Проєктування виробництв високомолекулярних сполук

Спеціальність: Хімічні технології високомолекулярних сполук
Код дисципліни: 7.161.07.E.022
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Хімічна технологія переробки пластмас
Лектор: Доцент Братичак Михайло Михайлович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: навчити студентів, майбутніх фахівців по синтезу високомолекулярних сполук основним принципам проектування виробництв, вибору оптимальних за економічними критеріями технологічних схем виробництва та обладнання.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: фахові компетентності професійного спрямування - ФКС 2.1. Здатність використовувати професійно-профільні знання, уміння і навички для аналізу, оцінювання і проектування технологічних процесів та устаткування виробництв високомолекулярних сполук, лаків та фарб - ФКС2.3. Здатність використовувати професійно профільовані знання, уміння і навички в галузі природничо-наукових дисциплін для аналізу, оцінювання і проектування технологічних процесів та устаткування виробництв високомолекулярних сполук.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: - знати основи технорлогії проектування і організації проектних робіт, а також особливості проектування виробничих приміщень та принципи та принципи компоновки обладнання; основні фактори , які визначають доцільність створення САПР і особливості САПР в виробництвах полімерних матеріалів; загальні принципи побудови технологічних схем.; - вміти проектувати нові технологічні схеми виробництва полімерів та пластичних мас; проектувати виробничі приміщення і раціонально розміщати та компонувати обладнання.. У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання: ПР8. Критично осмислювати аспекти виробництва високомолекулярних сполук та методи удосконалення технологічного процесу. Лекції, практичні заняття, самостійна робота Поточний контроль – усне опитування на практичних заняттях, тестування у ВНС. ПР9. Застосовувати теоретичні знання та практичні підходи до керування процесами виробництва високомолекулярних сполук.. Лекції, практичні заняття, самостійна робота Поточний контроль – усне опитування на практичних заняттях, тестування у ВНС. КОМ1. Зрозуміле і недвозначне донесення власних знань, висновків та аргументації до фахівців і нефахівців, зокрема, до осіб, які навчаються Лекції, практичні заняття, самостійна робота Поточний контроль – усне опитування на практичних заняттях, тестування у ВНС. Екзамен – письмове опитуван-ня, тестовий контроль. АіВ1. Управління робочими або навчальними процесами, які є складними, непередбачуваними та потребують нових стратегічних підходів. Лекції, практичні заняття, самостійна робота Поточний контроль – усне опитування на практичних заняттях.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Інженерна графіка Процеси і апарати хімічної промисловості Технологічні процеси синтезу і модифікування полімерів Нові технології у виробництві високомолекулярних сполук
Короткий зміст навчальної програми: Описуються основні стадії проектування. Проектно-кошторисна документація. Забезпечення сировиною, електроенергією, водою іт.д. Генеральний план. Загальні відомості про промислові будівлі. Основні принципи проектування промислової будівлі. Типізація і уніфікація промислових споруд і їх елементів. Внутрішньо-цехове підйомно-транспортне обладнання. Промислові будівлі з пожежо- і вибухонебезпечними виробництвами. Промислові етажерки і відкриті площадки. Правила прив’язки конструктивних елементів споруди до розбивчої вісі. Конструктивні елементи промислових споруд. Основа і фундаменти. Їх різновидності. Фундаменти під машини і обладнання. Залізобетонні обв’язувальні балки і перемички. Колони одноповерхових споруд. Колони багатоповерхових споруд. Перекриття. Покриття. Загальні відомості. Деформаційні шви. Технологічне проектування, технологічна схема, її структура. Технологічні установки, які входять до складу заводу. Трубопровідна арматура. Вентелі. Засувки. Крани. Запобіжні клапани. Зворотні клапани. Редукційні клапани Основні принципи компоновки обладнання. Промислова екологія. Відходи виробництва
Опис: Вступ. Проектування, його роль і місце в процесі створення науково-технічного потенціалу і виробничих сил. Основні стадії проектування. Проектно-кошторисна документація. Обгрунтування вибору площадки будівництва. Забезпечення сировиною, електроенергією, водою іт.д. Генеральний план. Загальні відомості про промислові будівлі. Основні принципи проектування промислової будівлі. Типізація і уніфікація промислових споруд і їх елементів. Одноповерхові промислові будівлі. Багатоповерхові промислові будівлі. Внутрішньоцехове підйомно-транспортне обладнання Промислові будівлі з пожежо- і вибухонебезпечними виробництвами. Промислові етажерки і відкриті площадки. Правила прив’язки конструктивних елементів споруди до розбивчої вісі. Конструктивні елементи промислових споруд. Основа і фундаменти. Їх різновидності.Фундаменти під машини і обладнання. Залізобетонні обв’язувальні балки і перемички. Колони одноповерхових споруд. Колони багатоповерхових споруд. Перекриття. Покриття. Загальні відомості. Деформаційні шви. Технологічне проектування, технологічна схема, її структура. Технологічні установки, які входять до складу заводу. Вихідні матеріали для проектування технологічної установки. Розробка технологічної схеми установки. Проектування обв’язки обладнання трубопроводами. Обв’язка теплообмінників. Реактори. Обв’язка реакторів періодичної дії. Обв’язка реакторів безперервної дії. Трубопровідна арматура. Вентелі. Засувки. Крани. Запобіжні клапани. Зворотні клапани. Редукційні клапани. Конденсатовідведення. Покажчик рівня. Арматура з дистанційним приводом. Основні принципи компоновки обладнання. Вихідні положення. Принципи групування. Вплив вимог ремонту. Компоновка обладнання в закритих будівлях. Схеми компоновки обладнання. Розташування обладнання на відкритих площадках. Характеристика приміщень, які входять до складу виробництва
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль знань студентів здійснюється шляхом опитуванням на практичних заняттях протягом всього семестру; підсумковий контроль знань студентів проводиться шляхом складання екзамену. Органічною складовою навчального процесу є контроль знань студентів. До основних завдань контролю знань належать: - підвищення мотивації студентів до систематичної активної роботи впродовж навчального року, переорієнтація їхніх цілей з отримання позитивної оцінки на формування стійких знань, умінь та навичок; - систематизація знань та активне їх засвоєння впродовж навчального року; - недопущення розриву між завданнями, що виносяться для контролю і програмою дисципліни; - відкритість контролю: ознайомлення студентів на початку вивчення дисципліни з контрольними завданнями та всіма формами контрольних заходів і критеріями їх оцінювання; - подолання елементів суб’єктивізму при оцінюванні знань, що забезпечується складанням контрольних завдань та заліків у письмовій формі із застосуванням 100-бальної шкали оцінювання; - забезпечення належних умов вивчення програмного матеріалу і підготовки до контрольних заходів, що досягаються шляхом чіткого їх розмежування за змістом і у часі; - розширення можливостей для всебічного розкриття здібностей студентів, розвитку їх творчого мислення. Під час вивчення дисципліни «Проектування виробництва високомолекулярних сполук» застосовується поточний і підсумковий контроль знань студентів. Останній здійснюється у формі екзамену. Зазначені форми контролю тісно взаємопов’язані і організуються так, щоб стимулювати ефективну самостійну роботу студентів протягом семестру і забезпечити об’єктивне оцінювання їх знань. Об’єктом оцінювання знань студентів є програмний матеріал дисципліни різного характеру і рівня складності, засвоєння якого відповідно перевіряється під час поточного контролю і екзамену. Завданням поточного контролю є перевірка розуміння та засвоєння певного матеріалу, вироблених навичок виконання практичних семінарських завдвнь, умінь самостійно опрацьовувати тексти, здатності осмислити зміст теми чи розділу, умінь публічно чи письмово представити певний матеріал. Завданням екзамену є перевірка розуміння студентом програмного матеріалу в цілому, логіки та взаємозв’язків між окремими розділами, здатності творчого використання накопичених знань, уміння сформувати своє ставлення до певної проблеми навчальної дисципліни тощо. Підсумкове (завершальне) оцінювання знань студентів з дисципліни «Проектування виробництва високомолекулярних сполук» здійснюється, згідно з встановленим у НУ “Львівська політехніка” порядком, за 100-бальною шкалою з врахуванням результатів поточного і підсумкового контролю. При цьому загальна 100-бальна шкала оцінювання знань розподіляється так: - оцінювання поточної успішності (практичні ): 20 балів; - оцінювання результатів підсумкового екзамену: 80 балів. (70-письм., 10-усна компонента)
Критерії оцінювання результатів навчання: Оцінки за роботу на практичних заняттях виставляються на основі визначення правильності, повноти та самостійності отриманих рішень за кожне з завдань: - отримані результати правильні, повні і отримані самостійно – 100% від максимальної оцінки; - отримані результати правильні, повні і отримані зі значною допомогою та коригуванням викладача – 90% від максимальної оцінки; - отримані у роботі рішення правильні, але неповні і отримане зі значною допомогою та коригуванням викладача – 75% від максимальної оцінки; - отримані результати містить помилки, але підхід до отримання рішення та застосування інструментів отримання рішення вірні – 50% від максимальної оцінки. Поточне та контрольне тестування проводиться у ВНС і оцінка виставляється автоматично за всі тестові завдання. За завдання типу «есе» 100% від максимальної оцінки виставляється в режимі ручного оцінювання за повністю правильний і повний розв’язок, 85% - загалом правильний розв’язок з незначними помилками в обчисленнях; 75% - за неповний розв’язок з деякими помилками за загалом правильного підходу до рішення; 50 % - за наявності значних помилок і неповного рішення за правильного підходу; 30% - за формулювання правильного підходу без реалізації рішення. Екзамен проводиться у письмово-усній формі (екзаменаційний тест оцінюється в 70 балів, усна компонента – 10 балів). Усне опитування передбачає вибіркове опитування з різних розділів курсу та виконання простих завдань.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Навчально-методичне забезпечення 1. Курс лекцій «Проектування виробництва високомолекулярних сполук» 2. Методичні розробки для виконання практичних робіт. Рекомендована література 1. Волошин М.Д., Шестозуб А.Б., Гуляєв В.М. Устаткування галузі та основи проектування. – Дніпродзержинск: ДДТУ, 2004. – 371с. 2. М.М.Братичак, Ю.П. Гетьманчук. Хімічна технологія синтезу ВМС: Навч. посібник. Львів: Вид-во НУ «Львівська політехніка», 2009. 495 с. 3. Загальна хімічна технологія: Підручник/ В.Т. Яворський, Т.В. Перекупко, З.О. Знак, Л.В. Савчук. - Львів: Видавництво Національного університету “Львівська політехніка”, 2005, - 552с. 5. Технологічні розрахунки у виробництві тонкого органічного синтезу. Навч. посібник / Г.А. Галстян, Г.О. Сєдих, І.М. Шаповалова – Рубіжне: ІХТ СНУ ім. В. Даля, 2009. – 231 с. 6. Дубинин А.І. Обладнання хімічних виробництв та підприємств будівельних матеріалів: навч. посіб / А.І. Дубинин, В.М. Атаманюк, Дулеба В.П., Симак Д.М.. За ред. Проф. А.І. Дубинина. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2013. 7. Суберляк О. В., Баштанник П. І. Технологія переробки полімерних та композиційних матеріалів. – Львів.: Растр-7, 2015. - 456 с. 8. Устаткування і основи організації виробництв тонкого органічного синтезу: Підручник / Г.А. Галстян, А.Г. Галстян, Г.О. Маршалок. – Луганськ: вид-во СНУ ім. В.Даля, 2012. – 453 с Інформаційні ресурси 1. http://repository.dnu.dp.ua:1100/?page=inner_material&id=1894 2. https://evnuir.vnu.edu.ua/bitstream/123456789/19529/3/osn_proekt.pdf
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).