Електричні апарати

Спеціальність: Електроенергетика, електротехніка та електромеханіка
Код дисципліни: 6.141.00.O.021
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Електромехатроніка та комп'ютеризовані електромеханічні системи
Лектор: доцент Хай Михайло Васильович
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою викладання навчальної дисципліни є ознайомлення студентів з понятійним апаратом відповідної предметної галузі, побудованим на базі міжнародної електротехнічної термінології, функціями електричних апаратів та їх частин, тенденціями ринку та класифікацією електричних апаратів, захисними властивостями та захищеністю електричної апаратури, вимогами до електричних апаратів, нормальними та ненормальними умовами їх роботи, у тому числі при коротких замиканнях, позначенням та маркуванням, які застосовуються в сучасній практиці електроапаратобудування з урахуванням вимог міжнародних стандартів, надання початкової інформації щодо призначення, будови, принципів дії та особливостей застосування електромеханічних апаратів комутації, керування й захисту та комплектних пристроїв низької напруги, а також вмінь налаштовування сучасних апаратів низької та середньої складності, зокрема: відмикачів, диференційних реле, контакторів, пристроїв захисту від імпульсних перенапруг, реле напруги, перемикачів фаз, блоків захисту електричних машин, давачів технологічних параметрів, відповідні аксесуари до них тощо.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у студентів необхідних компетентностей: загальні компетентності: ЗК5. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел. ЗК7. Креативність, здатність до системного мислення. ЗК9.розуміння необхідності навчання протягом життя та трансферу набутих знань. фахові компетентності: ФК1. Здатність вирішувати практичні задачі із застосуванням систем автоматизованого проектування і розрахунків (САПР). ФК3. Здатність вирішувати комплексні спеціалізовані задачі і практич-ні проблеми, пов’язані з роботою електричних систем та мереж, електричної частини станцій і підстанцій та техніки високих напруг. ФК8. Здатність виконувати професійні обов’язки із дотриманням вимог правил техніки безпеки, охорони праці, виробничої санітарії та охорони на-вколишнього середовища. ФК10. Усвідомлення необхідності постійно розширювати власні знання про нові технології в електроенергетиці, електротехніці та електромеханіці. ФК11. Здатність оперативно вживати ефективні заходи в умовах над-звичайних (аварійних) ситуацій в електроенергетичних та електромеханічних системах.
Результати навчання: • знати місце та роль електричних апаратів в системі виробництва, транспортування та споживання електричної енергії, функції електричних апаратів та їх частин, а також з тенденціями розвитку електроапаратобудування; • знати основні вимоги до електричних апаратів; захисні властивості та способи забезпечення захищеності електричної апаратури у нормальних та ненормальних умовах роботи електричних апаратів; • аналізувати конструкції електричних апаратів та особливості їх застосування.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: • теоретичні основи електротехніки • електротехнічні матеріали • метрологія і електричні вимірювання • електроніка та мікросхемотехніка • промислова електроніка і перетворювальна техніка
Короткий зміст навчальної програми: В навчальній дисципліні розглянені питання призначення, будови, принципу дії та особливості застосування електричних й електронних апара-тів, комплектних пристроїв низької напруги, а також суміжного обладнання. Наведена не теорія електричних апаратів, а комплекс питань, пов’язаних з понятійним апаратом, побудованим на базі міжнародної термінології щодо електричної апаратури, функціями електричних апаратів та їх частин. Описа-ні тенденції ринку та класифікація електричних апаратів, захисні властивості та захищеність електричної апаратури, вимоги до електричних апаратів, нор-мальні та ненормальні умови їх роботи, у тому числі при коротких замикан-нях, позначення та маркування, які застосовуються в сучасній практиці елек-троапаратобудування з урахуванням вимог міжнародних стандартів.
Опис: Функції, частини та класифікація електричних апаратів. Електрична апаратура та безпечне використання електричної енергії. Вимоги до електричних апаратів. Умови роботи. Позначення та маркування. Електромеханічна апаратура. Призначення та застосування. Електричні та електронні реле. Контактори і пускачі. Відмикачі. Пристрої захисного відмикання. Силові запобіжники. Пристрої захисту від імпульсних виплесків напруги. Давачі – позиційні вимикачі. Пристрої та схеми пуску асинхронних двигунів. Пристрої та схеми компенсації реактивної потужності. Автоматизовані конденсаторні установки.
Методи та критерії оцінювання: • письмові звіти з лабораторних робіт, усне опитування, розрахунково-графічна робота (40%) • підсумковий контроль (40 %, контрольний захід, екзамен): письмова форма (60%)
Критерії оцінювання результатів навчання: Методика розподілу та нарахування балів здобувачам вищої освіти регламентована Положенням про організацію та проведення поточного і семестрового контролю результатів навчання студентів Національного університету «Львівська політехніка». Критерії виставляння балів та оцінок відображають фактичну кількість балів (екзаменаційна оцінка ПК+ЕК або Залікова оцінка), які отримані здобувачем освіти, переводиться в державну оцінку за встановленими критеріями, які показують результати навчання, здобуті уміння тощо.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Рекомендована література 1. Бурштинський М.В., Хай М.В. Апарати захисту та керування в електричних установках низької напруги, підручник у двох частинах, част.1.– Львів: ТзОВ „Простір М”, 2014.– 580 с. 2. Бурштинський М.В., Хай М.В. Апарати захисту та керування в електричних установках низької напруги, підручник у двох частинах, част.2. – Львів: ТзОВ „Простір М”, 2014. – 488 с. 3. Клименко Б.В. Електричні апарати. Електромеханічна апаратура комутації, керування та захисту. Загальний курс: Навчальний посібник. – Харків: Точка, 2012. – 340 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).