Промислові технології та очистка вентиляційно-технологічних викидів

Спеціальність: Теплогазопостачання і вентиляція
Код дисципліни: 7.192.07.O.006
Кількість кредитів: 3.50
Кафедра: Теплогазопостачання і вентиляція
Лектор: к.т.н., доцент Юркевич Ю.С.
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Основна мета курсу - вивчити найбільш розповсюджені техноло¬гічні процеси та основні типи шкідливостей, які виділяються в хо¬ді цих технологічних процесів. В результаті вивчення курсу студент повинен отримати знання, необхідні для проектної та виробничо-тех¬нологічної діяльності в ділянці промислової вентиляції.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: загальні компетентності: - здатність розв’язувати складні інженерно-технічні та науково-дослідні проблеми під час професійної діяльності в галузі теплогазопостачання та вентиляції, що передбачає здатність виконувати техніко-економічне порівняння варіантних рішень, застосування сучасних методів натурних досліджень устаткування систем ТГВ, використання енергоощадних технологій. фахові компетентності: - вміння створювати продукти в спеціалізації ТГВ з урахуванням усіх аспектів поставленої задачі, включаючи створення, просування, реалізацію та удосконалення. – вміння використовувати методичні підходи до оцінки природно-ресурсного потенціалу та його екологічно безпечних форм використання та відтворення.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: знати: - технологічні основи проектування вентиляції промпідприємств; - технологічні основи виробництва та основні властивості шкідливостей, які виділяються в найпоширеніших виробництвах (в термічних, ковальськоо-пресових, зварювальних, деревообробних, гальванічних та фарбувальних цехах); - характерні для конкретних технологічних підприємств способи очистки технологічних і вентиляційних викидів. - методології проектування та модернізації об’єктів пило-газоочищення відповідно до нормативних вимог чинних стандартів і технічних умов; - сучасні досягнення інноваційних технологій в галузі послуг з проектування, монтажу та експлуатації систем пило-газоочищення на промпідприємствах; - основи економіки та управління проектами в галузі послуг з проектування, монтажу та експлуатації систем пило-газоочищення; - структуру, принципи роботи та проектування, технічних характеристик і особливостей функціонування основних елементів систем пило-газоочищення. вміти: - застосовувати набуті знання і розуміння для ідентифікації, формулювання і вирішення завдань розвитку систем пило-газоочищення, використовуючи відомі методи; - застосовувати знання технічних характеристик, технологічних особливостей формування та реалізації систем пило-газоочищення; - здійснювати пошук інформації в різних джерелах для вирішення задач в галузі послуг з проектування, монтажу та експлуатації систем пило-газоочищення; - визначити кількість шкідливостей, які виділяються при найрозповсюдженіших в промисловості технологічних процесах; - обґрунтувати та здійснити підбір обладнання для очистки вентиляційних та технологічних викидів. РН01. Проєктувати будівлі і споруди (відповідно до спеціалізації), в тому числі з використанням засобів комп’ютерного проєктування. РН02. Приймати ефективні проєктні та технічні рішення, враховуючи особливості об’єкта будівництва, аспекти соціальної та етичної відповідальності, техніко-економічного обґрунтування, визначення оптимального режиму його функціонування та впровадження заходів із ресурсо- та енергозбереження. ЗН1. Спеціалізовані концептуальні знання, що включають сучасні наукові здобутки у сфері професійної діяльності або галузі знань і є основою для оригінального мислення та проведення досліджень. КОМ 1. Зрозуміле і недвозначне донесення власних знань, висновків та аргументації до фахівців і нефахівців, зокрема до осіб, які навчаються
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни Фізика Вентиляція Моніторінг внутрішнього стану приміщень Опалення, вентиляція Супутні та наступні навчальні дисципліни Проектування систем опалення Проектування систем вентиляції Раціональне використання паливно-енергетичних ресурсів Нетрадиційні джерела енергії
Короткий зміст навчальної програми: Технологічні основи вентиляції промпідприємств; основні способи визначення кількості шкідливостей, які виділяються в найпоширеніших виробництвах. Технологічні основи виробництва в зварювальних цехах. Найпоширеніші про¬цеси зварювання та шкідливості, які при ньому виділяються, способи визначення кількості шкідливостей, їх основні характеристика. Технологічні основи виробництва в гальванічних цехах. Ха-рактеристика шкідливостей, які виділяються в гальванічних цехах, методи визначення їх кількості. Технологічні основи процесу фарбування, матеріали, які при цьому застосовуються та санітарно-технічна характерис¬тика виробництва. Цехи механічної обробки металів, основні характеристики шкідли¬востей, які виділяються. Технологічні основи основних хімічних виробництв (вироб-ництво мінеральних добрив, миючих засобів, сірчаної кис¬лоти, лакофарбових матеріалів, технічного вуглецю та гумотехнічних виробів). Технологічні основи виробництв, пов’язаних з переробкою та транспортуванням сипучих матеріалів. Установки знепилювання вузлів перевантаження сипучих матеріалів.
Опис: В даній навчальній дисципліні розглянуті питання основних джерел пило-газовиділень у найпоширеніших промислових виробництвах , наведено методи розрахунку кількості шкідливих речовин, які виділяються від технологічного обладнання в робочу зону Особлива увага приділена вибору та розрахунку пило-газоочисного обладнання .
Методи та критерії оцінювання: Оцінювання знань студентів з дисципліни “Проектування систем теплопостачання” проводиться у вигляді семестрового контролю знань, який проводиться у кінці семестру. Поточний контроль знань студентів з дисципліни Опалення ” включає такі форми оцінювання: Оцінювання під час заняття: – Оцінка виконання лабораторних робіт та їх захист під час заняття – 5,0 бал за кожне виконання лабораторної роботи під час заняття протягом семестру (6 лабораторних робіт) Семестровий контроль знань включає в себе результати поточного контролю знань студентів, що проводився протягом семестру, та екзаменаційний контроль. Екзаменаційні завдання побудовано також за трьома рівнями складності. Максимальна сума балів за екзаменаційне завдання – 70. До цієї кількості додаються результати поточного контролю (максимально – 30 балів). Усна компонента відсутня. Максимальна кількість балів за семестровий контроль – 100. Фактична кількість балів, отримана здобувачем освіти, переводиться в державну підсумкову оцінку.
Критерії оцінювання результатів навчання: Оцінювання знань студентів з дисципліни “Промислові технології та очистка вентиляційно-технологічних викидів” проводиться у вигляді семестрового контролю знань, який проводиться у кінці семестру. Поточний контроль знань студентів з дисципліни “Промислові технології та очистка вентиляційно-технологічних викидів” включає такі форми оцінювання: Оцінювання під час заняття: – Оцінка виконання лабораторних робіт та їх захист під час заняття – 5,0 бал за кожне виконання лабораторної роботи під час заняття протягом семестру (6 лабораторних робіт) Семестровий контроль знань включає в себе результати поточного контролю знань студентів, що проводився протягом семестру, та екзаменаційний контроль. Екзаменаційні завдання побудовано також за трьома рівнями складності. Максимальна сума балів за екзаменаційне завдання – 70. До цієї кількості додаються результати поточного контролю (максимально – 30 балів). Усна компонента відсутня. Максимальна кількість балів за семестровий контроль – 100. Фактична кількість балів, отримана здобувачем освіти, переводиться в державну підсумкову оцінку.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Навчально-методичне забезпечення 1. ЕНМК «Промислові технології та очистка і вентиляційно- технологічних викидів», сертифікат № 04768 від 01.06. 2022 р. 2. Юркевич Ю.С., Возняк О.Т., Желих В.М. Промислові технології та очищення технологічних і вентиляційних викидів. Львів, 2012. 3. Юркевич Ю.С., Шаповал С.П.. Омельчук О.В. Сподинюк Н.А. Промислові технології та очищення технологічних і вентиляційних викидів. Методичні вказівки до лабораторних робіт. Львів 2013. Рекомендована література Базова 1. Гічов Ю.О. Очищення газів. Ч 1,2. Конспект лекцій. ДніпропетровськНМетАУ, 2015 с.44 2. Г. С. Ратушняк О. Г. Лялюк Засоби очищення газових викидів. Навчальний посібник. УНІВЕРСУМ-Вінниця 2008 с.207 3. В.В. Благодатний, Н.І. Магось, Ю.М. Харітонов. Апарати для очищення відхідних газів від забруднень. - Миколаїв НУК -2019. -50 с. 4. Зацерклянний М.М., Зацерклянний О.М., Столевич Т.Б. Процеси захисту навколишнього середовища. Підручник. - Одеса. Фен ікс , 2017. -453 с. 5. Мартиненко С.А. Сучасні технології захисту атмосфери. Навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів екологічного профілю - Кропивницький: ЦНТУ, 2019 .- 155 с. 6. В.О. Гнєушев Вентиляція і пневматичний транспорт. Навчальний посібник. - Рівне: НУВГП, --138 с. 7. Онищук О.О. Основи проектуванн хімічних виробництв: курс лекцій - Луцьк : Вежа-Друк, 2020. – 38 с. 8. Гурин В.А., Востріков В.П., Кузьмич Л.В. Основи промислових технологій і матеріалознавства: навчальний посібник.- Рівне: НУВГП, 2019. -310с. Допоміжна 1. ЗаконуУкраїни «Про охорону атмосферного повітря» (із змінами, внесеними згідно із Законом № 2756-VI від 02.12.2010); Відомості Верховної Ради України, 2011, № 23, ст. 160. . 2. ГОСТ 12.1.005-88 «Загальні санітарно-гігієнічні вимоги до повітря робочої зони». 3. ДСН 3.3.6.042-99. Санітарні норми мікроклімату виробничих приміщень. Наказ Міністерства охорони здоров’я України №42 від 01.12.1999. -К., 1999. 4. ДСТУ 3273-95. Безпечність промислових підприємств. Загальні положення та вимоги. - Київ: Держстандарт України , 1995. 5. ДСТУ 60839-1-1-2001. Державний стандарт України. Системи тривожної сигналізації. Частина 1. Загальні вимоги. - Київ: Держстандарт України, 2001.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).