Електроліз іонних розплавів

Спеціальність: Технічна електрохімія
Код дисципліни: 7.161.03.E.025
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Хімії і технології неорганічних речовин
Лектор: к.т.н., доц. Зозуля Галина Іванівна
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета курсу – формування у студентів закономірностей та особливостей процесів електролізу іонних розплавів з одержанням металів і неметалів.
Завдання: 1. Здатність досліджувати, класифікувати та аналізувати показники якості хімічної продукції, технологічних процесів і обладнання хімічних виробництв. 2. Здатність організовувати і управляти хіміко-технологічними процесами в умовах промислового виробництва та в науково-дослідних лабораторіях з урахуванням соціальних, економічних та екологічних аспектів. 3. Здатність використовувати результати наукових досліджень і дослідно-конструкторських розробок для вдосконалення існуючих та/або розробки нових технологій і обладнання хімічних виробництв.
Результати навчання: • знати фізико-хімічні основи, закономірності та особливості процесів електролізу іонних розплавів з одержанням металів і неметалів; • знати катодні й анодні процеси у простих і комплексних електролітах, склади найуживаніших розплавів електролітів і режими електролізу; механізм електрохімічного одержання дисперсних металів; • вміти розраховувати кількість компонентів для заправлення електролізерів та головні параметри електролізу розчинів та розплавів (значення струму і напруги); питомі витрати електроенергії.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: • Загальна хімічна технологія • Теоретична електрохімія. • Технічна електрохімія. • Корозія металів.
Короткий зміст навчальної програми: Будова іонних розплавів. Електропровідність розплавів та їх особливості. Хімічні реакції в іонних розплавах. Особливості електродних процесів. Анодний ефект. Електрохімічне одержання алюмінію, магнію, натрію: склад та особливості електролітів, електродні процеси та процеси в електроліті. Електрохімічне нанесення покриттів із розплавів.
Опис: Сучасний стан, тенденції і перспективи розвитку електрохімії розплавлених середовищ. Значення електрохімії розплавів. Основи електролізу розплавів. Будова іонних розплавів. Електрохімічне одержання алюмінію. Електрохімічне одержання маґнію. Електрохімічне нанесення покриттів з розплавів. Нанесення металевих та неметалевих покриттів.
Методи та критерії оцінювання: • письмові звіти з лабораторних робіт, усне опитування (30%) • підсумковий контроль (70 %, контрольний захід, іспит): письмово-усна форма (70%)
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль результатів навчання здобувачів освіти включає виконання та захист лабораторних робіт, усне опитування. Семестровий контроль здійснюється у формі іспиту (письмово-усна форма) - письмове опитування, тестовий контроль, усна компонента. Екзамен перед комісією студент складає в усній формі з фіксацією запитань та оцінок відповідей на екзаменаційному листі.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Кунтий О.І., Зозуля Г.І. Електроліз іонних розплавів. Виробництво магнію: Навчальний посібник. – Львів: НУ “ЛП”, 2006. – 236 с. 2. Кунтий О.І. Гальванотехніка: Навчальний посібник. – Львів: НУ “ЛП”, 2004 – 236 с. 3. Кунтий О.І. Електрохімія та морфологія дисперсних металів: Монографія. – Львів: НУ “ЛП”, 2008. – 208 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).