Органічна хімія, частина 2
Спеціальність: Хімічні технології та інженерія
Код дисципліни: 6.161.00.O.020
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Органічна хімія
Лектор: д.х.н., професор Дончак Володимир Андрійович
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Внаслідок вивчення навчальної дисципліни студент повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми хімічних технологій та інженерії під час професійної діяльності або навчання, що передбачає застосування теорій та методів хімічних технологій та інженерії і характеризуються комплексністю та невизначеністю умов;
фахівець повинен знати:
1. Основні принципи сучасної класифікації та номенклатури органічних сполук.
2. Основи теорій хімічної будови, реакційної здатності та перебігу хімічних реакцій органічних сполук
3. Основні класи органічних синтетичних і природних сполук, особливості їх хімічної будови та її вплив на хімічні властивості.
4. Основні методи одержання органічних сполук, зокрема тих, що використовуються у хімічній промисловості.
5. Основні методи виділення, очищення та ідентифікації органічних сполук.
6. Будову та хімічні властивості тих класів органічних сполук Хімія високомолекулярних сполук , які вивчаються у подальших спецкурсах: Хімія і технологія органічних речовин, Хімія нафти та газу, Хімія органічних природних сполук тощо.
Результати навчання: Володіти міцними знаннями з таких фундаментальних питань, як сучасна теорія хімічної будови і реакційної здатності органічних сполук, інтермедіатів і реагентів.
- Знати залежності хімічних і фізичних властивостей органічних сполук від їх стерічної будови.
- Знати здатність до взаємних перетворень різних за природою функційних груп.
- Знання загальних промислових методів одержання, властивостей і застосування представників основних класів сполук у хімічній промисловості органічного синтезу та інших галузях науки і техніки.
- Здатність самостійно виконувати експериментальні роботи з синтезу, аналізу та дослідження основних властивостей органічних сполук різних класів.
- Бути ознайомлені з сучасними методами аналізу органічних сполук: ІЧ, УФ, ЯМР та ПМР спектроскопію, газовою та рідинною хроматографією тощо.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні дисципліни
1. Загальна і неорганічна хімія.
2. Фізика.
3. Органічна хімія частина І.
Супутні навчальні дисципліни:
1. Хімія органічних природних сполук.
2. Хімія і технологія органічних продуктів.
3. Хімія нафти та газу
4. Хімія високомолекулярних сполук
.
Короткий зміст навчальної програми: Курс «Органічна хімія» присвячений вивченню основ сучасної теорії хімічної будови органічних речовин, зв’язку хімічної будови з реакційною здатністю та властивостями речовин, вивченню механізмів перетворення органічних речовин та особливостей перебігу найважливіших реакцій, вивченню основних принципів сучасної класифікації та номенклатури органічних сполук, також методів одержання, хімічних властивостей і використання основних класів органічних речовин.
Опис: Гідроксикислоти. Амінокислоти. Вуглеводи. Аліциклічні та ароматичні вуглеводні, їх галогено-, нітро- та сульфопохідні. Ароматичні аміни, азо- та діазосполуки. Феноли та ароматичні спирти. Ароматичні альдегіди, кетони, карбонові кислоти. Багатоядерні сполуки. Гетероциклічні ароматичні сполуки. Синтетичні полімери.
Методи та критерії оцінювання: 3-й семестр (екзамен) – лабораторні заняття – 15%, проміжні контролі – 20%, екзаменаційний контроль – 65%.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (ПК)
Поточний контроль 1 10 балів
Поточний контроль 2 10 балів
Поточний контроль 3 10 балів
Разом за ПК 30 балів
Екзаменаційний контроль
письмова компонента 40 балів
усна компонента 30 балів
Разом за дисципліну 100 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1.Воронов С.А., Дончак В.А., Когут А.М. Органічна хімія. Підручник для вищих навчальних закладів. - Львів: Вид-во Львівської політехніки, 2021. – 464 с.
2. Ластухин Ю.О., Воронов С.А. Органічна хімія. Підручник для вищих навчальних закладів. - Львів: Центр Європи, 2009. – 864 с.
3. Чирва В.Я., Ярмолюк С.М., Толкачова Н.В., Земляков О.Е. Органічна хімія.-Львів:БаК, 2009.-996 с.
4. Домбровський А.В., Найдан В.М. Органічна хімія.-К.:Вищ.шк. 1992.
5. Ластухін Ю.О. Збірник тестів з органічної хімії. – Львів. Центр Європи, 2007. – 327 с.
6. Ковтуненко В. Загальна стереохімія. Київ. ЗАТ Невтес. 2001.
7. Терне А. Сучасна органічна хімія I, II том. Пер. з анг.-М.: Світ. +1981.
8. Потапов В.М. Стереохімія. -М.: Хімія, 1988.
9. Сайкс П. Механізми органічних реакцій.- М .: Хімія.- 1991.
10. Черних В.П., Зименковський Б.С., Гриценко І.С. Органічна хімія.- (в трьох книгах).- Харків.-“Основа”-1996.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).