Фізична хімія, частина 1

Спеціальність: Харчова хімія та експертиза
Код дисципліни: 6.102.01.O.019
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Фізична, аналітична та загальна хімія
Лектор: Доцент, д.х.н. Собечко Ірина Борисівна
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Хімічні явища надзвичайно різноманітні, однак усі вони підкоряються загальним закономірностям, вивчення яких складає предмет фізичної хімії. Хімічні явища супроводжуються фізичними процесами, теплопередачею, поглиненням або виділенням енергії та ін. Метою викладання курсу фізичної хімії є навчання основним методам фізичної хімії, які складають фундамент сучасних знань в галузі теорії та практики проведення технологічних процесів та наукових досліджень. Ця мета досягається шляхом послідовного викладання теоретичного курсу з паралельним проведенням лабораторних занять. Фізична хімія разом з загальною, неорганічною, органічною та аналітичною хімією створюють теоретичну базу для дисциплін фахової підготовки та спецкурсів пов’язаних з теоретичними основами харчової хімії та експертизи.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: загальні компетентності: Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу. Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями. Здатність працювати у команді. Здатність до адаптації та дії в новій ситуації. Навички використання інформаційних і комунікаційних технологій. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел. Здатність бути критичним і самокритичним. фахові компетентності: Здатність застосовувати знання і розуміння математики та природничих наук для вирішення якісних та кількісних проблем в хімії. Здатність оцінювати та забезпечувати якість виконуваних робіт виходячи із вимог хімічної метрології та професійних стандартів в галузі хімії. Здатність до використання спеціального програмного забезпечення та моделювання в хімії Здатність використовувати сучасні методи аналізу даних Здатність здійснювати кількісні вимірювання фізикохімічних величин, описувати, аналізувати і критично оцінювати експериментальні дані. Здатність використовувати стандартне хімічне обладнання
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: • Вміти розраховувати термодинамічні властивості речовин (ентальпію утворення, теплоємність, ентропію, ізобарний потенціал) за довідниковими даними. • Вміти розраховувати термодинамічні параметри хімічної реакції ( зміну ентальпії, теплоємності, ентропії, ізобарного потенціалу) за заданих умов. • Передбачати напрям протікання хімічної реакції за заданих умов, можливий стан рівноваги та вихід рівноважних продуктів. • Вміти розраховувати термодинамічні параметри розчинів та передбачати їх зміну при зміні умов процесу. • Вміти знаходити молекулярну масу невідомих речовини за їх колігативними властивостями в розчині. • Вміти аналізувати фазові діаграми двокомпонентних систем і використовувати їх для процесів перегонки, ректифікації, екстракції, тощо.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: математика, загальна та неорганічна хімія, органічна хімія, фізика Супутні і наступні навчальні дисципліни: фізична хімія ч. 2, колоїдна хімія, аналітична хімія, комп’ютерні та інформаційні технології в хімії.
Короткий зміст навчальної програми: Фізична хімія вивчає взаємозв'язок хімічних процесів і фізичних явищ, що їх супроводжують, установлюють закономірності між хімічним складом, будовою речовин і їх властивостями. Фізична хімія існує на межі між хімією і фізикою, оскільки вона вивчає закони взаємоперетворення хімічних і фізичних форм руху матерії. Користуючись теоретичними й експериментальними методами обох наук, а також власними методами, фізична хімія встановлює закони перебігу хімічних процесів і умови досягнення хімічної рівноваги.
Опис: Закони хімічної термодинаміки. Перший закон термодинаміки. Теплота, робота, внутрішня енергія, ентальпія, теплоємність. Тепловий ефект реакції. Закон Гесса, рівняння Кірхгофа, їх застосування для розрахунку теплових ефектів реакції з використанням таблиць стандартних величин. Наближені методи розрахунку теплових ефектів реакцій. Другий закон термодинаміки. Оборотні та необоротні процеси. Ентропія, енергія Гіббса та Гельмгольца - як критерії рівноваги та спрямування процесів, їх залежність від температури та тиску. Третій закон термодинаміки, постулат Планка, визначення абсолютної ентропії речовин. Розрахунок ентропії, енергій Гіббса та Гельмгольца хімічних реакцій з використанням таблиць стандартних величин. Хімічний потенціал. Термодинамічне обґрунтування рівнянь умов рівноваги в багатокомпонентних гетерогенних системах. Хімічна рівновага. Правило фаз Гіббса. Рівняння ізотерми хімічної реакції. Стандартна хімічна спорідненість та реакційна здатність. Константа рівноваги, її зв’язок з термодинамічними параметрами. Особливості вираження константи рівноваги в гетерогенних системах. Розрахунок константи рівноваги з використанням таблиць стандартних величин. Розрахунок виходу в хімічних реакціях. Залежність виходу продуктів реакції від зміни зовнішніх умов. Рівняння ізобари хімічної реакції. Складні реакції Фазова рівновага. Однокомпонентні системи. Виведення та аналіз рівняння Клапейрона-Клаузіуса. Аналіз діаграм стану однокомпонентних систем Розчини. Ідеальні, гранично розведені та реальні розчини. Активність компонентів розчину Коліагативні властивості розчинів: тиск насиченої пари компонентів над розчином (закони Рауля і Генрі); Температура кипіння і замерзання, осмотичний тиск розчинів. Залежність розчинності речовин від температури і тиску. Двокомпонентні системи. Рівновага в системі кристали-рідина. Рівняння Шредера. Криві охолодження, термічний аналіз. Аналіз систем з необмеженою та обмеженою розчинністю в твердому стані, з простою евтектикою та з утворенням стійких та нестійких хімічних сполук. Рівновага в системі з взаємною обмеженою розчинністю в рідкому стані. Правило Алєксєєва. Вплив температури на взаємну розчинність. Критична температура розшарування. Рівновага в системі пара - розчин летких рідин. Закони Рауля, додатні та від’ємні відхилення від нього, їх термодинамічне обґрунтування. Закономірності загального тиску пари над розчином. Закони Коновалова-Вревського. Діаграми кипіння в системах пара - неперервний розчин летких рідин. Взаємозв’язок діаграм загальний тиск - склад і температура кипіння - склад для розчинів. Перегонка летких розчинів, ректифікація. Азеотропні розчини. Діаграми кипіння розчинів з обмеженою розчинністю в рідкому стані, гетероазеотропи, перегонка з водяною парою. Визначення коефіцієнтів активності компонентів розчину за діаграмами кипіння Трьохкомпонентні системи. Особливості рівноваги в трьохкомпонентних системах. Графічний вираз складу. Діаграми стану з потрійною евтектикою та з обмеженою розчинністю в рідкому стані. Закон розподілу розчиненої речовини між двома фазами (закон Нернста - Шилова), екстракція, висалювання розчинених речовин.
Методи та критерії оцінювання: Основними методами діагностики знань є: поточний (ПК) і семестровий контроль (СК), який здійснюється з навчального матеріалу, обсяг якого визначений робочою програмою дисципліни за семестр. Поточний контроль здійснюється під час лекцій і лабораторних занять з метою перевірки рівня засвоєння теоретичних і практичних знань та умінь студента. ПК проводиться у формі: письмового експрес-контролю (індивідуальні завдання) та захисту лабораторних робіт. Семестровий контроль проводиться у формі контрольної залікової роботи (КЗР). Залік – це форма СК результатів навчання студента з навчальної дисципліни за семестр.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль: виконання та захист лабораторних робіт та індивідуальних багатоваріантних завдань (40 балів). Заліковий контроль: письмова компонента (55 балів) та усна компонента (5 балів)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Білий О.В. Фізична хімія. – Київ: ЦУГ, 2002. – 364 с 2. Гомонай В.І. Фізична та колоїдна хімія: Підручник. – Ужгород: ВАТ «Патент», 2006. – 496 с 3. Мороз А.С., Ковальова А.Г. Фізична та колоїдна хімія - Львів: “Світ”, 1994. – 247 с. 4. Раєвський Ю.А., Ван-Чин-Сян Ю.А., Дібрівний В.М. Фізична хімія, частина 1. Навч. Посібник. – Львів: Видавництво НУ «Львівська політехніка», 2010, 120 с. 5. Яцимирський В.К. Фізична хімія. – К.; Ірпінь: ВТФ «Перун», 2007. – 512 с. 6. Сергеєв В.В., Герасимчук С.І., Собечко І.Б., Дібрівний В.М., Мельник Г.В. Термодинамічні властивості речовин: методичні вказівки для самостійної роботи студентів спеціальності 161 "Хімічна технологія та інженерія". Видавництво Львівської політехніки, 2019. – 68 с. Інформаційні ресурси 1. http://www.nbuv.gov.ua/ ? Національна бібліотека України ім.В.І. Вернадського. 2. http://www.nplu.kiev.ua/ ? Національна парламентська бібліотека України. 3. https://webbook.nist.gov/chemistry/ 4. https://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=17754– Віртуальне навчальне середовище Національного університету «Львівська політехніка»
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).