Геоінформаційне моделювання
Спеціальність: Геопросторове моделювання
Код дисципліни: 7.193.02.O.002
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Картографія та геопросторове моделювання
Лектор: к.геогр.н., доцент Андрейчук Ю.М.
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей:
фахові компетентності:
ФК2. Знання сучасних засад природокористування, взаємодії природи і суспільства із застосуванням раціонального використання природних ресурсів, екологічних аспектів та основ природоохоронного законодавства.
ФК5. Здатність застосовувати знання і необхідні практичні навички з планування, організації, мотивування, контролю та регулювання діяльності профільних підприємств і установ.
ФК6. Уміння застосовувати наукові знання і практично втілювати їх для розробки та впровадження механізмів геопланування, територіального планування, проведення моніторингу розвитку регіонів, складання стратегічних планів і програм.
ФКС1.4.Уміння використовувати комп’ютерні технології для створення електронних карт та здійснювати художнє проектування карт і атласів різної тематики, застосовувати технічну та художню графіку, кольорову та світлотіньову пластику при проектуванні картографічних творів.
ФКС1.5.Уміння створювати загальногеографічні та тематичні карти і атласи.
ФКС2.5.Уміння застосовувати знання з опрацювання графічної та атрибутивної інформації в ГІС.
Результати навчання: РН1. (ПР05. Планувати і здійснювати наукові експерименти, писати наукові роботи за фахом)
РН2. (ПР10. Вирішувати практичні задачі наук про Землю (за спеціалізацією) з використанням теорій, принципів та методів різних спеціальностей з галузі природничих наук)
РН3. (ПР11. Використовувати сучасні методи моделювання та обробки геоінформації при проведенні інноваційної діяльності)
РН4. (ПР12. Самостійно планувати виконання інноваційного завдання та формулювати висновки за його результатами)
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Цифрова картографія
Картографічне моделювання
ГІС, банки і бази картографічних даних
Технології вебкартографування
Короткий зміст навчальної програми: Геоінформаційне моделювання є важливою частиною геоінформатики, що займається вивченням методів автоматизированого складання і застосування карт на основі методик просторово-часового моделювання та баз геоданих.
Навчальна дисципліна “Геоінформаційне моделювання” на основі знань, вмінь та навичок, отриманих студентами на бакалаврському рівні підготовки, має на меті поглиблення цих знань та вивчення сучасних методів створення цифрових картографічних моделей місцевості та окремих об’єктів з допомогою ГІС-технологій. В робочій програмі враховано досвід використання комп’ютерних технологій і зокрема ГІС для вирішення задач комплексного інформаційного забезпечення геоінформаційних систем і зокрема, створення цифрових картографічних матеріалів.
Опис:
Сутність і принципи геоінформаційного моделювання. Принципи застосування інструментальних ГІС для вирішення задач просторового моделювання. Методи моделювання дискретних та неперервних явищ різної природи. Теоретичні аспекти геоінформаційного картографування. Геоінформаційний програмний комплекс ArcGIS. Інструменти ГІС ArcGIS. Основи геопросторового аналізу. Методологія геопросторового аналізу. Класифікації аналітичних засобів ГІС (функції вимірів, вибору даних, класифікації; оверлейні функції; функції околиці; функції зв’язності). Геоінформаційні технології просторового аналізу і моделювання. Аналітичні можливості сучасних інструментальних ГІС. Загальна характеристика. Картометричні операції. Операції вибору. Запити. Запити за місцем розташування. Запити за атрибутами. Рекласифікація. Картографічна алгебра. Локальні операції. Арифметичні оператори. Оператори порівняння. Логічні оператори. Алгебраїчні операції.Тригонометричні операції. Операції сусідства. Операції в ковзному (або змінному) вікні. Дистанційні операції.Аналіз видимості. Зональні операції. Глобальні операції. Статистичний аналіз. Просторовий аналіз. Оверлейний аналіз. Аналіз рельєфу.Цифрові моделі рельєфу та їх побудова. Цифрова модель рельєфу, що грунтується на TIN-моделі. Аналіз рельєфу з використанням цифрових моделей рельєфу. Аналіз гідрографічної мережі. Мережний аналіз
Методи та критерії оцінювання: Для контролю результатів навчання студентів у процесі поточного та семестрового контролів передбачено наступні методи: поточний контроль за виконанням завдань на лабораторних заняттях та їх усний захист; фронтальне опитування; перевірка письмових робіт; індивідуальний захист курсової роботи.
Критерії оцінювання результатів навчання: • Виконання лабораторних робіт, усне опитування (40%);
• Підсумковий контроль (60%, контрольний захід, іспит): письмово-усна форма (60%)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Бондаренко Е.Л. Геоінформаційне картографування. – К.: Фітосоціоцентр, 2007. – 272с.
2. Геоінформаційні системи і бази даних: монографія.- Кн.1 / В.І. Зацерковний, В.Г. Бурачек, О.О. Железняк, А.О. Терещенко. – Ніжин: НДУ ім.. М.Гоголя, 2014.-492с.
3. Світличний О.О., Плотницький С.В. Основи геоінформатики: Навчальний посібник / За заг. ред. О.О. Світличного. — Суми: ВТД «Університетська книга», 2006. — 295 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).
Геоінформаційне моделювання (курсова робота)
Спеціальність: Геопросторове моделювання
Код дисципліни: 7.193.02.O.006
Кількість кредитів: 2.00
Кафедра: Картографія та геопросторове моделювання
Лектор: к.геогр.н., доцент Андрейчук Ю.М.
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей:
фахові компетентності:
ФК2. Знання сучасних засад природокористування, взаємодії природи і суспільства із застосуванням раціонального використання природних ресурсів, екологічних аспектів та основ природоохоронного законодавства.
ФК5. Здатність застосовувати знання і необхідні практичні навички з планування, організації, мотивування, контролю та регулювання діяльності профільних підприємств і установ.
ФК6. Уміння застосовувати наукові знання і практично втілювати їх для розробки та впровадження механізмів геопланування, територіального планування, проведення моніторингу розвитку регіонів, складання стратегічних планів і програм.
ФКС1.4.Уміння використовувати комп’ютерні технології для створення електронних карт та здійснювати художнє проектування карт і атласів різної тематики, застосовувати технічну та художню графіку, кольорову та світлотіньову пластику при проектуванні картографічних творів.
ФКС1.5.Уміння створювати загальногеографічні та тематичні карти і атласи.
ФКС2.5.Уміння застосовувати знання з опрацювання графічної та атрибутивної інформації в ГІС.
Результати навчання: РН1. (ПР05. Планувати і здійснювати наукові експерименти, писати наукові роботи за фахом)
РН2. (ПР10. Вирішувати практичні задачі наук про Землю (за спеціалізацією) з використанням теорій, принципів та методів різних спеціальностей з галузі природничих наук)
РН3. (ПР11. Використовувати сучасні методи моделювання та обробки геоінформації при проведенні інноваційної діяльності)
РН4. (ПР12. Самостійно планувати виконання інноваційного завдання та формулювати висновки за його результатами)
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Цифрова картографія
Картографічне моделювання
ГІС, банки і бази картографічних даних
Технології вебкартографування
Короткий зміст навчальної програми: Геоінформаційне моделювання є важливою частиною геоінформатики, що займається вивченням методів автоматизированого складання і застосування карт на основі методик просторово-часового моделювання та баз геоданих.
Навчальна дисципліна “Геоінформаційне моделювання” на основі знань, вмінь та навичок, отриманих студентами на бакалаврському рівні підготовки, має на меті поглиблення цих знань та вивчення сучасних методів створення цифрових картографічних моделей місцевості та окремих об’єктів з допомогою ГІС-технологій. В робочій програмі враховано досвід використання комп’ютерних технологій і зокрема ГІС для вирішення задач комплексного інформаційного забезпечення геоінформаційних систем і зокрема, створення цифрових картографічних матеріалів.
Опис:
Сутність і принципи геоінформаційного моделювання. Принципи застосування інструментальних ГІС для вирішення задач просторового моделювання. Методи моделювання дискретних та неперервних явищ різної природи. Теоретичні аспекти геоінформаційного картографування. Геоінформаційний програмний комплекс ArcGIS. Інструменти ГІС ArcGIS. Основи геопросторового аналізу. Методологія геопросторового аналізу. Класифікації аналітичних засобів ГІС (функції вимірів, вибору даних, класифікації; оверлейні функції; функції околиці; функції зв’язності). Геоінформаційні технології просторового аналізу і моделювання. Аналітичні можливості сучасних інструментальних ГІС. Загальна характеристика. Картометричні операції. Операції вибору. Запити. Запити за місцем розташування. Запити за атрибутами. Рекласифікація. Картографічна алгебра. Локальні операції. Арифметичні оператори. Оператори порівняння. Логічні оператори. Алгебраїчні операції.Тригонометричні операції. Операції сусідства. Операції в ковзному (або змінному) вікні. Дистанційні операції.Аналіз видимості. Зональні операції. Глобальні операції. Статистичний аналіз. Просторовий аналіз. Оверлейний аналіз. Аналіз рельєфу.Цифрові моделі рельєфу та їх побудова. Цифрова модель рельєфу, що грунтується на TIN-моделі. Аналіз рельєфу з використанням цифрових моделей рельєфу. Аналіз гідрографічної мережі. Мережний аналіз
Методи та критерії оцінювання: Для контролю результатів навчання студентів у процесі поточного та семестрового контролів передбачено наступні методи: поточний контроль за виконанням завдань на лабораторних заняттях та їх усний захист; фронтальне опитування; перевірка письмових робіт; індивідуальний захист курсової роботи.
Критерії оцінювання результатів навчання: • Виконання та захист курсових робіт і оцінюється в 100 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Бондаренко Е.Л. Геоінформаційне картографування. – К.: Фітосоціоцентр, 2007. – 272с.
2. Геоінформаційні системи і бази даних: монографія.- Кн.1 / В.І. Зацерковний, В.Г. Бурачек, О.О. Железняк, А.О. Терещенко. – Ніжин: НДУ ім.. М.Гоголя, 2014.-492с.
3. Світличний О.О., Плотницький С.В. Основи геоінформатики: Навчальний посібник / За заг. ред. О.О. Світличного. — Суми: ВТД «Університетська книга», 2006. — 295 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).