Гальванотехніка
Спеціальність: Технічна електрохімія
Код дисципліни: 7.161.03.E.018
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Хімії і технології неорганічних речовин
Лектор: д.т.н., проф. Кунтий Орест Іванович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: 1. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел.
2. Здатність досліджувати, класифікувати і аналізувати показники якості хімічної продукції, технологічних процесів і обладнання хімічних виробництв.
3. Здатність використовувати професійно-профільні знання і практичні навички для вирішення конкретних завдань в галузі електрохімічних, зокрема гальванотехнічних виробництв, гідрометалургійних процесів та методів дослідження електрохімічних систем.
Результати навчання: 1. Здійснювати пошук необхідної інформації з хімічної технології, процесів і обладнання виробництв хімічних речовин та матеріалів на їх основі, систематизувати, аналізувати та оцінювати відповідну інформацію.
2. Оцінювати технічні і економічні характеристики результатів наукових досліджень, дослідно-конструкторських розробок, технологій та обладнання хімічних виробництв.
3. Здійснювати у науково-технічній літературі, патентах, базах даних, інших джерелах пошук необхідної інформації з хімічної технології, процесів і обладнання виробництв хімічних речовин та матеріалів на їх основі, систематизувати, і аналізувати та оцінювати відповідну інформацію.
4. Зрозуміле і недвозначне донесення власних знань, висновків та аргументації до фахівців і нефахівців, зокрема, до осіб, які навчаються.
5. Здатність продовжувати навчання з високим ступенем автономії.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни:
Методологія наукових досліджень
Хімія та технології наноматеріалів
Технологія, обладнання і проектування електрохімічних виробництв
Супутні і наступні навчальні дисципліни:
Методи досліджень електрохімічних систем і процесів
Гідрометалургія
Корозія металів під напруженням
Короткий зміст навчальної програми: Вивчення сучасного гальванічного виробництва, що включає ґрунтовне розуміння технологічних аспектів нанесення металевих, конверсійних і композиційних покриттів, знання технологічного обладнання, екології гальванічних цехів. Науковий аналіз тенденцій розвитку електрохімічного нанесення покриттів із врахуванням енерго- та матеріалоощадності, розвитку нанотехнологій у приладобудуванні.
Опис: Теорія гальванотехніки, одержання металів електролізом, електрохімії наноматеріалів. Сучасні технології електрохімічних виробництв. Конструкції та принципи роботи сучасного обладнання гальванотехніки, електрометалургії. Структура та функціонування підприємств гальванотехніки та електрометалургії. Методологія проектування та модернізація об’єктів гальванічного виробництва. Екологія гальванічних виробництв.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль результатів навчання здобувачів освіти включає виконання та захист лабораторних робіт, усне опитування.
Семестровий контроль здійснюється у формі заліку.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (ПК) - 30 балів.
Контрольний захід - 70 балів: письмова компонента (50 балів), усна компонента (20 балів).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Кунтий О.І. Гальванотехніка: Навчальний посібник. – Львів: НУ “ЛП”, 2004 – 236 с.
2. Якименко Г.Я., Артеменко В.М. Технічна електрохімія. Ч. 3. Гальванічні виробництва: Підручник / За ред. Б.І. Байрачного. – Харків: НТУ “ХПІ”, 2006. – 272 с.
3. Гальванотехніка. Проектування гальванічних виробництв: навч. посіб. / О.В. Лінючева, Л.А. Яцюк, Т.І. Мотронюк, О.І. Букет, С.В. Фроленкова – Київ: КПІ ім. Ігоря Сікорського», 2017. – 147 с.
4. Байрачний Б.І., Ляшок Л.В. Рідкісні розсіяні і благородні елементи. Технологія виробництва та використання: Підручник. – Харків: НТУ “ХПІ”, 2007. – 288 с.
5. Кунтий О., Яцишин М., Зозуля Г., Добровецька О., Решетняк О. Електрохімічний синтез металевих наночастинок і нанокомпозитів. Монографія. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2019. – 288 с.
6. Кунтий О., Зозуля Г., Шепіда М. Формування металевих наноструктурованих поверхонь і синтез наночастинок металів гальванічним заміщенням: монографія. – Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2024. – 280 с.
7. Знак З. О. Гідометалургія: навчальний посібник. – Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2023. – 277 с.
8. ЕНМК "Гальванотехніка" для студентів ІХХТ магістерського рівня підготовки спеціальності 161. Хімічні технології та інженерія. Сертифікат № 02213 від 02.04.2018 р.
9. Електрохімічне нанесення металевих покриттів. Цинкування: Методичні вказівки та інструкція до лабораторних робіт студентів бакалаврського рівня з курсу “Основи технічної електрохімії” та студентів другого (магістерського) рівня вищої освіти з курсу “Гальванотехніка” для студентів спеціальності 161 “Хімічні технології та інженерія” / Укл.: О. І. Кунтий, Г. І. Зозуля, А. В. Слюзар. І. Є. Максимович. – Львів: Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2024. – 16 с.
10. Анодування алюмінію та його сплавів: методичні вказівки та інструкція до виконання лабораторної роботи з дисципліни “Гальванотехніка” для студентів другого (магістерського) рівня вищої освіти спеціальності 161 “Хімічні технології та інженерія” ОПП “Технічна електрохімія” / уклад.: Кунтий О.І., Мерцало І.П., Шепіда М.В., Зозуля Г.І. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2024. – 20 с.
11. Інформаційні ресурси: Journals: Journal of Coatings Technology and Research; Journal of The Electrochemical Society; International Journal of Electrochemical Science; Electrochimica Acta; Electrochemistry Communication; Фізико-хімічна механіка матеріалів; Вопросы химии и химической технологии.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).
Гальванотехніка (курсовий проєкт)
Спеціальність: Технічна електрохімія
Код дисципліни: 7.161.03.E.021
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Хімії і технології неорганічних речовин
Лектор: д.т.н., проф. Кунтий Орест Іванович
к.т.н., доц. Зозуля Галина Іванівна
д.т.н., проф. Слюзар Андрій Володимирович
д.т.н., проф. Знак Зеновій Орестович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Виконання курсового проєкту передбачає формування у здобувачів вищої освіти таких компетентностей:
загальних (ЗК):
ЗК3. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел.
спеціальних (фахових, предметних) компетентностей спеціальності (ФК):
ФК 1. Здатність досліджувати, класифікувати та аналізувати показники якості хімічної продукції, технологічних процесів і обладнання хімічних виробництв.
фахових компетентностей професійного спрямування (ФКС):
ФКС 3.1. Здатність використовувати професійно-профільні
знання і практичні навички для вирішення конкретних завдань в
галузі електрохімічних, зокрема гальванотехнічних виробництв,
гідрометалургійних процесів та методів дослідження
електрохімічних систем.
Результати навчання: Внаслідок написання курсового проєкту здобувач вищої освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання:
- програмні результати:
ПР2. Здійснювати пошук необхідної інформації з хімічної технології, процесів і обладнання виробництв хімічних речовин та матеріалів на їх основі, систематизувати, аналізувати та оцінювати відповідну інформацію.
ПР4. Оцінювати технічні і економічні характеристики результатів наукових досліджень, дослідно-конструкторських розробок, технологій та обладнання хімічних виробництв.
ПР7. Здійснювати у науково-технічній літературі, патентах, базах даних, інших джерелах пошук необхідної інформації з хімічної технології, процесів і обладнання виробництв хімічних речовин та матеріалів на їх основі, систематизувати, і аналізувати та оцінювати відповідну інформацію.
- комунікації
КОМ. Зрозуміле і недвозначне донесення власних знань, висновків та аргументації до фахівців і нефахівців, зокрема, до осіб, які навчаються.
• відповідальність та автономія (АВ):
АВ3. Здатність продовжувати навчання з високим ступенем автономії.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни:
Методологія наукових досліджень
Хімія та технології наноматеріалів
Технологія, обладнання і проектування електрохімічних виробництв
Супутні і наступні навчальні дисципліни:
Методи досліджень електрохімічних систем і процесів
Гідрометалургія
Корозія металів під напруженням
Короткий зміст навчальної програми: Здійснити огляд джерел інформації щодо промислових методів електрохімічного виробництва цільового продукту і на основі критичного порівняльного аналізу вибрати найбільш раціональний метод; охарактеризувати сировинну базу, реагенти, матеріали, напівпродукти і цільовий продукт відповідно до вимог нормативних документів; розглянути механізм технологічного процесу, електрохімічні, термодинамічні та кінетичні закономірності головних стадій виробництва, методи їх інтенсифікації; визначити оптимальні або раціональні умови здійснення процесу та на основі цього обґрунтувати технологічний режим кожної стадії виробництва; розробити технологічну схему проєктованого процесу із урахуванням вибраного методу виробництва, теоретичних основ процесу і конструктивних особливостей апаратурного оформлення; виконати матеріальні і теплові (енергетичні) розрахунки процесу; обґрунтувати вибір основного та допоміжного обладнання, здійснити його технологічні розрахунки; проаналізувати технологічні параметри проєктованого виробництва за стадіями і вказати діапазони їх допустимих коливань, а також навести перелік параметрів контролю; коротко охарактеризувати відходи виробництва, запропонувати можливі шляхи утилізації відходів і рекуперації енергії; сформулювати висновки, у яких відобразити обґрунтованість і доцільність прийнятих рішень. Для проведення наукових досліджень необхідно здійснити огляд наукової літератури з відповідної теми та сформувати експериментальну роботу й технологічні аспекти.
Опис: Типовий курсовий проєкт складається з розрахунково-пояснювальної записки обсягом не менше 35 сторінок та графічного матеріалу обсягом 2 аркуші формату А1, виконаного з використанням систем автоматизованого проєктування (наприклад, AutoCAD, ArchiCAD тощо) або графічних редакторів (наприклад, Microsoft Visio). Графічну частину курсового проєкту (за узгодженням із викладачем, який керує курсовим проєктуванням) представляють у роздрукованому вигляді (на аркушах формату А4).
Розрахунково-пояснювальна записка до курсового проєкту повинна відповідати завданню і містити такі розділи (рекомендована структура).
1. Вступ.
2. Огляд існуючих способів виробництва продукту. Обґрунтування способу виробництва.
3. Характеристика сировини, реагентів, матеріалів і готової продукції (держстандарти й технічні умови).
4. Теоретичні основи процесу.
5. Розробка й опис технологічної схеми.
6. Матеріальні та теплові (енергетичні) розрахунки.
7. Обґрунтування вибору основного та допоміжного обладнання.
8. Технологічний розрахунок основного та допоміжного обладнання.
9. Норми технологічного режиму за стадіями, параметри контролю.
10. Відходи виробництва та їх утилізація, рекуперація енергії.
11. Висновки.
12. Список використаних джерел інформації.
Додатки (специфікації до графічної частини, таблиці, ілюстрації, фотографії тощо).
Графічний матеріал курсового проєкту повинен містити такі складові:
1) технологічна схема процесу;
2) креслення основного апарату.
Методи та критерії оцінювання: Захист курсового проєкту студентом відбувається на кафедрі (або в онлайн-режимі) після попередньої перевірки розрахунково-пояснювальної записки і графічної частини керівником проєкту в присутності комісії, що складається з викладачів кафедри (не менше двох, включно з керівником проєкту). Захист передбачає доповідь студента та його відповіді на запитання членів комісії. Питання можуть стосуватись будь-якої навчальної дисципліни, пов’язаної з виконанням проєкту. За результатами захисту проєкту та з урахуванням якості його виконання студенту виставляють оцінку.
Критерії оцінювання результатів навчання: 100 %, захист курсового проєкту в присутності комісії
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Методичні вказівки та інструкція до виконання курсового проєкту з навчальних дисциплін “Гальванотехніка” та “Електрохімічна енергетика” для студентів другого (магістерського) рівня вищої освіти спеціальності 161 “Хімічна технологія та інженерія”, ОПП “Технічна електрохімія” / Укл.: Орест Кунтий, Галина Зозуля, Андрій Слюзар, Андрій Гелеш, Зеновій Знак, Костянтин Блажівський. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2024. – 20 с.
1. Кунтий О.І. Гальванотехніка: Навчальний посібник. – Львів: НУ “ЛП”, 2004 – 236 с.
2. Якименко Г.Я., Артеменко В.М. Технічна електрохімія. Ч. 3. Гальванічні виробництва: Підручник / За ред. Б.І. Байрачного. – Харків: НТУ “ХПІ”, 2006. – 272 с.
3. Гальванотехніка. Проектування гальванічних виробництв: навч. посіб. / О.В. Лінючева, Л.А. Яцюк, Т.І. Мотронюк, О.І. Букет, С.В. Фроленкова – Київ: КПІ ім. Ігоря Сікорського», 2017. – 147 с.
4. Байрачний Б.І., Ляшок Л.В. Рідкісні розсіяні і благородні елементи. Технологія виробництва та використання: Підручник. – Харків: НТУ “ХПІ”, 2007. – 288 с.
5. Кунтий О., Яцишин М., Зозуля Г., Добровецька О., Решетняк О. Електрохімічний синтез металевих наночастинок і нанокомпозитів. Монографія. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2019. – 288 с.
6. Кунтий О., Зозуля Г., Шепіда М. Формування металевих наноструктурованих поверхонь і синтез наночастинок металів гальванічним заміщенням: монографія. – Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2024. – 280 с.
7. Знак З. О. Гідометалургія: навчальний посібник. – Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2023. – 277 с.
Інформаційні ресурси: Journals: Journal of Coatings Technology and Research; Journal of The Electrochemical Society; International Journal of Electrochemical Science; Electrochimica Acta; Electrochemistry Communication; Фізико-хімічна механіка матеріалів.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).