Академічне підприємництво
Спеціальність: Журналістика
Код дисципліни: 8.061.00.O.008
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Менеджмент організацій
Лектор: д.е.н., проф. Чухрай Наталія Іванівна
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Загальні компетентності:
1. Здатність продукувати інноваційні наукові ідеї, оволодіти методологією наукової та педагогічної діяльності, вирішувати комплексні проблеми в процесі інноваційно- дослідницької та професійної діяльності, комерціалізувати оригінальні наукові дослідження;
2. Ґрунтовні знання та розуміння філософської методології пізнання, ключових засад професійної етики, системи морально-культурних цінностей;
3. Здатність ініціювати та проводити оригінальні наукові дослідження, ідентифікувати актуальні наукові проблеми, здійснювати пошук та критичне аналізування інформації, продукувати інноваційні конструктивні ідеї та застосовувати нестандартні підходи до вирішення складних і нетипових завдань;
4. Уміння виявляти ораторську та риторичну майстерність при презентації результатів наукових досліджень, вести фахову наукову бесіду та дискусію із широкою науковою спільнотою та громадськістю українською мовою, формувати наукові тексти в письмовій формі, організовувати та проводити навчальні заняття, використовувати прогресивні інформаційно-комунікаційні засоби;
5. Здатність бути цілеспрямованим та наполегливим, самовдосконалюватись впродовж життя, усвідомлювати соціально-моральну відповідальність за одержані наукові результати;
6. Здатність ініціювати, обґрунтовувати та управляти актуальними науковими проектами інноваційного характеру, самостійно проводити наукові дослідження, взаємодіяти у колективі та виявляти лідерські здібності при виконанні наукових проектів.
Фахові компетентності:
1. Уміння розробляти логічні та обґрунтовані послідовності, системи, механізми, моделі, тощо для конкретних економічних об’єктів.
2. Уміння створювати суспільну користь та поєднувати її з власною вигодою.
3. Уміння організовувати реалізацію основних управлінських функцій з урахуванням особливостей інноваційного бізнесу.
Результати навчання: 1. Здатність продемонструвати глибинні знання історичних та сучасних концептуально-методологічних та методичних засад підприємницької діяльності.
2. Здатність продемонструвати глибинні знання теоретико-прикладних засад широкого спектру різновидів та сфер наукових досліджень.
3. Здатність продемонструвати глибинні знання історичних та сучасних концептуально-методологічних та методичних засад академічного підприємництва.
4. Здатність продемонструвати глибинні знання вітчизняного і зарубіжного наукового доробку та практичного досвіду у сфері академічного підприємництва.
5. Інтегрувати та застосовувати одержані знання з різних міжпредметних сфер у процесі розв’язання теоретико-прикладних завдань у конкретній області дослідження.
6. Обирати і застосовувати методологію та інструментарій наукового дослідження при здійсненні теоретичних й емпіричних досліджень у сфері академічного підприємництва.
7. Проводити наукові дослідження та виконувати наукові проекти на засадах ідентифікування актуальних наукових проблем, визначення цілей та завдань, формування та критичного аналізування інформаційної бази, обґрунтування та комерціалізації результатів дослідження, формулювання авторських висновків і пропозицій.
8. Здійснювати економіко-математичне моделювання та соціально-економічне діагностування різних процесів та об’єктів у сфері маркетингу інновацій.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: пререквізити: Статистичні методи психологічного дослідження.
кореквізити: Управління науковими проектами.
Короткий зміст навчальної програми: У межах дисципліни розглядаються питання сутності та місця академічного підприємництва у ринковій економіці, соціально-психологічного портрету академічного підприємця, феномен стартап-компанії, рамка підприємницької компетентності, управлінські аспекти власної справи, побудова команди та управління нею, формування перспективної бізнес-ідеї, втілення ідеї у цінність для споживачів і зацікавлених сторін, етапи процесу бізнес-планування, чинники, які визначають успішну комерціалізацію технології, ресурсне забезпечення академічного підприємництва, показники ефективності інвестиційного рішення.
Опис: Введення у академічне підприємництво. Академічне підприємництво як процес. Маркетинг у академічному підприємництві: створення цінності для споживача. Лідерство та формування команди у академічному менеджменті. Основи бізнес-планування у академічному підприємництві: побудова бізнес-моделі. Рівні готовності інновації до впровадження:
супровід інноваційного продукту від ідеї до ринкового розвитку. Економічні засади започаткування бізнесу.
Методи та критерії оцінювання: поточний контроль (30 %); контрольна робота (70%).
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль на практичних заняттях проводиться з метою виявлення готовності здобувача вищої освіти до занять у таких формах:
• вибіркове усне опитування перед початком занять;
• фронтальне стандартизоване опитування за картками, тестами протягом 5-10 хв.;
• фронтальна перевірка виконання домашніх завдань;
• оцінка активності студента у процесі занять, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень, доповнень попередніх відповідей і т. ін.
Контрольні запитання поділяються на:
а) тестові завдання – вибрати вірні відповіді;
б) проблемні – створення ситуацій проблемного характеру;
в) питання-репліки – виявити причинно-наслідкові зв’язки;
г) ситуаційні завдання – визначити відповідь згідно певної ситуації;
д) питання репродуктивного характеру – визначення практичного значення;
е) інтерактивні завдання вікторинного та ігрового характеру.
Підсумковий контроль проводиться за результатами поточного контролю та виконання і захисту контрольної роботи.
Контрольна робота для здобувачів вищої освіти денної форми освіти передбачає підготовку групового проекту (на 4-5 осіб) краудфандингової кампанії для розміщення на конкурсі комерційних або соціальних проектів.
Контрольна робота для здобувачів вищої освіти заочної форми освіти передбачає підготовку схеми / канви бізнес-моделі соціального або комерційного підприємства, яке використовуватиме наукову ідею аспіранта, за допомогою схеми Lean Canvas або Social Lean Canvas.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: Навчально-методичне забезпечення:
1. Навчально-методичний комплекс з дисципліни «Академічне підприємництво» для здобувачів вищої освіти ступеня доктора філософії (укладачі: Чухрай Н.І., Карий О.І.). Режим доступу: http://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=367
Рекомендована література:
1. Карий О. І., Лісовська Л.С., Кулиняк І.Я. Управління інноваційною діяльністю: підручник. Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2023. 432 c.
2. Матвій І. Є., Грибик І. І., Смолінська Н. В., Матвій С. І. Управління змінами та проектами: навч. посіб.: навчальний посібник. Львів: Центр Європи, 2017. 169 c.
3. Чухрай Н.І., Лісовська Л.С. Управління інноваціями: навчальний посібник. Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2015. 280 с.
4.Чухрай Н.І., Лісовська Л.С. Економіка інноваційного підприємства: навчальний посібник. Львів: Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2016. 324 c.
5. Чухрай Н.І. Маркетинг інновацій: Підручник. Вид-во НУ “Львівська
політехніка”, 2011. 262 с.
6. Чухрай Н.І. Товарна інноваційна політика: Підручник. К.: Кондор, 2006. 356 с.
7. Інноваційне підприємництво. Креативність, комерціалізація, екосистема. Навчальний посібник для вищих навчальних закладів./ за ред. д.е.н., проф. Ю.М. Бажала. Київ: Університетське вид-во Пульсари, 2015. 278с.
8. Комерціалізація інновацій в умовах Індустрії 4.0 : монографія / за заг. ред. канд. екон. наук, доц. Л. Ю. Сагер. Суми : Сумський державний університет, 2023. 385 с.
Допоміжна література:
1. Карковська В. Я., Новаківський І. І. Управління інноваційними проектами: навчальний посібник. Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2016. 316 c.
2. Косар Н. С., Мних О. Б., Крикавський Є. В., Леонова С. В. Маркетингові дослідження: підручник. Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2018. 460 с.
3. Фінансовий менеджмент: навчальний посібник / За наук. ред. С. В. Князя. Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2014. 224 с.
4. Чухрай Н. І., Просович О. П. Стратегічне управління інноваційним розвитком підприємства: підручник. Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2015. 500с.
5. Блага Н. В. Управління проєктами : навч. посібник. Львів : Львівський державний університет внутрішніх справ, 2021. 152с.
6. Чухрай Н. І. Академічне підприємництво за кордоном та в Україні [Електронний ресурс] - Режим доступу: http://ena.lp.edu.ua:8080/bitstream/ntb/12705/1/068_ Akadem %D1
%96chne %20p %D1 %96dpri %D1 %94m_448_458_714.pdf
7. Гончаренко І., Лісун Я. Академічне підприємництво: можливості розвитку інноваційних проектів в університетах. URL::
https://er.knutd.edu.ua/bitstream/123456789/3793/1/Konf20161007_VI_P289-297.pdf
8. Жуков, С. А. Академічне підприємництво як фактор підвищення ефективності підприємств і формування інноваційного потенціалу економіки України. Вісник Приазовського Державного Технічного Університету. Серія: Економічні науки, 2017 (33), 65–74. https://doi.org/10.31498/2225-6725.33.2017.134110
9. Інноваційний менеджмент : навч. посібник / Л. І. Михайлова, О. І. Гуторов, С. Г. Турчіна, І. О. Шарко. Вид. 2-ге, допов. Київ : Центр навчальної літератури, 2015. 234 с.
10. Інноваційна економіка: теоретичні та практичні аспекти : монографія/ за ред. К. В. Ковтуненко, Є. І. Масленнікова. Вип. 2. Херсон : Грінь Д.С., 2017. 906 с.
11. Комерціалізація інновацій: захист інтелектуального капіталу, маркетинг та комунікації : монографія / за заг. ред. канд. екон. наук, доц. Л. Ю. Сагер, канд. екон. наук, доц. Л. О. Сигиди. – Суми : Сумський державний університет, 2022. 363 с.
12. Мачуський В. Академічне підприємництво в Україні: поняття та суб’єкти. URL: https://www.businesslaw.org.ua/akademichnepidpryemnyctvo-v-ukraini/
13. Копитко М. І., Блага Н. В. Управління інноваціями та інвестиціями: навчальний посібник у схемах і таблицях. Вид. 2-ге, допов. і перероб. Львів: Львівський державний університет внутрішніх справ, 2022. 296 с.
14. Копитко М. І. Економічна безпека промислових підприємств у процесі здійснення інноваційної діяльності. Systemy i srodki transportu samochodowego. Wybrane zagadnienia : monografia nr 4. Seria: Transport / pod redakcja naukowa Kazimierza Lejdy. Rzeszow : Politechnika Rzeszowska, 2013. C. 457–472.
15. Кузьмін О. Є. Стан діяльності ВНЗ та перспективи залучення інвестицій та інновацій / О. Є. Кузьмін, М. Я. Яструбський, В. Є. Кревс. Сучасні питання економіки і права. 2017. Вип. 1-2. С. 118-127. - URL:http://nbuv.gov.ua/UJRN/Spep_2017_1-2_18.
16. Романовський О.О. Феномен підприємництва в університетах світу: монографія / Вінниця : Нова Книга, 2012. 504 с.
17. Стояновський А., Чапюк О. Академічне підприємництво: особливості та проблематика. URL: http://ena.lp.edu.ua:8080/handle/ ntb/16286
18. Дослідницькі університети: світовий досвід та перспективи розвитку в Україні [Текст] : монографія / [А. Ф. Павленко та ін.]К. : КНЕУ, 2014. 350 с.
19. Han, X., & Niosi, J. Star scientists in PV technology and the limits of academic entrepreneurship. Journal of Business Research, 2016. 69(5), 1707–1711. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2015.10.042.
20. Barbieri E., Rubini R., Pollio C., Micozzi A. (2018) What are the trade-offs of academic entrepreneurship? An investigation on the Italian case. The Journal of Technology Transfer. Volume 43, pages198–221
21. P. Sieg, I. Posadzinska, M. Jozwiak Academic entrepreneurship as a source of innovation for sustainable development. Technological Forecasting.
Інформаційні ресурси:
1. Офіційний сайт Державного комітету статистики. Режим доступу: www.ukrstat.gov.ua
2. Портал про інвестиції. Режим доступу: http://investycii.org.
3. Спільнокошт – краудфандинг в Україні. Велика Ідея. Режим доступу: https://biggggidea.com
4. Kickstarter. – Режим доступу: https://www.kickstarter.com
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).