Оперативно-диспетчерське керування електроенергетичними системами

Спеціальність: Електричні станції, мережі і системи
Код дисципліни: 7.141.09.M.020
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Електроенергетика та системи управління
Лектор: к.т.н., доцент Козовий Андрій Богданович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення дисципліни є формування у студентів необхідних компетентностей, набуття ними знань та умінь достатніх для успішного виконання професійних обов’язків в області оперативно-диспетчерського керування електроенергетичними системами, реалізації їх сучасними оперативно-інформаційними комплексами з урахуванням дій диспетчерів та оперативних перемикань в електроустановках.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: загальні компетентності: • здатність до аналізу та синтезу (ЗК2); • здатність здійснювати пошук, аналізувати і критично оцінювати інформацію з різних джерел (ЗК3); • уміння працювати як індивідуально, так і в команді (ЗК5); • уміння ефективно спілкуватися на професійному та соціальному рівнях (ЗК6); • креативність, здатність до системного мислення (ЗК7); • наполегливість у досягненні мети (ЗК8); • розуміння необхідності навчання протягом життя та трансферу набутих знань (ЗК9); • відповідальність за якість виконуваної роботи (ЗК10); фахові компетентності: • знання про тенденції розвитку і найбільш важливі нові розробки в області електротехніки та електромеханіки, а також суміжних (ФК1); • знання і розуміння наукових понять, теорій і методів, необхідних для розв’язання задач в електроенергетичних, електротехнічних та електромеханічних систем та їх устаткування (ФК2); • знання і розуміння сучасних технологічних процесів та систем технологічної підготовки виробництва; технічних характеристик, конструктивних особливостей, призначення і правил експлуатації електроенергетичного, електротехнічного і електромеханічного устаткування та обладнання (ФК3); • здатність застосовувати інформаційно-комунікаційні технології та навики програмування для розв’язання типових завдань інженерної діяльності (ФК4); • здатність використовувати отримані знання та уміння для роботи в промисловості і розуміти необхідність дотримання правил техніки безпеки, при виконанні посадових обов’язків (ФК5)
Результати навчання: • здатність описати архітектуру електроенергетичної системи України; • здатність назвати функційне призначення оперативно-диспетчерського керування; • здатність пояснити особливості побудови та основні завдання оперативно-диспетчерського керування; • здатність приймати оперативні рішення під час планування, оперативного ведення режимів, аварійних ситуацій, порушення стійкості паралельної роботи; • здатність користуватися нормативними документами; • здатність аналізувати режими роботи електричних мереж і систем; • здатність розробляти програми оперативних перемикань та оцінювати їх вплив на режими роботи електричних систем і мереж.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: • Електромагнітна сумісність; • Оптимізація режимів електроенергетичних систем.
Короткий зміст навчальної програми: Принципи організації оперативно-диспетчерського керування. Задачі оперативно-диспетчерського керування. Часові рівні оперативно-диспетчерського керування. Оперативний персонал. Загальні положення та принципи організації перемикань. Основні типи перемикань на підстанціях та їх послідовність. Основи теорії інформації. Основи передачі інформації. Принципи функціонування систем збору інформації в електроенергетичних системах. Телемеханізація електроенергетичних систем. Оперативно-керуючі комплекси та SCADA-системи. Програмні засоби оцінки стану та аналізу режимів електроенергетичних систем.
Опис: 1. Архітектура оперативно-диспетчерського керування. Організація оперативно-диспетчерського керування. 2. Часові рівні та задачі оперативно-диспетчерського керування. Оперативний персонал 3. Основні технічні засоби диспетчерського керування. Планування режиму роботи. 4. Керування обладнанням. Вимоги до оперативних схем. 5. Оперативні перемикання та дії диспетчерів. Загальні положення та принципи організації перемикань. Програми та бланки перемикань 6. Основні типи перемикань на підстанціях та їх послідовність 7. Інформаційні технології та технічні засоби оперативно-диспетчерського керування. Основи теорії інформації. Основи передачі інформації. Принципи функціонування систем збору інформації в електроенергетичних системах. Телемеханізація електроенергетичних систем. Оперативно-керуючі комплекси та SCADA-системи.
Методи та критерії оцінювання: • письмові звіти з лабораторних і розрахункової робіт, усне опитування, контрольна робота (100%); • підсумковий контроль - диференційований залік: за результатами поточного контролю.
Критерії оцінювання результатів навчання: Розподіл балів у 100-бальній шкалі: Виконання і захист лабораторних робіт – 18 балів Виконання контрольної роботи – 12 балів Тематичний контроль знань – 70 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Правила улаштування електроустановок. Мінпаливенерго України. – вид 3-е, перероб. і доп. 2010. – 736 с. 2. 2. ГКД 34.35.507-96 Оперативні перемикання в електроустановках. Правила виконання, затвердженого Міністерством енергетики та електрифікації України 01 вересня 1996 року. 3. Варецький Ю.О., Карач Л.В. Оперативно-диспетчерське керування електро¬енергетичними системами. – Львів, Вид. Національного ун-ту «Львівська політехніка». – 2002. – 160 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).