Аналітична хімія, частина 1
Спеціальність: Харчова хімія та експертиза
Код дисципліни: 6.102.01.O.015
Кількість кредитів: 7.00
Кафедра: Фізична, аналітична та загальна хімія
Лектор: проф. Шаповал П.Й.
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: загальних:
- здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми хімії або у процесі навчання, що передбачає застосування певних теорій та методів природничих наук і характеризується комплексністю та невизначеністю умов;
фахових:
- здатність застосовувати знання і розуміння математики та природничих наук для
вирішення якісних та кількісних проблем в хімії;
- здатність оцінювати та забезпечувати якість виконуваних робіт виходячи із вимог
хімічної метрології та професійних стандартів в галузі хімії;
- здатність здійснювати типові хімічні лабораторні дослідження;
- здатність здійснювати кількісні вимірювання фізико-хімічних величин, описувати,
аналізувати і критично оцінювати експериментальні дані;
- здатність використовувати стандартне хімічне обладнання;
- здатність до опанування нових областей хімії шляхом самостійного навчання;
- здатність формулювати етичні та соціальні проблеми, які стоять перед хімією, та
здатність застосовувати етичні стандарти досліджень і професійної діяльності в галузі хімії (наукова доброчесність);
- здатність використовувати знання про властивості основних об’єктів довкілля, що впливають на строки, способи та методи відбору проб, пробопідготовки та аналіз хімічного складу для підбору хіміко-аналітичних, метрологічних, експлуатаційних характеристик найбільш поширених методів аналізу.
Результати навчання: Внаслідок вивчення навчальної дисципліни студент повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання :
Знати:
- базові засади аналітичної хімії як науки про якісний та кількісний склад речовин;
- умови проведення аналітичних визначень;
- алгоритми створення нових методик аналітичного контролю речовин.
Вміти
- відтворювати методики аналізу за описом;
- оцінювати метрологічні характеристики результатів аналізу;
- кваліфіковано використовувати лабораторне обладнання та прилади для визначення вмісту речовин.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни:
- Загальна та неорганічна хімія
- Органічна хімія
Супутні і наступні навчальні дисципліни
- Аналітична хімія, ч.2
- Якість і безпека харчових продуктів
Короткий зміст навчальної програми: Аналітична хімія дає інформацію про якісний і кількісний склад речовин за допомогою хімічних (титриметричного та гравіметричного) методів аналізу. Це дає змогу проводити технологічні процеси в різних галузях хімічної та харчової промисловості на основі даних про вміст певних речовин у сировині, готовій продукції, довкіллі, воді тощо.
Опис: 1. Предмет, завдання, основні поняття та класифікація методів аналітичної хімії
2. Теоретичні основи рівноваг в гомогенних системах (водних розчинах)
3. Методи кислотно-основного титрування
4. Методи окисно-відновного титрування
5. Комплексонометричні методи аналізу
6. Гравіметричний аналіз
Методи та критерії оцінювання: Форма семестрового контролю – диференційований залік; форми поточного
контролю: письмово-усний контроль, колоквіуми, захист контрольних робіт, захист лабораторних робіт, тестовий контроль.
Критерії оцінювання результатів навчання: Бали та оцінки ставляться відповідно до Положення про організацію та
проведення поточного і семестрового контролю результатів навчання студентів розроблене відповідно до Закону України «Про вищу освіту», Статуту Національного університету «Львівська політехніка», Положення про організацію освітнього процесу в Національному університеті «Львівська політехніка» та інших чинних законодавчих і нормативних документів щодо організації навчального процесу.
Поточний контроль (ПК, 100 балів)
Колоквіуми: 80 балів;
Контрольна робота: 6 балів;
Захист лабораторних робіт: 14 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Аналітична хімія (хімічні методи аналізу). М.М. Ларук, П.Й. Шаповал, В.Є. Стаднік: Видавництво Тараса Сороки, 2022.
2. ЕНМК «Аналітична хімія» https://vns.lpnu.ua/user/index.php?id=17761
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).