Основи полімерної хімії

Спеціальність: Хімічні технології та інженерія
Код дисципліни: 6.161.12.E.074
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Технологія органічних продуктів
Лектор: Професор Дзіняк Богдан Остапович
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Ознайомити студентів з теоретичними основами, хiмiзмом та кiнетикою синтезу полiмерiв, технологiчним оформленням процесів, властивостями полiмерiв та їх розчинiв.
Завдання: загальні компетентності: 1. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності. 2. Здатність спілкуватися державною мовою як усно, так і письмово. фахові компетентності: 1. Здатність використовувати положення і методи фундаментальних наук для вирішення професійних задач.
Результати навчання: • знати принципи, хімізм i кiнетику радикальних та йонних процесiв полiмеризацiї, полiконденсацiї та синтезу олiгомерiв; • знати теоретичні основи та принципи проведення технологiчних процесiв полiмеризацiї та полiконденсацiї; • знати фiзико-хiмiчнi основи розчинiв полiмерiв, фракцiонування i визначення молекулярних мас полімерів; • знати хiмiчнi та фiзичнi властивостi високомолекулярних сполук; • вміти обґрунтовувати вибір оптимальних технологічних параметрів процесів
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити: • Органічна хімія • Колоїдна хімія Кореквізити: • Хімія і технологія органічних речовин
Короткий зміст навчальної програми: Принципами, механiзм i кiнетика радикальних та йонних процесiв полiмеризацiї, полiконденсацiї та синтезу олiгомерiв
Опис: Класифiкацiя та номенклатура високомолекулярних сполук. Радикальна, йонна (катіонна та аніонна) полімеризація, механізм та кінетика реакцій. Йонно-координаційна полімеризація. Кополімеризація. Здатність мономерів до гомо- та кополімеризації. Термодинаміка полімеризації. Поліконденсація. Основні закономірності рівноважної та нерівноважної поліконденсації. Синтез олігомерів. Модифікація полімерів. Будова та властивості високомолекулярних сполук. Розчини високомолекулярних сполук. Фракціонування полімерів. Деструкція полімерів. Визначення молекулярної маси полімерів. Основні принципи створення технологічних процесів полімеризації. Полімеризація в масі, розчині, суспензії, емульсії та у газовiй фазi. Основнi принципи проведення полiконденсацiї. Поліконденсація в розплавi, розчинi, емульсiї та у газовiй фазi. Мiжфазна полiконденсацiя.
Методи та критерії оцінювання: Основними методами діагностики знань є: поточний (ПК) і семестровий контроль (СК), який здійснюється з навчального матеріалу, обсяг якого визначений робочою програмою дисципліни. Поточний контроль здійснюється під час лекцій і лабораторних занять з метою перевірки рівня засвоєння теоретичних і практичних знань та умінь студента. ПК проводиться у формі: письмово-усного контролю та захисту лабораторних робіт. Семестровий контроль проводиться у формі екзамену (ЕК). Екзамен – це форма СК результатів навчання студента з навчальної дисципліни за семестр.
Критерії оцінювання результатів навчання: • письмові звіти з лабораторних робіт (30%) • підсумковий контроль (70 %, контрольний захід, екзамен): письмово-усна форма (70%)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Дзіняк Б.О., Субтельний Р.О. Основи полімерної хімії. Електронний навчально-методичний комплекс. ВНС ЛП. (https://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=14292).- 2022р. 2. Суберляк О.В., Скорохода В.Й., Семенюк Н.Б. Теоретичні основи хімії та технології полімерів. - Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2014. - 336с. 3. Дж.Оудиан. Основы химии полимеров.- М.: Мир, 1974. - 614с. 4. Гетьманчук Ю.П., Братичак М.М. Хімія та технологія полімерів. – Львів: Видавництво «Бескид Біт», 2006. – 496с. 5. Лабораторний практикум з хімії та технології полімерів: Під редакцією І.Словіковської.- Варшава: Видавництво Варшавської політехніки, 1999. – 244с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).