Координація ізоляції в електроустановках

Спеціальність: Електричні станції, мережі і системи
Код дисципліни: 7.141.09.E.027
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Електроенергетика та системи управління
Лектор: к.т.н., асистент Ференсович Роман Ярославович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою дисципліни «Координація ізоляції в електроустановках» є вивчення здобувачами роботи ізоляційних конструкцій в електричних системах за номінальних напруг, грозових і внутрішніх перенапруг, питань координації ізоляції електрообладнання, а також способів захисту ізоляційних конструкцій від перенапруг.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: загальні компетентності: - знання спеціальних розділів фундаментальних дисциплін, в обсязі, необхідному для освоєння професійно-орієнтованих дисциплін; - здатність до аналізу та синтезу; - здатність здійснювати пошук, аналізувати і критично оцінювати інформацію з різних джерел; - здатність до використання іноземної мови у професійній діяльності; - креативність, здатність до системного мислення; - відповідальність за якість виконуваної роботи; фахові компетентності: - знання про тенденції розвитку і найбільш важливі нові розробки в області електротехніки та електромеханіки, а також суміжних галузях; - знання і розуміння наукових понять, теорій і методів, необхідних для розв’язання задач в електроенергетичних, електротехнічних та електромеханічних системах та їх устаткування; - знання і розуміння сучасних технологічних процесів та систем технологічної підготовки виробництва, технічних характеристик, конструктивних особливостей, призначення і правил експлуатації електроенергетичного, електротехнічного і електромеханічного устаткування та обладнання; - здатність застосовувати інформаційно-комунікаційні технології та навики програмування для розв’язання типових завдань інженерної діяльності на електростанціях, в мережах та системах; - здатність використовувати отримані знання та уміння для роботи в промисловості і розуміти необхідність дотримання правил техніки безпеки під час виконання посадових обов’язків на електростанціях, в мережах та системах; - здатність застосовувати професійно-профільовані знання й практичні навички для створення нових та при обслуговуванні існуючих електроенергетичних, електротехнічних та електромеханічних систем та їх складових; - здатність застосовувати аналітичні методи аналізу, математичне моделювання та виконувати фізичні та математичні експерименти для розв’язання інженерних завдань та під час проведення наукових досліджень; - здатність критично аналізувати основні показники функціонування системи, електростанцій і мереж та оцінювати використані технічні рішення та обладнання; - здатність інтегрувати знання з інших дисциплін, застосовувати системний підхід та враховувати нетехнічні аспекти при розв’язанні інженерних задач та проведенні досліджень; - здатність оцінювати доцільність та можливість застосування нових методів і технологій в задачах синтезу електроенергетичних, електротехнічних та електромеханічних систем; - знання про тенденції розвитку і найбільш важливі нові розробки в області електростанцій, мереж та систем, а також суміжних галузей.
Результати навчання: • здатність продемонструвати знання і розуміння наукових і математичних принципів, необхідних для розв’язування інженерних задач та виконання досліджень в області електроенергетики, електротехніки та електромеханіки; • знати природу та фізичні причини утворення зовнішніх та внутрішніх перенапруг; • знати про вплив перенапруг на ізоляцію; • знати технічно можливі способи обмеження перенапруг та методи захисту від них; • знати основні аспекти координації ізоляції в електроустановках; • уміти вибирати методи і моделювати явища та процеси в динамічних системах, а також аналізувати отримані результати; • уміти застосовувати інформаційно-комунікаційні технології та навики програмування для розв’язання типових інженерних завдань.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: • Електрична частина станцій і підстанцій • Техніка високих напруг • Електромагнітні перехідні процеси • Системи власних потреб атомних електростанцій • Виконання МКР
Короткий зміст навчальної програми: У навчальній дисципліні розглянуто комплекс питань, які пов’язані з аналізом внутрішніх та грозових перенапруг, які діють на ізоляцію електрообладнання, повітряних та кабельних ліній електропересилання. Розглянуто основні аспекти координації ізоляції в електроустановках. Досліджуються грозові, комутаційні, квазістаціонарні та ферорезонансні перенапруги в електричних мережах різних класів напруг. Сформульовані вимоги для захисту від перенапруг високовольтного електрообладнання. Наведені методики для інженерної оцінки рівня перенапруг, що виникають на ізоляції електрообладнання.
Опис: Загальна характеристика ізоляції електрообладнання високовольтних мереж. Режими нейтралі електричних мереж. Класифікація та характеристика перенапруг в електромережах. Внутрішні перенапруги в електричних мережах. Перенапруги під час вимкнення ненавантажених ліній. Перенапруги під час вимкнення батарей конденсаторів. Характеристика резонансних перенапруг в електромережах. Грозові перенапруги в електричних мережах. Хвильові процеси в лініях та обвитках силових трансформаторів під час перенапруг в електроустановках. Технічні засоби захисту електрообладнання від перенапруг в електричних мережах. Грозозахист повітряних ліній електропересилання та підстанцій. Принципи захисту електрообладнання підстанцій.
Методи та критерії оцінювання: Поточний та екзаменаційний контроль. Методи оцінювання знань: виконання і захист лабораторних робіт. Екзамен – письмова та усна компоненти.
Критерії оцінювання результатів навчання: • виконання і захист лабораторних робіт (28 %) • підсумковий контроль – екзамен: письмово-усна форма (72 %)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Маврін О.І., Покровський К.Б. Техніка та електрофізика високих напруг. Конспект лекцій, Львів, вид-во НУ “ЛП”, 2009. – 116 с. 2. Маврін О.І., Покровський К.Б., Дудурич О.Б. Високовольтна ізоляція у задачах і контрольних питаннях. Львів, Вид-во Львівської політехніки, 2013. – 188 с. 3. Собчук В.С. Перенапруги і блискавкозахист в електричних системах: навчальний посібник / В.С. Собчук, Н.В. Собчук, О.Б. Бурикін. – Вінниця: ВНТУ, 2010. – 145 с. 4. Рой В.Ф. Конспект лекцій з курсу «Техніка високих напруг» (для студентів 4 курсу денної і заочної форм навчання за напрямом підготовки 6.050701 «Електротехніка та електротехнології» (0906 «Електротехніка») зі спеціальності «Електротехнічні системи електроспоживання» та слухачів другої вищої освіти) / Харк. нац. акад. міськ. госп-ва. – Х.: ХНАМГ, 2009. – 170 с. 5. Базуткин В., Ларионов В., Пинталь Ю. Техника высоких напряжений. Изоляция и перенапряжения в электрических системах. М., Энергоатомиздат, 1986. – 464 с. 6. Кадомская К.П., Лавров Ю.А., Рейхердт А. Перенапряжения в электрических сетях различного назначения и защита от них: Учебник. – Новосибирск: Изд-во НГТУ, 2004. 7. Перенапряжения в сетях 6-35 кВ / [Гиндуллин Ф.А., Гольдштейн В.Г., Дульзон А.А., Халилов Ф.Х.]. – М.: Энергоатомиздат, 1989. – 192 с. 8. Стационарные и квазистационарные перенапряжения в электрических сетях высокого напряжения / [Костенко М.В., Богатенков И.М., Михайлов Ю.А., Халилов Ф.Х.]. – К.: ВИНИТИ, 1986. Т. 14. – 97 с. 9. Перенапряжения и защита от них в воздушных и кабельных электропередачах высокого напряжения / [Костенко М.В., Кадомская К.П., Левинштейн М.Л., Ефремов И.А.]. – Л.: Наука, 1988. – 302 с. 10. Методичні вказівки з вибору обмежувачів перенапруг нелінійних виробництва підприємства «Таврида Електрик» для електричних мереж 6-35 кВ / [Бржезицький В.О., Бєляєв В.К., Ільєнко О.С., Соколовський С.А.]. – Київ, 2001. – 40 с. 11. Сторінка дисципліни у Віртуальному навчальному середовищі НУ «Львівська політехніка» (https://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=2459).
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).