Теплотехнічне обладнання хімічних виробництв
Спеціальність: Процеси і обладнання хімічних виробництв
Код дисципліни: 7.161.09.E.022
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Хімічна інженерія
Лектор: Дулеба В.П.
Нагурський А. О.
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у
студентів компетентностей:
фахових компетентностей професійного спрямування:
ФКС1.1. Здатність використовувати професійно-профільні знання і
практичні навички для вирішення конкретних завдань в галузі проектування
технологічного обладнання хімічних виробництв.
ФКС1.2. Здатність критично аналізувати існуючі технології та формувати
вимоги для проектування технологічного обладнання хімічних виробництв.
ФКС1.3. Здатність проводити наукові роботи в галузі дослідження
основних хіміко-технологічних процесів.
Результати навчання: Результати навчання даної дисципліни деталізують такі програмні
результати навчання:
ПР1. Критично осмислювати наукові концепції та сучасні теорії хімічних процесів та хімічної інженерії, застосовувати їх при проведенні наукових досліджень та створенні інновацій.
ПР2. Здійснювати пошук необхідної інформації з хімічної технології,
процесів і обладнання виробництв хімічних речовин та матеріалів на їх основі, систематизувати, аналізувати та оцінювати відповідну інформацію.
ПР4. Оцінювати технічні і економічні характеристики результатів
наукових досліджень, дослідно-конструкторських розробок, технологій та обладнання хімічних виробництв.
ПР7. Здійснювати у науково-технічній літературі, патентах, базах даних, інших джерелах пошук необхідної інформації з хімічної технології, процесів і обладнання виробництв хімічних речовин та матеріалів на їх основі, систематизувати, і аналізувати та оцінювати відповідну інформацію.
КОМ1. Зрозуміле і недвозначне донесення власних знань, висновків та аргументації до фахівців і нефахівців, зокрема, до осіб, які навчаються.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Фізика Засади проектування хімічних установок
Теплотехніка Спецобладнання хімічних виробництв
Теплові процеси
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна вивчає теплотехнічне обладнання, що застосовується в технології хімічного виробництва та базується на попередньому теоретичному курсі «Теплотехнічне обладнання хімічних виробництв»
Опис: 1. Тема-Процеси в печах. Класифікація печей. Термотехнологічні процеси. Оптимальні режими проведення термотехнологічних процесів. Теплотехнічні процеси. Рух газів і матеріалів в печах. Теплова робота футеровки. Класифікація печей
…2 Тема-Печі виробництва кислот.
Печі виробництва сірчаної кислоти. Загальні відомості. Класифікація печей. Печі для обпалу колчедану. Печі аерофонтанні, КШ, для спалювання сірки. Печі виробництва соляної кислоти. Загальні відомості. Печі синтезу хлористого водню. Печі муфельні сульфат соляні. Печі виробництва фосфорної кислоти. Загальні відомості. Печі для спалювання фосфору. Печі виробництва плавикової кислоти. Піч плавикова з барабаном, що обертається, та внутрішнім обігрівом.
3 Тема-Печі виробництва кальцинованої соди та мінеральних солей. Загальні відомості. Содова піч. Печі виробництва мінеральних солей.
Печі ціанамідні. Піч шахтна для отримання сплаву сульфіду натрію. Печі з обертовим барабаном для отримання сплаву хлориду барію. Піч вихорова для обпалу, відновлення та окислення сипучих матеріалів.
4 Тема-Печі виробництва жовтого фосфору та карбіду кальцію. Загальні відомості. Класифікація печей.
Піч карбідна напівзакрита. Піч карбідна герметична з обертовою ванною
5 Тема-Печі виробництва мінеральних пігментів.
Класифікація печей. Печі виробництва білих,фіолетових, чорних, жовтого та червоного пігментів. Печі виробництва складів що світяться.
6
Тема-Печі виробництва каталізаторів.
Загальні відомості. Печі виробництва каталізаторів: плавлених, отрим3уваних механічним змішуванням, на носіях, отримуваних методом просочування.
Піч виробництва нікелевих каталізаторів.
Тема-Печі з обертовими барабанами.
Печі з обертовим барабаном з прямим нагрівом загального призначення. Печі з обертовим барабаном з непрямим нагрівом.
7 Механізм завантаження. Печі з обертовим барабаном (муфельні).
8 Тема-Печі для спалювання залишків (відходів) хімічних виробництв. Класифікація печей. Печі для спалювання шламів.Печі для спалювання стічних вод. Печі для спалювання газових відходів.
9 Тема-Печі ремонтних цехів та виробництва сірковуглецю.
Загальні відомості, будова та робота печей. Печі електричні для виробництва сірковуглецю. Печі виробництва та регенерації активованого антрациту в киплячому шарі.
10 Тема - Топки.
Класифікація і конструкції топок, які встановлюють окремо. Спалюючі пристрої і їх вибір. Визначення розмірів топок.
11 Тема-Матеріали для будівництва печей.
Футерування печей. Види футерування. Стінки, арки, склепіння, п’яти , робочі вікна, рекуператори, шибери димові канали, повітропроводи, димові труби. Визначення товщини футерування. Загальні правила викладання вогнетривкої футеровки печей. Кожухи печей,метали,каркаси.
12 Тема - Спалюючі пристрої. Експлуатація печей.
Класифікація. Пальники газові загального призначення і спеціальні. Запалювальні пальники. Форсунки мазутні. Тягодуттєве обладнання. Експлуатація печей.
Методи та критерії оцінювання: Здача лабораторних робіт, розв`язування задач, написання контрольної екзаменаційної роботи., усна компонента..
Критерії оцінювання результатів навчання: Практичні заняття - 20, письомова компонента - 70, усна компонента - 100.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Кошельник В.М. Основи проектування теплотехнічних установок підприємств промисловості
будівельних матеріалів: навч. посіб. / В.М. Кошельник, Ю.В. Шульгін, О.В. Кошельник, В.В.
Соловей. – Х.: НТУ «ХПІ», 2010.
2. Бордюженко О.М. Основи термодинаміки, теплотехніка і теплотехнічне обладнання: Ч.2.
Процеси сушіння, випалу і плавлення. Теплова обробка виробів з бетону і залізобетону: навч.
посіб. – Рівне: НУВГП, 2010.
3. Драганов Б.Х. Теплотехніка / Б.Х. Драганов, А.А. Долинський, А.В. Мінденко, К М. Письмений. –
Київ: Вища школа, 2005.
4. Сардак Е.М. Теплові процеси і агрегати в технології тугоплавких неметалевих та силікатних
матеріалів: навч. посіб. / Е.М. Сардак, В.І. Голеус, О.В. Зайчук. – Дніпропетровськ: ДВНЗ УДХТУ,
2015. – 248 с.
5. Гоц В.І. Теплові процеси та установки у виробництві будівельних конструкцій, виробів і
матеріалів / В.І. Гоц, В.М. Кошкарьов, В.В. Павлюк, С.А. Тимошенко. – Київ: Основа, 2014. – 472 с.
6. Нагорний А.О. Теплові процеси в технології тугоплавких неметалевих і силікатних матеріалів у
прикладах і задачах: навч. посіб. – Харків: НТУ «ХПІ», 2019. – 122 с.
7. Теоретичні та експериментальні дослідження теплоелектричного та механічного стану
високотемпературних агрегатів: моногр. / 18 А. Я. Карвацький, Є. М. Панов, С. В. Кутузов та
ін. — К. : НТУУ «КПІ», 2012. — 352 c.
8. Мікульонок І. О. Виготовлення обладнання хімічних виробництв: підруч. – Київ : КПІ ім. Ігоря
Сікорського», 2022. – 233 c
9. Мікульонок І. О. Виготовлення, монтаж та експлуатація обладнання хімічних виробництв :
підручник. / І. О. Мікульонок. – Київ : НТУУ «КПІ», 2012. – 419 с
10. Мікульонок І. О. Механічні, гідромеханічні і масообмінні процеси та обладнання хімічної
технології : підруч. / І. О. Мікульонок. – Київ : НТУУ «КПІ», 2014. – 340 c.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).