Релейний захист електричних мереж
Спеціальність: Електроенергетика, електротехніка та електромеханіка
Код дисципліни: 6.141.02.E.060
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Електроенергетика та системи управління
Лектор: к.т.н., доцент Кідиба Віктор Павлович
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: загальні компетентності:
• здатність до абстрактного мислення, аналізу і синтезу (ЗК1);
• здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях (ЗК2);
• здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел (ЗК5);
• здатність виявляти, ставити та вирішувати проблеми (ЗК6);
• здатність працювати в команді (ЗК7);
• здатність працювати автономно (ЗК8).
фахові компетентності:
• здатність вирішувати практичні задачі із застосуванням систем автоматизованого проектування і розрахунків (ФК1);
• здатність вирішувати практичні задачі із залученням методів математики, фізики та електротехніки (ФК2);
• здатність вирішувати комплексні спеціалізовані задачі і практичні проблеми, пов'язані з роботою електричних систем та мереж, електричної частини станцій і підстанцій та техніки високих напруг (ФК3);
• здатність вирішувати комплексні спеціалізовані задачі і практичні проблеми, пов'язані з проблемами метрології, електричних вимірювань, роботою пристроїв автоматичного керування, релейного захисту та автоматики (ФК4);
• здатність вирішувати комплексні спеціалізовані задачі і практичні проблеми, пов’язані з проблемами виробництва, передачі та розподілення електричної енергії (ФК6);
• здатність виконувати професійні обов’язки із дотриманням вимог правил техніки безпеки, охорони праці, виробничої санітарії та охорони навколишнього середовища (ФК8);
• усвідомлення необхідності постійно розширювати власні знання про нові технології в електроенергетиці, електротехніці та електромеханіці (ФК10);
• уміння аргументувати вибір методів розв'язування спеціалізованих задач, критично оцінювати отримані результати та захищати прийняті рішення (ФКС3).
Результати навчання: • знати призначення, функції і властивості пристроїв релейного захисту елементів електричних мереж – ліній електропересилання, трансформаторів, автотрансформаторів, шин та конденсаторних батарей;
• знати методи побудови пристроїв релейного захисту, основні принципи їх виконання;
• знати практичні методи випробування та перевірки окремих пристроїв релейного захисту;
• вміти вибирати пристрої релейного захисту для елементів електричної мережі;
• вміти розраховувати параметри спрацювання пристроїв релейного захисту елементів електричної мережі;
• вміти перевіряти справність релейної апаратури.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: • Електрична частина станцій та підстанцій,
• Електричні мережі,
• Електромагнітні перехідні процеси,
• Основи релейного захисту та автоматики електроенергетичних систем.
Короткий зміст навчальної програми: Викладено загальні відомості про пристрої релейного захисту елементів електричних мереж, принципи їх виконання, розрахунок параметрів їх спрацювання, методи налагодження та перевірки окремих пристроїв захисту, особливості їх експлуатації.
Опис: Захисти ліній електропересилання напругою вище 1 кВ. Захист ліній електропересилання мереж з ізольованою чи компенсованою нейтралями від однофазних замикань на землю. Дистанційні захисти ліній електропересилання. Диференційні захисти ліній електропересилання. Захисти ліній електропересилання з високочастотними каналами або радіоканалами (високочастотні захисти ліній). Захисти трансформаторів та автотрансформаторів. Захисти блоків лінія-трансформатор. Захист конденсаторних батарей. Захист шин.
Методи та критерії оцінювання: Захисти звітів з лабораторних робіт, тематичний контроль знань, екзамен.
Критерії оцінювання результатів навчання: • письмові звіти з лабораторних робіт, усне опитування, письмовий звіт з РГР (30%)
• підсумковий контроль (контрольний захід, іспит): письмово-усна форма (70%)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Кідиба В.П. Релейний захист електроенергетичних систем: Навч. посіб. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2015. – 504 с.
2. Шелепетень Т.М. Захисна автоматика електричних мереж: Навч. посібик для студентів спеціальностей 7.090602 та 8.090602 "Електричні системи та мережі" всіх форм навчання. – Львів, 2002. - 157 с.
3. Кідиба В.П., Шелепетень Т.М. Захист трансформаторів та автотрансформаторів. Навч. посіб. – НУ «ЛП», 2004. – 180 с.
4. Кідиба В.П., Шелепетень Т.М. Захист ліній електропересилання: Навч. посіб. – НУ «ЛП», 2004. – 184 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).