Аналітична хімія, частина 1

Спеціальність: Харчова хімія та експертиза
Код дисципліни: 6.102.01.O.015
Кількість кредитів: 7.00
Кафедра: Фізична, аналітична та загальна хімія
Лектор: проф. Шаповал П.Й.
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Здобуття студентами теоретичних знань з аналітичної хімії та їх ознайомлення з методами якісного та кількісного визначення складу речовин
Завдання: загальних: - здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми хімії або у процесі навчання, що передбачає застосування певних теорій та методів природничих наук і характеризується комплексністю та невизначеністю умов; фахових: - здатність застосовувати знання і розуміння математики та природничих наук для вирішення якісних та кількісних проблем в хімії; - здатність оцінювати та забезпечувати якість виконуваних робіт виходячи із вимог хімічної метрології та професійних стандартів в галузі хімії; - здатність здійснювати типові хімічні лабораторні дослідження; - здатність здійснювати кількісні вимірювання фізико-хімічних величин, описувати, аналізувати і критично оцінювати експериментальні дані; - здатність використовувати стандартне хімічне обладнання; - здатність до опанування нових областей хімії шляхом самостійного навчання; - здатність формулювати етичні та соціальні проблеми, які стоять перед хімією, та здатність застосовувати етичні стандарти досліджень і професійної діяльності в галузі хімії (наукова доброчесність); - здатність використовувати знання про властивості основних об’єктів довкілля, що впливають на строки, способи та методи відбору проб, пробопідготовки та аналіз хімічного складу для підбору хіміко-аналітичних, метрологічних, експлуатаційних характеристик найбільш поширених методів аналізу.
Результати навчання: Внаслідок вивчення навчальної дисципліни студент повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання : Знати: - базові засади аналітичної хімії як науки про якісний та кількісний склад речовин; - умови проведення аналітичних визначень; - алгоритми створення нових методик аналітичного контролю речовин. Вміти - відтворювати методики аналізу за описом; - оцінювати метрологічні характеристики результатів аналізу; - кваліфіковано використовувати лабораторне обладнання та прилади для визначення вмісту речовин.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: - Загальна та неорганічна хімія - Органічна хімія Супутні і наступні навчальні дисципліни - Аналітична хімія, ч.2 - Якість і безпека харчових продуктів
Короткий зміст навчальної програми: Аналітична хімія дає інформацію про якісний і кількісний склад речовин за допомогою хімічних (титриметричного та гравіметричного) методів аналізу. Це дає змогу проводити технологічні процеси в різних галузях хімічної та харчової промисловості на основі даних про вміст певних речовин у сировині, готовій продукції, довкіллі, воді тощо.
Опис: 1. Предмет, завдання, основні поняття та класифікація методів аналітичної хімії 2. Теоретичні основи рівноваг в гомогенних системах (водних розчинах) 3. Методи кислотно-основного титрування 4. Методи окисно-відновного титрування 5. Комплексонометричні методи аналізу 6. Гравіметричний аналіз
Методи та критерії оцінювання: Форма семестрового контролю – диференційований залік; форми поточного контролю: письмово-усний контроль, колоквіуми, захист контрольних робіт, захист лабораторних робіт, тестовий контроль.
Критерії оцінювання результатів навчання: Бали та оцінки ставляться відповідно до Положення про організацію та проведення поточного і семестрового контролю результатів навчання студентів розроблене відповідно до Закону України «Про вищу освіту», Статуту Національного університету «Львівська політехніка», Положення про організацію освітнього процесу в Національному університеті «Львівська політехніка» та інших чинних законодавчих і нормативних документів щодо організації навчального процесу. Поточний контроль (ПК, 100 балів) Колоквіуми: 80 балів; Контрольна робота: 6 балів; Захист лабораторних робіт: 14 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Аналітична хімія (хімічні методи аналізу). М.М. Ларук, П.Й. Шаповал, В.Є. Стаднік: Видавництво Тараса Сороки, 2022. 2. ЕНМК «Аналітична хімія» https://vns.lpnu.ua/user/index.php?id=17761
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).