Сучасні методи і технології геодезії та землеустрою
Спеціальність: Геодезія та землеустрій
Код дисципліни: 8.193.00.O.003
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Вища геодезія та астрономія
Лектор: Доцент, к.т.н. Цюпак Ігор Михайлович
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Результати навчання: 1. Знати про сучасні методи і технології, зокрема супутникові, що застосовуються в геодезії та землеустрої.
2. Знати будову і функціонування існуючих глобальних навігаційних супутникових систем та їх застосування в геодезії та землеустрої.
3. Вміння застосовувати методи супутникової геодезії для розв’язання задач геодезії та землеустрою.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні дисципліни:
1. Супутникова геодезія та сферична астрономія.
2. Методи опрацювання GNSS вимірювань.
3. Інформаційні GNSS-ресурси.
4. Вища геодезія.
5. Землеустрій.
Короткий зміст навчальної програми: 1. Будова і функціонування систем GPS, ГЛОНАСС, BeiDou, Galileo.
2. Диференціальне GNSS (DGNSS). Системи функціонального доповнення космічного і наземного базування (мережі активних референцних станцій). Способи передачі інформації.
3. Системи координат (інерціальна і земна) і часу, що застосовуються у супутниковій геодезії.
4. Методи визначення координат пунктів за GNSS-вимірами.
5. Пакети комп’ютерних програм для опрацювання GNSS-вимірів.
6. Етапи опрацювання спостережень GNSS.
7. Методи вирішення завдань геодезії та землеустрою супутниковими технологіями (GNSS-знімання, точне землевпорядкування, GNSS-інженерія).
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль (40 балів):
- захист практичних робіт,
- усне та фронтальне опитування.
Підсумковий контроль – екзамен (60 балів):
- тестовий контроль,
- письмове опитування.
Рекомендована література: 1. Гофманн-Велленгоф Б., Ліхтенеггер Г., Коллінз Д. Глобальна система визначення місцезнаходження (GPS). Теорія і практика. – К.: Наукова думка, 1996.
2. Антонович К.М. Использование спутниковых навигационных систем в геодезии. В 2 т. Монография/К.М.Антонович, М.: ФГУП «Картгеоцентр». 2006.- 694 с.
3. Соловьев Ю. А. Системы спутниковой навигации / Ю. А. Соловьев. — М.: ЭКО-ТРЕНДЗ, 2000. — 270 с.
4. Ahmed El-Rabbany Introduction to GPS. The Global Positioning System. 2002. – 193 p.
5. Seeber, Satelite Geodesy: 2nd completely and extended edition. – New York, Walter de Gruyter, 2003.
6. Мережа референцних GNSS станцій [Електронний ресурс] // Режим доступу: http://zakpos.zakgeo.com.ua/
7. The International GNSS Service (IGS) [Електронний ресурс] // Режим доступу: http://igscb.jpl.nasa.gov/components/prods.html
8. SOPAC [Електронний ресурс] // Режим доступу: http://sopac.ucsd.edu/cgi-bin/dbShowArraySitesMap.cgi.
Сучасні методи і технології геодезії та землеустрою
Спеціальність: Геодезія та землеустрій
Код дисципліни: 8.193.00.O.004
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Інженерна геодезія
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Сучасні методи і технології геодезії та землеустрою
Спеціальність: Геодезія та землеустрій
Код дисципліни: 8.193.00.O.006
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Кадастр територій
Лектор: д.т.н. Губар Ю.П.
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: загальні компетентності:
ІНТ. Здатність продукувати інноваційні наукові ідеї, оволодіти методологією наукової та педагогічної діяльності, вирішувати комплексні проблеми в процесі інноваційно-дослідницької та професійної діяльності, проводити оригінальні наукові дослідження у сфері геодезії та землеустрою на міжнародному та національному рівні.
ЗК1. Глибинні знання в галузі геодезії, фотограмметрії, кадастру та землеустрою, картографії та дистанційного зондування.
ЗК3. Здатність ініціювати та проводити оригінальні наукові дослідження, ідентифікувати актуальні наукові проблеми, здійснювати пошук та критичне аналізування інформації, продукувати інноваційні конструктивні ідеї та застосовувати нестандартні підходи до вирішення складних і нетипових завдань.
фахові компетентності:
ФК1. Здатність застосовувати професійно-профільовані знання й практичні навички для розв’язання типових задач спеціальності, а також вибору технічних засобів для їх виконання;
ФК2. Здатність використовувати знання й уміння для розрахунку апріорної оцінки точності та вибору технологій проектування і виконання прикладних професійних завдань.
ФК4. Застосування фахової термінології в усній та письмовій формах рідною чи іноземною мовами.
ФК6. Здатність використовувати та впроваджувати нові технології, брати участь в модернізації та реконструкції обладнання, пристроїв, систем та комплексів, зокрема з метою підвищення їх ефективності та точності.
ФК7. Здатність інтерпретувати результати власних експериментів та брати участь у наукових дискусіях із досвідченими науковцями галузі, стосовно наукового та практичного значення отриманих результатів.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання:
ЗН1. Здатність продемонструвати глибинні знання вітчизняного і зарубіжного наукового доробку та теоретико-прикладних засад принаймні в одній з областей геодезії та землеустрою: геодезія; картографія; землеустрій та кадастр;оцінка землі та нерухомого майна; геоінформаційні системи і технології; фотограмметрія та дистанційне зондування.
ЗН2. Здатність продемонструвати знання новітніх технологій, формулювати та вдосконалювати важливу дослідницьку задачу, для її вирішення збирати необхідну інформацію та формулювати висновки, які можна захищати в науковому контексті.
УМ2. Застосовувати одержані знання з різних предметних сфер геоматики для формулювання та обґрунтування нових теоретичних положень і практичних рекомендацій у конкретній області дослідження.
УМ3. Інтегрувати та застосовувати одержані знання з різних міжпредметних сфер у процесі розв’язання теоретико-прикладних завдань у конкретній області дослідження.
УМ6. Здійснювати математико-статистичне моделювання та соціально-економічне діагностування різних процесів та об’єктів у сфері геоматики.
РН1 Здатність самостійно проводити наукові дослідження та приймати рішення
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Філософія і методологія науки.
Іноземна мова для академічних цілей.
Професійна педагогіка.
Академічне підприємництво.
Педагогічна практика.
Світові кадастрові системи.
Короткий зміст навчальної програми: Виникнення і розвиток кадастрової діяльності. Кадастрові системи в світі. Кодування та класифікація інформації в кадастрі. Вивчення дисципліни необхідне аспірантам, які претендують на здобуття наукового ступеня доктор філософії за спеціальністю 193 «Геодезія та землеустрій». Однією з найактуальніших проблем ринкових перетворень в Україні є створення єдиної кадастрово-реєстраційної системи, основними функціями якої будуть реєстрація земельних ділянок, інших об’єктів нерухомості та прав на них, сприяння розвитку і прозорості ринку землі, створенню його інформаційної інфраструктури, запровадженню іпотеки земельних ділянок, підвищенню ефективності та об'єктивності оподаткування, створенню привабливих умов для інвестицій і забезпечення їх захисту.
Опис: Тема 1. ГІС-технології в геодезії
Використання геоінформаційних систем для моделювання мінімізації ризику підтоплення об’єктів нерухомості і земель
Дослідження точності визначення площ у референцній системі координат УСК-2000
Сучасні проблеми застосування референцної системи координат УСК-2000.
Тема 2. Розробка алгоритму формування шарів кадастрової системи та зонінгу засобами ГІС-технологій.
Опрацювання даних за матеріалами інвентаризації. Похідні та додаткові дані, що необхідні для зонування території.
ЗD візуалізація шляхів планування та експлуатації зонінгу за допомогою ГІС-технологій
Алгоритм формування шарів кадастрової системи та зонінгу засобами ГІС-технологій
Техніко-економічне обґрунтування проектних рішень зонування населених пунктів
Тема 3. Розгляд проблемних моментів сучасних методів і технологій в геодезії та землеустрої
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль (разом 40 балів): захист практичних робіт згідно із призначеним викладачем терміном – 20 балів, усне опитування – 10 балів, активність, внесення пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень тощо – 10 балів.
Екзаменаційний контроль - 60 балів (письмова компонента - тестування 50 балів, усна компонента 10 балів).
Критерії оцінювання результатів навчання: Виконання та захист практичних робіт
• 15 балів (для 1 і 2 робіт), 10 балів (для 3 роботи) - виставляються за виконання власного варіанту відповідної практичної роботи без помилок, підготовку письмового звіту виконання та його захист у терміні не пізніше 4 занять від дати видачі завдання до практичної роботи. Захист практичної роботи на визначену кількість балів передбачає вміння чітко, лаконічно і логічно послідовно відповідати на поставлені питання, вміння застосовувати теоретичні положення при розв’язанні практичних задач.
• 10 балів (для 1 і 2 робіт), 5 балів (для 3 роботи) - виставляються за виконання власного варіанту відповідної практичної роботи без помилок (або з деякими неточностями), підготовку письмового звіту виконання та його захист у терміні 4-6 занять від дати видачі завдання до практичної роботи. Захист практичної роботи на визначену кількість балів передбачає вміння чітко, лаконічно і логічно послідовно відповідати на поставлені питання з несуттєвими помилками, вміння застосовувати теоретичні положення при розв’язанні практичних задач.
• 5 балів (для 1 і 2 робіт), 3 бали (для 3 роботи) - виставляються за виконання власного варіанту відповідної практичної роботи з деякими помилками, підготовку письмового звіту виконання та його захист у терміні 6-8 занять від дати видачі завдання до практичної роботи. Захист практичної роботи на визначену кількість балів передбачає посередні знання навчального матеріалу, мало аргументовані відповіді, слабке застосування теоретичних положень при розв’язанні практичних задач.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Карпінський Ю. О. Концептуальні засади створення національної інфраструктури геопросторових даних України / Ю. О. Карпінський, А. А. Лященко // Сучасні досягнення геодезичної науки та виробництва. – 2005. - С. 295 – 301.
2. Нагорна О. Режим доступу: Land gov.ua / kadastr О. Нагорна. Мандри публічними кадастровими картами світу.
3. Перович І. Концепція побудови кадастрової системи України / Ігор Перович // Міжвідомчий науково-техехнічний збірник „Геодезія, картографія і аерофотознімання”. – Львів. - 2011.- № 73. – С. 99-101.
4. Перович І. Напрям розвитку кадастрової системи України / І. Перович // Сучасні досягнення геодезичної науки та виробництва. – 2016. Вип. ІІ(32) – С. 38 - 40.
5. Губар Ю. П. Словник з кадастру, землеустрою та оцінки нерухомості (основні терміни та поняття): словник / Ю. П. Губар, Ю. С. Хавар, В. М. Сай, Л. В. Винарчик, О. Р. Гулько, Т. В. Мартинюк. – Львів: Центр Європи, 2021. – 338 c.
6. Губар Ю. П. Геодезичне забезпечення та удосконалення методів і моделей оцінки нерухомості: монографія / Ю. П. Губар. – Львів: Центр Європи, 2020. – 326 c.
7. Губар Ю. П. Техніко-економічні інструменти стимулювання сталого сільськогосподарського землекористування: монографія / Ю. П. Губар, О. Р. Гулько. – Львів: Центр Європи, 2022. – 270 c.
8. Тревого І. С. Державний земельний кадастр: підручник / І. С. Тревого, Ю. П. Губар, Дутчин М.М., Ільків Є.Ю.. – Івано-Франківськ: Видавництво Івано-Франківського національного технічного університету нафти і газу, 2022. – 424 c.
9. Губар Ю. П. Основи землевпорядного проектування: навчальний посібник / Ю. П. Губар, О. Р. Гулько. – Львів: Галицька видавнича спілка, 2022. – 295 c.
10. Cadastral information system - A resource for the e.u. policies - Overview On The Cadastral Systems Of The E.U. Member States // Permanent Comittee On Cadastre In The European Union. Режим доступу - http: // www.eurocadastre.org / pdf / Cadastral%20systems_III_2009.pdf - назва з екрану.
11. Land Administration for sustainable Development / Jan Williamson, Stig Enemark, Jude Wallace, Abbas Rajabifard. – New York. Esri Press. – 2010. – 487 p.
12. Lemmen C.,.Oosterom P. The land Administration Do-main Model Standard. International FJG workshop on the Land Administration Domain Model 24-25 September 2013, Kuala Lumpur, Malaysia p. 1-20.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).
Сучасні методи і технології геодезії та землеустрою
Спеціальність: Геодезія та землеустрій
Код дисципліни: 8.193.00.O.007
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Фотограмметрія та геоінформатика
Лектор: професор Глотов Володимир Миколайович
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей:
загальні компетентності:
1. Глибинні знання в галузі геодезії, фотограмметрії, кадастру та землеустрою, картографії та дистанційного зондування;
2. Здатність ініціювати та проводити оригінальні наукові дослідження, ідентифікувати актуальні наукові проблеми, здійснювати пошук та критичне аналізування інформації, продукувати інноваційні конструктивні ідеї та застосовувати нестандартні підходи до вирішення складних і нетипових завдань.
фахові компетентності:
1. Здатність застосовувати професійно-профільовані знання й практичні навички для розв’язання типових задач спеціальності, а також вибору технічних засобів для їх виконання;
2. Здатність використовувати знання й уміння для розрахунку апріорної оцінки точності та вибору технологій проектування і виконання прикладних професійних завдань.
3. Застосування фахової термінології в усній та письмовій формах рідною чи іноземною мовами.
4. Здатність використовувати та впроваджувати нові технології, брати участь в модернізації та реконструкції обладнання, пристроїв, систем та комплексів, зокрема з метою підвищення їх ефективності та точності.
5. Здатність інтерпретувати результати власних експериментів та брати участь у наукових дискусіях із досвідченими науковцями галузі, стосовно наукового та практичного значення отриманих результатів.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання:
1. Здатність продемонструвати глибинні знання вітчизняного і зарубіжного наукового доробку та теоретико-прикладних засад принаймні в одній з областей геодезії та землеустрою: геодезія; картографія; землеустрій та кадастр; оцінка землі та нерухомого майна; геоінформаційні системи і технології; фотограмметрія та дистанційне зондування.
2. Здатність продемонструвати знання новітніх технологій, формулювати та вдосконалювати важливу дослідницьку задачу, для її вирішення збирати необхідну інформацію та формулювати висновки, які можна захищати в науковому контексті.
3. Застосовувати одержані знання з різних предметних сфер геоматики для формулювання та обґрунтування нових теоретичних положень і практичних рекомендацій у конкретній області дослідження.
4. Інтегрувати та застосовувати одержані знання з різних міжпредметних сфер у процесі розв’язання теоретико-прикладних завдань у конкретній області дослідження.
5. Здійснювати математико-статистичне моделювання та соціально-економічне діагностування різних процесів та об’єктів у сфері геоматики.
6. Здатність самостійно проводити наукові дослідження та приймати рішення.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Управління науковими проектами
Сучасні технології створення картографічної продукції
Фотограмметрія та ДЗ в моніторингу довкілля
Світові кадастрові системи
Цифрова фотограмметрія в інженерії
Короткий зміст навчальної програми: Програма курсу «Сучасні методи і технології геодезії та землеустрою» призначена для аспірантів, що претендують на здобуття вченого ступеня «Доктор філософії за спеціальністю «Геодезія та землеустрій». При складанні програми враховувались вимоги до освітньої наукової програми спеціальності «Геодезія та землеустрій», основні положення, передбачені урядовими документами, сучасними вимогами до наукової і професійної діяльності, знання та застосування нормативно-правового законодавства при виконанні професійної діяльності.
Опис: Тема 1.Основні теоретичні положення фотограмметрії та ДЗ.
Математичні моделі аналітичної та цифрової фотограмметрії. Теоретичні засади опрацювання аерокосмічних зображень.
Тема 2. Геоінформатика в задачах геодезії та землеустрою.
Загальна характеристика геоінформаційних систем і технологій. Теоретико-методологічні засади функціонування ГІС.
Перспективи розвитку цього напрямку (ГІС). Приклади застосування в геоматиці та землеустрої.
Тема 3. Цифрова фотограмметрія.
Теоретичні засади цифрової фотограмметрії. Цифрові камери.
Методи покращання характеристик цифрових знімків.
Специфічні операції опрацювання цифрових знімків
Методи автоматичної ідентифікації образів у цифровій фотограмметрії
Тема 4. Технології фототріангуляції та створення ортофотокарт
Аналітична фототріангуляція.
Цифрове ортофототрансформування
Тема 5. Методи побудови цифрових моделей об’єктів
Поняття про цифрові моделі об’єкта (ЦМО, ЦММ, ЦМР).
Методи збирання даних для побудови моделі об’єкта.
Наземне лазерне сканування.
Лазерні сканувальні системи повітряного базування.
Радарні методи.
Тема 6. Методи і технології дистанційного зондування Землі
Супутникові системи, знімальні системи, програмний супровід.
Новітні дистанційні підходи до моніторингу процесів та явищ.
Теоретичні засади радарної інтерферометрії та практичне застосування
Тема 7.Тенденції розвитку технологій геоматики.
Напрямки розвитку цифрової фотограмметрії.
Нові підходи до опрацювання аеро- та космічних зображень.
Перспективи розвитку тематичних областей, що входять в геоматику та землеустрій.
Методи та критерії оцінювання: Для оцінювання рівня досягнення результатів навчання застосовують метод контролю, який ґрунтується на позитивному принципі, що передбачає врахування рівня досягнень аспіранта. Об'єктом оцінювання є знання, уміння та навички, досвід творчої діяльності. До основних функцій оцінювання рівня досягнення результатів навчання віднесено контролюючу, навчальну, діагностично-коригуючу, стимулюючо-мотиваційну та виховну. Елементами контролю є система вимог і правил, види контролю, зміст контролю за різними видами, критерії стобальної системи оцінювання. Види контролю поділяють на письмові звіти з практичної роботи та її захист; усне індивідуальне, комбіноване і фронтальне опитування; захист індивідуального науково-дослідного завдання; екзаменаційний контроль.
Критерії оцінювання результатів навчання: Розподіл балів у 100-бальній шкалі
Поточний контроль:
Виконання комплексної практичної роботи - 25 балів
Виконання індивідуальної наукової роботи - 15 балів
Екзаменаційний контроль:
Письмова компонента - 50 балів
Усне опитування - 10 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Базова:
1. Бурштинська Х.В., Станкевич С.А. Аерокосмічні знімальні системи: підручник. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2013. – 316 с.
2. Дорожинський О.Л. Аналітична та цифрова фотограмметрія: Навч. посібник.-Львів: видавництво НУ «Львівська політехніка», 2002.-164 с.
3. Дорожинський О.Л. Основи фотограмметрії. Підручник.-Львів: Видавництво НУ «Львівська політехніка», 2003.-214с.
4. Дорожинський О.Л. Тукай Р. Фотограмметрія. Підручник. – Львів: Видавництво НУ «Львівська політехніка», 2008. - 332с.
5. Дорожинський О.Л. Фотограмметрія та дистанційне зондування. Книга 1. Підручник.-Львів: Видавництво НУ «Львівська політехніка», 2019.-176с.
6. Бурачек В.Г., Железняк О.О., Зацерковний В.І. Геоінформаційний аналіз просторових даних: монографія/ ТОВ Видавництво «Аспект-Поліграф.- 2011. - 440 с.
Допоміжна:
1. Топографо-геодезична та картографічна діяльність: Законодавчі та нормативні акти. – ч.1 – Вінниця: Антекс, 2000 – 408 с.
2. Умовні знаки для топографічних планів масштабів 1:5000, 1:2000, 1:1000, 1:500. – К.: Міністерство екології та природних ресурсів України, 2001. – 258 с.
3. Цифровой фотограмметрический комплекс «Дельта». Программное обеспечение для ориентирования растровых аэрокосмических снимков. Delta для Windows 98/2000/NT. Версия 5.0. Руководство оператора. Часть 1. – Винница: Научно-производственное предприятие "Геосистема", 2005. – 37 с.
4. Цифровой фотограмметрический комплекс «Дельта». Программное обеспечение для создания цифровых карт и планов. Digitals для Windows. Версия 5.0. Руководство оператора. Часть 2. – Винница: Научно-производственное предприятие "Геосистема", 2005. – 112 с.
5. Б.С. Бусигін, Г.М. Коротенко, Л.М. Коротенко, М.А. Якимчук. Англо-російсько-український словник з геоінформатики. -К.: Карбон, 2007. – 433 с.
Інформаційні ресурси:
1. Applanix: www.aplanix.com
2. DigіtalGlobe: www.digitalglobe.com
3. DLR – www.dlr.de
4. Eurimage: www.eurimge.com
5. Geolidar: www.geolidar.ru
6. Geosystem: www.vingeo.com
7. Jena – Optronik: www.jena-optronic.de
8. ISPRS: www.csprs.org
9. Leica: www.leica-geosystems.com
10. Optech: www.optech.on.ca
11. Orbimage: www.orbimage.com
12. RadarSAT: www.rsi.ca
13. SPOT Image: www.spotimage.com
14. Vexcel: www.vexcel.com
15. TerraScan: www.terrasoild.fi
16. Swiss: www.swisstopo.ch/de/geo/agnes.htm
17. Open GIS Consortium Interoperability Program Page: http://ip.opengis.org
18. Офіційний сайт компанії ESRI Inc. (США), виробника програмного забезпечення ArcGIS. www.esri.com
19. Національний банк стандартизованих науково-технічних термінів www.ukrndnc.org.ua
Навчально-методичне забезпечення:
Опрацювання цифрових аерознімків на ЦФС ДЕЛЬТА для створення цифрового ортозображення: методичні вказівки до лабораторної роботи з дисципліни Сучасні методи і технології геодезії та землеустрою для аспірантів третього (аспірантського) РВО спеціальності 193 Геодезія та землеустрій” – Львів, 2020. – 12 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).
Сучасні методи і технології геодезії та землеустрою
Спеціальність: Геодезія та землеустрій
Код дисципліни: 8.193.00.O.005
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Картографія та геопросторове моделювання
Лектор: к.ф.-м.н., доцент Бридун Андрій Михайлович
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Викладення даної дисципліни передбачає:
• розвиток абстрактного мислення та просторового бачення;
• вироблення у студентів навиків до самостійного оволодіння математичними та картографічними знаннями;
• формування у студентів умінь та навиків до розв’язування конкретних картографічних задач.
Результати навчання: • здатність продемонструвати знання з предмету структурно-системного моделювання;
• застосовувати знання зі теоретичних основ картографічного моделювання, класифікації картографічних моделей, об’єктів і предметів картографічного моделювання;
• вміти використовувати математичні і картографічні моделі для створення різних видів карт.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: пререквізити: усі фахові дисципліни,
кореквізити: немає
Короткий зміст навчальної програми: Застосовується до опису складних систем котрі виникають при розв’язуванні задач в геодезії та картографії. Моделювання в картографії разом з іншими дисциплінами фундаментального напрямку складають основу картографічної освіти сучасного спеціаліста.
Опис: Предмет та завдання. Сутність, аспекти та напрямки використання системного аналізу. Основні поняття структурно-системного аналізу. Системи: основні поняття та характеристики. Система і середовище. Середовище і його роль у житті системи. Різноманіття середовищ. Взаємодія системи і середовища. Адаптація системи в середовищі. Боротьба і конкуренція систем. Структура, функції, мета та цілі систем. Типи структур. Функції системи. Мета та ціль системи.
Структурний аналіз. Методи опису структур складних систем (словесний опис, аналітичний опис, функціональний опис, структурний опис, опис систем за допомогою графів, морфологічний опис системи, інформаційний опис системи). Функціонування систем. Складові функціонування системи. Поняття простору, стану і поведінки системи. Системоутворюючі і системоруйнуючі фактори. Механізм розвитку систем.
Принципи системного підходу до вирішення інженерних та картографічних задач (Концепція системного підходу в інженерній діяльності. Системні підходи в інженерній діяльності. Принципи системного підходу. Використання принципів системного підходу в інженерній діяльності). Принципи існування і дії складних систем (Властивості складних систем. Принципи існування і дії складних систем. Принцип цілеспрямованості). Критерії ефективності технічних та картографічних систем (Загальні відомості. Критерії ефективності для оцінки технічних систем. Принципи побудови узагальнених критеріїв ефективності).
Методи та критерії оцінювання: • Робота на лабораторних заняттях, усне опитування, тести (40%).
• Підсумковий контроль (екзамен): письмово-усна форма (60%).
Критерії оцінювання результатів навчання: • Робота на лабораторних заняттях, усне опитування, тести (40%).
• Підсумковий контроль (екзамен): письмово-усна форма (60%).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Васмут А. С., Бугаевский Л. М., Портнов А. М. Автоматизация и математические методы в картосоставлении. М.: Недра, 1991. - 392 с.
2. Згуровський М. З., Панкратова Н. Д. Основи системного аналізу. Київ Видавнича група ВНV, 2007. - 543 с.
3. Дворкін Л.Й., Дворкін О.Л., Житковський В.В. Розв'язування буді-вельно-технологічних задач меодами математичного планування експерименту. Навч. посібник. - Рівне: НУВГП, 2011. - 174 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).