Теплогенеруючі установки теплоелектростанцій та режими їх роботи
Спеціальність: Електричні станції, мережі і системи
Код дисципліни: 7.141.09.E.030
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Теплоенергетика, теплові та атомні електричні станції
Лектор: ст. викладач Заяць Марія Федорівна
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей:
загальні компетентності:
ЗК1: знання спеціальних розділів фундаментальних дисциплін, в обсязі, необхідному для освоєння професійно-орієнтованих дисциплін;
ЗК2: здатність до аналізу та синтезу;
ЗК3: здатність здійснювати пошук, аналізувати і критично оцінювати інформацію з різних джерел;
ЗК7: креативність, здатність до системного мислення;
фахові компетентності:
ФК1:знання про тенденції розвитку і найбільш важливі нові розробки в області електротехніки та електромеханіки, а також суміжних;
ФК2: знання і розуміння наукових понять, теорій та методів, необхідних для розв’язання задач в електроенергетичних електротехнічних та їх устаткування;
ФК3: знання і розуміння сучасних технологічних процесів та систем технологічної підготовки виробництва; технічних характеристик, конструктивних особливостей, призначення і правил експлуатації електроенергетичного, електромеханічного устаткування та обладнання;
ФК4: здатність застосовувати інформаційно-комунікаційні технології та навики програмування для розв’язання типових завдань інженерної діяльності;
ФК5: здатність використовувати отримані знання та уміння для роботи в промисловості і розуміти необхідність дотримання правил техніки безпеки, при виконанні посадових обов’язків;
ФК6: здатність застосовувати професійно-профільовані знання й практичні навички для створення нових та при обслуговуванні існуючих електроенергетичних, електротехнічних систем та їх складових;
ФК8: здатність критично аналізувати основні показники функціонування системи та оцінювати використані технічні рішення та обладнання;
ФК11: здатність оцінювати доцільність та можливість застосування нових методів і технологій в задачах синтезу електроенергетичних, електротехнічних та електромеханічних систем;
ФКС1: знання про тенденції розвитку і найбільш важливі нові розробки в області електростанцій, а також суміжних;
ФКС2: знання і розуміння наукових понять, теорій і методів, необхідних для розв’язання задач в електроенергетичних системах та їх устаткування;
ФКС3:знання і розуміння сучасних технологічних процесів та систем технологічної підготовки виробництва; технічних характеристик, конструктивних особливостей, призначення і правил експлуатації електроенергетичного обладнання електростанцій;
ФКС4: здатність застосовувати інформаційно-комунікаційні технології та навики програмування для розв’язання типових завдань інженерної діяльності на електростанціях;
ФКС6: здатність застосовувати професійно-профільовані знання й практичні навички для створення нових та при обслуговуванні існуючих електростанцій та їх складових;
ФКС8: здатність критично аналізувати основні показники функціонування електростанцій та оцінювати використані технічні рішення та обладнання.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання:
- здатність продемонструвати знання та розуміння методологій проектування, відповідних нормативних документів, чинних стандартів і технічних умов;
- здатність продемонструвати знання основ економіки та управління проектами;
- застосовувати знання і розуміння для ідентифікації, формулювання і вирішення технічних задач спеціальності, використовуючи відомі методи;
- застосовувати знання технічних характеристик, конструкційних особливостей, призначення і правил експлуатації устаткування та обладнання для вирішення технічних задач спеціальності;
- здійснювати пошук інформації в різних джерелах для розв’язання задач спеціальності;
- ефективно працювати як індивідуально, так і у складі команди;
- ідентифікувати, класифікувати та описувати роботу систем і їх складових;
- поєднувати теорію і практику, а також приймати рішення та виробляти стратегію діяльності для вирішення завдань спеціальності (спеціалізації) з урахуванням загальнолюдських цінностей, суспільних, державних та виробничих інтересів;
- виконувати відповідні експериментальні дослідження та застосовувати дослідницькі навички за професійною тематикою;
- оцінювати отримані результати та аргументовано захищати прийняті рішення;
- здатність використання різноманітних методів, зокрема інформаційних технологій, для ефективного спілкування на професійному та соціальному рівнях;
- здатність адаптуватись до нових ситуацій та приймати рішення;
- здатність усвідомлювати необхідність навчання впродовж усього життя з метою поглиблення набутих та здобуття нових фахових знань;
- здатність відповідально ставитись до виконуваної роботи та досягати поставленої мети з дотриманням вимог професійної етики.
У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання:
ЗН1: здатність продемонструвати знання і розуміння наукових і математичних принципів, необхідних для розв’язання інженерних задач та виконання досліджень в області електроенергетики, електротехніки та електромеханіки;.
ЗН2:: здатність продемонструвати знання сучасного стану справ, тенденції розвитку, найбільш важливі розробки та новітні технології в галузі електроенергетики, електротехніки та електромеханіки.
ЗН3:: здатність продемонструвати поглиблені знання у вибраній спеціалізації.
ЗН4:: здатність продемонструвати розуміння впливу технічних рішень в суспільному, економічному, соціальному і екологічному контексті;
УМ 2: самостійно планувати та виконувати експерименти, оцінювати отримані результати
УМ 4: застосовувати отримані знання й практичні навички, адаптувати результати наукових досліджень під час створення нових та експлуатації існуючих електроенергетичних, електротехнічних та електромеханічних систем та їх складових
УМ 12: самостійно спроектувати систему та її елементи з урахуванням усіх аспектів поставленої задачі.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Фізика
Хімія
Основи теплотехніки
Магістерська кваліфікаційна робота
Короткий зміст навчальної програми: У дисципліні передбачено вивчення класифікації теплогенеруючих установок, технологічної схеми ТЕС за роботи на різних видах палива та режимів їх роботи, методів приготування палив до спалювання, методів оптимізації режимів використання теплоенергетичного устаткування. Приділено увагу питанням гідродинаміки котлів з природною та примусовою циркуляцією, тепловому розрахунку котла, допоміжному обладнанню ТЕС, змінні навантаження теплогенеруючого обладнання, роботі барабанних і прямотечійних котлів на часткових навантаженнях та режимам пуску та зупину обладнання.
Опис: Вступ. Класифікація теплогенеруючих установок та технологічна схема теплової електричної станції..
Паливо теплогенеруючих установок, характеристики, використання, розрахунок.
Приготування палив до спалювання. Технологія приготування різних видів палива. Системи пилоприготування.
Розрахунок об’ємів та ентальпії повітря, газів під час згоряння органічного палива.
Ефективність використання палива. Рівняння теплового балансу котлів, втрати тепла, балансові випробовування котлів.
Топково-пальникові пристрої, конструкція, процеси спалювання.
Гідродинаміка котла. Режим, структура і характеристика потоку робочого тіла.
Гідродинаміка котлів з природною циркуляцією. Гідродинаміка прямотечійних котлів.
Конструктивні рішення камерних паливень, профіль та компонування, парогенеруючі та пароперегрівні поверхні
Регулювання перегріву пари. Стабільність перегріву. Методи перегріву пари..
Регулювання перегріву пари методом розподілу димових газів по газоходах, зміною положення факела в паливні та рециркуляцією димових газів
Низькотемпературні поверхні нагрівання
Абразивний знос, високотемпературна та низькотемпературна корозія, і очистка поверхонь нагрівання
Змінні навантаження теплогенеруючого обладнання. Робота барабанних і прямотечійних котлів на часткових навантаженнях.
Режими пуску і зупину обладнання ТЕС.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль на практичних та лабораторних заняттях проводиться з метою виявлення готовності студента до занять у таких формах:
• усне опитування перед початком занять;
• оцінка активності студента у процесі занять, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень, доповнень попередніх відповідей і т. ін.;
• опитування та доповіді під час практичного заняття.
Екзаменаційний контроль проводиться у формі письмового та усного опитування та/або тестового контролю.
Підсумковий контроль проводиться за результатами поточного контролю та семестрового екзаменаційного контролю.
Критерії оцінювання результатів навчання: • робота на лабораторних, практичних заняттях , усне опитування (30 балів).
• підсумковий контроль ( контрольний захід, екзамен): письмово-усна форма (70 балів).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Заяць М.Ф., Матіко Г.Ф.Конспект лекцій з дисципліни «Теплогенеруючі установки теплоелектростанцій та режими їх роботи» № 9450 від 22 12. 2020 для студентів Інституту енергетики та систем керування.
2. Трембовля В.И., Фингер Е.Д. Теплотехнические испытания котельных установок. - М.: «Энергия», 1977.
3. Пак Г.В. Котельные установки промышленных предприятий. Тепловой расчет промышленных котельных агрегатов: учебное пособие. – 2-е изд., перераб. и доп. – Братск: БРГТУ, 2002. – 135 с.
4. Тепловой расчет котельных агрегатов (нормативный метод). – 3-е изд., перераб. и доп. – Санкт-Петербург, 1998. – 261 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).