Метрологія, стандартизація та сертифікація
Спеціальність: Мікро- та наносистеми Інтернету речей
Код дисципліни: 6.176.03.O.012
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Напівпровідникова електроніка
Лектор: Логуш Олег Іларійович, старший викладач
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Завдання: Формування та розвиток компетентностей:
інтегральних: Здатність розв’язувати спеціалізовані задачі та практичні проблеми під час професійної діяльності у галузі автоматизації та приладобудування та у процесі навчання що передбачає застосування теорій та методів, які використовуються у мікро- та ноносистемній техніці.
Загальних: Здатність застосовувати отримані знання у практичній діяльності. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності. Здатність вчитися і оволодівати сучасними
знаннями. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел. Здатність проведення досліджень на відповідному рівні. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу. Навички
міжособистісної взаємодії та роботи в команді. Здатність оцінювати та забезпечувати якість виконуваних робіт.
Фахових: Здатність застосовувати відповідні наукові та інженерні методи, сучасні інформаційні технології і комп’ютерне програмне забезпечення, комп’ютерні мережі, бази даних та Інтернет ресурси
для розв’язання професійних задач в галузу мікро- та наносистемної техніки. Вміння розробляти методи оцінки якості матеріалів мікро- та наносистемної техніки, методи випробувань приладів та пристроїв, систем метрологічної повірки.
Результати навчання: Відповідно до освітньої програми у результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен продемонструвати такі програмні результати навчання: бути здатним застосовувати знання принципів дії пристроїв та систем мікро- та наносистемної техніки при їхньому проектуванні та експлуатації. Знати і розуміти фізичні, хімічні закони та явища, які лежать в основі технологічних процесів спеціальності, володіти знаннями методів та засобів контролю їх параметрів.
Досліджувати характеристики технологічних процесів, параметри матеріалів та приладів мікро- і наносистемної техніки з урахуванням цілей дослідження, вимог та специфіки вибраних технічних засобів.
Навички використання інформаційних та комунікаційних технологій для опрацювання результатів вимірювань.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити: - Вища математика ч.1, 2, 3; - Фізика ч.1, 2, 3; - Інженерне програмування.
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна за своїм змістом охоплює найбільш
поширені методики та засоби вимірюваннями в області мікро- та наносистемної техніки, вивчення будови і принципу дії вимірювальних приладів, обробки і подання отриманих результатів, досягнення необхідної точності, основ стандартизації, сертифікації та підвищення якості.
Опис: Опис навчальної дисципліни (назви тем). 1. Вступ Мета і завдання курсу. Роль і місце дисципліни в навчальному плані спеціальності «Мікро- та наносистемна техніка». Основні поняття та визначення. 2. Термінологія та стандартизація методів і засобів вимірювання. Системи одиниць фізичних величин,
еталони одиниць. Зразкові міри, робочі міри, вимірювальні перетворювачі. Метрологічна служба України.
Державний метрологічний контроль і нагляд.. 3. Метрологічні характеристики засобів вимірювання,
нормування метрологічних характеристик. Динамічні характеристики засобів вимірювання. 4. Елементи
теорії похибок. Похибки прямих і непрямих вимірювань. Правила закруглення значень похибок та
результатів вимірювань. Ряди переважних чисел. Методи обробки результатів вимірювання та оцінки
достовірності та точності експерименту. 5. Аналогові прилади та пристрої для вимірювання електричних і
магнітних величин. Класифікація, будова, принцип дії, метрологічні характеристики, особливості
використання. Причини похибок вимірювання, систематичні і випадкові складові похибок. Мости та
компенсатори. 6. Методи і засоби вимірювання неелектричних величин. Температурні вимірювання та їх
метрологічне забезпечення. Специфіка методів визначення витрат в технологічних процесах електроніки,
їх класифікація, точність і особливості використання. Метрологічне забезпечення вимірювання маси.
Вимірювання вмісту зважених частинок в повітрі. Вимірювання розмірів елементів електронних приладів.
Специфіка визначення розмірів у діапазоні 10 -9 – 10 -10 м. Методи і засоби вимірювання енергетичних,
спектральних, поляризаційних та когерентних характеристик джерел оптичного випромінювання. 7.
Стандартизація в електроніці. Міжнародні та вітчизняні органи і служби стандартизації. Державна
система стандартизації України.
Методи та критерії оцінювання: Рівень знань здобувача вищої освіти здійснюється за
результатами екзаменаційного та поточного контролю. На екзаменаційний контроль виносяться теоретичні питання та задачі, що потребують вміння застосування отриманих знань для визначення властивостей та характеристик технологічних процесів, матеріалів та виробів мікро- та ноносистемної
техніки. Поточний контроль здійснюється методом фронтального контролю знань під час лекційних і
практичних занять та за якістю виконання лабораторних робіт.
Критерії оцінювання результатів навчання: поточний контроль (письмові звіти з лабораторних робіт, усне
опитування), 30 %; - екзамен (письмово-усна форма), 70%.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Дорожовець М., Мотало В., Стадник Б. та ін. Основи метрології та
вимірювальної техніки. У 2-х томах. – Львів: Вид-во НУ «Львівська політехніка». – 2005. T.1 – 532 c. T.2 – 656 c.
2. Бичківський Р.В., Столярчук П.Г., Гамула П.Р. Метрологія, стандартизація, управління якістю і сертифікація: — Львів: Видавництво Національного ун-ту Львівська політехніка, 2002. – 560 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).