Інновації та підприємництво в інженерії програмного забезпечення
Спеціальність: Інженерія програмного забезпечення
Код дисципліни: 7.121.01.O.001
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Програмне забезпечення
Лектор: Марусенкова Тетяна Анатоліївна
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: ІНТ. Здатність ефективно розв’язувати спеціалізовані задачі та практичні проблеми інноваційного характеру під час професійної діяльності, пов’язаної зі всіма аспектами виробництва програмного забезпечення від початкових стадій створення специфікації до супроводу системи після здачі в експлуатацію.
ЗК02. Здатність спілкуватися іноземною мовою як усно, так і письмово.
ЗК04. Здатність спілкуватися з представниками інших професійних груп різного рівня (з експертами з інших галузей знань/видів економічної діяльності).
ЗК05. Здатність генерувати нові ідеї (креативність).
СК01. Здатність аналізувати предметні області, формувати, класифікувати вимоги до програмного забезпечення.
СК02. Здатність розробляти і реалізовувати наукові та/або прикладні проєкти у сфері інженерії програмного забезпечення.
СК04. Здатність розвивати і реалізовувати нові конкурентоспроможні ідеї в інженерії програмного забезпечення.
СК06. Здатність ефективно керувати фінансовими, людськими, технічними та іншими проєктними ресурсами у сфері інженерії програмного забезпечення.
СК07. Здатність критично осмислювати проблеми у галузі інформаційних технологій та на межі галузей знань, інтегрувати відповідні знання та розв'язувати складні задачі у широких або мультидисциплінарних контекстах.
Результати навчання: РН04. Виявляти інформаційні потреби і класифікувати дані для
проєктування програмного забезпечення.
РН05. Розробляти, аналізувати, обґрунтовувати та систематизувати вимоги до програмного забезпечення.
РН10. Модифікувати існуючі та розробляти нові алгоритмічні рішення детального проєктування програмного забезпечення.
РН12. Приймати ефективні організаційно-управлінські рішення в умовах невизначеності та зміни вимог, порівнювати альтернативи, оцінювати ризики.
РН14. Прогнозувати розвиток програмних систем та інформаційних технологій.
РН17. Збирати, аналізувати, оцінювати необхідну для розв'язання наукових і прикладних задач інформацію, використовуючи науково-технічну літературу, бази даних та інші джерела.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Кореквізити: Методи та засоби наукових досліджень в інженерії програмного забезпечення (КП)
Короткий зміст навчальної програми: "Інновації та підприємництво в інженерії програмного забезпечення" – навчальний курс, який належить до професійно-орієнтованих дисциплін підготовки розробника програмного забезпечення. Інноваційна діяльність є невід’ємною частиною сучасного світу, адже постійний розвиток науки і техніки спонукає підприємства перманентно впроваджувати інноваційні рішення для випуску більш прогресивної продукції і покращення її економічно-експлуатаційних показників.
ІТ підприємства зазнають вплив інновацій сильніше від інших галузей, оскільки розвиток ІТ технологій відбувається надзвичайно швидко і для забезпечення конкурентоздатності продукції ІТ підприємства повинні постійно впроваджувати інноваційні рішення, заходи та процеси.
Основна увага під час викладання дисципліни приділяється розробці бізнес моделі власної інноваційної ідеї, яка є основою для подальшого створення та ведення підприємництва, а також аналізу основних помилок під час розробки ІТ стартапа. У курсі розглядаються особливості взаємодії з потенційними інвесторами, правові аспекти захисту своєї ідеї та ризики, які варто передбачити під час інноваційної діяльності.
Опис: Визначення та класифікація ІТ-підприємств. Місце і роль інновацій в розвитку ІТ-підприємств. Поняття ІТ-стартапа.
Еволюційна модель розвитку ІТ-підприємств. Критерії та причини бізнес-успіху та бізнес-невдачі.
Планування розвитку ІТ-підприємств. Бізнес-планування та бізнес-плани інноваційних підприємств.
Структура ІТ підприємств різних типів і розмірів. Основні і допоміжні служби. Взаємодія між підрозділами підприємства.
Взаємодія із замовниками. Пошук і залучення замовників. Моделі співпраці і типи проектів.
Кадрове забезпечення. Пошук і формування команди. Командна робота. Типові помилки.
Контракти і договори в ІТ. Структура типових контрактів. Комерційна таємниця та інтелектуальна власність.
ІТ-аутсорсинг та його особливості на прикладі ІТ-галузі України. Ризики для замовників та шляхи їх подолання.
Методи та критерії оцінювання: Захист практичних робіт включає презентацію власної інноваційної ідеї та програмної реалізації основного функціоналу пропонованої інновації, а також оформлення супутніх артефактів на підставі цієї ідеї (бізнес-плану, обґрунтування маркетингової стратегії тощо).
Усне опитування відбувається на практичних заняттях та під час здачі екзамену.
Тестування відбувається у ВНС під час екзамену.
Екзамен складається з письмової компоненти (тест) та усної компоненти (індивідуальне опитування).
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (45%): 6 практичних робіт, практичні роботи № 1, 2 і 3 – по 10%, практичні роботи № 4, 5, 6 – по 5%
Семестровий контроль (55%): письмова компонента (35%), усна компонента (20%)
Максимальні бали за практичні роботи №1 і №2 залежать від дати захисту роботи. Практична робота №1 має бути захищена очно під час практичного заняття. Якщо захист відбувся в перші 6 тижнів семестру, вона оцінюється максимум в 10 балів, а інакше – в 0 балів. Практична робота №2 має бути здана очно або через ВНС. Протягом перших 10 тижнів семестру вона оцінюється максимум в 10 балів, пізніше – в 0 балів. Решта чотири роботи можуть бути захищені протягом цілого семестру на максимальну кількість балів.
Практична робота №1 здається першою. Решта робіт можуть бути здані в довільному порядку.
Максимальна оцінка за практичну роботу №1 виставляється за умови детального аналізу українського та закордонного ринку, порівняння функціональних рис прямих і непрямих продуктів-аналогів та зазначення сильних сторін задуманого програмного продукту, а також обґрунтування доцільності його розроблення, тобто відповідей, які та чиї задачі вирішуватиме цей продукт.
Максимальна оцінка за практичну роботу №2 може бути одержана за умови детального пророблення усіх базових компонентів бізнес-плану.
Максимальна оцінка за практичну роботу №3 може бути одержана за умови, що представлений POC виконує ту з функцій задуманого програмного продукту, реалізація якої викликає найбільше сумнівів в потенційних інвесторів (в ролі потенційних інвесторів керівник практичних занять і група студентів).
Максимальна оцінка за практичну роботу №4 виставляється за повноту сформульованих вимог і детальне та несуперечливе планування, практичну роботу №5 – за раціональне аргументування вибраної цінової стратегії та моделі, а за практичну №6 – за коректне застосування заданого методу оцінки вартості стартапу та повноту порівняння з аналогами.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Успіх в бізнесі. Від нуля до мільйонів : [монографія] / Криворучко Сергій Васильович ; [передм. О. Горбановської ; худож. А. Брем]. – Київ: ЛАТ&К, 2018. – 464 с. (Є в бібліотеці)
2. Бізнес-план у підприємницькій діяльності / Зарицька О. А., Симак А. В., Войцеховська В. В., Поліщук І. М., Мирощенко Н. Ю.; Міністерство освіти і науки України, Національний університет "Львівська політехніка": навчальний посібник. – Львів: Новий Світ-2000, 2020. – 279 c. (Є в бібліотеці)
3. Бізнес-планування та управління проектами / Ільчук П. Г., Фещур Р .В., Якимів А. І., Когут І. В., Лучко Г. Й., Скворцов Д. І., Шишковський С. В.; Міністерство освіти і науки України, Національний університет "Львівська політехніка", ТзОВ "Айкю холдинг": навчальний посібник. – Львів: Новий Світ – 2000, 2018. – 215 с. (Є в бібліотеці)
4. Economics and Business Basics : methodol. guidelines for non-economics majors ; Min. of education and science of Ukraine, Lviv Polytechnic Nat. Univ. ; [ed.: H. I. Skoryk, O. V. Hoshovska, M. B. Shvetsova, O. O. Lynnyk]. Lviv: – Вид-во Львів. політехніки, 2017 – 60 с. (Є в бібліотеці)
5. Від нуля до одиниці. Нотатки про стартапи, або як створити майбутнє / Тіль Пітер; за участі Б. Мастерса ; пер. з англ. Р. Обухів ; [ред.О. Замойська ; відп. за вип. А. Мартинов]. – Київ: Наш Формат, 2016. – 224 с. (Є в бібліотеці)
6. Міжнародні економічні відносини у сфері інвестиційно-інноваційної діяльності: навчальний посібник для студентів спеціальності 292 "Міжнародні економічні відносини" першого (бакалаврського) рівня вищої освіти / Босак А. О., Чернобай Л. І., Шпак Н. О., Ясінська Т. В. ; Міністерство освіти і науки України, Національний університет "Львівська політехніка". –Львів: Міські інформаційні системи, 2021. – 135 с. (Є в бібліотеці)
7. Психологія інновацій та реклами: навчальний посібник /Закалик Г. М., Партико Н. В. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2019. – 248 с. (Є в бібліотеці)
8. Управління персоналом в умовах інтелектуалізації й трансформації суспільства: ідеологія, технології та пріоритети [Текст] : монографія / Г. М. Захарчин, Й. С. Ситник, А. О. Касич [та ін.] ; за науковою редакцією Г. М. Захарчин і Й. С. Ситника; – Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2021. – 277 с. (Є в бібліотеці)
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).