Технології формування виробів з пласмас

Спеціальність: Хімічні технології високомолекулярних сполук
Код дисципліни: 7.161.07.E.020
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Хімічна технологія переробки пластмас
Лектор: Професор, д.т.н. Гриценко Олександр Миколайович, Старший викладач, к.т.н. Дудок Галина Дмитрівна
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: ознайомлення студентів з основними промисловими методами та фізико-хімічними основами технологічних процесів формування виробів з пластмас, з функціями інженера-технолога в організації технологічного процесу виробництва виробів з пластмас.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: спеціалізовано – професійні фахові компетентності: - ФК1.Здатність досліджувати, класифікувати і аналізувати показники якості хімічної продукції, технологічних процесів і обладнання хімічних виробництв. - ФК2. Здатність організовувати і управляти хіміко-технологічними процесами в умовах промислового виробництва та в науково- дослідних лабораторіях з урахуванням соціальних, економічних та екологічних аспектів.
Результати навчання: • знати теоретичні основи і сучасні технології переробки пластмас і еластомерів; • знати основи проектування виробів з пластмас та оснащення для їх виготовлення; • знати принципи побудови технологічних схем виробництва виробів з пластмас; • вміти вибирати марку матеріалу для виготовлення конкретного виробу; • вміти планувати і організовувати технологічні процеси переробки пластмас, забезпечувати одержання виробів з заданими фізико-хімічними і експлуатаційними властивостями; • вміти користуватись сучасними методами контролю технологічних операцій, якості сировини, напівфабрикатів і готової продукції; • вміти розв'язувати завдання охорони навколишнього середовища, створювати екологічно безпечні технології; • володіти останніми досягненнями в галузі виробництва виробів з пластмас.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: • Структура і властивості високомолекулярних сполук, • Процеси і апарати хімічних виробництв, • Основи хімії полімерів,
Короткий зміст навчальної програми: Розглянуто сучасні підходи виробництва виробів з пластмас методами лиття під тиском, екструзією, термоформуванням, пресуванням, вальцюванням та каландруванням. Наведено класифікацію методів виробництва виробів з пластмас. Розглунято особливості вибору матеріалу та методу для виготовлення виробу конкретного призначення
Опис: Задачі і зміст курсу. Сучасний стан і перспективи споживання і переробки пластичних мас. Класифікація методів виготовлення виробів з пластмас. Технологічні властивості полімерів. Полімерні композиції. Підготовчі стадії в переробці пластмас. Технологія лиття під тиском термопластів. Фізико-хімічні основи формування. Різновидності методу. Стадії циклу лиття. Вплив технологічних параметрів процесу на якість виробів. Види браку та способи усунення. Розрахунок технологічних параметрів процесу лиття під тиском термопластів. Особливості переробки реактопластів литтям підтиском. Технологія виготовлення виробів з реактопластів пресуванням. Компресійне пресування. Прес-матеріали, їх технологічні власти¬вості. Типовий технологічний процес. Операції формування. Ос¬новні закономірності процесу формування. Вплив параметрів процесу ва якість виробів. Розрахунок технологічних параметрів литтєвого пресування. Литтєве пресування реактопластів. Різновидності методу, пере¬ваги, недоліки. Вимоги до сировини. Вимоги до конструкції пластмасового виробу. Загальні принципи конструювання технологічних виробів з пластмас. Конструюваня оснащення для переробки пластмас. Класифікація оснащення для переробки пластмас методами лиття і пресування. Типова конструкція форм для лиття та пресування. Деталі форм. Робота форм. Екструзія полімерів. Суть процесу. Вимоги до сировини. Техноло¬гія виготовлення плівок рукавним методом. Формування рукава. Орієнтація і охолодження плівки. Намотка, упаковка, контроль якості плівки. Технологія виготовлення плівки щілинним методом. Виробництво листів. Технологія виготовлення труб методом екструзії. Формування профілю. Калібрування. Охолодження. Виготовлення порожнистих виробів. Екструзійне видування. Вимо¬ги до сировини. Особливості технології. Вплив параметрів на якість виробів. Виготовлення виробів видуванням з литтєвих заготовок. Технологія виготовлення виробів з листових матеріалів. Фізико-хімічні закономірності процесу. Вимоги до сировини. Методи термоформування. Технологічний процес термоформування. Вальцювання і каландрування. Одержання плівок вальцьово-каландровим та екструзійно-каландровим методами.
Методи та критерії оцінювання: Методами контролю знань, умінь та навичок студентів є поточний та підсумковий контроль. Поточний контроль включає виконання та захист лабораторних робіт. Підсумковий контроль проводиться у вигляді екзамену, який включає: письмову перевірку, стандартизований (тестовий) контроль і усне опитування.
Критерії оцінювання результатів навчання: • письмові звіти з лабораторних робіт, усне опитування (30%), • підсумковий контроль (70 %, контрольний захід, екзамен): письмово-усна форма (70%)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Суберляк О.В., Баштанник Т.І. Технологія переробки полімерних та композиційних матеріалів: Підручник. – Львів : Растр-7, 2015. – 456 с. 2. Мікульонок І.О. Технологічні основи перероблення полімерних матеріалів. Навчальний посібник. – 2-ге вид., переробл. та доповн. – Київ: КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2020. – 293 с. 3. Harper Ch. Handbook of Plastics Technologies: The Complete Guide to Properties and Performance. McGraw-Hill Professional; 2 edition. 2006. - 900p 4. Bonten C. Plastics Technology: Introduction and Fundamentals. Munich: Hanser Publications, 2019. — 478 p. 5. Словіковська І. Лабораторний практикум з хімії та технології полімерів Варшава. Варшавська політехніка 2002р. – 244с. 6. Сівецький В.І., Швачко Д.Г. Обладнання для лиття, пневмо-вакуумформування. Навчальний посібник. — Київ: КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2023. — 140 с. 7. Мікульонок І.О., Гавва О.М., Кривопляс-Володіна Л.О. Інноваційне обладнання для приготування та перероблення полімерних матеріалів і гумових сумішей. Монографія. — Київ: Національний університет харчових технологій, 2022. – 139 c. 8. Коваленко К.Г., Сокольський О.Л., Сівецький В.I. Екструзійне формування полімерних погонажних виробів з урахуванням в'язкопружних властивостей. Монографія. – Київ: КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2018. – 108 c. 9. Крижанівський В.К. (ред.) Виробництво виробів із полімерних матеріалів. Крижанівський В.К., Кербер М.Л., Бурлов В.В., Паниматченко А.Д. - Під ред. В. К. Крижанівського. СПб.: Профессия, 2008. – 460 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).