Дослідницький семінар в галузі механічної інженерії
Спеціальність: Прикладна механіка
Код дисципліни: 8.131.00.O.008
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Робототехніка та інтегровані технології машинобудування
Лектор: Ступницький Вадим Володимирович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Формулювати науково-дослідницьку проблему при написанні наукової статті, підготовці наукової лекції чи виступу на науковій конференції.
Реферувати, рецензувати й коментувати наукову літературу та джерела.
Готувати наукові тексти: есе, наукові та науково-популярні статті (в т.ч. для часописів, що індексуються у науковометричних базах), рецензії, огляди.
Дотримуватися вимог до структури та наповнення наукових текстів різних жанрів;
Готувати рецензії із дотриманням вимог
Публічно представляти результати власних наукових досліджень;
Вести наукову дискусію та відповідати на критичні зауваження з боку колег.
Дотримуватися етики ведення наукової дискусії.
Демонструвати принципи академічної доброчесності і високої академічної культури.
Результати навчання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у аспірантів наступних компетентностей:
Загальних:
1. Здатність розв’язувати складні науково-прикладні задачі та приймати рішення щодо використання результатів у практичній діяльності підприємств/установ у галузі механічної інженерії, або у навчальних процесах ВНЗ і наукових програмах НДІ, що передбачає застосування теорій та методів прикладної механіки і характеризуються комплексністю та невизначеністю.
2. Здатність до формування системного наукового світогляду, професійної етики та загального культурного кругозору. Здатність ініціювати та виконувати (індивідуально або в науковій групі) наукові дослідження, що приводять до отримання нових знань в галузі механічної інженерії такої якості, що задовольняють вимоги рецензентів на національному та міжнародному рівнях. Здатність здійснювати пошук та аналізувати інформацію з різних наукових вітчизняних та закордонних джерел. Здатність ефективно використовувати у науковій практиці різні теорії в царині науково-прикладних досліджень за спеціальністю «Прикладна механіка». Здатність розв’язувати науково-прикладні задачі та приймати відповідні обґрунтовані рішення, формувати нові наукові ідеї та актуальні задачі в галузі механічної інженерії, вибирати належні напрями і відповідні методи для їх реалізації, беручи до уваги наявні ресурси. Здатність до використання інформаційних технологій та комп’ютерних програм у галузі механічної інженерії
Фахових:
1. Здобуття глибинних знань у галузі прикладної механіки, зокрема засвоєння основних концепцій розвитку механічної інженерії, розуміння теоретичних та практичних проблем, що стоять перед сучасним машинобудуванням, історії розвитку та сучасного стану наукових досліджень у цій галузі. Здатність виконувати оригінальні дослідження в галузі механічної інженерії та досягати наукових результатів, які створюють нові знання, із звертанням особливої уваги до актуальних задач/проблем та використанням новітніх наукових методів. Володіти знаннями в галузі механічної інженерії та фундаментальних наук, необхідними для освоєння дисциплін, що забезпечують знання за обраною спеціальністю та дисциплін вільного вибору аспіранта;
2. Здатність аналізувати дані проведених теоретичних та експериментальних досліджень в галузі прикладної механіки, які можуть бути великого обсягу та вимагати застосування потужних обчислювальних ресурсів. Набуття навичок реєстрації прав інтелектуальної власності.
3. Здатності до критики та оцінювання. Здатність інтерпретувати результати експериментів та брати участь у дискусіях із досвідченими механіками-науковцями стосовно наукового значення та потенційних наслідків отриманих результатів
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Філософія і методологія науки
Методи дослідження у прикладній механіці
Аналітичні та числові методи досліджень в механічній інженерії
Короткий зміст навчальної програми: В рамках курсу «Дослідницький семінар у галузі механічної інженерії» аспіранти отримуватимуть навики постановки, формулювання та розробки наукових проблем з прикладної механіки, ознайомляться зі специфікою написання наукових текстів різних жанрів (реферування наукової літератури, виступ на науковій конференції, есе, наукова стаття, розділ колективної наукової монографії, індивідуальна наукова монографія, науковий проект рецензія на наукову статтю/монографію, огляд наукової публікації тощо), вправлятимуться у веденні наукових дискусії, аналізуванні різного типу наукових текстів (поданого у письмовій формі виголошеного як наукова доповідь), їх рецензуванні та редагуванні. Також аспіранти ознайомляться із вимогами, що ставляться редакторами до наукових матеріалів, які публікуються у часописах, які входять до наукових баз SCOPUS та WOS. Аспіранти навчатимуться писати наукові статті, готувати виступи і виступати на наукових конференціях, вести наукові дискусії, готувати до подання науково-дослідницькі чи науково- просвітницькі проекти тощо.
Опис: Основні вимоги щодо вибору та формулювання наукової проблеми при підготовці наукового тексту
Жанри наукових текстів та їх специфіка. Структура і вимоги до наукової статті. Специфіка науково-популярних публікацій. Наукове есе. Огляд наукових публікацій. Наукова рецензія. Реферування наукових публікацій.
Публічне представлення результатів наукового пошуку. Ведення наукової дискусії. Принципи аналізу виголошених доповідей на наукових конференціях, семінарах тощо.
Підготовка науково-дослідних та науково-просвітницьких проектів.
Обговорення та вибір наукової проблеми для підготовки: а) наукової статті; б) науково-популярної статті; в) наукової доповіді.
Підготовка розширеного плану-проспекту для написання наукової статті згідно з вимогами часописів, що індексуються в міжнародних науковометричних базах (SCOPUS)
Представлення результатів наукового пошуку на аспірантському науково-методологічному семінарі та провадження наукових дискусій.. Ведення наукової дискусії. Принципи аналізу виголошеної наукової доповіді.
Написання рецензій на наукові публікації та їх обговорення
Методи та критерії оцінювання: Мінімальний пороговий рівень оцінки за роботу в семестрі (допуск до заліку) складає 30 балів. У разі отримання оцінки «неприйнятно» (нижче 29 балів) аспірант зобов’язаний повторно вивчити дисципліну. У разі отримання оцінки «незадовільно» аспірант має право на два перескладання: викладачеві та комісії. При цьому максимальна підсумкова оцінка після перескладання може бути лише «достатньо». Замість перескладання комісії аспірант може обрати повторне вивчення дисципліни.
Критерії оцінювання результатів навчання: Доповідь : 20 балів - Доповідь підготовлено і виголошено вчасно, з максимальним використанням рекомендованої літератури. Доповідь структурована, логічна, послідовна; містить елементи проблемного підходу. Доповідач демонструє володіння матеріалом і здатність відповісти на запитання аудиторії.
10-19 балів - Доповідь підготовлено і виголошено вчасно, але без дотримання тих чи тих вимог, викладених вище.
1-9 балів - Доповідь підготовлено із запізненням та/або містить прогалини та помилкові твердження. Доповідач не демонструє належної підготовки та/або не готовий відповідати на змістовні запитання.
Письмова робота: 15 балів - Роботу виконано і подано вчасно; автор демонструє належний рівень знань і розуміння теми, виявляє аналітичні здібності, здатність до самостійного, системного, логічного і послідовного мислення, мовно-стилістичну досконалість.
Роботу оформлено відповідно до вимог.
7-14 Роботу виконано і подано вчасно; автор демонструє достатню обізнаність із основними тенденціями у розвитку сучасної університетської філософії. Виклад має логічний і послідовний характер, однак у тексті наявні певні фактографічні неточності чи мовно-стилістичні недоліки. Окремим частинам викладу бракує аналітичного характеру.
1-7 балів - Роботу виконано і подано вчасно. Автор демонструє достатню обізнаність з матеріалом, однак роботі суттєво бракує систематичного аналізу й логічного та послідовного викладу. Робота містить фактографічні неточності та/або необґрунтовані судження. Текст вирізняється значними мовно-стилістичними недоліками.
0 балів - Завдання не виконане у визначений викладачем термін або
містить плагіат.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: Рекомендована література
Базова
1. Іванашко О. Є., Гошовська Д. Т. Методичні рекомендації до організації навчально-дослідницької діяльності студентів та написання наукових робіт / Волинський національний університет імені Лесі Українки, факультет психології. Луцьк, 2021. 90 с.
2. Каламбет С.В. Методологія наукових досліджень: Навч. посіб. / С.В. Каламбет, С.І. Іванов, Ю.В. Півняк Ю.В. – Дн-вськ: Вид-во Маковецький, 2017. – 191 с.
3. Василенко, Олена Миколаївна. "Методика написання наукової статті в журнал, що індексується у базі даних Scopus чи Web of Science." (2021). [Електронний ресурс] : http://elar.khmnu.edu.ua/bitstream/123456789/10517/1/Vasylenko_tezy.pdf.
Допоміжна
1. Самойчук К. О. Методика написання наукової статті здобувачами вищої освіти технічних спеціальностей в умовах військового стану. Удосконалення освітньо-виховного процесу в закладі вищої освіти : збірник науково-методичних праць ТДАТУ. 2023. Вип. 26. С. 231-240.
2. 3. Романчиков В.І. Основи наукових досліджень: Навч. посібник.- К.: Центр навчальної літератури, 2017.- 254 с..
3. Ковалів Ю. Абетка дисертанта. Методологічні принципи написання дисертації: посібник / Ю. Ковалів. – К.: Твім інтер, 2019. – 457с.
4. Колісніченко Е.В. Основи наукових досліджень. – Суми. – Сумський державний університет. – 2012. – 83 с.
5. Бірта Г.О., Бургу Ю.Г. Методологія і організація наукових досліджень. – К.: Центр учбової літератури, 2014 – 142 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).