Філософія і методологія науки

Спеціальність: Журналістика
Код дисципліни: 8.061.00.O.002
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Філософія
Лектор: Д-р.філос.наук, доц. Ігор Карівець
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Ознайомитися з основними причинами виникнення науки європейського типу, періодами розвитку науки в європейській цивілізації, класифікацією наук на основними рівнями й методами наукового пізнання.
Завдання: Завдання вивчення дисципліни: - опрацювання теоретично-методологічних особливостей та філософських підходів до осмислення сучасної науки, її структури, типів та перспектив розвитку; - ознайомлення з основними категоріями та поняттями сучасної філософії науки, критеріями, еталонами наукового знання та особливостями науково-пізнавальної діяльності. У результаті вивчення дисципліни аспірант повинен: Знати: - місце науки у сучасному суспільному житті; -особливості, суттєві ознаки та визначення науки, її структуру та класифікацію, методи наукового пізнання; - відмінності між історичними типами науки, її зв'язки з людською особистістю, культурою та основними сферами суспільного життя; - найважливіші критерії науковості знань. Вміти: - співставляти та аналізувати різні типи знань та історичні типи науки; - застосовувати філософський і методологічний апарат теорій науки у власній науково-дослідницькій роботі, використовуючи при тому знання методів та інструментів науки, критерії та еталони науковості знань. - оцінювати морально-ціннісний аспект наукової діяльності.
Результати навчання: Знання: Студент третього рівня освіти (доктор філософії) повинен орієнтуватися в кінці вивчення курсу в істоичному та сучасному розвитку науки, її перспективах та досягненнях, розуміти методологічні підходи. Навики: - набути методологічної компетенції, достатньої аби розвиватися у науковому плані у своїй царині. - застосовувати теорії та наукові поняття згідно із їхнім значенням у своїй сфері дослідження. - формулювати епістемологічні, методологічні та моральні проблеми й розв'язувати їх - орієнтуватися у загальній тематиці філософії науки та вміти аргументувати свою позицію щодо проблем у цій сфері. -досягти належного рівня презентації, як письмової так і усної, своїх наукових досліджень на практичних заняттях. Компетенції: Студент третього рівня освіти (доктор філософії) може в кінці вивчення курсу: - застосовувати набуте знання до відповідних проблем власної спеціальності. -обирати відповідну методологію для здійснення власних наукових досліджень - відрізняти науку від псевдонауки та ненауки. -оцінити науковий проєкт та передбачити його результати. -оцінити науковий проєкт з моральної точки зору -комунікувати англіцською мовою зі своїми колегами для обміни знанням та презентації результатів досліджень
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: - Пререквізіт: фізика, філософія, математика. -Кореквізіт: Аналітичні та чисельні методи дослідження, Актуальні проблеми соціальних та гуманітарних наук, Професійна педагогіка.
Короткий зміст навчальної програми: Зміст програми спрямований на поглиблене вивчення сутності, стану і перспектив розвитку наук, наукового пізнання, його особливостей, логко-методологічну складову форм та рівнів наукового пізнання, його місця в сучасному суспільстві та його відношеннь до людини, культури; особлива увага програми зосереджена на вивченні методологічних засобів науки
Опис: Філософія і методологія науки: загальне окреслення та проблемне поле. Наука як соціально-історичне явище. Методологічна складова науки: метод – методологія – методика. основні методи наукового пізнання на різних рівнях функціонування науки. Проблема якісної оцінки наукового знання: критерії, еталони та ідеали науки. Особливості історичного розвитку науки. Найавторитетніші методологічні проекти науки ХХ ст. Соціальні, організаційні, моральні та особистісно-екзистенціальні аспекти науки і наукової діяльності. Наука в контексті сучасної технологічної революції.
Методи та критерії оцінювання: - Поточний контроль (30%): усне опитування, виступи на семінарах, тести, колоквіум. - Підсумковий контроль (70%): виконання модульної контрольної роботи, іспит.
Критерії оцінювання результатів навчання: Іспит - 70 балів, Поточний контроль - 30 балів. З них 15 балів - доповіді на практичних заняттях, 10 балів - індивідуальна письмова робота, 05 балів - тест
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Єріна А.М., Захожай В.Б., Єрін Д.Л. Методологія наукових досліджень. – К., 2004. – 202 с. 2. Жигилій Н.В та ін. Філософія науки і техніки. – Полтава, 2006. – 106 с. 3. Карамишева Н.В. Евристика: навчальний посібник. – Львів, 2013. – 272 с. 4. Крушельницька О.В. Методологія та організація наукових досліджень. – К., 2006. - 206 с. 5. Максюта М. Філософія науки: гуманітарно-педагогічний синтез. – Херсон, 2020. – 307 с. 6. Петрушенко В. Епістемологія як філософська теорія знання. – Львів, 2000. – 296 с. 7. Петрушенко В.Л. Філософія і методологія науки. – Львів, 2016. – 184 с. 8. Соціокультурні передумови трансформації методології науки. За ред. М. Савельєвої, Т. Суходуб. – К., 2020. – 378 с. 9. Карівець І, Кадикало А. Сучасна філософія науки: теми й проблеми. Львів: В-во ПП "Новий Світ-2000", 2023. - 141 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).