Основи автоматизованого проєктування
Спеціальність: Пожежна безпека
Код дисципліни: 6.261.01.E.053
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Будівельні конструкції та мости
Лектор: к.т.н., доцент Вегера Павло Іванович
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Даний курс розглядається як базовий, що є складовою підготовки студентів. При цьому вирішуються задачі:
? ознайомлення з чисельними методами які знайшли своє відображення в системах автоматизованого проектування;
? розуміння сутності методу кінцевих елементів, як найпоширенішого серед застосовуваних методів в різних програмних комплексах;
? ознайомлення з ПК "Ліра Сапр", який дозволяє розраховувати різноманітні площинні та просторові будівельні конструкції;
? виконання розрахунку будівельних конструкцій та графічне виведення результатів в ПК "Ліра Сапр".
загальні компетентності:
КЗ01. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу.
КЗ04. Здатність спілкуватися іноземною мовою.
КЗ05. Навички використання інформаційних і комунікаційних технологій.
фахових компетентності:
ФК09.Здатність застосовувати методи оцінки відповідності будівельних матеріалів, будівель і споруд, технологічних процесів, систем виробничої та пожежної автоматики, електроустановок, інженерного обладнання вимогам пожежної безпеки та приймати рішення, що забезпечують пожежну безпеку.
ФК10.Володіти знаннями щодо основних ознак горіння і вибуху, розвитку і припинення горіння.
ФК12.Володіти знаннями основ поведінки будівель і споруд у разі пожежі.
ФК20.Здатність здійснювати наглядову діяльність у сфері пожежної безпеки, розробляти та обґрунтовувати заходи з протипожежного захисту об'єкта.
ФК22.Здатність проводити розрахунки щодо визначення основних параметрів властивостей будівельних матеріалів, у тому числі стосовних пожежної безпеки.
Результати навчання: ПР02.Розробляти технічні заходи протипожежного захисту будівель та споруд, населених пунктів, промислових та інших об’єктів, оцінювати відповідності будівельних матеріалів, конструкцій, будівель та споруд вимогам вогнестійкості та відповідність протипожежної та аварійно-рятувальної техніки, обладнання та інструменту вимогам чинних нормативних актів.
ПР06.Організовувати контроль за забезпеченням дотримання вимог норм і правил у галузі пожежної безпеки під час проектування будівель і споруд.
УМ02. Контролювати дотримання вимог норм і правил у галузі пожежної безпеки під час будівництва, реконструкції, технічного переоснащення будівель, споруд та інших об’єктів.
УМ08. Проводити перевірку проектів будівництва, щодо відповідності вимогам пожежної безпеки.
УМ09. Визначати характеристики пожежної (техногенної) небезпеки речовин, матеріалів, технологічних процесів, будівель та споруд, обладнання систем протипожежного захисту будівель та споруд.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: • Практикум комп'ютерних технологій
• Будівельні конструкції
• Теоретична механіка
• Опір матеріалів
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна «Основи автоматизованого проектування» є предметом, що сприяє загальному розвитку володіння ЕОМ, та включається в навчальні плани, як вибіркова дисципліна із циклу професійні дисципліни спеціальності.
Обсяг навчального часу для вивчення дисципліни «Основи автоматизованого проектування» визначений державними вимогами і складає 90 академічних годин (3.0 кредитів ECTS), з яких 30 годин відведено на аудиторні заняття, 60 годин самостійна робота студентів. У процесі опанування навчальним матеріалом студенти виконують лабораторні роботи. Форма підсумкового контролю – тест.
В результаті вивчення дисципліни студенти повинні: ознайомитись з основними типами програмного забезпечення, що використовується у їх спеціальності; знати загальні принципи використання програмного забезпечення для вирішення задач з спеціальності «Пожежна безпека».
Опис: Структура автоматизованого проектування та МКЕ як її основний засіб:
1. Аналіз програмних засобів ЕОМ.
2. Варіаційні принципи як основа МСЕ.
Загальні основи створення САПР в будівництві:
1. Державна нормативна база з розробки проектної документації для будівництві
2. ВІМ-технології, історія розвитку, сучасний стан
3. Базові програми САПР в будівництві
Загальне уявлення про введення вихідних даних та початок роботи в ПК "ЛІРА-САПР"
1. Структура ПК ЛІРА-САПР та порядок створення розрахункової моделі.
2. Бібліотека скінченних елементів ПК ЛІРА-САПР.
3. Принципи побудови скінченно-елементних моделей
4. Раціональне розбиття на скінченні елементи.
5. Характеристики жорсткості елементів розрахункової схеми.
6. Розрахункові сполучення зусиль та навантажень.
Виконання проектування будівельних елементів
1. Підбір армування залізобетонних конструкцій.
2. Перевірка армування залізобетонних конструкцій.
3. Розрахунок та проектування металевих конструкцій.
4. Підбір перерізів прокатних елементів.
Рекомендації по складанню розрахункових схем:
1. Виконання розрахунку моделі.
2. Оцінювання точності результатів розрахунку.
3. Аналіз та інтерпретація результатів розрахунку.
4. Документування результатів розрахунку.
5. Обмін інформацією з іншими програмними засобами.
Лабораторна робота № 1. Проектування та розміщення на плані будівлі систем пожежогасіння".
Лабораторна робота № 2. Нелінійний розрахунок багатопролітної балки з допомогою ПК ЛІРА САПР
Лабораторна робота № 3. Розрахунок плоскої поперечної рами багатоповерхової цивільної будівлі за допомогою ПК ЛІРА САПР
Лабораторна робота № 4. Розрахунок плити перекриття на температурний вплив з допомогою ПК ЛІРА САПР
Методи та критерії оцінювання: • поточний контроль (100%) на основі лабораторних робіт (40%) та підсумквого тесту (60%)
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль оцінюється лабораторними роботами, а саме 4 лабораторні роботи, по 10 балів кожна.
Заліковий контроль проводиться одним з варіантів: тестовий контроль у середовищі ВНС або написання підсумкової роботи за темою курсу (60 балів).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Крочак О.В., Максимович С.Б. Розрахунок будівельних конструкцій за допомогою програмного комплексу ЛІРА: навч.посіб. Львів: Простір-М, 2021. -200с.
2. Барабаш М.С., Козлов С.В., Медведенко Д.В. Комп’ютерні технології проектування металевих конструкцій. К: НАУ, 2012. – 572 с.
3. Барабаш М.С., Кір’язев П.М., Лапенко О.І., Ромашкіна М.А. Основи Комп’ютерного Моделювання. К: НАУ, 2019. – 500 с.
4. Наумчук О.М.. Основи Автоматизованого проектування. Рівне: НУВГП, 2008. – 136с.
5. Моргун А. С., Андрухов В. М., Сорока М. М., Меть І. М. Системи автоматизованого проектування в будівництві : навчальний посібник. Вінниця : ВНТУ, 2015. – 129 с.
6. Саєнко С. Ю. Нечипоренко І. В. Основи САПР. Х. : ХДУХТ, 2017. ? 120 с.
7. Mats G. Larson, Fredrik Bengzon The Finite Element Method: Theory, Implementation, and Practice.Umea: - Springer, 2010. - 270 p
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).