Експлуатація устаткування електропостачальних систем
Спеціальність: Електроенергетика, електротехніка та електромеханіка
Код дисципліни: 7.141.11.E.048
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Електроенергетика та системи управління
Лектор: к.т.н., доц Сабат Мирослав Богданович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей:
загальні компетентності:
• здатність здійснювати пошук, аналізувати і критично оцінювати інформацію з різних джерел;
• креативність, здатність до системного мислення;
• відповідальність за якість виконуваної роботи;
фахові компетентності:
• знання і розуміння наукових понять, теорій і методів, необхідних для розв’язання задач в електроенергетичних, електротехнічних та електромеханічних систем та їх устаткування;
• знання і розуміння сучасних технологічних процесів та систем технологічної підготовки виробництва; технічних характеристик, конструктивних особливостей, призначення і правил експлуатації електроенергетичного, електротехнічного і електромеханічного устаткування та обладнання;
• здатність використовувати отримані знання та уміння для роботи в промисловості і розуміти необхідність дотримання правил техніки безпеки, при виконанні посадових обов’язків;
• здатність критично аналізувати основні показники функціонування системи та оцінювати використані технічні рішення та обладнання;
• здатність оцінювати доцільність та можливість застосування нових методів і технологій в задачах синтезу електроенергетичних, електротехнічних та електромеханічних систем
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання:
1. здатність назвати основне устаткування електропостачальних систем та параметри його нормальної роботи;
2. оцінити стан обладнання електропостачальних систем за його характеристиками отриманих в процесі випробування чи експлуатації;
3. зробити висновок щодо можливості та умов експлуатації устаткування електропостачальних систем.
4. виявити пошкодження обладнання електропостачальних систем чи його частин за параметрами його роботи чи випробування;
5. планувати випробування ремонт устаткування електропостачальних систем;
6. передбачити можливість виходу з ладу обладнання електропостачальних систем.
7. аналізувати режими роботи електроустаткування та оптимізувати їх.
8. розробити методи та схеми для надійної роботи електроустаткування та діагностики його стану.
9. виміряти параметри устаткування електропостачальних систем для оцінки їх стану;
10. ухвалити рішення щодо можливості подальшої експлуатації устаткування електропостачальної системи чи виведення його у ремонт.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Електричні апарати.
Електрична частина станцій і підстанцій.
Електричні системи і мережі.
Основи електропостачання.
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліною передбачено вивчення основних методи діагностики технічного стану основного обладнання електропостачальних систем, визначення основних його параметрів та режимів роботи, умови його робити та можливість його подальшої експлуатації. Розглянуто особливості експлуатації сучасного обладнання у відповідності до чинних вимог до електротехнічного обладнання та нормативної бази.
Опис: Силові трансформатори
Режими роботи силових трансформаторів. Обслуговування і нагляд за трансформаторами. Ознаки порушення нормального стану (режиму) та пошкоджень силових трансформаторів і способи їх визначення.
Експлуатація трансформаторної олії. Загальні засади і методичні вказівки до випробування електрообладнання. Обсяг і норми випробувань силових трансформаторів і олії.
Вимірні трансформатори струму і напруги
Експлуатація вимірних трансформаторів струму. Обсяг і норми випробування та вимірювання параметрів трансформаторів струму.
Експлуатація вимірних трансформаторів напруги. Обсяг і норми випробування та вимірювання параметрів трансформаторів напруги.
Кабельні лінії і повітряні лінії електропередачі
Експлуатація кабельних ліній (КЛ). Обходи і огляд трас КЛ. Ознаки дефектів і пошкоджень КЛ. Контроль за нагріванням кабельних ліній.
Контроль за навантаженням КЛ. Контроль за висиханням просоченої паперової ізоляції кабелів на крутонахилених ділянках траси КЛ. Обсяг і норми випробувань та вимірювань кабельних ліній.
Загальні відомості про опори, проводи, ізоляцію і захист від перенапруг повітряних ліній (ПЛ) електропередачі.
Експлуатація і діагностика повітряних ліній. Обсяг і норми випробувань та вимірювань параметрів повітряних ліній.
Комутаційна апаратура напругою понад 1000 В
Експлуатація олійних, електромагнітних та повітряних вимикачів і ознаки порушення їх нормального стану (режиму). Випробування олійних, електромагнітних і повітряних вимикачів.
Експлуатація вимикачів навантаження та роз’єднувачів (відокремлювачів) і ознаки порушення їх нормального стану (режиму). Випробування вимикачів навантаження і роз’єднувачів (відокремлювачів).
Електродвигуни змінного та постійного струмів
Обслуговування і нагляд за електродвигунами під час їх експлуатації. Ознаки і причини несправностей електродвигунів змінного струму. Випробування та вимірювання параметрів електродвигунів змінного струму.
Ознаки та причини несправностей електродвигунів постійного струму і способи їх усунення. Випробування та вимірювання параметрів електродвигунів постійного струму.
Конденсаторні установки
Конструктивне виконання і схеми сполучення конденсаторів та конденсаторних установок (батарей).
Експлуатація конденсаторних установок і ознаки порушення їх нормального стану (режиму). Випробування та вимірювання параметрів конденсаторних установок.
Методи та критерії оцінювання: Методи контролю результатів навчання студентів у процесі поточного та семестрового контролів: усне опитування, письмові відповіді на запитання, письмові завдання.
Критерії оцінювання результатів навчання: письмові звіти з розрахункової та лабораторних робіт (35%)
усне опитування (15%);
підсумковий контроль - екзаменаційна робота (50%).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Буряк В.М. Експлуатація електрообладнання систем електропостачання: Навч. посібник. – Харків: ХДАМГ, 2001.
2. Правила технічної експлуатації електроустановок споживачів. Затверджено наказом Міністерства палива та енергетики України від 25.07.2006 р., № 258. Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 25.10.2006 р. за № 1143/13017.-Київ, -243 с.
3. ДНАОП 0.00-1.21-98. Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів, затверджені наказом Держнаглядохоронпраці від 09.01.98 № 4, зареєстровані в Мінюсті України 10.02.98 за № 93/2533.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).