Управлінська практика соціальної інклюзії
Спеціальність: Соціальна робота
Код дисципліни: 7.231.01.E.017
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Соціологія та соціальна робота
Лектор: к.біол.н., доцент Козак М.Я.
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: 1.1. Здатність розвивати бачення, філософію, мету, цілі та цінності організації.
1.2. Здатність забезпечувати відповідність усіх програм загальній організаційній місії.
1.3. Здатність створювати та підтримувати організаційну культуру, сприяти фаховому вдосконаленню працівників й розширенню їхніх прав із метою покращення якості надання послуг клієнтам та сприяння соціальному розвитку й соціальній справедливості.
1.5. Здатність оцінювати соціальні наслідки політики у сфері прав людини, соціальної інклюзії та сталого розвитку суспільства, розробляти рекомендації стосовно удосконалення нормативно-правового забезпечення соціальної роботи.
1.6. Здатність дотримуватись деонтологічної культури
1.9. Здатність підтримувати різноманітність, міжкультурне порозуміння, толерантність до відмінностей на засадах антидискримінаційної практики соціальної роботи.
Результати навчання: • знати: основні концепції соціальної ексклюзії, соціальної справедливості, соціальної інклюзії; об’єкти, суб’єкти політики соціальної інклюзії; соціальні послуги, які надаються безоплатно гарантовані державою на безоплатній основі особам, які перебувають у складних життєвих обставинах; в чому полягає зміст, мета та практика соціальної інклюзії щодо людей похилого віку, осіб з особливими потребами, дітей-сиріт, Віч- інфікованих;
в чому полягає зміст, мета та практика соціальної реінтеграції осіб, які повертаються з місць позбавлення волі; знати нормативно-правові основи соціального захисту; об’єкти суб’єкти соціального супроводу, етапи, організаційно-методичні основи соціального супроводу.
• yміти: уміти використовувати ефективні стратегії взаємодії з різнопрофільними фахівцями та сім’ями, особами, які опинилися в складних життєвих ситуаціях; здійснювати необхідні адаптації/модифікації під час впровадження соціальної інклюзії; направляти або залучати соціальні служби, організації, територіальні громади, які можуть допомогти вирішити проблему клієнта; уміти планувати, складати індивідуальний план роботи, аналізувати та оцінювати досягненні результати під час супроводу сім’ї чи осіб, які опинилися у складаних життєвих обставинах; уміти застосовувати нормативно-законодавчі акти у роботі із клієнтом;
володіти методологічним та методичним інструментарієм у визначенні соціальної проблеми клієнта/ сім’ї; уміти вести документацію соціального працівника; консультувати клієнта, працівників державного та недержавного сектору з питань права на освіту, працевлаштування, соціальних пільг та послуг передбачених державою.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Питання неповносправності в соціальній роботі
Соціальна політика в Україні
Теорії соціальної роботи
Методи в соціальній роботі
Короткий зміст навчальної програми: Метою є ознайомлення студентів з особливостями соціальної роботи з особами, які мають суттєві обмеження здоров’я, порушення рухових, сенсорних, розумових чи психічних функцій, а також з їхніми родинами і соціальним оточенням, формування у студентів теоретичних знань та практичних навиків з питань інклюзії, формування навичок управлінської діяльності, пов"язаної із впровадженням інклюзії в громадах.
Опис: Концепції соціальної ексклюзії. Ексклюзія як соціальна проблема. Соціальна інклюзія: концептуальні підходи до визначення та цінності. Європейська модель соціальної мобільності: від ексклюзії до інклюзії. Сучасна соціальна політика і принцип інклюзії. Суб’єкти політики інклюзії: державні соціальні служби. Суб’єкти політики інклюзії: громадські організації. Законодавчі аспекти здійснення соціальної роботи в Україні для впровадження та відстоювання прав осіб, що виявилися вилученими із суспільного життя. Практика соціальної інклюзії щодо людей похилого віку. Інклюзивна освіта: міжнародний та вітчизняний досвід. Інклюзія і працевлаштування. Соціальний супровід сімей, які опинилися в складних життєвих ситуаціях як метод соціальної інклюзії. Соціальна реінтеграція осіб, які повертаються з місць позбавлення волі. Соціальна інклюзія ВІЛ-інфікованих в суспільство. Соціальна підтримка безпритульних. Планування ведення випадку. Соціальна сітка в роботі з сім'єю (особою).
Методи та критерії оцінювання:
Оцінювання проводиться на підставі оцінки рівня досягнутих компетентностей та результатів навчання бакалавра зі спеціальності «Соціальна робота», з використанням методів комплексної діагностики: семестровий контроль (СК) знань здобувачів освіти здійснюється за сумарною кількістю отриманих балів за результатами поточного контролю (ПК), та виконання контрольного заходу (КЗ).
2. Інформаційною базою, на підставі якої формуються засоби об'єктивного контролю ступеня досягнення результатів навчання є його тематика, завдання до лабораторних та індивідуальних робіт, перелік літератури та методичних рекомендацій.
3. Оцінювання рівня досягнення результатів навчання здійснюється після виконання здобувачами освіти робочої програми у повному обсязі.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (40%): практичні заняття, присвячені аналізу соціальної проблеми та її подолання на державному і недержавному рівні в Україні, усне опитування.
Підсумковий контроль 60 %, диференційований залік.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: .1. Інвалідність та суспільство: навч. посіб. / За заг. ред. Л. Байди, О. Красюкової-Енс. Київ: «Київський університет», 2011. 188 с
2.Бойко М.Д. Право соціального забезпечення України : Навч. посіб. : - К.: «Олан», 2004. - 312 с.
3.Fuller Myers R. The Natural History of Social Problem // American Sociology Review. 1941 b. 6: 320-328
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).