Об'єкти виробничої бази аеродромного будівництва

Спеціальність: Автомобільні дороги і аеродроми
Код дисципліни: 7.192.05.E.027
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Автомобільні дороги та мости
Лектор: Доцент Собко Юрій Мирославович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою викладання дисципліни є вивчення студентами методів та норм проектування генерального плану аеродромів, вертодромів, аеропортів для повітряних суден короткого злету і посадки, гідроаеропортів, проектування рельєфу грунтових льотних смуг та штучних покрить, водовідвід, дренаж та осушення території льотного поля, а також вивчення студентами основ експлуатації аеродромів (утримання та ремонт) та основних елементів аеродрому і споруд; технологічної роботи підрозділів аеродромної експлуатаційної служби; забезпечення експлуатаційного утримання і ремонту; безпеки і регулярності польотів.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: Здатність розв’язувати задачі дослідницького та/або інноваційного характеру у сфері будівництва та цивільної інженерії загальні компетентності: ЗК01. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу. ЗК06. Прагнення до збереження навколишнього середовища.. фахові компетентності: СКП 2.1. Вміння створювати продукти для аеродромів з урахуванням усіх аспектів поставленої задачі, включаючи створення, просування, реалізацію та удосконалення. СКП 2.2. Уміння використовувати методичні підходи до оцінки природно-ресурсного потенціалу та його екологічно безпечних форм використання та відтворення
Результати навчання: РН04. Забезпечувати якість при реалізації об’єктів будівництва та цивільної інженерії. РН06. Застосовувати сучасні математичні методи для аналізу статистичних даних, розрахунку та оптимізації параметрів проєктування та технологічних процесів спорудження будівель та споруд. РН07. Розробляти заходи з охорони праці та навколишнього середовища при проведенні досліджень та у виробничій діяльності. РН09. Збирати необхідну інформацію, використовуючи науково- технічну літературу, бази даних та інші джерела, аналізувати і оцінювати її. РН11. Управляти складними, непередбачуваними будівельними процесами, які потребують нових стратегічних підходів. РНС 2.1. Поєднувати теорію і практику, а також приймати рішення та виробляти стратегію діяльності для вирішення завдань галузі з урахуванням загальнолюдських цінностей, суспільних, державних та виробничих інтересів. РНС 2.4. Використовувати на практиці знання, застосовувати методичний інструментарій пізнання, аналізувати отримані результати досліджень в контексті існуючих теорій, робити відповідні висновки. ЗН2. Критичне осмислення проблем у галузі та на межі галузей знань УМ 3. Здатність розв’язувати проблеми у нових або незнайомих середовищах за наявності неповної або обмеженої інформації з урахуванням аспектів соціальної та етичної відповідальності КОМ 1. Зрозуміле і недвозначне донесення власних знань, висновків та аргументації до фахівців і нефахівців, зокрема до осіб, які навчаються АіВ 3. Здатність продовжувати навчання з високим ступенем автономії.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Сучасні технології будівництва аеродромів Дорожні та аеродромні одяги Проектування автомобільних доріг та аеродромів з використанням ВІМ технологій Економіка і управління будівництвом
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна вивчає загальні поняття про елементи льотної зони, поздовжній профіль злітно-посадкових смуг та доріжок руління, розрахунки малих штучних споруд на при аеродромній території, поперечні профілі, аеродромне покриття. Визначення технології робіт при поточних та капітальних ремонтах аеродромів, вид ремонту і міжремонтні терміни, розрахунки засобів аеродромної механізації для зимового і літнього утримання аеродромів, визначення видів і причин деформацій і руйнувань аеродромних покрить та призначення видів їх ремонту.
Опис: Розділ 1. ОСНОВНІ ПОЛОЖЕННЯ ПО РОЗРОБЦІ ГЕНЕРАЛЬНИХ ПЛАНІВ АЕРОПОРТІВ Аеропорти цивільної авіації. Загальні поняття про повітряні траси і аеропорти. Класифікація та види аеропортів і аеродромів. Основні елементи аеродрому і їх призначення. Приаеродромна територія та смуги повітряних підходів. Технологія транспортної роботи в аеропортах. Технологічний процес транспортних операцій аеропорту. Обслуговування пасажирів та повітряних суден. Прийом та відправка вантажів. Пропускна здатність аеропортів. Інженерні споруди льотної зони. Злітно-посадочні смуги, доріжки руління, перони, місця стоянок та площадки спеціального призначення, світлотехнічне та радіотехнічне обладнання аеродромів. Принципи планування аеропортів. Загальні принципи планування та врахування вимог по охороні оточуючого середовища. Вплив природнокліматичних умов на розташування злітно-посадкових смуг. Орієнтування злітно-посадкових смуг в плані. Планування доріжок руління. Розділ 2. РОЗМІРИ ЛЬОТНОГО ПОЛЯ ТА ПРИАЕРОДРОМНОЇ ТЕРИТОРІЇ Розрахунки розмірів елементів льотного поля і смуг повітряних підходів. Зліт літака. Посадка літаків. Вплив метеорологічних факторів і умов експлуатації на величину дистанції злету і посадки літаків. Принципи визначення довжини злітних смуг. Розрахунок повітряних підходів і кінцевих смуг безпеки. Розрахунок ширини злітно-посадкових смуг і доріжок. Технічні умови на проектування аеродромів. Стандарти, рекомендації та технічні вимоги Міжнародної організації цивільної авіації (ІКАО) до аеродромів. Особливі випадки проектування аеропортів. Вертолітні станції та вертодроми. Аеродроми для повітряних суден короткого злету і посадки. Гідроаеропорти. Розділ 3. ПРОЕКТУВАННЯ РЕЛЬЄФУ ЛЬОТНИХ ПОЛІВ Вимоги до поверхонь аеродромів. Загальні вимоги проектування рельєфу льотного поля аеродромів. Технічні вимоги до рельєфу аеродромів. Ухили поверхонь аеродромів. Кривизна поверхні та спряження ухилів. Способи зображення рельєфу і методи проектування вертикального планування аеродромів. Вивчення та встановлення дефектів рельєфу грунтової поверхні. Проектування вертикального планування грунтової поверхні аеродромів. Проектування вертикального планування грунтової поверхні аеродромів методом горизонталей. Проектування вертикального планування грунтової поверхні аеродромів методом числових відміток. Проектування вертикального планування штучних покрить аеродромів. Особливості проектування поверхонь штучних покрить. Проектування поздовжнього профілю покрить. Поперечний профіль і висотне положення поверхонь покрить. Побудова поверхонь штучних покрить. Проектування горизонталей і відміток на плані покриття. Проектування горизонталей і відміток узбіч. Збереження гумусового шару як основи для задернування поверхонь.
Методи та критерії оцінювання: Оцінка поточного контролю здобувача освіти (ДФН, ЗФН) здійснюється за результатом успішного виконання та захисту контрольної роботи. Форма семестрового контролю – залік.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль 30 балів. Заліковий контроль: письмова компонента 60 балів усна компонента 10 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Експлуатація аеродромів: підручник для студентів вищих закладів освіти / М.Ф. Дмитриченко, М.М. Дмитрієв, І.П. Гамеляк, І.А. Рутковська, І.І. Попелиш, С.О. Корітчук. – К. : НТУ, 2018. – 420 с. 2. Системні аспекти будівництва, ремонту та реконструкції автомобільних доріг та аеродромів. Технологічні карти: навчальний посібник для студентів вищих закладів / (М.М. Дмитрієв, І.П. Гамеляк, А.М. Дмитриченко, Д.Л. Журавський. – К. : НТУ, 2017. – 244 с. Допоміжна 1. Конвенція Міжнародної Цивільної Авіації. - Чикаго: ІСАО, Додаток 14 Аеродроми Том 1 Проектування та експлуатація аеродромів 2009 рік; DOC 9137 Керівництво по проектуванню аеродромів. Частина 1 ЗПС; DOC 9137 Керівництво по проектуванню аеродромів. Частина 2 РД, перони та майданчики очікування. 2. Сертифікаційні вимоги до цивільних аеродромів України. - Київ: Державіаслужба України, 2006.- 149 с. 3. Проектування аеропортів : підручник / Дмитриченко М.Ф., Дмитрієв М.М., Папченко О.М., Павлюк Д.О., Рутковська І.А. – К. : НТУ, 2010. – 125 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).