізації корисності та врахування обмежених раціональних можливостей. Теорія ігор та стратегічне взаємодія в біхевіористичному контексті. Соціальні впливи на економічне поведінку. Поведінкові аспекти вирішення стратегічних проблем. Психологічні чинники, які впливають на процес прийняття рішень. Соціальні та культурні фактори, що впливають на стратегічне управління.
Тема 5. Стратегічне управління в біхевіористичній економіці.
Планування стратегій на основі психологічних чинників. Управління змінами та навчання в організаціях з біхевіористичної перспективи. Маркетингові стратегії та споживчі поведінкові моделі.
Тема 6. Впровадження біхевіористичних стратегій в управління
Біхевіоральна корпоративна культура та лідерство. Найкращі практики управління інноваціями та технологіями в біхевіористичному контексті. Управління людськими ресурсами з біхевіористичної точки зору.
Тема 7. Вимірювання та оцінювання ефективності стратегічного управління в біхевіористичній економіці.
Метрики та показники для вимірювання успіху біхевіористичних стратегій. Аналіз впливу біхевіористичних підходів на фінансові результати. Оцінка та управління ризиками з урахуванням біхевіоральних чинників.
Тема 8. Інструменти стратегічного управління.
Планування стратегії. Реалізація стратегії. Моніторинг та оцінка результатів стратегії. Корекція стратегії.
Тема 9. Кейс-стадії та досвід застосування біхевіористичного управління
Кейс-стадія: успішне впровадження біхевіористичних стратегій в організації. Кейс-стадія: аналіз проблем і викликів, пов'язаних з біхевіористичним управлінням. Кейс-стадія: маркетингові кампанії та комунікація, засновані на біхевіористичному підході.
Тема 10. Перспективи стратегічного управління в біхевіористичній економіці
Тенденції та виклики біхевіористичної економіки. Вплив нових технологій на стратегічне управління в біхевіористичній економіці. Нові дослідження та перспективи розвитку біхевіористичного управління. Резюме ключових концепцій та принципів стратегічного управління в біхевіористичній економіці. Рекомендації для подальшого самостійного вивчення та дослідження біхевіористичного управління.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль оцінювання виступів студентів та їх активності під час ділових та імітаційних ігор на заняттях, усне опитування на предмет засвоєння матеріалу, та перевірка розв’язаних задач, проведених розрахунків при виконанні завдань, винесених для самостійного опрацювання
Критерії оцінювання результатів навчання: Критерії оцінювання практичних занять (денна форма навчання)
Оцінювання знань студентів на практичних заняттях проводиться за такими формами:
– опитування теоретичного матеріалу;
– уміння поєднувати теорію з практикою при розгляді виробничих ситуацій, розв'язанні задач;
– участь у дискусіях.
Максимальна кількість балів (10 балів) виставляється за такими критеріями:
– опитування – повна і обґрунтована відповідь на запитання;
– уміння поєднувати теорію з практикою, розв'язанні задач – за правильний алгоритм вирішення завдань, за володіння математичними методами, за правильні результати розв’язку задач;
– участь у дискусіях – за вміння обґрунтовувати власну точку зору.
Критерії оцінювання контрольних робіт та індивідуальних завдань (денна форма навчання)
Оцінювання контрольних робіт та індивідуальних завдань проводиться на підставі виконання двох самостійних робіт. Одна самостійна робота містить дві задачі на 3-4 дії. Кожна задача оцінюється у 5 балів. Максимальна оцінка 5 балів виставляється за правильний розв’язок з обґрунтуванням отриманих результатів (якщо це зазначено в умові завдання) та із зазначенням одиниць виміру; 1-4 бали
– за частково розв’язану задачу, без належного обґрунтування, за частково правильний хід розрахунків, без правильного зазначення одиниць виміру, з незначними помилками (залежно від обсягу виконаних розрахунків та пояснень); мінімальна оцінка 0 балів – за повністю неправильний розв’язок, хід розрахунків або її відсутність.
Критерії оцінювання екзаменаційного контролю (денна форма навчання)
Підсумковий іспит включає в себе письмове завдання (50 балів) та усну складову (20 балів).
Екзаменаційне завдання складається із трьох рівнів складності. Сумарна оцінка за виконання екзаменаційного завдання становить 50 балів і розподіляється:
– 15 балів на завдання першого рівня складності;
– 20 балів на завдання другого рівня складності;
– 15 балів на завдання третього рівня складності.
Завдання першого рівня складності містять 15 теоретичних тестових завдань із вибором однієї правильної відповіді (без додаткових пояснень). За кожен тест можна отримати максимальну оцінку 1 бал за правильну відповідь, мінімальну оцінку 0 балів – за неправильну відповідь або її відсутність.
Завдання другого рівня складності містять два теоретичні запитання та одну задачу. Відповідь на теоретичне запитання повинна бути повною і стосуватись лише поставленого запитання. Відповідь на запитання може складатись із 1-3 речень. Записувати будь-яку іншу інформацію, яка не стосується поставленого запитання, не потрібно. Максимальну оцінку 7 балів можна отримати за правильно обґрунтовану відповідь; 1-6 балів – за частково правильну або неповну відповідь; мінімальну оцінку 0 балів – за неправильну відповідь або її відсутність. Задача другого рівня складності передбачає виконання 1-2 дій. Максимальна оцінка 6 балів виставляється за правильний розв’язок задачі із зазначенням одиниць виміру (якщо це не коефіцієнт); 1-5 балів – за частково правильний хід розрахунків, без правильного зазначення одиниць виміру; мінімальна оцінка 0 балів – за повністю неправильний розв’язок, хід розрахунків або її відсутність.
Завдання третього рівня складності містять одну задачу на 5-7 дій. За задачу третього рівня складності максимальна оцінка 15 балів виставляється за правильний розв’язок задачі з обґрунтуванням отриманих результатів (якщо це зазначено в умові завдання) та із зазначенням одиниць виміру (якщо це не коефіцієнт); 1-14 балів – за частково розв’язану задачу, без належного обґрунтування, за частково правильний хід розрахунків, без правильного зазначення одиниць виміру, з незначними помилками (залежно від обсягу виконаних розрахунків та пояснень); мінімальна оцінка 0 балів – за повністю неправильний розв’язок, хід розрахунків або її відсутність.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: • Kahneman, D. "Thinking, Fast and Slow". Farrar, Straus and Giroux, 2011.
• Thaler, R.H. & Sunstein, C.R. "Nudge: Improving Decisions About Health, Wealth, and Happiness". Yale University Press, 2008.
• Ariely, D. "Predictably Irrational: The Hidden Forces That Shape Our Decisions". HarperCollins, 2008.
• DellaVigna, S. "Psychology and Economics: Evidence from the Field". Journal of Economic Literature, 2009.
• Camerer, C.F., Loewenstein, G., & Rabin, M. (Eds.) "Advances in Behavioral Economics". Princeton University Press, 2003.
• Besanko, D., Dranove, D., Shanley, M., & Schaefer, S. "Economics of Strategy". Wiley, останнє видання.
• Heath, C. & Heath, D. "Made to Stick: Why Some Ideas Survive and Others Die". Random House, 2007.
• Sull, D. & Eisenhardt, K.M. "Simple Rules: How to Thrive in a Complex World". Houghton Mifflin Harcourt, 2015.
• Журнали: "Strategic Management Journal", "Journal of Behavioral Decision Making", "Behavioral and Brain Sciences".
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).