Теорія управління та прийняття оптимальних рішень

Спеціальність: Інженерія програмного забезпечення
Код дисципліни: 8.121.00.M.034
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Програмне забезпечення
Лектор: д-р техн. наук, проф. Грицюк Юрій Іванович
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Отримання необхідних теоретичних знань в області основних методів і моделей теорії управління, розуміння природи процесу управління та прийняття оптимальних рішень як складової частини управлінської діяльності. Освоєння принципів і практики побудови математичних моделей різноманітних систем управління, вміння використовувати методи експертного оцінювання як кількісної, так і якісної інформації. Оволодіння особливостями підвищення професіоналізму й покращення ефективності роботи управлінського персоналу (менеджерів) при вирішенні теоретичних і практичних техніко-економічних проблем управління складними організаційними системами та об'єктами.
Завдання: ІНТ. Здатність продукувати інноваційні наукові ідеї, оволодіти методологією наукової та педагогічної діяльності, вирішувати комплексні проблеми в процесі інноваційно-дослідницької та професійної діяльності, проводити оригінальні наукові дослідження на міжнародному та національному рівні. Загальні компетентності: 1) Ґрунтовні знання та розуміння філософської методології пізнання, ключових засад професійної етики, системи морально-культурних цінностей (ЗК01). 2) Здатність ініціювати, обґрунтовувати та управляти актуальними науковими проектами інноваційного характеру, самостійно проводити наукові дослідження, взаємодіяти у колективі та виявляти лідерські здібності при виконанні наукових проектів (ЗК06). Спеціальні (фахові) компетентності: 1) Здатність використовувати професійно-профільні знання і практичні навички для продукування нових ідей і оптимізації проектних, технологічних, управлінських рішень з метою підвищення якості програмних систем (ФК02). 2) Здатність формулювати, аналізувати та синтезувати рішення наукових проблем на абстрактному рівні шляхом їхньої декомпозиції на складові, які можна дослідити окремо в їх більш та менш важливих аспектах (ФК04). 3) Здатність аналізувати та формулювати нові ідеї та висновки для складних управлінських задач у різних галузях народного господарства (ФК05). 4) Здатність розробляти адекватні математичні моделі, методи та засоби для дослідження різних предметних областей, а також здійснювати їх ефективну програмну реалізацію (ФК07).
Результати навчання: Результати навчання даної дисципліни деталізують такі програмні результати навчання: 1) Здатність продемонструвати глибинні знання концептуально-методологічних та технологічних засад розроблення якісних програмних систем (ЗН01). 2) Здатність продемонструвати глибинні знання методів теорії управління та прийняття оптимальних рішень щодо процесів інженерії програмного забезпечення (ЗН02). 3) Здатність продемонструвати глибинні знання і розуміння методів математичного моделювання та системного аналізу різних предметних областей (ЗН04). Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувача освіти такого уміння: 1) Застосовувати одержані знання і розуміння для розв’язування задач синтезу і аналізу елементів та систем, характерних обраній області наукових досліджень (УН01). 2) Інтегрувати та застосовувати одержані знання з різних міжпредметних сфер у процесі створення програмних систем для розв’язання комплексних науково-технічних задач (УН02). 3) Проводити наукові дослідження та виконувати наукові проекти на засадах ідентифікування актуальних наукових проблем, визначення цілей та завдань, формування та критичного аналізування інформаційної бази, обґрунтування та комерціалізації результатів дослідження, формулювання авторських висновків і пропозицій (УН04). 4) Здійснювати математичне моделювання та оптимізацію процесів інженерії програмного забезпечення (УН05).
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити: Управління великими даними. Методи аналізу та оптимізація складних систем. Кореквізити: Машинне навчання в задачах прогнозування великих даних. Оптимізаційні методи та алгоритми в інженерії програмного забезпечення. Інтелектуальні системи підтримки прийняття рішень.
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна необхідна для отримання загальних і фахових компетентностей в області управління та прийняття оптимальних рішень з інженерії програмного забезпечення. В дисципліні розглядають: основні складові теорії управління та сутність процесу управління; особливості прийняття управлінських рішень та методи їх обґрунтування; однокритеріальні моделі задач прийняття рішень та методи їх оптимізації; багатокритеріальні моделі задач та методи прийняття оптимальних рішень; задачі динамічного програмування в соціально-економічній сфері; моделювання стратегій поведінки конкурентних фірм на ринку виробників продукції; експертні системи для прийняття оптимальних рішень.
Опис: Тема 1. Теорія управління та сутність процесу управління. Класифікація підходів у теорії управління Умови існування процесу управління в складних системах Закон потрібної різноманітності в системах управління Принципи управління складними системами Тема 2. Особливості прийняття управлінських рішень та методи їх обґрунтування. Класифікація видів управлінських рішень Механізми і техніка прийняття управлінських рішень Організація процесу виконання управлінських рішень Система контролю за виконанням прийнятих рішень Тема 3. Однокритеріальні моделі задач прийняття рішень та методи їх оптимізації. Проблема оптимізації прийняття рішень в соціально-економічній сфері Проблема поганої зумовленості в задачах оптимізації прийняття рішень Покоординатні стратегії скінченновимірної оптимізації прийняття рішень Градієнтні стратегії скінченновимірної оптимізації прийняття рішень Динамічні моделі скінченновимірної оптимізації прийняття рішень Тема 4. Багатокритеріальні моделі задач та методи прийняття оптимальних рішень. Багатокритеріальні моделі задач прийняття оптимальних рішень за умови визначеності Багатостадійні моделі задач прийняття оптимальних рішень Багатокритеріальні моделі задач прийняття рішень на основі комплексного оцінювання інформації Багатокритеріальні моделі задач прийняття оптимальних рішень на основі додаткової інформації Тема 5. Задачі динамічного програмування в соціально-економічній сфері. Багатокрокові задачі управління виробництвом і запасами сировини Дискретні моделі ціноутворення опціонів Бюджетна множина і функції корисності в задачах управління Моделі ринкової рівноваги в задачах управління Тема 6. Моделювання стратегій поведінки конкурентних фірм на ринку виробників продукції Математична модель стратегій поведінки двох виробників однієї програмної продукції Моделі стратегій недосконалої та досконалої конкуренції на ринку виробників програмної продукції Моделі стратегій конкуренції на ринку інформаційних технологій Моделювання процесу оптимального економічного зростання виробників програмної продукції Тема 7. Експертні системи для прийняття оптимальних рішень. Продукційні експертні системи прийняття рішень Подання та використання нечітких знань Quick Choice – система багатокритеріального вибору варіантів NEYDIS – інструментальний засіб побудови нейлоровських діагностичних експертних систем.
Методи та критерії оцінювання: 1. Проведення опитування на практичних заняттях 2. Перевірка знань та виконаних індивідуальних домашніх завдань на практичних заняттях. 3. Перевірка індивідуального науково-дослідного завдання за графіком та згідно з робочою програмою. 4. Екзаменаційний контроль (письмова компонента (тести), усна компонента).
Критерії оцінювання результатів навчання: 1. Опитування на практичних заняття щодо виконання індивідуальних завдань – 35 балів 2. Контрольні тести на практичних заняттях – 10 балів Разом за ПК – 45 балів Екзаменаційний контроль: 55% (письмова компонента 50%, усна компонента 5%).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Кини Р. Л. Принятие решений при многих критериях : замещения и предпочтения / Р. Л. Кини, Х. Райфа. – М. : Радио и связь, 1981. – 560 с. 2. Беллман Р., Заде Л. Принятие решений в расплывчатых условиях – В сб.: Вопросы анализа и процедуры принятия решений. М.: Мир, 1976, с.172-215. 3. Нейман Дж., Моргерштерн О. Теория игр и экономическое поведение: пер. с англ. – М. : Наука, 1970. – 707 с. 4. Брахман Т.Р. Многокритериальность и выбор альтернативы в технике. – М. : Радио и связь, 1984. – 560 с. 5. Вилкас Э. Н., Майминас Е. З. Решения : теория, информация, моделирование. – М : Радио и связь, 1981. – 328 с. 6. Катренко А. В. Дослідження операцій : підручник з грифом МОН. – Львів : "Магнолія-2006", 2007. – 480 с. 7. Катренко А. В. Системний аналіз об'єктів та процесів комп'ютеризації. – Львів : "Новий світ – 2000", 2003. – 424 c. 8. Катренко А. В., Пасічник В. В., Пасько В. П. Теорія прийняття рішень : підручник з грифом МОН. – К. : Видавнича група BHV, 2011. – 448 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).