Перехідні процеси та перенапруги в електроенергетичних системах

Спеціальність: Електроенергетика, електротехніка та електромеханіка
Код дисципліни: 8.141.00.M.012
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Електроенергетика та системи управління
Лектор: д.т.н., професор Сегеда Михайло Станкович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Результати навчання: - Знання основ теорій аналізу та дослідження перехідних процесів; - Вміння формувати математичні моделі основних елементів енергосистем; - Розуміння шляхів подальшого розвитку методів та засобів досліджень; - Вміння аналізувати аварійні ситуації та обирати для досліджень перехідних процесів адекватні математичні моделі; - Розуміння теорій розвитку перенапруг в електроенергетичних системах та засобів захисту від них; - Вміння досліджувати і прогнозувати величини перенапруг та їх статистичні характеристики.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: немає потреби
Короткий зміст навчальної програми: Загальні відомості про перехідні процеси, їх причини та наслідки. Формування математичних моделей основних елементів електроенергетичних систем. Режими роботи нейтралей електроенергетичних систем. Електромагнітні перехідні процеси з врахуванням впливу синхронних генераторів електростанцій. Перехідні процеси під час виникнення поздовжньої та поперечної несиметрії. Статична стійкість електроенергетичної системи. Динамічна стійкість режимів енергосистем. Стійкість вузлів навантаження електроенергетичних систем. Основні теорії розвитку перенапруг. Внутрішні перенапруги та їх статистичні характеристики. Зовнішні перенапруги та їх статистичні характеристики. Обмеження перенапруг. Основні електричні характеристики повітряної та лінійної ізоляції. Розрядні напруги та надійність роботи ізоляції ЛЕП. Методики техніко-економічного обґрунтування рівнів ізоляції.
Методи та критерії оцінювання: • письмові звіти з лабораторних, усне опитування (30%) • підсумковий контроль - екзамен: письмово-усна форма (70%)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Букович Н.В. та ін. Розрахунок струмів коротких замикань: Навч. посібник / Букович Н.В., Лисяк Г.М., Міркевич Г.Н., Яцейко А.Я. – Львів, Видавництво Національного університету "Львівська політехніка": 2018. – 236с. 2. Куликов Ю.А. Переходные процессы в электрических системах: Учебн. Пособие. – Новосибирск: Изд-во НГТУ, 2002. – 283 с. 3. Г.Г. Півняк та ін. Перехідні процеси в системах електропостачання: Підручник для вузів. Вид. 2-е, доправ. та доп. / Г.Г.Півняк, В.М.Винославський, А.Я.Рибалко, Л.І.Нессен / За ред. Академіка НАН України Г.Г.Півняка. – Дніпропетровськ: Національний гірничий університет, 2002. – 597 с. 4. Кадомская К.П. Перенапряжения в электрических сетях различного назначения и защита от них: учебник / К. П. Кадомская, Ю. А. Лавров, А. А. Рейхердт; Новосиб. гос. техн. ун-т. – Новосибирск : Изд-во НГТУ, 2004. – 368 с.