Основи мехатроніки
Спеціальність: Електроенергетика, електротехніка та електромеханіка
Код дисципліни: 6.141.04.E.087
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Електромехатроніка та комп'ютеризовані електромеханічні системи
Лектор: професор Ткачук Василь Іванович
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей:
загальні компетентності:
• Здатність спілкуватися іноземною мовою.
• Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних дже-рел.
• Здатність працювати в команді.
• Здатність реалізувати свої права і обов’язки як члена суспільства, ус-відомлювати цінності громадянського (вільного демократичного) су-спільства та необхідність його сталого розвитку, верховенства пра-ва, прав і свобод людини і громадянина в Україні.
фахових компетентності:
• Здатність вирішувати практичні задачі із застосуванням систем ав-томатизованого проектування і розрахунків (САПР).
• Здатність розробляти проекти електроенергетичного, електротехніч-ного та електромеханічного устаткування із дотриманням вимог за-конодавства, стандартів і технічного завдання.
• Здатність виконувати професійні обов’язки із дотриманням вимог правил техніки безпеки, охорони праці, виробничої санітарії та охо-рони навколишнього середовища.
• Усвідомлення необхідності постійно розширювати власні знання про нові технології в електроенергетиці, електротехніці та електромеха-ніці.
• Здатність оперативно вживати ефективні заходи в умовах надзви-чайних (аварійних) ситуацій в електроенергетичних та електромеха-нічних системах.
Фахові компетентності професійного спрямування
• уміння ідентифікувати, класифікувати та описувати роботу електро-мехатронних пристроїв і перетворювачів шляхом використання ана-літичних методів і методів моделювання;
• уміння аргументувати вибір методів розв’язування спеціалізованих задач, критично оцінювати отримані результати та захищати прийняті рішення.
Результати навчання: Зн3: Знати принципи роботи електричних машин, апаратів та автоматизованих електроприводів та уміти використовувати їх для вирішення практичних проблем у професійній діяльності.
Ум1: уміння ідентифікувати, класифікувати та описувати роботу електромехатронних пристроїв і перетворювачів шляхом використання аналітичних методів і методів моделювання
Ум2: уміння проектувати електромехатронні пристрої і перетворювачі з урахуванням усіх аспектів поставленої задачі, включаючи створення, налагодження, експлуатацію, технічне обслуговування та утилізацію
Ум3: уміння аргументувати вибір методів розв’язування спеціалізованих задач, критично оцінювати отримані результати та захищати прийняті рішення.
АВ2: Здатність усвідомлювати необхідність навчання впродовж усього життя з метою поглиблення набутих та здобуття нових фахових знань;
АВ3: Здатність відповідально ставитись до виконуваної роботи та до¬ся¬гати поставленої мети з дотриманням вимог професійної етики;
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: пререквізити:
• Теоретичні основи електротехніки,
• Фізика,
• Вища математика,
• Основи програмування та ПЗ для інженерних розрахунків,
• Електроніка та мікросхемотехніка,
• Електричні машини,
• Теоретична механіка.
Короткий зміст навчальної програми: Мехатроніка – це об’єднувальна комбінація механіки, електронного керування і системного мислення при проектуванні і процесі виробництва і в даному курс приведені основні відомості з цієї нової науково-технічної дис-ципліни, яка надзвичайно динамічно розвивається, з особливою увагою до найбільш істотної її частини – керування й регулювання процесами виробни-цтва, сенсорики, приводів виконавчих пристроїв і робототехніки, інформатики і керування процесом виробництва і його якості. Ці проблеми одночасно від-носяться як до технічних пристроїв, так і до устаткувань промислових проце-сів неперервного характеру (перетворення енергії і інформації) і дискретного (виробництва продуктів).
Курс враховує особливості підготовки бакалаврів за спеціальністю «Електроенергетика, електротехніка та електромеханіка», що є перспектив-ним для нашого регіону і забезпечує роботу випускників перш за все, в органі-заціях, що займаються створенням і дослідженням електричних машин та електроприводу для автоматики, робототехніки, обчислювальної техніки, відео техніки тощо.
Опис: Аналогове, бінарне та цифрове керування. Регулювання. Управління. Елементи релейно-контакторних схем електричного керування. Системи секвенційного керування. Елементи електронних систем керування. Властивості пневматики. Будова пневматичної установки. Пневмогідравлічні приводи. Гідравлічне керування. Двійкове і цифрове керування. Системи комбінаційного керування. Аналогові сенсори. Цифрові сенсори. Основи і методи регулювання. Регулятор і система регулювання. Техніка числового керування. Комунікація. Програмування систем NC. Робототехніка. Програмування роботів. Керування роботами. Комп’ютерно-орієнтоване виробництво. Управління якістю. Комп’ютерна і телекомунікаційна техніка.
Методи та критерії оцінювання: • письмові звіти з практичних занять, усне опитування (30%)
• підсумковий контроль (70 %, іспит): письмово-усна форма (70%)
Критерії оцінювання результатів навчання: Методика розподілу та нарахування балів здобувачам вищої освіти регламентована Положенням про організацію та проведення поточного і семестрового контролю результатів навчання студентів Національного університету «Львівська політехніка».
Критерії виставляння балів та оцінок відображають фактичну кількість балів (екзаменаційна оцінка ПК+ЕК або Залікова оцінка), які отримані здобувачем освіти, переводиться в державну оцінку за встановленими критеріями, які показують результати навчання, здобуті уміння тощо.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Василь Ткачук. Основи мехатроніки / Конспект лекцій для студентів спеціальностей електромеханічного профілю. – Львів, 2013. - 258 с.: іл.
2. Marius Olszewski i inni. Podstawy mechatroniki. Podrechnik. Warszawa, 2006. – 370 s.
3. Коськин Ю.П. Введение в электромеханотронику. Санкт-Петербург. Энергоатомиздат, 1991. -192 с.
4. Вентильные электpодвигатели малой мощности для пpомышленных pоботов. / В.Д.Косулин, Г.Б.Михайлов, В.В.Омельченко, В.В.Путников. - Л.: Энеpгоатомиздат, 1988, - 184 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).
Основи мехатроніки
Спеціальність: Електроенергетика, електротехніка та електромеханіка
Код дисципліни: 6.141.05.E.101
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Електромехатроніка та комп'ютеризовані електромеханічні системи
Лектор: професор Ткачук Василь Іванович
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей:
загальні компетентності:
• Здатність спілкуватися іноземною мовою.
• Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних дже-рел.
• Здатність працювати в команді.
• Здатність реалізувати свої права і обов’язки як члена суспільства, ус-відомлювати цінності громадянського (вільного демократичного) су-спільства та необхідність його сталого розвитку, верховенства пра-ва, прав і свобод людини і громадянина в Україні.
фахових компетентності:
• Здатність вирішувати практичні задачі із застосуванням систем ав-томатизованого проектування і розрахунків (САПР).
• Здатність розробляти проекти електроенергетичного, електротехніч-ного та електромеханічного устаткування із дотриманням вимог за-конодавства, стандартів і технічного завдання.
• Здатність виконувати професійні обов’язки із дотриманням вимог правил техніки безпеки, охорони праці, виробничої санітарії та охо-рони навколишнього середовища.
• Усвідомлення необхідності постійно розширювати власні знання про нові технології в електроенергетиці, електротехніці та електромеха-ніці.
• Здатність оперативно вживати ефективні заходи в умовах надзви-чайних (аварійних) ситуацій в електроенергетичних та електромеха-нічних системах.
Фахові компетентності професійного спрямування
• уміння ідентифікувати, класифікувати та описувати роботу електро-мехатронних пристроїв і перетворювачів шляхом використання ана-літичних методів і методів моделювання;
• уміння аргументувати вибір методів розв’язування спеціалізованих задач, критично оцінювати отримані результати та захищати прийняті рішення.
Результати навчання: Зн3: Знати принципи роботи електричних машин, апаратів та автоматизованих електроприводів та уміти використовувати їх для вирішення практичних проблем у професійній діяльності.
Ум1: уміння ідентифікувати, класифікувати та описувати роботу електромехатронних пристроїв і перетворювачів шляхом використання аналітичних методів і методів моделювання
Ум2: уміння проектувати електромехатронні пристрої і перетворювачі з урахуванням усіх аспектів поставленої задачі, включаючи створення, налагодження, експлуатацію, технічне обслуговування та утилізацію
Ум3: уміння аргументувати вибір методів розв’язування спеціалізованих задач, критично оцінювати отримані результати та захищати прийняті рішення.
АВ2: Здатність усвідомлювати необхідність навчання впродовж усього життя з метою поглиблення набутих та здобуття нових фахових знань;
АВ3: Здатність відповідально ставитись до виконуваної роботи та до¬ся¬гати поставленої мети з дотриманням вимог професійної етики;
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: пререквізити:
• Теоретичні основи електротехніки,
• Фізика,
• Вища математика,
• Основи програмування та ПЗ для інженерних розрахунків,
• Електроніка та мікросхемотехніка,
• Електричні машини,
• Теоретична механіка.
Короткий зміст навчальної програми: Мехатроніка – це об’єднувальна комбінація механіки, електронного керування і системного мислення при проектуванні і процесі виробництва і в даному курс приведені основні відомості з цієї нової науково-технічної дис-ципліни, яка надзвичайно динамічно розвивається, з особливою увагою до найбільш істотної її частини – керування й регулювання процесами виробни-цтва, сенсорики, приводів виконавчих пристроїв і робототехніки, інформатики і керування процесом виробництва і його якості. Ці проблеми одночасно від-носяться як до технічних пристроїв, так і до устаткувань промислових проце-сів неперервного характеру (перетворення енергії і інформації) і дискретного (виробництва продуктів).
Курс враховує особливості підготовки бакалаврів за спеціальністю «Електроенергетика, електротехніка та електромеханіка», що є перспектив-ним для нашого регіону і забезпечує роботу випускників перш за все, в органі-заціях, що займаються створенням і дослідженням електричних машин та електроприводу для автоматики, робототехніки, обчислювальної техніки, відео техніки тощо.
Опис: Аналогове, бінарне та цифрове керування. Регулювання. Управління. Елементи релейно-контакторних схем електричного керування. Системи секвенційного керування. Елементи електронних систем керування. Властивості пневматики. Будова пневматичної установки. Пневмогідравлічні приводи. Гідравлічне керування. Двійкове і цифрове керування. Системи комбінаційного керування. Аналогові сенсори. Цифрові сенсори. Основи і методи регулювання. Регулятор і система регулювання. Техніка числового керування. Комунікація. Програмування систем NC. Робототехніка. Програмування роботів. Керування роботами. Комп’ютерно-орієнтоване виробництво. Управління якістю. Комп’ютерна і телекомунікаційна техніка.
Методи та критерії оцінювання: • письмові звіти з практичних занять, усне опитування (30%)
• підсумковий контроль (70 %, іспит): письмово-усна форма (70%)
Критерії оцінювання результатів навчання: Методика розподілу та нарахування балів здобувачам вищої освіти регламентована Положенням про організацію та проведення поточного і семестрового контролю результатів навчання студентів Національного університету «Львівська політехніка».
Критерії виставляння балів та оцінок відображають фактичну кількість балів (екзаменаційна оцінка ПК+ЕК або Залікова оцінка), які отримані здобувачем освіти, переводиться в державну оцінку за встановленими критеріями, які показують результати навчання, здобуті уміння тощо.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Василь Ткачук. Основи мехатроніки / Конспект лекцій для студентів спеціальностей електромеханічного профілю. – Львів, 2013. - 258 с.: іл.
2. Marius Olszewski i inni. Podstawy mechatroniki. Podrechnik. Warszawa, 2006. – 370 s.
3. Коськин Ю.П. Введение в электромеханотронику. Санкт-Петербург. Энергоатомиздат, 1991. -192 с.
4. Вентильные электpодвигатели малой мощности для пpомышленных pоботов. / В.Д.Косулин, Г.Б.Михайлов, В.В.Омельченко, В.В.Путников. - Л.: Энеpгоатомиздат, 1988, - 184 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).