Історія мистецтва, архітектури і дизайну, частина 3

Спеціальність: Дизайн середовища
Код дисципліни: 6.022.03.O.015
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Візуальний дизайн і мистецтво
Лектор: Мотиль Романа Ярославівна кандидат мистецтвознавства, доцент
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета курсу «Історія мистецтва, архітектури і дизайну» – ознайомлення студентів із основними еволюційними фазами світового та вітчизняного мистецтва архітектури, дизайну, мистецькими шедеврами, стильовими особливостями мистецтва, архітектури, дизайну різних часів та творчістю провідних митців.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у здобувачів освіти компетентностей: Інтегральна компетентність (ІНТ): Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у галузі дизайну, або у процесі навчання, що передбачає застосування певних теорій і методів дизайну та характеризується комплексністю та невизначеністю умов. Загальні компетентності (ЗК): ЗК1.Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності. ЗК4. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел. ЗК7. Цінування та повага різноманітності та мультикультурності. ЗК9. Здатність зберігати та примножувати культурно-мистецькі, екологічні, моральні, наукові цінності і досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку предметної області, її місця у загальній системі знань про природу і суспільство та у розвитку суспільства, техніки і технологій, використовувати різні види та форми рухової активності для активного відпочинку та ведення здорового способу життя. Спеціальні (фахові, предметні) компетентності (КС): КС5. Здатність застосовувати знання історії українського і зарубіжного мистецтва та дизайну в художньо-проектній діяльності. КС11.Здатність досягати успіху в професійній кар’єрі, розробляти та представляти візуальні презентації, портфоліо власних творів, володіти підприємницькими навичками для провадження дизайн-діяльності.
Результати навчання: ПРН7. Аналізувати стилізувати, інтерпретувати та трансформувати об’єкти для розроблення художньо-проектних вирішень. ПРН13. Знати надбання національної та всесвітньої культурно-мистецької спадщини, розвивати екокультуру засобами дизайну. ПРН14. Використовувати у професійній діяльності прояви української ментальності, історичної пам’яті, національної самоідентифікації та творчого самовираження; застосовувати історичний творчий досвід, а такожуспішні українські та зарубіжні художні практики. ПРН15. Розуміти українські етнокультурні традиції у стильових вирішеннях об’єктів дизайну, враховувати регіональні особливості етнодизайну у мистецьких практиках. ПРН18.Відображати морфологічні, стильові та кольоро-фактурні властивості об’єктів дизайну. Комунікація (КОМ): КОМ1. Уміння спілкуватись, включаючи усну та письмову комунікацію українською та іноземною мовами (англійською,німецькою, французькою, іспанською); КОМ2. Здатність використання різноманітних методів, зокрема сучасних інформаційних технологій, для ефективного спілкування на професійному та соціальних рівнях. Автономія і відповідальність (А і В): АіВ1. Здатність адаптуватись до нових ситуацій та приймати відповідні рішення. АіВ2. Здатність усвідомлювати необхідність навчання впродовж усього життя з метою поглиблення набутих новихфахових знань. АіВ3. Здатність відповідально ставитись до виконуваної роботи, самостійно приймати рішення, досягати поставленої мети з дотриманням вимог професійної етики. АіВ4. Здатність популяризувати надбання національноїта всесвітньої культурної спадщини, а також сприяти проявам патріотизму, національного самоусвідомленнята етнокультурної само-ідентифікації. АіВ5. Здатність формувати екологічну свідомість ікультуру особистості, застосовувати екологічні принципи в життіта професійній діяльності.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни Історія мистецтва, архітектурита дизайну (І курс, ч. 1; ч. 2) Живопис, рисунок, скульптура Історія державності та культури України Супутні і наступні навчальні дисципліни: Декоративно-ужиткове мистецтво Дизайн предметно-просторового середовища Концептуальний дизайн
Короткий зміст навчальної програми: Курс «Історія мистецтва, архітектури та дизайну» є одним з базових у підготовці фахівців за спеціальністю «дизайн». Цей курс має на меті дати студентам основні знання з теорії візуального мистецтва, починаючи від генеральної ієрархії видів і жанрів, включаючи аналітичний розгляд тектонічних структур об’ємно-просторових творів, а також декоративної та зображально-пластичної композиції. У процесі вивчення дисципліни висвітлюються історичні етапи генезису первісного візуального мистецтва, його розвитку у наступні епохи Стародавнього світу та Середньовіччя, аж до Новітнього часу. Лекційний курс включає найважливіші пам’ятки світової архітектури, образотворчого і декоративно-прикладного мистецтва, скульптури, дизайну. Викладання історії української архітектури, мистецтва, дизайну проводиться синхронно із висвітленням історико-мистецьких процесів світової художньої культури.
Опис: 1. УКРАЇНСЬКЕ МИСТЕЦТВО XIV – ПЕРШОЇ ПОЛОВИНИ XVI СТ. Іконопис і виникнення іконописів. Книжкова мініатюра: основні стилістичні відміни. Цехове художнє ремесло 2 МИСТЕЦТВО ВІДРОДЖЕННЯ В УКРАЇНІ ДРУГА ПОЛОВИНА XVI – ПЕРША ПОЛОВИНА XVII СТ. УКРАЇНСЬКА АРХІТЕКТУРАXIV – XVIІ СТ. Українська гравюра. Монументальний живопис і скульптура. Декоративно-прикладне мистецтво (тканини, вироби з дерева, металу, кераміки). Українська дерев’яна і мурована архітектура. Замки і фортеці України 3. МИСТЕЦТВО ІТАЛІЇ, ФЛАНДРІЇ І ГОЛАНДІЇ XVII-XVIII СТ. Загальна характеристика. Італійська архітектура і монументальне мистецтво. Італійська скульптура, живопис і гравюра. Живопис Фландрії і Голландії XVII ст.: Пітер-Пауль Рубенс, Антоніс ван Дейк, Франс Хальс та ін. 4. МИСТЕЦТВО ФРАНЦІЇXVII-XVIII CT. Загальна характеристика. Архітектура і монументальний живопис. Скульптура. Творчість художників Ніколо Пуссена, Луї Ленена, Жоржа де Латура, Шарля Лебрена, Антуана Ватто, Франсуа Буше, Жана-БатістаШардена та ін. 5. МИСТЕЦТВО ІСПАНІЇ XVII-XVIII СТ. Загальна характеристика. Стильові особливості архітектури. Монументальне мистецтво. Творчість живописців ХусеппеРібери, ФранціскоСурбарана, Дієго Веласкеса, Естебана Мурильйо. 6. МИСТЕЦТВО АНГЛІЇ XVII-XVIII СТ. Загальна характеристика. Стильові особливості архітектури. Монументальне мистецтво. Творчість живописців УільямаХогарта, Джошуа Рейнольда і Томаса Гейнсборо 7. ЄВРОПЕЙСЬКІ МЕБЛІ СТИЛЮ БАРОКО І РОКОКО Загальна характеристика передумов виникнення стилю бароко у меблярстві. Італійські, іспанські та французькі меблі бароко. Німецькі, голандські й англійські меблі бароко. Меблі стилю рококо у Франції, Австрії, Німеччині та Англії (Чіпендейл). 8. ЄВРОПЕЙСЬКИЙ ПОСУД СТИЛЮ БАРОКО І РОКОКО Загальна типологія посуду. Майолікові і фаянсові вироби XVII-XVIII ст. Винахід фарфору в Мейсині (1710 р.). Європейські фарфорові мануфактури XVIII ст. Скляний посуд. Коштовний посуд із золота і срібла. Олов’яний, мідний і бронзовий посуд XVII-XVIII ст. 9. УКРАЇНСЬКЕ БАРОКО XVII-XVIII СТ. Визначальні риси і періодизація українського бароко. Архітектура, малярство, скульптура і декоративно-прикладне мистецтво доби українського бароко. Творчість ІоанаПінзеля. 10. ФРАНЦУЗЬКИЙ ЖИВОПИС КІНЦЯ XVIII-XIX СТ. Загальна характеристика. Класицизм, реалізм, романтизм. Творчість Давида, Енґра, Делакруа, Курбе, барбізонців. 11. УКРАЇНСЬКЕ МИСТЕЦТВО 2 ПОЛ. XIX- 1 ПОЛ. XX СТ. Загальна характеристика періоду. Монументальна і станкова скульптура. Т.Шевченко і його послідовники. 12. УКРАЇНСЬКА АРХІТЕКТУРА 2 ПОЛ. ХІХ – 1 ПОЛ. ХХ СТ. Загальні риси та визначні пам’ятки. Творчість Г.Гельмера, Ф.Фельмера, В. Кричевського,З.Ґорґолевського, Ю. Захарієвича та інших 13. АРХІТЕКТУРНИЙ КЛАСИЦИЗМ У ЛЬВОВІ. ІСТОРЗИЗМ У ЛЬВОВІ Загальні риси та визначні пам’ятки. 14. ІМПРЕСІОНІЗМ. ПОСТІМПРЕСІОНІЗМ Загальна характеристика періоду. Імпресіоністи Клод Моне, П’єр-ОгюстРенуар, КамільПіссаро, Едґар Деґа. Творчість постімпресіоністів Ван Гога, Гогена, Сезанна і Сера. Внесок Оґюста Родена в розвиток скульптури. 15. УКРАЇНСЬКИЙ ЖИВОПИС КІНЦЯ XIX – ПОЧ. XX СТ. Побутовий та історичний жанри. Творчість Івана Соколова, Івана Трутовського, Миколи Пимоненка, та інших.
Методи та критерії оцінювання: Дисципліна складається з двох іспитів, які охоплюють матеріал усіх тем. Визначення рівня знань студентів здійснюється такими методами контролю як письмовий контроль (тестування, реферат, есе) та усний контроль (індивідуальне опитування, співбесіда, іспит). Іспит є обов’язковою підсумковою формою контролю, яка дає змогу оцінити системне, а не фрагментарне засвоєння навчального матеріалу з дисципліни «Історія мистецтва, архітектури та дизайну» і не може бути зведена до поточних форм контролю.
Критерії оцінювання результатів навчання: Протягом семестру студент може набрати до 100 балів (30 балів поточний контроль, 70 балів – за виконання контрольних робіт). На іспиті – максимально 100 балів. Для допуску до іспиту студент повинен набрати не менше 50 балів. Іспит з дисципліни «Історія мистецтва та архітектури» проводиться у письмово-усній формі. Студенти отримують письмові тестові завдання, за які максимально можна отримати 70 балів. Друга частина іспиту передбачає усну відповідь на питання з дисципліни, за яку можна набрати максимально 30 балів. 30 балів за усну відповідь виставляється таким чином: 25-30 балів – «відмінна» відповідь; 16-24 бали – «добра» відповідь; 10-15 балів – «задовільна» відповідь; 00-09 балів – «незадовільна» відповідь
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Базова: 1. Архипенко О. Альбом. – К.: Мистецтво, 1989.– 102 с. 2. Афанасьєв Є. Українське радянське мистецтво: 1960-1980 рр. – К.: Мистецтво, 1983.– 224 с. 3. Бірюльов Ю. Мистецтво львівської сецесії. – Львів: Центр Європи, 2016.– 184 с. 4. Бірюльов Ю. та ін. Архітектура Львова: Час і стилі. XIII–XXI ст. – Львів: Центр Європи, 2008. – 720 с. (у співавторстві). ISBN 978-966-7022-77-8 5. Бірюльов Ю. Захаревичі: Творці столичного Львова. – Львів: Центр Європи, 2010. – 336 с.ISBN 978-966-7022-86-0 6. Biryulov Y. / Бірюльов Ю. Sur les traces de l’Art Nouveau en Ukraine: Kiev et Lviv / Пам’ятки стилю модерн в Україні: Київ та Львів. – Bruxelles / Брюссель: CIVA, 2010. – 322 c. (укр. і франц. мовами).ISBN 2-930391-37-5 7. Бірюльов Ю. Львівська скульптура від раннього класицизму до авангардизму (середина XVIII – середина ХХ ст.). – Львів: Апріорі, 2015. – 528 с.ISBN 978-617-629-230-2 8. Голубець О. Мистецтво ХХ століття: український шлях. – Львів: Колір ПРО, 2012.– 200 с. 9. Голубець О. Між свободою і тоталітаризмом: мистецьке середовище Львова другої половини ХХ ст. – Львів: Академічний експрес, 2001.– 199 с. 10. Запаско Я.П. Українська рукописна книга. – Львів: Світ, 1995.– 480 с. 11. Історія українського мистецтва. В 6-ти т. – К., 1966-1970. 12. Історія української архітектури / В.І.Тимофієнко, Ю.С.Асєєв, В.В.Bечерський та ін. / заред. В.І. Тимофієнка. – К. : Техніка, 2003. – 472 с. 13. Історія української ікони Х-ХХ століть / Д. Степовик. – 2-ге вид., стер. – Київ: Либідь, 2004. – 436 с. 14. Касіян В., Турченко Ю. Українська дожовтнева реалістична графіка. – К.: Вид-во Академії наук УРСР, 1961. – 191 с. : 56 іл. 15. Керамічний код Івана Левинського в естетичному вимірі українця кінця ХІХ – поч. ХХ ст. / за ред. А.Клімашевського. – Львів, Інститут народознавства НАН України; Харків: Раритети України, 2020. –256 с.; іл. 16. Крамарчук Х. П., Мотиль Р. Я., Білінська О. Б.// Історія мистецтва та архітектури. Частина 1. Навч.посібник. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2022. –176 с.; іл. 17 Крвавич Д. П., Овсійчук В. А., Черепанова С. О. Українське мистецтво у 3-ох томах. – Львів: Інститут народознавства НАН України, 2003-2008. 18. Масловська Л. Олександр Архипенко. – К.: Мистецтво, 1989.– 200 с. 19. Мотиль Р.Я. Оборонна архітектура України: метод. вказівки до практичних завдань з дисципліни «Історія мистецтва та архітектури» для студентів базового напряму 6.0202 «Мистецтво» спеціальностей 6.020207 «Дизайн» та 6.02020601 «Реставрація творів мистецтва» / уклад. Р.Я. Мотиль – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2013.– 21 с. 20. Овсійчук В., Крвавич Д. Оповідь про ікону. – Львів: Ін-т народознавства НАН України, 2000. – 396 с. 21. Овсійчук В. Олекса Новаківський. – Львів: Інститут народознавства НАН України,2003. – 332 с.: іл. 22. Овсійчук В. Мистецька спадщина Тараса Шевченка у контексті європейської художньої культури – Львів : Ін-т народознав. НАН України, 2008.– 409 с. : іл. 23. Огієвська І. Микола Пимоненко. – К.: Мистецтво, 1983.–103 с. 24. Олекса Новаківський: Альб. / Вступ. ст. та упоряд. В.О. Островського. – К.: Мистецтво, 1973. – 22 с.: 29 л. іл. 25. Пам'ятки книжкового мистецтва : каталог стародруків, виданих на Україні / Я. П. Запаско, Я. Д. Ісаєвич. – Львів: Вища школа, 1981. – 136 с. : іл. Кн. 1. 26. Sculpture. Illustrated encyclopedia. Volume 1.: А – Аянт. 408 p .: ill. = Василь Гоголь, Юрій Диба. Скульптура. Ілюстрована енциклопедія. Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2020. Том 1. : А – Аянт. 408 с.: іл. 27. Селівачов М. Лексикон української орнаментики. – К.: Фенікс, 2013.–399 с. 28. Фартінг С. Історія мистецтва від найдавніших часів до сьогодення. Харків: Пелікан, 2023. –208 с. 29. Ходж А.Н. Історія мистецтва / А.Н.Ходж; [пер. з англ.] – Харків: Пелікан, 2012.– 208 с. 30. Чешир Лі. Ключові моменти в мистецтві: Book Chef, 2021. –176 с. 31. Даниленко В. Я. Основи дизайну:підручник / В.Я . Даниленко . – Х .: ХДАДМ , 2003. – 320 с.: 664 іл. 32. Пітер Філл, Шарлота Філл. Історія дизайну (TheStoryofDesign), пер. Сергій Бавин, 2019, –512 с., ISBN 978-5389-17431 34. Шумега С.С. Дизайн. Історія зародження та розвитку дизайну. Історія дизайну меблів та інтер’єра: Навчальний посібник. – К.: Центр навчальної літератури, 2004. – 300 с. Допоміжна: 1. Бідняк Микола. Живопис. Графіка / Авт.-упоряд.: М. Бідняк, Т. Майчик, О. Майчик.– К., 2008.– 608 с.: іл. 2. Вюник А. Осип Курилас. – К.: Державне видавництво образотворчого мистецтва і музичної літератури УРСР, 1963.– 56 с. 3. В'юник А. О. Стефанія Гебус-Баранецька.– Київ : Мистецтво, 1968.– 59 с. 4. Гординський С. Українська ікона ХІІ – ХVІІІ ст. – Філадельфія: Провидіння, 1973.–212 с. 5. Жишкович В. Пластика Русі-України Х –перш. пол. ХІV ст. – Львів: Інститут народознавства, 1999.–240 с. 6. Історія архітектури стародавнього світу: підручник / Т.М.Клименюк, Х.С.Бойко за ред. Т.М. Клименюк. Львів: видавництво Львівської політехніки, 2021. –256 с. 7. Німенко А. Кавалерідзе-скульптор. – К.: Мистецтво, 1967. –103 с, 8. НогаО. Іван Левинський: художник, архітектор, промисловець, педагог, громадський діяч. Львів: Основа, 1993.– 80 с. 9. Олександр Мурашко. Альбом. Упорядник Л. Г. Членова. К.: Мистецтво, 1980. –30 с. 68 іл. 10. Ткаченко М. Вітольд Манастирський. – К.: Мистецтво, 1977. 11. Ткаченко М.Григорій Смольський. К.: Мистецтво, 1983. 12. Ткаченко М. Теофіл Копистинський. – К.: Мистецтво, 1972. 13. Федорук О. Корнило Устиянович. – К.Веселка, 1992. –192 с. 14. Федір Кричевський. Альбом. Упорядник Л. Г. Членова. К.: Мистецтво, 1980. –50 с. 15. Яців Р. Мирон Яців. Львів: Інститут народознавства НАН України, 2000.– 364 с. 16. Макарова В. В. Дизайн приміщень: стилі інтер'єру на прикладах / В.В. Макарова. - СПб.: БХВ-Петербург, 2011. – 160 с. 17. Джон Пайд. Дизайн інтер’єрів. 6000 років історії Видавництво: АСТ. –464 с. 18. Браїловська. Л. В., Дизайн інтер’єру у східномустилі: Японія, Китай, Індія, Єгипет., Вид-во Фенікс, 2004 рік,–384 с., ISBN 5-222-04335-5 19. Massey, Anne, InteriorDesignofthe 20th Century, c 1990 and 2001, Thames&HudsonLtd, London. 20. Heskett, J. IndustrialDesign. London, 2001. 21. Susan J. Slotkis, FoundationofInteriorDesign. LaurenceKingPublishingLtd., London, 2006. 22. Josef Hoffmann: Interiors 1902-1913., Edited by Christian Witt-Dorring. 224 pages with 244 illustrations, 65 in color. 23. Fiona Leslie. Designs for 20th-century Interiors. V&A Publications 2000. ISBN 1851773215. 24. Ivan Margolius. Automobiles by Architects. Wiley-Academy. 2000. ISBN: 047160786X Навчально-методичне забезпечення 1. Архітектурні замальовки. Методичні вказівки до виконання курсової роботи з курсу «Історія української архітектури» для студентів базового напряму 6.060102 «Архітектура» / Укл. І. А. Дида, Г. П. Петришин, Т. Є. Казанцева. Видавництво Львівської політехніки, 2011. – 88с. 2.Мотиль Р.Я. Оборонна архітектура України: метод. вказівки до практичних завдань з дисципліни «Історія мистецтва та архітектури» для студентів базового напряму 6.0202 «Мистецтво» спеціальностей 6.020207 «Дизайн» та 6.02020601 «Реставрація творів мистецтва» / уклад. Р.Я. Мотиль – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2013. 3.Електронний навчально-методичний комплекс «Історія мистецтва та архітектури Moodle2.1+;http://vns.lp.edu.ua/course/view.php?id=12524 -опорні конспекти лекцій; -навчальні посібники; -електронні презентації лекцій; -робоча навчальна програма Інформаційні ресурси: 1.Електронний навчально-методичний комплекс «Історія мистецтва та архітектури Moodle2.1+;http://vns.lp.edu.ua/course/view.php?id=12524 2.Образотворче мистецтво https://www.youtube.com/user/AlexNikx/videos?view=0&sort=da&flow=grid 3.Світоваісторія мистецтваhttp://www.all-art.org/artists-a.html,http://www.all-art.org/history663_miscellanea.html 4. Історія. Журнал. Арзамасhttps://arzamas.academy/courses 5.Мистецькі курси на https://www.coursera.org/ 6. http://www.designboom.com/history.html 7. http://www.GreatBuildings.com/buildings/ 8. http://www.architectureweek.com/2001/0620/design.html
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).