Основи проєктування електричних мереж електропостачання з відновлюваними джерелами енергії
Спеціальність: Системи відновлюваної енергетики та електромобільність
Код дисципліни: 7.141.12.O.005
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Електроенергетика та системи управління
Лектор: к.т.н., доц Сабат Мирослав Богданович
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей:
загальні компетентності:
• здатність до пошук оброблення та аналізувати інформацію з різних джерел;
• здатність вчитися та оволодіти сучасними знаннями;
фахові компетентності:
• здатність застосовувати отримані теоретичні знання, наукові і технічні методи для вирішення науково-технічних проблем і задач електроенергетики, електротехніки та електромеханіки ;
• здатність застосовувати існуючі та розробляти нові методи, методики технології та процедури для вирішення інженерних завдань електроенергетики, електротехніки та електромеханіки ;
• здатність демонструвати обізнаність з питань інтелектуальної власності та контрактів електроенергетиці, електротехніці та електромеханіці ;
• здатність досліджувати та визначати проблему і ідентифікувати обмеження, включаючи ті, що пов’язані з проблемами охорони природи, сталого розвитку, здоров’я і безпеки та оцінками ризиків в електроенергетиці, електротехніці та електромеханіці ;
• здатність розуміти і враховувати соціальні, екологічні, етичні та комерційні міркування, що впливають на реалізацію технічних рішень в електроенергетиці, електротехніці та електромеханіці ;
• здатність керувати проектами та оцінювати їх результати;
• здатність оцінювати показники надійності та ефективності функціонування електроенергетичних, електротехнічних та електромеханічних систем ;
• Здатність демонструвати обізнаність та вміння використовуючи правові акти, норми, правила й стандарти в електроенергетиці, електротехніці та електромеханіці ;
• Здатність використовувати програмне забезпечення для комп’ютерного моделювання, автоматизованого моделювання, автоматизованого виробництва і автоматизованої розробки або конструювання елементів електроенергетичних, електротехнічних та електромеханічних систем.
Результати навчання: • здатність назвати основне устаткування систем альтернативної енергетики з та описати його конструкцію;
• здатність описати основні параметри та комплектного електроустаткування систем альтернативної енергетики;
• класифікувати обладнання комплектних установок систем альтернативної енергетики та його елементів;
• вибрати елементи систем альтернативної енергетики;
• зробити висновок щодо можливості та умов експлуатації комплектно устаткування систем альтернативної енергетики.
• розробити схеми комплектного обладнання систем альтернативної енергетики чи його частин;
• обчислити параметри устаткування систем альтернативної енергетики;
• обчислити оптимальні параметри електроустаткування систем альтернативної енергетики.
• спроектувати комплектне електроустаткування для надійної роботи систем альтернативної енергетики.
• рекомендувати комплектне устаткування устаткування для систем альтернативної енергетики;
• ухвалити рішення щодо можливості подальшої експлуатації устаткування систем альтернативної енергетики.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Електричні апарати.
Сучасні системи пересилання електричної енергії.
Основи електропостачання.
Короткий зміст навчальної програми: Проектування елементів та систем альтернативної енергетики будови, влаштування основних видів електроустаткування; формування теоретичних знань і оволодіння організаційними особливостями проектування систем альтернативної енергетики, особливості підключення та таких систем до загальної електропостачальноі системи та їх спільної роботи.
Опис: 1. Уведення. Предмет, мета та завдання дисципліни. Загальні відомості про проєктування електропостачальної системи з джерелами відновлювальної енергетики. Основні терміни й означення.
2. Принципи проєктування електропостачальної системи з джерелами відновлювальної енергетики. Стадії й етапи проєктування. Структура та склад проєкту, проєктування систем відновлювальної енергетики.
2.1. Нормативна База україни та світу по проєктуванню електропостачальної системи з джерелами відновлювальної енергетики.
2.1. Принципи проєктування електропостачальної системи з джерелами відновлювальної енергетики. Стадії й етапи проєктування.
2.2 Алгоритм проєктування електропостачальної системи з джерелами відновлювальної енергетики
2.4. Показники та критерії економічної ефективності інвестицій в електроенергетиці. Визначення ефективності інвестицій від пересилання та реалізації електроенергії.
3 Методи розрахунку та проектування систем відновлювальної енергетики.
3.1. Методи визначення розрахункових електричних навантажень..
3.3 Вибір оптимального місця підключення відновлювального джерела енергії до електропостачальної мережі
4. Робота електропостачальної системи з джерелами відновлювальної енергетики єдиній енергосистемі
4.1. Автономна робота електропостачальної системи з джерелами відновлювальної енергосистемі
4.2. Робота електропостачальної системи з джерелами відновлювальної енергетики єдиній енергосистемі
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль (30%);
підсумковий контроль - контрольні роботи (70%).
Критерії оцінювання результатів навчання: Бали та відповідні до них оцінки фактичного рівня досягнення програмних результатів навчання формуються за результатами поточного та залікового контролів шляхом урахування оцінювання повноти та якості виконання обов’язкових індивідуальних робіт, результатів тестування, що проводиться за допомогою електронного навчально-методичного комплексу, розміщеного у віртуальному навчальному середовищі Національного університету «Львівська політехніка», та усного опитування. Порядок та критерії виставляння балів та оцінок проводиться згідно "Стандарт вищої освіти СВО ЛП 03.10., Наказ № 27-1-10 від 23 січня 2019 р."
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Проектування електропостачальних систем загального призначення / П.Ф. Гоголюк, Т.М. Гречин, А.А. Маліновський, О.М. Сівакова, Є.І. Федів, Б.К. Хохулін. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2018. – 436 с.
2. Гоголюк П.Ф., Гречин Т.М. Проектування електропостачальних систем загального призначення. – Львів, Вид-во НУ "Львівська політехніка", 2005. – 60 с.
3. Рудницький В.Г. Внутрішньозаводське електропостачання. – К.: Освіта України, 2013. –288 с.
4. Низькопотенційна енергетика: навч. посіб. / А. О. Редько, М. К. Безродний, М.В. Загорученко, Г. С. Ратушняк, О. Ф. Редько, М. Г. Хмельнюк; МОН України,НТУ України «КПІ», ОНАХТ, ХНУБА, ВНТУ; за ред. А. А. Долинського.Харків: ТОВ «Друкарня Мадрид», 2016. – 412 с.
5. СОУ-Н ЕЕ 40.1-00100227-103:2014 "Виконання схем перспективного розвитку ОЕС України, окремих енерговузлів та енергорайонів.Правила"
6. ГДК 341.003.001.001-2000 "Під’єднання об’єктів вітроенергетики до електричних мереж. Порядок та вимоги" Київ, 2001
7. СОБУ МЕВ ЕЕ 40.1-00100227-01:2016 "Побудова та експлуатація електричних мереж. Технічна політика" Київ, 2016
8. ГКД 341.003.001.002-2000 "Правила проектування вітрових електричних станцій" Київ, 2000
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).