Планетарна та інженерна геодинаміка
Спеціальність: Космічний моніторинг Землі
Код дисципліни: 7.103.01.O.002
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Інженерна геодезія
Лектор: к.т.н., доц. Поляковська Людмила Леонідівна
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: ФК8. Розуміння планети як єдиної системи, найважливіших проблем її будови та розвитку.
ФК9. Володіння сучасними методами досліджень, які використовуються у виробничих та науково-дослідницьких організаціях при вивченні Землі, її геосфер та їхніх компонентів.
Результати навчання: РН1. (ПР01). Аналізувати особ--ливості природних та антропо-генних систем і об'єктів геосфер Землі.
РН2. (ПР02). Застосовувати свої знання для визначення і вирі-шення проблемних питань і прийняття обґрунтованих рішень в науках про Землю.
РН3. (ПР07). Знати сучасні методи дослідження Землі та її геосфер і вміти їх застосовувати у виробничій та науково-дослідницькій діяльності.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: ГНСС-моніторинг наземної та космічної погоди.
Супутниковий моніторинг інженерних споруд.
Короткий зміст навчальної програми: Навчальний курс розширює і закріпляє теоретичні знання з основ планетарної та інженерної геодинаміки. Вивчаються методи оцінювання деформацій земної кори (метод скінченних елементів) та моделювання кінематики літосферних плит (метод середньої квадратичної коллокації). Розглядаються геодезичні (класичні і супутникові), а також геолого-фізичними методи вивчення та моніторингу сучасних геодинамічних процесів.
Опис: Тема 1. Предмет і завдання планетарної та інженерної геодинаміки.
Основні визначення. Геодинамічні процеси та їх прояв. Класифікація природних катастроф. Просторова та часова класифікація геодинамічних явищ.
Тема 2. Глобальна геодинаміка.
Загальнопланетарні геодинамічні явища. Рух літосферних плит. Кінематичні моделі руху літосферних плит.
Тема 3. Деформації земної кори та кінематика літосферних плит.
Оцінювання деформацій земної кори методом скінченних елементів. Тензори деформацій і обертання на геосфері. Головні осі і головні значення тензора деформацій на сфері. Моделювання кінематики тектонічних плит. Тривимірний тензор деформації та його власні вектори. Оцінювання точності.
Тема 4. Прогнозування компонент лінійних швидкостей методом середньої квадратичної коллокації.
Прогнозування компонент лінійних швидкостей методом середньої квадратичної коллокації.
Тема 5. Регіональна геодинаміка.
Регіональна геодинаміка України. Практичне значення вивчення регіональної сейсмічності.
Тема 6. Локальна геодинаміка.
Активні регіональні і локальні геодинамічні явища. Оцінка сейсмічності території міст і принципи сейсмічного мікрорайонування. Основні заходи зниження сейсмічного ризику інженерними спорудами.
Тема 7. Геодезичні та геолого-геофізичні методи вивчення сучасних геодинамічних процесів.
Геодезичні та геолого-геофізичні методи вивчення сучасних геодинамічних процесів. Прогнозні та техногенні геодинамічні полігони.
Тема 8. Сучасні ГНСС методи спостережень геодинамічних процесів.
Сучасні ГНСС методи спостережень геодинамічних процесів
Тема 9. Сучасні вертикальних рухів земної кори Європейського регіону.
Сучасні вертикальних рухів земної кори Європейського регіону за даними геодезичних вимірів.
Тема 10. Сучасні горизонтальні рухи земної кори Європи.
Сучасні горизонтальні рухи земної кори Європи, їх зв’язок зі сейсмічною активністю та просторова модель геодинаміки Карпато-Балканського регіону.
Методи та критерії оцінювання: Для контролю результатів навчання студентів у процесі поточного контролю передбачені наступні методи:
• поточний контроль за виконання лабораторних робіт та їх захист;
• тестування у віртуальному навчальному середовищі;
• захист індивідуального завдання;
• усне опитування з окремих розділів.
Лабораторні роботи оцінюються по 20 балів.
20 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач;
17 балів – («дуже добре») виставляється за знання навчального матеріалу вище від середнього рівня, включаючи розрахунки, аргументовані відповіді на поставлені запитання (можлива невелика кількість неточностей), вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач;
15 балів – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу, включаючи розрахунки, аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач;
14 балів – («посередньо» («задовільно») виставляється за посередні знання навчального матеріалу, мало аргументовані відповіді, слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач;
10 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач;
9 балів – («незадовільно») виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач;
4 бала – («дуже погано») виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Екзаменаційний контроль передбачає дати письмову відповідь на екзаменаційний білет, що включає по 5 тестових питань 1 та 2 рівнів складності, а також 2 теоретичних питання 3 рівня складності.
Критерії оцінювання результатів навчання: Максимальна оцінка в балах:
Поточний контроль (ПК)
Лабораторні роботи – max 40 балів:
Лабораторна робота № 1 – 20 балів;
Лабораторна робота № 2 – 20 балів.
Разом за ПК - 40 балів
Екзаменаційний контроль (ЕК)
Рівень 1 (5 тестових питань по 2 бала) – max 10 балів;
Рівень 2 (5 тестових питань по 4 бала) –max 20 балів;
Рівень 3 (2 теоретич-них питання по 15 балів) – max 30 балів.
Разом за ЕК - 60 балів
Всього за дисципліну - 100 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Церклевич А.Л. Планетарна геодинаміка. Фігура, гравітаційне поле, внутрішня будова Землі: монографія / А.Л. Церклевич, М.М. Фис, Є.О. Шило, О.С. Заяць. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2022. – 336 с.
2.Третяк К.Р. Сучасна геодинаміка та геофізичні поля Карпат і суміжних територій: монографія / К.Р. Третяк, В.Ю. Максимчук, Р.І. Кутас, І.І. Рокитянський, О.М. Гнилко, О.В.Кензера, Р.С. Пронишин, Т.А. Климкович, В.Г. Кузнецова, Д.О. Марченко, О.М.Смірнова, О.В.Серант, В.І.Бабак, А.І. Вовк, В.В. Романюк, А.В.Терешин; за заг. ред. К.Р. Третяка та В.Ю. Максимчука, Р.І. Кутаса. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2015. – 420 с.
3.Марченко О.М. Дослідження гравітаційного поля, топографії океану та рухів земної кори в регіоні Антарктиди: монографія / О.М. Марченко, К.Р. Третяк, А.Я. Кульчицький, Ю.І. Голубінка, Д.О. Марченко, Н.П. Третяк; за заг. ред. О.М.Марченка та К.Р. Третяка. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2012. – 308 с.
4. Marchenko A.N. Parameterization of the Earth’s gravity field. Point and line singularities. - Lviv Astronomical and Geodetic Society, 1998. - 210 p.
5. Церлевич А.Л. Врівноваження висот реперів і швидкостей вертикальних рухів поверхні землі за результатами повторного нівелювання. Метод.вказівки / А. Л. Церклевич. Т. Ю. Корлятович.– Львів: ЛП, 2020.– 16 с.
6. http://www.geokniga.org/bookfiles/geokniga-geodinamika-i-geodezicheskie-metody-ee-izucheniya.pdf
7.Держгеокадастр України. Режим доступу: http://www.land/gov/ua/
8.Державна служба геології та надр України Режим доступу: http:// www. geo.gov.ua/
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).